GRADBENA
DEJAVNOST
|
Vajenec
|
Vajenec
|
VAJE
|
visoke gradnje,
inženirske gradnje.
|
spozna širše gradbeno področje;
osvaja poklicno terminologijo;
|
Pridobiva zanimanje za gradbeno stroko.
Zaveda se pomena timskega dela.
|
zasnova terminološkega slovarja, ki ga učenci vodijo
skozi celotno izobraževanje tudi v povezavi s prakso;
|
ZAKLJUČNA
GRADBENA DELA
|
|
|
|
obrtniška dela,
montaža oblog in opreme,
zunanje ureditve.
|
spozna vrste zaključnih gradbenih del;
opredeli vlogo kamnoseških del med zaključnimi deli;
spozna področje zunanjih ureditev terena ter opreme
ulic;
|
Pridobiva poklicno identifikacijo.
|
obisk gradbišča z izdelavo poročila;
|
KAMNOSEŠKA
DEJAVNOST
|
|
|
|
kamnolomi,
obrtna dejavnost,
kamnarska industrija,
restavratorska dela
kiparska dela,
kamnoseška galanterija.
|
spozna različne dejavnosti znotraj kamnoseške stroke;
razlikuje obrtna dela od industrijske proizvodnje;
spozna zgodovinske in sodobne načine pridobivanja
kamna;
spozna kamnoseška dela v zvezi z ohranjanjem kulturne
dediščine;
seznani se z izdelki kamnite galanterije;
|
Pridobiva motivacijo za kvalitetno delo.
|
ogled diapozitivov s komentarjem;
|
OSNOVE
GRADBENIH KONSTRUKCIJ
|
|
|
|
obtežbe na objektih,
gradbeni sistemi,
masivni,
skeletni
izvedba gradbenih del,
monolitna,
montažna,
polmontažna.
|
spozna vpliv obtežbe na materiale in konstrukcije;
določi deformacije konstrukcij zaradi delovanja
obtežb;
izbere ustrezen material za konstrukcije glede na
posledice delovanja obtežb;
spozna vrste ležišč elementov;
razlikuje gradbene sisteme;
rešuje primere konstrukcijskih sklopov glede na
izbrani material;
določi konstrukcije, ki jih je smiselno graditi iz
kamna;
|
Pridobiva poklicno samozavest
Razvija samostojnost..
|
skiciranje konstrukcijskih sklopov;
skiciranje masivnih kamnitih konstrukcij;
|
PRIPRAVA
GRADBENIH DEL
|
|
|
|
prenos podatkov iz načrta na teren,
zakoličevanje,
profiliranje,
zemeljska dela - izkop temeljev,
ukrepi varstva pri zemeljskih delih.
|
spozna načine in tehnike prenašanja podatkov na
teren;
spozna obseg pripravljalnih del pri montaži kamnitih
elementov na terenu;
razloži postopek izkopa terena za enostavne temelje;
|
Razume pomen poznavanja in upoštevanja gradbenih
predpisov za lastno varnost.
|
Vaje na
terenu:
zakoličba in izdelava gradbenih profilov za enostaven
kamniti element na terenu.
|
GRADBENI
ELEMENTI
|
|
|
|
temelji,
zidovi,
stebri,
plošče,
preklade,
nosilci,
stropovi,
loki,
oboki,
kupole,
stopnice,
strehe,
okna, vrata in vzidave,
izolacije,
talne in stenske obloge.
|
spozna nalogo in delovanje gradbenih elementov od
temeljev do strehe;
razume gradbeno fiziko in osnove mehanike;
določi vrste materialov, uporabnih za posamezne
elemente;
razloži posledice delovanja obremenitev na gradbenih
elementih;
zna določiti tiste elemente, ki jih je mogoče
izdelati iz kamna;
zna skicirati in narisati posamezne elemente;
zna načrtovati detajle enega ali spoje več elementov;
načrtuje elemente iz kamna v okviru pristojnosti
svojega poklica;
poveže znanja s spoznanji iz drugih strokovnih in
splošnih predmetov;
|
Pridobiva poklicno identifikacijo.
Zaveda se pomena kvalitetnega dela.
Pridobiva občutek za sodelovanje z drugimi poklici
v okviru gradbene stroke.
Krepi vztrajnost in natančnost.
|
izdelava načrtov in maket gradbenih elementov;
ogled sejmov in razstav s področja gradbeništva***;
|
KAMEN V
ZGODOVINI
|
|
|
|
Pregled kamnitih elementov v arhitekturnih
obdobjih:
Mezopotamija,
Egipt,
megalitska kultura,
Grčija,
Rim,
romanika,
gotika,
renesansa,
barok,
klasicizem,
historični slogi,
modern,
|
zna kronološko uvrstiti kamnite elemente po
arhitekturnih obdobjih;
pozna oblikovnne značilnosti kamnitih elementov po
obdobjih;
zna imenovati značilne člene kamnitih elementov iz
različnih obdobij;
pozna elemente zgodovinskih profilov;
spozna klasične tehnike obdelave kamna skozi
zgodovinska obdobja;
|
Poglablja občutek za kulturne vrednote.
Širi spoznanja o povezanosti “sveta”.
Bogati besedni zaklad.
Razvija samostojnost v poklicni komunikaciji.
|
Seminarska
naloga:
izdelava plakata in poročilo o značilnih kamnitih
elementih izbranega obdobja v zgodovini arhitekture.
|
PRIDOBIVANJE
KAMNA
|
|
|
|
rezanje, lomljenje, žaganje,
obrezava blokov,
kategorizacija blokov,
cepljenje kock in robnikov,
transport in dobava kamna,
deponiranje kamna.
|
spozna sodobne stroje in načine za pridobivanje
kamna;
razloži razliko med pridobivanjem granitov in
apnencev oz. marmorjev;
pozna tehnologijo cepljenja kock in robnikov;
pozna vse slovenske kamnolome;
pozna načine transportiranja kamna;
|
Krepi ekološko zavest.
Zaveda se dragocenosti naravnih virov.
|
ogled vseh kamnolomov arhitektonskega kamna v
Sloveniji v okviru strokovnih ekskurzij ***;
ogled transportnih naprav in deponije blokov ter
izdelkov v večjem kamnoseškem podjetju;
|
UPORABA
KAMNITIH PLOŠČ V SODOBNI ARHUTEKTURI
|
|
|
|
prezračevana fasada,
kontaktna fasada,
notranje stenske obloge,
zunanji tlaki,
notranji tlaki,
marmete.
rezane okenske police.
rezane obložene stopnice.
|
spozna gradbene predpise s področja sidranja kamnitih
plošč;
spozna razliko med delovanjem prezračevane in
kontaktne fasade s stališča gradbene fizike;
razume vpliv delovanja gradbenih konstrukcij na
kamnite obloge;
spozna vrste sider in tehnike sidranja kamnitih
plošč;
razlikuje mokro, polsuho in suho montažo oblog;
zna narisati fasadni pas z detalji;
zna razložiti postopke polaganja tlakov na klasično
podlago ali na lepilo;
zna razložiti postopek oblaganja stopnic z rezanimi
ploščami;
pozna postopek montaže rezane okenske police;
pozna ukrepe varnosti pri oblaganju stenskih in
talnih oblog;
|
Razvija smisel za estetiko.
Krepi natančnost.
Razvija sposobnost povezovanja znanj med
strokovnimi predmeti.
|
fasadni pas;
vrste tlakov:
standardni,
nestandardni,
rimski,
venecianski,
dvojci
in četverci,
zvezde,
veliki
mozaik,
mali
mozaik,
tlakovanje
s kockami,
detajli izdelave in vzidave rezane okenske police;
načrt oblaganja armiranobetonskih stopnic s kamnitimi
ploščami;
dimenzioneranje;
oblikovanje;
izdelava kosovnice;
načrt oblaganja kopalnice z marmetami;
|
KAMNOSEŠKI
PROFILI
|
|
|
|
Osnovni
profili:
|
|
|
|
žleb,
greben,
pas,
pasni kot,
objeti valj ali palica,
obvalj ali žlebasti profil,
val.
|
pozna strokovno terminologijo;
zna konstruirati enostavne in sestavljene profile;
zna izdelati šablone, protišablone in delne šablone
za poljubne profile;
upošteva proporcionalne velikosti elementov
sestavljenega profila;
|
Pridobiva prostorsko predstavo.
Povezuje teoretična znanja na konkretnih primerih
iz prakse.
|
skiciranje profilov;
geometrijske konstrukcije osnovnih profilov;
zasnove kombiniranih profilov po lastni zamisli;
|
Oblike
enostavnih ali sestavljenih profilov:
|
|
|
|
tekoči profil,
profilni kot,
profilni vogal,
krivinski profil,
krožni profil.
|
razloži postopek izdelave profilov s postopnim
odvzemanjem materiala;
zna konstruirati tlorisni profil elementov;
zna kombinirati več oblik profila pri zapletenih
kamnoseških izdelkih;
|
|
načrt profiliranega kamnitega elementa z obveznimi
sestavinami:
karakteristični pogled,
karakteristični prerezi,
aksonometrični prikaz.
|
MASIVNI
ELEMENTI IZ KAMNA
|
|
|
Načrtovanje
za kamen:
|
kamniti zidovi,
obloge iz debelih plošč,
stebri,
masivne stopnice,
loki, oboki in kupole,
|
pozna oblikovne zakonitosti masivnih kamnitih
izdelkov;
zna zasnovati stike sestavljenih kamnitih sklopov;
zasnuje izdelku primeren profil;
določi površinsko obdelavo;
|
Krepi vztrajnost in natančnost.
Zaveda se pomena klasičnega kamnoseškega dela.
Pridobiva poklicno samozavest.
|
zasnova izdelka,
skiciranje,
karakteristični pogledi in prerezi,
načrtovanje detajlov,
kosovnica.
|
okenski okvirji,
vratni okvirji,
masivne okenske police,
venci,
konzole,
rozete,
balustri.
|
pozna tehniko ročne obdelave elementov;
pozna tehniko strojne obdelave elementov;
zna pripraviti dokumentacijo do oddaje del v
delavnico;
razloži potek montaže elementov;
pozna ukrepe zaščite zunaj vgrajenih elementov;
|
Zaveda se odgovornosti za kvaliteto del.
|
|
DEKORATIVNA
KAMNITA OPREMA
|
|
|
|
vrtne mize,
vrtne klopi,
senčnice,
vodnjaki,
kamini,
svetilniki,
posode.
|
spozna značilnosti urejanja eksteriera po slovenskih
pokrajinah;
po lastni zasnovi načrtuje dekorativne elemente
zunanjih ureditev iz kamna;
upošteva predpisane dimenzije zunanje opreme;
spoštuje tradicijo oblikovanja po področjih;
zna načrtovati izdelku primeren ornament ali relief;
pozna postopke montaže in zaščite elementa;
|
Krepi odnos do kulturne dediščine.
Pridobi sposobnost reševanja strokovnih nalog na
osnovi teoretičnega znanja.
|
načrti dekorativnih elementov iz kamna;
zasnova in načrt kamnite posode za izdelavo pri
praktičnem pouku:
skica,
karakteristični pogledi in prerezi,
detajli,
šablone za profile,
risba ornamenta ali reliefa.
|
MEMORIALNA
ARHITEKTURA
|
|
|
|
spomeniki po namenu (oseba, dogodek, kraj, ...),
“mesta mrtvih” v zgodovini,
tradicija arhitekture spomina na slovenskem,
tipi spomenikov,
izdelava spomenikov.
|
pozna predpise s področja izdelave spomenikov;
upošteva statične zakonitosti pri zasnovi spomenika;
zna načrtovati skladno oblikovan spomenik;
zna izbrati obliki spomenika primerno vrsto kamna in
kamnu primerno površinsko obdelavo;
pozna tehniko ročne in strojne izdelave napisov;
pozna več tipov pisav;
pozna tehniko barvanja in zlatenja črk;
pozna tehniko montaže kovinskih črk;
zna narisati skico za večstopenjski relief;
zna razložiti potek opravil pri montaži spomenika;
zna izbrati pomožne materiale za montažo spomenika;
pozna ukrepe za zaščito in vzdrževanje spomenikov;
pozna ukrepe varnosti pri montaži spomenika;
|
Pridobiva občutek za estetiko.
Širi besedni zaklad s strokovnega področja.
Zaveda se pomembnosti spoštovanja tradicionalnih
vrednot kamnoseškega poklica.
|
Načrti:
spominska plošča,
kompozicija napisa in simbola,
spominski steber,
edikula, stela, “piramida”,
klasični nagrobni spomenik,
simetrična zasnova,
zasnova v zlatem rezu,
uravnotežene poljubna zasnova.
|
ORODJA IN
STROJI V KAMNOSEŠTVU
|
|
|
|
ročna orodja,
kotni strojčki,
kompresorska orodja,
stroji za razrez kamna,
stroji za obrezavo kamna,
stroji za površinsko obdelavo kamna,
specialni stroji,
CNC stroji.
|
pozna vrste ročnega orodja za obdelavo kamna;
pozna vrstni red uporabe orodij pri ročni obdelavi;
razlikuje videz površinske obdelave pri ročnem orodju
in orodju na komprimiran zrak;
pozna vrste in delovanje strojev za razrez, obrezavo
in površinsko obdelavo;
pozna možnosti obdelave kamna s specialnimi stroji;
pozna ukrepe varnosti pri delu z ročnim orodjem in s
stroji;
|
Razume nujnost upoštevanja predpisov varnosti pri
delu.
Razlikuje kvaliteto strojnega in ročnega dela.
Usposobi se za strokovne odločitve v konkretnih
situacijah.
|
zbiranje slikovnega gradiva;
izdelava plakata s poročilom na temo orodja ali
strojev v kamnoseštvu;
ogled sejmov in razstav;
|
DELOVNA
EVIDENCA IN DOKUMENTACIJA
|
|
|
|
načrti, delavniške risbe,
projektna dokumentacija,
delovni nalog,
gradbena knjiga,
gradbeni dnevnik,
standardi in normativi,
kalkulacije.
|
spozna standarde in normative s poklicnega področja;
zna brati načrte;
zna izpolniti delovno dokumentacijo;
zna narediti predizmere in kalkulacijo enostavnega
dela ali storitve.
|
Pridobi spoznanje o pomenu natančnega
dokumentiranja svojega dela.
Usposobi se za dosledno spoštovanje predpisov iz
širšega strokovnega področja.
|
simulacije naročil;
izpolnjevanje obrazcev delovne evidence;
kalkulacija enostavnega izdelka ali storitve;
branje in komentar projektne dokumentacije;
|