Izobraževalni program: PEK (ds)
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 6. 1999
PREHRANA Z MIKROBIOLOGIJO ŽIVIL
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
| Letnik | Oblike izobraževalnega dela | ||
| 
 | Teorija (ur) | Vaje (ur) | Skupaj (ur) | 
| 1. | 60 | 39 | 99 | 
| 2. | 51 | 15 | 66 | 
| 3. | 53 | 15 | 68 | 
| skupaj | 164 | 69 | 233 | 
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu vajenci:
1. Letnik
| VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| BIOLOGIJA | Vajenci | Vajenci | 
 | 
|  |  | ||
| celica | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Spoznajo, da je optimalno delo posamezne celice potrebno za uspešnost organizma. | Vaja: osmoza, difuzija. | 
| mikroskop | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvijajo odgovornost za instrumente. Navajajo se na red in čistočo pri delu. | Vaja: mikroskopiranje celic. | 
| osnovni življenski procesi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Izoblikujejo kulturo pitja alkoholnih pijač. Zavejo se problema alkoholizma. Spoznajo pomen rastlin pri proizvajanju kisika na zemlji. | Vaja: dokaz produktov alkoholnega vrenja, dokaz produktov fotosinteze. | 
| ekologija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija zavest o pomenu zdravega in škodljivosti onesnaženega okolja. Razvija osebno odgovornost pri varstvu okolja | Vaja: terensko delo: spoznavanje izbranega ekosistema. Vaje: primerjava različnih načinov povezanosti organizmov v habitat. Vaje: primerjava različnih populacij med seboj. Vaja: ponazoritev prehranjevalne verige. Referat: opiše posamezne vrste ekosistemov v okolici svojega doma. Vaje: opazovanje in proučevanje izbranega naravnega okolja. Vaje: iskanje rešitve ekoloških problemov. | 
| kemija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvijajo odgovornost pri ravnanju z nevarnimi snovmi in skrbijo za varnost. | Vaja: osnovne laboratorijske tehnike. | 
| snovi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | VAJA: Ločevanje zmesi. | |
| kemijske reakcije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Skrbijo za ekonomičnost pri uporabi kemikalij. Skrbijo za red, varnost in natančnost pri delu. | Vaja: kemijska reakcija. | 
| kemijske vezi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| VODA IN VODNE RAZTOPINE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvijajo ročne spretnosti. | Vaja: | 
| OGLJIK IN OGLJIKOVE SPOJINE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| OGLJIKOVODIKI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| ORGANSKE KISIKOVE SPOJINE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Predvidijo posledice uživanja alkohola. | Vaja: | 
| LIPIDI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | VAJA: | |
| OGLJIKOVI HIDRATI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | VAJA: Dokaz glukoze, lastnosti škroba. | |
| ORGANSKE DUŠIKOVE SPOJINE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zavejo se odgovornosti pri uporabi nekaterih dušikovih spojin, ker so rakotvorne. | 
2. letnik
| VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| OSNOVNI POJMI O PREHRANI | Vajenci | Vajenci | |
|  |  | Zave se povezanosti prehrane in zdravja Razvija občutek pomembnosti hranilnih snovi v prehrani | Slikovni material, strokovni članki. Delo v parih: «prehranjevalne navade« (anketa). | 
| HRANILNE SNOVI OGLJIKOVI HIDRATI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomena esencialnih in neesencialnih snovi Razvija občutek pomembnosti ogljikovih hidratov v člov. Org. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. | 
| BELJAKOVINE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomena beljakovin v člov. Org. | Vaje: vajenci opravijo vaje iz delovnega zvezka za določene hranilne snovi. | 
| MAŠČOBE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se funkcije maščob v človeškem organizmu. | Delo v parih: »ekologija, onesnaževalci voda«. | 
| VODA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija občutek odgovornosti do pitne vode. Zave se ekološke problematike. | 
 | 
| MINERALNE SNOVI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomembnosti zaščitnih snovi za ohranitev zdravja. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. | 
| VITAMINI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume vzročno povezanost živil in njihove priprave glede ohranjenja vitaminske in mineralne vrednosti. | Delo v parih: »pregled vsebnosti hranilnih snovi v različnih živilih s pomočjo tablic«. | 
| ŽIVILA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomena hranilnih snovi v posameznih skupinah živil. Razvija občutek pomembnosti pri izbiri živili v vsakdanji prehrani. Zave se negativnih prehrambenih navad in jih počasi spreminja. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki, video kasete. Delo v parih: »predstavijo izbrano živilo ali izdelke v tehnološkem in biološko-hranilnem smislu«. | 
| KONZERVIRANJE ŽIVIL | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija občutek pomembnosti pri izbiri. Načina konzerviranja. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki, video kaseta. | 
| EMBALIRANJE ŽIVIL | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvije občutek za ohranjanje čistega okolja. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki, video kaseta. | 
| SKLADIŠČENJE ŽIVIL | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvije se občutek odgovornosti do pravilnega skladiščenja. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. | 
| SPREMEMBE NA ŽIVILIH | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomembnosti roka uporabnosti na embalaži. Zave se škodljivih posledic spremenjenih živil na zdravje. | |
| ZASTRUPITVE S HRANO, KI VSEBUJE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se poslediczastrupitve. | |
| ENERGIJSKE POTREBE ČLOVEKA IN ENERGIJSKA TER HRANILNA VREDNOST HRANE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se porabe in potrebe po energiji pri različnih opravilih. Navaja se na računanje energijske in hranilne vrednosti živil s pomočjo tabel. | |
| RAZKROJ ŽIVIL V ČLOVEŠKEM ORGANIZMU | 
 | 
 | 
 | 
| ENCIMI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomembnosti pravilnega delovanja prebavnih in presnovnih procesov. | |
| PREBAVA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki, video kaseta. | |
| PRESNOVA ali METABOLIZEM | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija občutek za ritem hranjenja, prebave in presnove. | 
 | 
| PREHRANA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvije občutek odgovornosti za lastno zdravje in zdravje drugih ljudi. Razvije občutek odgovornosti do kakovosti prehrane. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. | 
| ALTERNATIVNA PREHRANA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Navajajo se na raznolikost in pomembnost alternativne prehrane. Razvija občutek pomembnosti za ohranjanje narodnih jedi. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. | 
| BOLEZNI, ZARADI NEPRAVILNE PREHRANE | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomembnosti upoštevanja načel zdrave prehrane. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. | 
| DIETNA PREHRANA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija občutek pomembnosti pri izbiri priporočljivih živil. Zave se pomembnosti škodljivih snovi. | Prosojnice, slikovni material, strokovni članki. Strokovni ogled: »ogled kuhinje v bolnišnici«. Vaja: »sestava jedilnikov za določeno dieto«. | 
3. letnik
| VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| Sistematika mikroorganizmov in njihove splošne značilnosti | Vajenci | Vajenci | 
 | 
|  |  | Navaja se na natančnost in odgovornost. Razvija sposobnost za timsko delo. Zave se uporabnosti mikroorganizmov. Zave se hitrosti razmnoževanja mikroorg. V optimalnih pogojih. | Vaje: mikrobiološki laboratorij (oprema, pribor, delavni red, mikrobiološke tehnike dela). | 
| razširjenost mikroorganizmov v naravi in njihova uporaba v živilski industriji | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomena mikroorganizmov za življenje na zemlji. Razvija občutek za pomen uporabe mikroorganizmov v živilski industriji. Zave se pomembnosti upoštevanja pravil varstva pri delu. | Vaje: priprava preparatov in mikroskopiranje. Vaje: štetje mikroorganizmov v vzorcu (različne metode). | 
| zdravstvena neoporečnost živil | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se odvisnosti kakovosti in zdravstvene neoporečnosti živil od vodenja različnih postopkov konzerviranja. Razvija občutek poklicne odgovornosti za zdravje potrošnika. Zave se pomena kontrole delovnih postopkov. | Vaje: jemanje brisov z delovnih površin in rok ter mikrobiološka analiza. Vaje: jemanje vzorcev živil in mikrobiološka analiza. | 
| zastrupitve in okužbe s hrano (bakterije, plesni, virusi in paraziti) | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija poklicno odgovornost. Zave se škode, ki jo povzroči malomaren odnos do dela z živili. Zave se posledic okužb z živili za zdravje potrošnika. Razvija občutek za pomembnost osebne higiene v živilski industriji. Navaja se na odgovorno delo z živili. | Slikovni material. Skupinsko delo: priprava plakatov (shem, miselnih vzorcev, ipd.) in referatov ter predstavitev. | 
| čiščenje in dezinfekcija v živilski industriji | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se vpliva osebne higiene na zdravstveno neoporečnost živil. Razvija poklicno odgovornost. Zave se pomembnosti natančnega in odgovornega opravljanja postopkov čiščenja in razkuževanja v živilski industriji. Zave se vpliva vseh dejavnikov higiene na kakovost živil in zdravje potrošnika. | Vaje: določanje učinkovitosti čistil in razkužil. | 
| mikrobiologija živil | 
 | 
 | 
 | 
| Učitelj izbere vsebine glede na izobraževalni program |  | Razvija sposobnost opazovanja in zgodnjega odkrivanja kvara na živilih. Zave se odgovornosti živilskega delavca v izdelavi živila, skladiščenju in prodaji. Navaja se na delo v živilski industriji. Razvija sposobnost za timsko delo. | Slikovni material. Skupinsko delo. | 
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
| Znanja | Povezava s predmetom | |
| 
 | Predmet | Znanja | 
|  | Tehnologija |  | 
|  | Prehrana z mikrobiologijo živil |  | 
|  | Higiena in varstvo pri delu Prehrana z mikrobiologijo živil |  | 
|  | Prehrana z mikrobiologijo živil |  | 
|  | Tehnologija Higiena in varstvo pri delu |  | 
|  | Prehrana z mikrobiologijo živil Tehnologija |  | 
|  | Higiena in varstvo pri delu Tehnologija |  |