| 
          
        
            INFORMATIVNI CILJI
           | 
      
          
        
            FORMATIVNI CILJI
           | 
      
          
        
            SOCIALIZACIJSKI CILJI
           | 
      
          
        
            POSEBNOSTI V IZVEDBI
           | 
    
      
    
        
      | 
           
         | 
      
          
        
            Dijak
           | 
      
          
        
            Dijak
           | 
      
           
         | 
    
      
    
        
      
          
        
            Krmilja:
        
          - 
              zgradba krmilij,
            
 
          - 
              delitev krmilij,
            
 
          - 
              nekaj primerov. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Pozna definicije krmiljenja in regulacije,
            
 
          - 
              pozna različnosti krmiljenj,
            
 
          - 
              ve, katera področja avtomatike rešuje krmilna tehnika,
            
 
          - 
              pozna specifiko električnih, pnevmatskih in hidravličnih krmilij. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Pridobiva sposobnost logičnega razmišljanja,
            
 
          - 
              razvija sposobnost analize in vrednotenja podatkov v avtomatizaciji procesov.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Navajanje primerov poznanih krmilij,
            
 
          - 
              demonstracija šolskega modela krmiljenja.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Senzorski del krmilij:
        
          - 
              približevalni senzorji,
            
 
          - 
              mehanski senzorji,
            
 
          - 
              IP in Ex zaščitni pogoji. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna industrijska okolja zajemanja krmilnih signalov,
            
 
          - 
              zna opisati lastnosti in uporabo elektronskih senzorjev za zaznavanje fizikalnih veličin,
            
 
          - 
              primerja lastnosti mehanskih stikal in navede glavne karakteristike,
            
 
          - 
              spozna zahteve IP in EX zaščite ter vpliv na izbiro senzorjev. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Se zaveda nujnosti interdisciplinarnega pristopa ter pomena vključevanja projektantov procesov in tehnologov v načrtovanje krmilij,
            
 
          - 
              zaveda se varnostnih predpisov, zahtev, ukrepov in ekonomike pri izvedbi krmilja,
            
 
          - 
              uporablja različne tiskane in elektronske kataloge.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Predstavitev zgradbe elektronskih stikal,
            
 
          - 
              primerjanje lastnosti nekaterih senzorjev po tehničnih lastnostih in ceni,
            
 
          - 
              izbira senzorja za značilno industrijsko okolje v šolskem okolju in utemeljitev izbire.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Izvršni členi:
        
          - 
              električni,
            
 
          - 
              elektromehanski,
            
 
          - 
              pnevmatski,
            
 
          - 
              hidravlični. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Izve, kako se krmilni del poveže z izvršnimi členi različnih izvedb,
            
 
          - 
              pozna omejitve glede obremenljivosti izhoda,
            
 
          - 
              zna predlagati način priklopa in vključevanja grelnih teles, motorjev, ventilov, elektromagnetov,
            
 
          - 
              spozna problematiko zagonskih tokov in izklopa ohmsko induktivnih bremen. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Se zaveda povezanosti energetike, pnevmatike in hidravlike,
            
 
          - 
              se zaveda prednosti timskega dela in vključuje v delo druge strokovnjake,
            
 
          - 
              razvija odnos do energijsko varčnih naprav (izvršnih členov).
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Priklop pnevmatskega (nihajnega) valja z elektropnevmatskim 5/2 potnim ventilom,
            
 
          - 
              prikaz izvedbe in delovanja elektronskih stikal (tiristoskih),
            
 
          - 
              vklop grelca, motorja preko kontaktorja..
            
 
         
       | 
    
      
 
    
        
      
          
        
            Načini opisovanja krmilij:
        
          - 
              algoritem,
            
 
          - 
              pregled binarnih operatorjev in
            grafičnih simbolov,
        
 
          - 
              časovni diagram,
            
 
          - 
              pravilnostna tabela,
            
 
          - 
              logična funkcija,
            
 
          - 
              diagram stanj,
            
 
          - 
              krmilni načrt,
            
 
          - 
              kontaktni načrt,
            
 
          - 
              funkcijski načrt,
            
 
          - 
              koračna veriga,
            
 
          - 
              programski modul.
            
 
         
            
         | 
      
        
          - 
              Spozna več načinov za opisovanje krmilij,
            
 
          - 
              zna definirati logična in koračna krmilja,
            
 
          - 
              zna rezultate analize procesa vključiti v načrtovanje logičnih krmilij,
            
 
          - 
              postopke za načrtovanje logičnih krmilij zna medsebojno povezovati (algoritem, tabela,okrajšava,funkcija),
            
 
          - 
              zna uporabiti koračno verigo za načrtovanje koračnih krmilij,
            
 
          - 
              zna izbrati ustrezno tehnologijo za izvedbo logičnega in koračnega krmilja in podati rezultate v ustrezni obliki (krmilni načrt, funkcijski načrt,…),
            
 
          - 
              zna predstaviti prednosti krmilij s prostim programiranjem pred trajno ožičenimi krmilji,
            
 
          - 
              pozna ponudbo krmilnikov (izvedbe, proizvajalci,…) in zna opredeliti skupne značilnosti PLC,
            
 
          - 
              zna analizirati vzroke in posledice nenormalnega delovanja in zna predlagati ali poiskati rešitve (izpad energije, prepovedana stanja…),
            
 
          - 
              zna vključiti not-stop zahtevo v načrtovanje krmilij. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Razvija sposobnost sistematičnega pristopa k problemu,
            
 
          - 
              pridobiva delovne navade in vztrajnost pri iskanju rešitev,
            
 
          - 
              spoznava pravila etapnega osvajanja znanja in samostojnega načrtovanja osvajanja novega znanja,
            
 
          - 
              zaveda se nujnosti spoštovanja varnostnih standardov pri reševanju krmilnih problemov.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Prikaz načinov opisovanja krmilij na enostavnem konkretnem primeru,
            
 
          - 
              vključujemo različne senzorje, različne izvršne člene (tudi valje), različne izvedbe krmilij,
            
 
          - 
              vaje razširjamo in razvijamo na osnovi prejšnjih z novimi krmilnimi in varnostnimi zahtevami.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Logična krmilja s čvrsto in programirljivo logiko:
          
          
        
            
          - 
              analiza krmilij s čvrsto logiko,
            
 
          - 
              prikaz nekaj najpogostejših
            oblik logičnih krmilij,  
          
        
 
          - 
              pomnilne logične funkcije,
            
 
          - 
              statični in dinamični vhodi,
            
 
          - 
              časovni moduli,
            
 
          - 
              števni moduli,
            
 
          - 
              primerjalniki,
            
 
          - 
              sinteza logičnih krmilij. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna vse komponente krmilij in zna analizirati logična krmilja,
            
 
          - 
              zna razložiti delovanje pomnilniških, časovnih, primerjalnih in števnih modulov,
            
 
          - 
              spozna pravila priklopov komponent in uporablja tehnično dokumentacijo pri novih nalogah,
            
 
          - 
              zna načrtovati posamezne delovne korake za izdelavo logičnega krmilja s čvrsto in programirljivo logiko,
            
 
          - 
              zna izdelati enostavno logično krmilje s čvrsto in programirljivo logiko (relejna shema, funkcijski diagram, mnemonična koda),
            
 
          - 
              zna analizirati posledice izpada energije, 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Razvija sposobnost natančnega opazovanja, prepoznavanja elementov in razumevanja navodil in tehničnih podatkov v katalogih in prospektih,
            
 
          - 
              razvija kreativni način mišljenja,
            
 
          - 
              spoznava nujnost izmenjave mnenj, izkušenj in prednosti timskega in interdisciplinarnega dela,
            
 
          - 
              razvija občutek previdnosti pri uporabi električnih naprav,
            
 
          - 
              pridobiva zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah kvalitetnega poklicnega znanja s področja avtomatike.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Vaje, ki se izvedejo s trajnim ožičenjem, naj gredo v kompleksnosti samo do meje ekonomske upravičenosti,
            
 
          - 
              z uporabo najenostavnejših krmilnikov lahko utemeljimo področje uporabe PLC,
            
 
          - 
              s pomočjo kataloga ponudnikov opreme izdelamo tudi kalkulacijo stroškov materiala,
            
 
          - 
              preverimo vpliv nekaterih zahtev, ki pogosteje nastopajo v znanih industrijskih okoljih, ki so dijakom bližja (živilska, kemična, papirna, lesna industrija, strojegradnja…).
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Koračna krmilja s čvrsto in programirljivo logiko:
          
          
        
            
          - 
              navadna koračna veriga,
            
 
          - 
              koračna veriga s časovnimi
            pogoji, 
          
        
 
          - 
              koračna veriga z zanko,
            
 
          - 
              koračna veriga z ALI
            razvejiščem  
          
        
 
          - 
              demonstracije značilnih praktičnih primerov,
            
 
          - 
              sinteza koračnih krmilij. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna vse komponente koračnih krmilij,
            
 
          - 
              zna analizirati delovanje koračnega krmilja,
            
 
          - 
              razume in zna opisati razliko med različnimi vrstami koračnih verig in za določen primer uporabiti najustreznejšo,
            
 
          - 
              zna opisati delovne korake za izdelavo koračnega krmilja s čvrsto in programirljivo logiko,
            
 
          - 
              zna izdelati enostavno koračno krmilje s čvrsto in programirljivo logiko (relejna shema, funkcijski diagram, mnemonična koda).
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Spoznava pomen sprotnega učenja in način odpravljanja deficitov v znanju,
            
 
          - 
              sprejema stališče do odgovornosti in zahtev po kvalitetnem poklicnem znanju s področja avtomatike,
            
 
          - 
              razvija solidarnost in pripravljenost za sodelovanje,
            
 
          - 
              oblikuje strokovnost za previdnost pri delu z nevarnimi in manj znanimi napravami.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Samostojna izdelava krmilja, na primer krmilja naj služi za utrjevanje teoretičnega znanja, da se postopoma vključujejo zahtevnejša in obsežnejša koračna krmilja, primerno je vključiti izdelavo krmilja za triosni manipulator,
            
 
          - 
              varnostne zahteve in zasilni izklop naj bo nadgradnja rešitve osnovnih krmilij.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Signalizacija, nadzor in zanesljivost krmilnih sistemov
        
          - 
              zbiranje signalov
            
 
          - 
              hierarhija krmilnih sistemov
            
 
          - 
              javljanje mejnih vrednosti
            
 
          - 
              prenos informacij
            
 
          - 
              signalizacija in registracija signalov napake
            
 
          - 
              sistemi za zapahovanje
            
 
          - 
              zasilni izklop
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              zna navesti primere signalizacije v praksi, naprave za signalizacijo in pomen
            
 
          - 
              spozna metode in nadzorne sisteme za vizualizacijo
            
 
          - 
              spozna postopke in procedure za vzdrževanje krmilij in odpravljanje napak
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              razvija sposobnost opazovanja in prepoznavanja elementov
            
 
          - 
              razvija sposobnost deduktivnega mišljenja
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              pri izdelanih šolskih vajah načrtuje primer nadzora in signalizacije
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Projektiranje krmilnih sistemov:
        
          - 
              programiranje logičnih krmilij,
            
 
          - 
              programiranje koračnih krmilij,
            
 
          - 
              izdelava programirljivega krmilnega sistema. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna postopke in metode projektiranja krmilnih sistemov,
            
 
          - 
              za določen krmilni problem zna izbrati ustrezen tip krmilja. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Uri se v iskanju in preverjanju informacij,
            
 
          - 
              razvija kreativni način mišljenja,
            
 
          - 
              razvija spretnosti za delo v skupini,
            
 
          - 
              pridobiva zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah kvalitetnega poklicnega znanja s področja avtomatike.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Samostojna projektna naloga v obliki seminarske naloge (izkoristiti možnosti povezovanja z industrijo ali obrtjo v okolju).
            
 
         
       | 
    
    
  
  
      
    
        
      | 
          
        
            INFORMATIVNI CILJI
           | 
      
          
        
            FORMATIVNI CILJI
           | 
      
          
        
            SOCIALIZACIJSKI CILJI
           | 
      
          
        
            POSEBNOSTI V IZVEDBI
           | 
    
      
    
        
      | 
           
         | 
      
          
        
            Dijak
           | 
      
          
        
            Dijak
           | 
      
           
         | 
    
      
    
        
      
          
        
            Krmilno-regulacijski sistem:
        
          - 
              osnovni pojmi regulacijske tehnike,
            
 
          - 
              principi krmilno-regulacijskih sistemov. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna značilnosti in navaja primere krmilno-regulacijskih sistemov v industriji,
            
 
          - 
              prepoznava nekatere krmilno-regulacijske lastnosti,
            
 
          - 
              zna jasno pokazati razlike med krmiljem in regulacijo,
            
 
          - 
              predstavi možne kriterije za delitev regulacijskih sistemov,
            
 
          - 
              prepozna in zna opisati elemente in njihove glavne značilnosti v regulacijskih sistemih. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Razvija kritičnost in natančnost za kvalitetno primerjanje in opazovanje,
            
 
          - 
              osvaja teoretična spoznanja in jih tesno povezuje s spoznanji iz življenja, opazovanja primerov iz življenja (avto-moto tehnika, naprave v gospodinjstvu, v šoli in doma,…),
            
 
          - 
              razvija občutek za tehnično opazovanje in presojanje.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Uporaba krmilnega releja, zasilni izklop STOP, alarmi delovanja, inicializacija krmilnika PLC,
            
 
          - 
              utrjevanje in urjenje enostavnega programiranja PLC,
            
 
          - 
              enostavna vaja iz regulacije (npr.: dvotočkovni bimetalni regulator temperature).
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Osnovne lastnosti reguliranih sistemov:
        
          - 
              statične in dinamične lastnosti regulacijskih sistemov,
            
 
          - 
              delitev sistemov glede na dinamične lastnosti,
            
 
          - 
              stabilnost in točnost regulacijskega sistema, kriteriji stabilnosti,
            
 
          - 
              regulacijska proga, enačba in določanje dinamičnih konstant proge.
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna dinamične lastnosti reguliranih sistemov in vpliv na stabilnost sistema,
            
 
          - 
              zna za vse tipične sisteme poiskati praktične primere iz elektrotehnike in mehanike,
            
 
          - 
              pozna osnovne načine združevanja sistemov,
            
 
          - 
              zna definirati enačbo za enostavno regulacijsko progo (RP),
            
 
          - 
              pozna način določanja dinamičnih parametrov regulacijske proge (relativno ojačanje, časovna konstanta in mrtvi čas procesa, vodljivost). 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Navaja se na opazovanje različnih sistemov z vidika skupnih značilnosti,
            
 
          - 
              spoznava povezanost posameznih področij strojništva in elektrotehnike,
            
 
          - 
              navaja se na povezovanje tehničnih rešitev z rešitvami v naravi,
            
 
          - 
              razvija sposobnost analitičnega mišljenja.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Pri vajah utrjujemo znanje s simulacijo regulacijskih sistemov in snemanjem odzivov različnih členov,
            
 
          - 
              uporabimo simulacijski program.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Izvedba industrijskega regulacijskega sistema:
        
          - 
              regulatorski blok,
            
 
          - 
              delitev industrijskih regulatorjev,
            
 
          - 
              pregled regulacijskih algoritmov (P, I, PI, PD, PID),
            
 
          - 
              stopenjsko delujoči regulatorji,
            
 
          - 
              digitalni univerzalni regulatorji,
            
 
          - 
              PLC kot digitalni univerzalni regulator.
            
 
         
       | 
      
        
          - 
              Spozna razliko med različnimi regulatorskimi algoritmi po vsaj treh cenilkah,
            
 
          - 
              zna pokazati in opisati analogne zvezne regulatorje,
            
 
          - 
              zna opisati zgradbo dvo- in tripoložajnih regulatorjev ter njihove lastnosti, pomembne za uporabo,
            
 
          - 
              na osnovi parametrov regulacijske proge zna izbrati ustrezen regulator in mu nastaviti parametre,
            
 
          - 
              pozna postopke posodabljanja in rekonstrukcije obstoječih RP. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Razvija sposobnost ocenjevanja na osnovi postavljenih meril,
            
 
          - 
              razvijajo sistematičnost in sposobnost za jasno argumentiranje mnenja,
            
 
          - 
              s preverjanjem teoretičnih rešitev na modelih utrjuje znanje in pridobiva samozaupanje,
            
 
         
         
           | 
      
          
        
            
          - 
              Uporaba simulacijskega programa za nekaj tipov regulacijskih prog, posnamemo odzive procesov na stopničasto vzbujanje,
            
 
          - 
              model industrijskega procesa s časovnimi konstantami reda,
            
 
          - 
              na modelu izmerimo časovni odziv na vzbujanje regulacijske proge.
            
 
         
        Primerni procesi:
          
        
            
          - 
              regulacija temperature tekočine na industrijskem modelu procesa,
            
 
          - 
              regulacija nivoja tekočine v rezervoarju,
            
 
          - 
              regulacija pretoka,
            
 
          - 
              regulacija hitrosti enosmernega motorja s PWM pogonskim sklopom.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            PLC v krmilno-regulacijskem sistemu:
        
          - 
              regulacijski moduli PLC,
            
 
          - 
              načrtovanje in projektiranje izvedbe aplikacij regulacijskih algoritmov,
            
 
          - 
              realizacija in analiza krmilno-regulacijskih industrijskih sistemov. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Spozna regulacijski modul PLC in vključitev regulacijske zanke v krmilni sistem,
            
 
          - 
              pozna blokovni način programiranja regulacijske zanke in najpomembnejše bloke,
            
 
          - 
              samostojno izdela program za regulacijsko zanko in izbere ustrezne V/I enote,
            
 
          - 
              zna opisati slabosti in prednosti digitalnih regulacijskih blokov. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Povezuje znanja različnih predmetov v enoten sistem in odpravlja razlike,
            
 
          - 
              razvijajo kritičnost do novosti na trgu (sodobnih regulatorjev)
            
 
          - 
              iz predlogov rešitev istega problema razvija kreativno mišljenje.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Uporaba PLC z regulatorskim blokom za regulacijo, npr. nivoja tekočine na modelu industrijskega procesa,
            
 
          - 
              temperaturni regulacijski modul s PLC, določanje on-off histereze in regulacijskih konstant dvopoložajnega PID regulacijskega algoritma.
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Regulacijski ojačevalniki:
        
          - 
              električni ojačevalniki moči,
            
 
          - 
              pnevmatski ojačevalniki,
            
 
          - 
              hidravlični regulacijski ojačevalniki.
            
 
         
       | 
      
        
          - 
              Spozna princip delovanja električnih regulacijskih ojačevalnikov moči (tiristorski usmerniki, PWM krmilno vezje, frekvenčni pretvorniki,…),
            
 
          - 
              izbere ojačevalnik moči za izvršne člene na osnovi parametrov,
            
 
          - 
              pozna vpliv regulacijskega ojačevalnika na regulacijsko progo. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Zaveda se stičnih področij drugih strok,
            
 
          - 
              razvija občutek previdnosti in strokovnosti pri izbiri naprav na osnovi kriterija minimuma osnovnih informacij,
            
 
          - 
              razume povezanost tehničnih lastnosti in ekonomskih učinkov pri izbiri naprav
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Poudarek je na napravah za povezavo regulatorskega bloka s pogonskimi agregati v regulacijskih progah - izbira in priključitev frekvenčnega regulatorja za pogon asinhronskega motorja, PWM blok za pogon enosmernih motorjev, krmiljeni tiristorski usmernik (rezalnik).
            
 
         
       | 
    
      
    
        
      
          
        
            Zahtevnejši regulacijski sistemi:
        
          - 
              regulacije z upoštevanjem motnje in vodene regulacije,
            
 
          - 
              vpeljava pomožnih spremenljivk,
            
 
          - 
              kaskadna regulacija,
            
 
          - 
              regulacija in krmiljenje razmerja veličin,
            
 
          - 
              osnovni pojmi mehke logike v regulacijah, izvedbe aplikacije z uporabo mehke logike. 
            
 
         
       | 
      
          
        
          
        
            
          - 
              Zna uporabiti digitalni regulator za vodeno regulacijo po želenem profilu,
            
 
          - 
              pozna možnosti reševanja nekaterih zahtevnejših primerov regulacij,
            
 
          - 
              pozna osnove tehnologije mehke logike v krmilnih sistemih,
            
 
          - 
              seznani se s fuzzy regulacijskim modulom v PLC. 
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Razvija sposobnost prepoznavanja krmilnih problemov,
            
 
          - 
              skrbi za optimalne rešitve pri praktičnih nalogah,
            
 
          - 
              utrjuje sistematičnost pri iskanju rešitev,
            
 
          - 
              spoznava nove strokovne izraze in njihov pravi pomen,
            
 
          - 
              oblikuje odnos do najnovejših tehnologij na področju regulacij,
            
 
          - 
              razvija vedoželjnost do novitet in željo, da jih presoja.
            
 
         
       | 
      
          
        
            
          - 
              Vaje na realnih modelih z nivojsko diferencirano zahtevnostjo.
            
 
         
       |