| 
    VSEBINE
   IN INFORMATIVNI CILJI 
    | 
   
    FORMATIVNI
   CILJI 
    | 
   
    Socializacijski
   cilji 
    | 
   
    POSEBNOSTI
   V IZVEDBI 
    | 
  
 
 
  | 
   UVOD V ANALIZO ŽIVIL 
   | 
  
   Dijak 
   | 
  
   Dijak 
   | 
           | 
 
 
  | 
  
  pozna kvalitativno in kvantitativno analizo
  
  zna vrednotiti rezultate
   | 
  
  
  pozna delitev analize na kvalitativno in
  kvantitativno
  
  razume pojme natančnost, točnost, meje zaznavnosti
  
  razlikuje napake pri analizah
  
  izdela laboratorijski dnevnik
   | 
  
   Se
  zave pomena natančnega in varnega dela v laboratoriju. 
  Oblikuje
  primeren odnos do dela v laboratoriju. 
   | 
           | 
 
 
  | 
   ZDRAVJE IN VARNOST PRI DELU 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna kriterije za ocenitev zdravega in varnega
  delovnega mesta:
  
  spozna pravne podlage za zagotavljanje varnosti in
  zdravja pri delu
  
  pozna kriterije za ocenitev zdravega in varnega
  delovnega mesta
   | 
  
  
  se nauči spoznavati škodljivosti in nevarnosti, ki
  jim je izpostavljen pri delovni praksi ali v razredu
  
  se nauči oceniti možne posledice nevarnosti in
  škodljivosti
  
  se nauči ukrepov in postopkov za izogibanje
  nevarnostim in škodljivostim
   | 
  
   Se
  zave možnih posledic, ki jih lahko imajo nevarnosti in škodljivosti za
  njegovo zdravje, zdravje njegovih sodelavcev in drugih. 
  Se
  zave pomena aktivnega sodelovanja pri zagotavljanju in izvajanju ukrepov za
  zagotavljanje varnosti in zdravja pri delu. 
  Se
  zave vseh možnih posledic svojega neprimernega vedenja za zdravje sodelavcev
  in zdravje okoliškega prebivalstva. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je
  izpostavljen pri praktičnem izobraževanju (praktični pouk v šoli in praktično
  izobraževanje v neposrednem delovnem procesu),
  
  ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je
  izpostavljen pri teoretičnem pouku v razredu.
   | 
 
 
  | 
   KEMIJSKI LABORATORIJ 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna ureditev kemijskega laboratorija
  
  prepozna laboratorijski inventar
  
  zna uporabiti zaščitno opremo in opremo za prvo pomoč
   | 
  
  
  obnovi znanje o temeljnih pogojih za varno delo v
  laboratoriju
  
  poimenuje laboratorijski inventar
  
  razloži uporabo laboratorijskega inventarja
   | 
  
   Razvije
  osebno odgovornost za varstvo pri delu in poškodbah pri delu. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  čiščenje steklovine in aparatur,
  
  izbira ustreznih čistilnih sredstev,
  
  umerjanje merilnih bučk.
   | 
 
 
  | 
   RAZTOPINE 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  zna pripraviti raztopine
   | 
  
  
  pozna načine priprave raztopin, ki jih potrebuje pri
  analizah
  
  izračuna deleže, razmerja oz. koncentracije raztopin
   | 
  
   Dojame
  pomen pravilnosti in natančnosti pri delu. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  priprava odstotne raztopine,
  
  priprava raztopin z določeno koncentracijo.
  Prisotnost
  laboranta: delo z vnetljivimi snovmi, močnimi oksidanti, jedkimi snovmi v
  digestoriju, tehtanje v drugem prostoru, natančno delo. 
   | 
 
 
  | 
   KVALITATIVNA ANALIZA 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna reakcije in identifikacije ionov
   | 
  
  
  pozna osnovo identifikacije ionov
  
  ustvari si sliko o sestavi vzorca
   | 
  
   Pridobi
  spretnosti za laboratorijsko delo. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  kvalitativna določite ionov,
  
  ionske reakcije.
  Prisotnost
  laboranta: delo z zdravju škodljivimi snovmi (v digestoriju) 
   | 
 
 
  | 
   KVANTITATIVNA ANALIZA 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  razlikuje gravimetrično in volumetrično analizo
  
  usvoji pojma standardna raztopina in primarni
  standard
  
  spozna delitev volumetrične analize na
  nevtralizacijske, oksidacijsko-redukcijske, obarjalne in kompleksometrične
  titracije
   | 
  
  
  pozna osnovne metode obarjalne metode gravimetrične
  analize
  
  določi koncentracijo elementa ali spojine s pomočjo
  gravimetričnega faktorja
  
  zna izvesti titracije
  
  izbere ustrezen indikator
   | 
  
   Razvije
  odnos za vestno in natančno izvajanje in dokumentiranje meritev. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  gravimetrična določitev ionov (npr. Al3+,
  SO42- ali Fe3+),
  
  standardizacija raztopin,
  
  izvedba nevtralizacijske titracije (npr. določanje
  ocetne kisline v kisu),
  
  izvedba oksidacijsko-redukcijske titracije (npr.
  določanje Cu2+),
  
  izvedba obarjalne titracije (npr. določanje NaCl v
  margarini),
  
  izvedba kompleksometrične titracije (določanje trdote
  vode),
  
  standardizacija raztopin.
  Prisotnost
  laboranta zaradi dela z žarilno pečjo (temperature do 1000o C),
  dela z vnetljivimi snovmi, močnimi oksidanti, jedkimi snovmi, zdravju
  škodljivimi in strupenimi snovmi (v digestoriju). 
   | 
 
 
  
   | 
    INSTRUMENTALNE METODE 
    | 
   
      
    | 
   
      
    | 
   
      
    | 
  
 
 
  | 
  
  spozna osnovne instrumentalne metode, uporabne v
  živilski industriji (potenciometrijo, refraktometrijo, spektrofotometrijo)
   | 
  
  
  zna razložiti princip merjenja pH vrednosti in se
  nauči uporabljati pH-meter
  
  pozna uporabo refraktometrov v živilski industriji in
  jih zna uporabiti
  
  s pomočjo Beer-Lambertovega zakona spozna osnove
  metode
   
            našteje sestavne dele in spozna delovanje spektrofotometra
            
            
          | 
  
   Pridobi
  samozaupanje pri delu s posebnimi instrumenti. 
  Razvije
  odgovornost za previdno ravnanje z instrumenti. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  merjenje pH vrednosti različnim živilom (npr. vodi,
  mleku, kisu, vinu, ...).
  
  spektrofotometrično določanje različnih sestavin
  živil (npr. določanje polifosfatov v mesnih izdelkih, določanje vitamina C,
  ...),
  
  refraktometrično določanje suhe snovi v živilih (npr.
  v brezalkoholnih pijačah, ...).
  Prisotnost
  laboranta, ki je usposobljen za ravnanje z dragimi in tehnično zahtevnimi
  aparaturami, ki so ponavadi v drugem prostoru. 
   | 
 
 
  | 
   SEPARACIJSKE METODE 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  spozna različne separacijske metode, uporabne v
  analizi živil (kromatografijo, elektroforezo)
  
  obnovi znanja o uporabi destilacije in ekstrakcije
   | 
  
  
  se nauči ločevati snovi z različnimi separacijskimi
  metodami
  
  zna izbrati pravilno separacijsko tehniko
  
  pozna osnove posameznih kromatografskih metod
  
  zna ločevati snovi z elektroforezo
  
  zna uporabljati destilacijsko aparaturo in ekstraktor
   | 
  
   Se
  zave škode zaradi nevestnega dela z instrumenti. 
  Se
  z interesom vključuje v razvojno delo. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  ločevanje zmesi z destilacijo in ekstrakcijo (npr.
  ekstrakcija čaja, destilacija organskega topila, ...).
  
  analiza hranilnih snovi z elektroforezo in
  kromatografijo (npr. aminokislinska analiza beljakovin s kromatografijo in
  elektroforezo; identifikacija umetnih barvil s tankoplastno kromatografijo,
  ...).
  Ogled
  analiznega laboratorija s sodobno analitsko opremo. 
  Prisotnost
  laboranta zaradi dela z dragimi in tehnično zahtevnimi aparaturami, ki so
  ponavadi v drugem prostoru. 
   | 
 
 
  | 
   ANALIZA POSAMEZNIH SESTAVIN
  ŽIVIL 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  spozna metode za določanje posameznih sestavin živil
  
  zna določiti vodo
  
  zna določiti mineralne snovi
  
  zna določiti ogljikove hidrate 
  
  zna določiti beljakovine 
  
  zna določiti maščobe 
  
  zna določiti vitamine 
  
  zna določiti aditive
   | 
  
  
  zna razložiti osnove posamezne metode določanja vode,
  izbrati pravilno metodo
  
  razloži možne napake metode
  
  zna določiti suho snov s fizikalno indirektno metodo
  
  zna razložiti potek suhega in mokrega sežiga in
  napake metode
  
  zna izvest suhi sežig
  
  zna razložiti osnove posameznih metod za dokazovanje
  in določanje ogljikovih hidratov 
  
  pripravi vzorec za analizo 
  
  kvalitativno in kvantitativno določi ogljikove
  hidrate v vzorcu
  
  spozna postopke določanja beljakovin
  
  pozna posamezne analizne postopke za določanje
  količine maščob v živilih
  
  spozna določitev kvara maščob
   | 
  
   Razvije
  čut za natančno in dosledno delo. 
  Odgovorno
  si zapiše meritve in dela izračune. 
  Razvije
  čut za timsko delo in kolegialnost. 
   | 
  
   Vaja:
   
  
  določitev suhe snovi v različnih vzorcih živil (npr.
  v mleku, maslu, medu, marmeladi, mesnih izdelkih, ...),
  
  določitev mineralnih snovi v različnih vzorcih živil
  (npr. določitev tipa moke, določitev pepela v papriki, popru, ...),
  
  določitev ogljikovih hidratov v živilih (npr.
  določitev ogljikovih hidratov po Fehlingu, določitev škroba v mesnih
  izdelkih, dokazovanje in določanje ogljikovih hidratov s kromatografijo,
  polarimetrično določanje saharoze, ...),
  
  določitev beljakovin v živilih (npr. določanje
  beljakovin po Kjeldahlu, kromatografska analiza aminokislin, ...),
  
  določanje maščob v živilih (npr. določanje maščob po
  Soxhletu, določanje maščob po Weilbullu in Stoldtu, določitev
  karakterističnih števil pri oljih, ...),
  
  določanje vitaminov v živilih,
  
  določanje aditivov živilih.
  Prisotnost
  laboranta zaradi dela z dragimi in tehnično zahtevnimi aparaturami, ki so
  ponavadi v drugem prostoru. 
   | 
 
 
  | 
   ANALIZA POSAMEZNIH SKUPIN
  ŽIVIL 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  zna vzorčiti živilo
  
  izvede senzorično analizo
  
  pozna analizne postopke
  
  uporablja Pravilnike o kakovosti živil
   | 
  
  
  pozna pravilne postopke vzorčenja
  
  zna pravilno ravnati z vzorci
  
  spozna pomen in kriterije senzoričnega ocenjevanja
  
  obvlada osnove najpomembnejših analitičnih metod
  
  uporablja Pravilnik o kakovosti živil
  
  kritično oceni kakovost surovine, polizdelka ali
  izdelka
   | 
  
   Razvije
  čut odgovornosti za ustrezno kakovost živil. 
  Aktivno
  sodeluje v procesnem nadzoru. 
   | 
  
   Vaja:
  analiza izbranega živila in kritična ocena glede na Pravilnik o kakovosti
  živil. 
   |