Izobraževalni program: STROJNI TEHNIK
Sprejeto na 44. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000 in na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, 17. 12. 2002
SNOVANJE IN KONSTRUIRANJE
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj |
Teorija |
Vaje |
|
1. |
70 |
17 |
53 |
2. |
70 |
35 |
35 |
3. |
70 |
35 |
35 |
4. |
68 |
34 |
34 |
Skupaj |
278 |
121 |
157 |
S pomočjo poznavanja osnovnih zakonov fizike, mehanike in osnovnih principov snovanja in konstruiranja se dijaki naučijo obravnavati primere s področja strojništva. Ob tem se razvijajo sposobnosti dijaka, ki spodbujajo osebnostni razvoj, samoiniciativnost, ustvarjalnost, vedoželjnost, kritičnost, preudarnost, natančnost, tehnično mišljenje ter vztrajnost. Dijak se navaja na logično sklepanje ter sistematičnost pri delu. Zna izraziti osnovne zakone, ki so osnova za delo pri snovanju in projektiranju. Dijak se navaja na dejstvo, da za dosego cilja lahko uporabi različne ideje, dejstva, poti in izvedbe ter na to, da je sodobna tehnologija uporaben pripomoček pri izdelavi projekta, da pa mora poznati tudi klasične načine dela. Zaradi boljšega razumevanja osnovnih zakonov in principov snovanja in konstruiranja je teorija dopolnjena z vajami, pri katerih se dijak navaja na samostojno delo. Dijak se navaja na iskanje idejnih in variantnih rešitev, povezanih s posameznim primerom ter na uporabo sodobnih pripomočkov, ki mu olajšajo delo. S tem, ko se vključuje v samostojno delo, krepi razvoj kreativnega mišljenja, samozavesti in samoiniciativnosti ter na razvoj psihomotornih sposobnosti, sodelovanja, kooperativnosti in teamskega dela. Dijak se usposobi za spremljanje tehnološkega razvija ter uvajanje uporabe pri svojem nadaljnjem strokovnem delu.
Pri vajah se navadi na natančnost in vztrajnost.
Dijaki:
1. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Osnovni pojmi
|
Dijak:
|
Dijak:
|
|
Vrste projekcij
|
|
|
|
Kotiranje
|
|
|
|
Znaki za navedbo stanja površine
|
|
|
|
Tolerance in ujemi
|
|
|
|
Delavniška in sestavna risba
|
|
|
|
Uporaba računalnika – parametrično risanje kontur v ravnini
|
S pomočjo računalnika:
|
|
S pomočjo računalnika in ustreznega programskega paketa za prostorsko modeliranje:
Opomba: Dijak bo izdelane parametrične ravninske profile uporabil še pri predmetu »računalniško podprte tehnologije«, zato jih po končanih vajah shrani na prenosne pomnilne računalniške medije. |
Uporaba računalnika – parametrično prostorsko modeliranje
|
S pomočjo računalnika:
|
|
S pomočjo računalnika in ustreznega programskega paketa za prostorsko modeliranje:
Opomba: Dijak bo izdelane parametrične prostorske modele in parametrične ravninske profile uporabil še pri predmetu »računalniško podprte tehnologije«, zato jih po končanih vajah shrani na prenosne pomnilne računalniške medije. |
2. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Opredelitev pojmov
|
Dijak:
|
Dijak:
|
|
Tipizacija in standardizacija
|
|
|
|
Splošne lastnosti teles:
|
|
|
|
Nerazstavljive zveze Lepljeni spoj
|
|
|
|
Lotani spoj
|
|
|
|
Zvarjeni spoj
|
|
|
|
Kovični spoji (informativno)
|
|
|
|
Razstavljive zveze Zatična zveza
|
|
|
|
Sornična zveza
|
|
|
|
Zveza z vskočnikom
|
|
|
|
Vijačna zveza, pravila risanja vijačnih zvez
|
|
|
|
Zveza pesta z gredjo oziroma z osjo Zveze med pestom in gredjo z obliko Mozniška zveza pesto-gred/os Večutorna zveza pesto-gred/os Druge oblikovne zveze pesta-gredi/osi
|
|
|
|
Zveze pesto-gred/os s silo trenja Tesni prileg pesto-gred/os Zveza deljeno pesto-gred Stožčasti nased Zagozdna zveza pesto-gred/os Druge zveze s silo trenja pesto-gred/os
|
|
|
|
Vzmeti
|
|
|
|
Uporaba računalnika – parametrično prostorsko modeliranje in preračuni CAD/CAE
|
S pomočjo računalnika:
|
|
S pomočjo računalnika in ustreznega programskega paketa za prostorsko modeliranje in analize (CAD – CAE)
Opomba: Dijak bo izdelane parametrične prostorske modele in parametrične ravninske profile uporabil še pri predmetu »računalniško podprte tehnologije«, zato jih po končanih vajah shrani na prenosne pomnilne računalniške medije. |
3. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Osnovni pojmi
|
Dijak:
|
Dijak:
|
|
Ležaji – splošno
Drsni ležaji
|
|
|
|
Kotalni ležaji
|
|
|
|
Preračuni osi in gredi
|
|
|
vaja: preračun osi in gredi po različnih teorijah |
Gredne vezi in sklopke
|
|
|
|
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Gonila - splošno
|
|
|
vaja: preračun osnovnih veličin gonila |
Jermenska gonila
|
|
|
|
Torna gonila
|
|
|
|
Verižna gonila
|
|
|
|
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Uporaba računalnika – parametrično prostorsko modeliranje elementov in sklopov ter preračuni CAD/CAE
|
S pomočjo računalnika:
|
|
S pomočjo računalnika in ustreznega programskega paketa za prostorsko modeliranje in analize (CAD – CAE)
Opomba: Dijak bo izdelane parametrične prostorske modele in parametrične ravninske profile uporabil še pri predmetu »računalniško podprte tehnologije«, zato jih po končanih vajah shrani na prenosne pomnilne računalniške medije. |
4. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Osnove snovanja in konstruiranja
|
|
|
|
Metodika konstruiranja – osnove
|
|
|
|
Lista zahtev
|
|
|
|
Tehnike za iskanje rešitev – variant – konceptov
|
|
|
|
Vrednotenje izbranih rešitev – konceptov
|
|
|
|
Zobniški prenosniki Vrste zobniških prenosnikov
|
Dijak:
|
Dijak:
|
vaja: preračun zobniškega gonila. Po končanem ročnem preračunu veličin dijakom omogočimo, da s pomočjo računalniških programov za preračun zobnikov (geometrije in trdnosti) spoznavajo vplive medsebojne odvisnosti različnih koeficientov na končni rezultat. |
Valjasti zobniki z ravnimi in poševnimi zobmi – geometrija
|
|
|
vaja: preračun zobniškega gonila. Dijake navajamo na sistematičen pristop, uporabo metodike konstruiranja. Dijakom pomudimo zbirke standardnih preračunov z vsemi potrebnimi tabelami. V okviru vaj se predvidevajo 2 do 3 programske naloge, ki povezujejo več učnih vsebin v zaključeno celoto. Delo se organizira individualno ali pa je prirejeno skupinskemu pristopu. |
Valjasti zobniki z ravnimi in poševnimi zobmi, sile na zobniški par, trdnost
|
|
|
|
Valjasti zobniki z ravnimi zobmi – oblikovanje gonila
|
|
|
|
Stožčasti zobniki z ravnimi zobmi – geometrija
|
|
|
|
Stožčasti zobniki z ravnimi zobmi – oblikovanje gonila
|
|
||
Polžasti zobniški prenosnik – geometrija, izkoristek gonila
|
|
||
Uporaba računalnika – parametrično prostorsko modeliranje elementov in sklopov ter preračuni CAD/CAE
|
S pomočjo računalnika:
|
|
S pomočjo računalnika in ustreznega programskega paketa za prostorsko modeliranje in analize (CAD – CAE)
Opomba: Dijak bo izdelane parametrične prostorske modele in parametrične ravninske profile uporabil še pri predmetu »računalniško podprte tehnologije«, zato jih po končanih vajah shrani na prenosne pomnilne računalniške medije. |
Znanje predmeta Snovanje in konstruiranje je povezano s predmeti:
-Mehanika
-Matematika
-Fizika
-Tehnologija
-Kemija z gradivi
-Merilna tehnika
-Informatika