SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: CVETLIČAR (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 44.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000

1. IME PREDMETA

STROJI IN NAPRAVE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

70

 

70

2.

   

 

3.

   

 

skupaj

70

 

70

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

  • se seznani s pomenom standardov,

  • spozna materiale v proizvodnji in pripravi cvetja,

  • usvoji osnovne fizikalne veličine ter njihov vpliv v delovnem okolju,

  • ve, da je potrebno energijo smotrno porabljati

  • spozna različne vrste zaščitenih prostorov,

  • spozna tehnologijo pridelave okrasnih rastlin v zavarovanih prostorih,

  • spozna načine shranjevanja rezanega cvetja,

  • zna uporabljati pripomočke v cvetličarski delavnici,

  • spozna alternativne načine vzgoje rastlin.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    POMEN IN RAZDELITEV KMETIJSKE MEHANIZACIJE

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna razdelitev strojev po načinu in vrsti priključkov

  • pozna razdelitev strojev po namenu v rastlinski proizvodnji

  • razume pomen vzdrževanja strojev in naprav

  • zna primerjati delo s stroji in orodji (kakovost in količina)

  • spozna razvoj mehanizacije skozi čas

  • definira pojme: produktivnost, kakovost, gospodarnost

  • razlikuje uporabo strojev v posameznih pridelovalnih sistemih

  • razloži vpliv vzdrževanja strojev in naprav na njihovo življenjsko dobo

  • seznani se z zahtevami pri nabavi in proizvodnji mehanizacije

  • Razvija sposobnost komuniciranja

    Se zave osebne odgovornosti in strokovnosti.

    Razvija sposobnost opazovanja in razlikovanja.

    Krepi ekološko zavest.

    Se zave varčnosti pri delu.

    Ogled:

  • vrtnarski stroji v strojni lopi,

  • katalogi strojev.

    Prikaz: stenske slike o razdelitvi strojev po namenu.

  • STANDARDI

     

     

     

  • zna opredeliti pojem standard

  • pozna pomen standardizacije

  • zna našteti vrste standardov

  • pozna standarde v Sloveniji

  • spozna pomen standardizacije, ki omogoča hitro nabavo in zamenjavo poškodovanih delov

  • spozna pomen standarda kot predpisa, ki določa lastnosti izdelkov in storitev

  • razlikuje vrste standardov

  • se nauči pomena usklajevanja slovenskih standardov z mednarodnimi

  • Razvije čut za natančnost.

    Se zave pomena standarda za kakovost.

    Prikaz: različni izdelki z navedbo standardov, ki jim ustrezajo.

    Ogled: katalogi slovenskih standardov.

    OSNOVE FIZIKE

     

     

     

  • pozna osnovne in sestavljene merske količine in enote

  • pozna dovoljene merske količine in enote po SI sistemu

  • pozna pojem energije

  • razume pojme: gibanje, tlak, sile in elektrika

  • se nauči različnih načinov merjenja

  • razlikuje osnovne in sestavljene merske količine in enote

  • uporablja ustrezne merske veličine

  • razlikuje osnovne oblike energije

  • prepozna razlike med vrstami energije

  • primerja različne načine gibanja teles

  • razloži vpliv delovanja sile na telo

  • razloži pomen tlaka za delovanje naprav

  • se nauči osnovne zakonitosti električnega toka

  • Razvije sposobnost opazovanja in ocenjevanja.

    Krepi čut za natančnost.

    Razvije odnos do varnosti pri delu.

    Razvije čut za varčnost.

    Ogled:

  • stroji in naprave, ki delujejo na principu tlaka in električne energije,

  • različna merila, ki jih uporabljamo v vrtnarstvu.

  • GRADIVA V CVETLIČARSTVU

     

     

     

  • pozna razdelitev gradiv in njihove lastnosti

  • pozna kovinska železna in neželezna gradiva (lastnosti in uporaba)

  • pozna nekovinska gradiva

  • pozna maziva in goriva

  • pozna nekatera osnovna pravila varčevanja z energijo

  • razume pomen zaščite gradiv

  • se nauči razlikovati gradiva glede na mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti

  • primerja razlike med kovinskimi in nekovinskimi materiali

  • spozna vrednote naravnih materialov

  • razlikuje naravna in umetna goriva

  • spozna, da je količina energije v gorivih na Zemlji omejena in da se s sežiganjem goriva onesnažuje okolje, zaradi česar mora človek čim bolj izkoriščati obnovljive vire in varovati naravno okolje

  • razlikuje različne načine zaščite gradiv

  • Razvije sposobnost razlikovanja različnih materialov.

    Razvija odnos do okolju prijaznih materialov.

    Razvije odnos do njihove smotrne uporabe in zaščite.

    Krepi odnos do varnega dela z gorivi.

    Razvija ekološko zavest.

    Demonstracija: različni materiali

    Ogled: pripomočki za čiščenje in zaščito gradiv

    STROJNI ELEMENTI

     

     

     

  • pozna pomen in razdelitev strojnih elementov

  • pozna različne povezave med strojnimi deli

  • pozna vzmeti, osi, gredi, ležaje, gonila

  • pozna orodja za delo s strojnimi elementi (ključi, izvijači)

  • našteje in opiše razstavljive zveze (vijačna zveza: vijak, podložka, matica)

  • našteje in opiše nerazstavljive zveze (lepni spoj, spoj s kovico, lotni in zvarni spoj)

  • spozna uporabnost posameznih orodij

  • primerja ustrezna orodja pri vzdrževanju strojev

  • Razvija občutek za zapleteno zgradbo strojev.

    Krepi občutek za natančnost in strokovnost pri delu.

    Razvije odnos do varnosti pri delu.

    Demonstracija:

  • strojni elementi,

  • orodja za vzdrževanje.

  • CVETLIČARSKO ORODJE IN NAPRAVE

     

     

     

  • pozna vrste cvetličarskega orodja za delo v proizvodnji cvetja

  • pozna pripomočke in orodja za delo v cvetličarnah

  • našteje vrste cvetličarskega orodja za delo v proizvodnji cvetja

  • razlikuje različne naprave, ki omogočajo hitro in kakovostno aranžiranje (za pletenje vencev, zvijanje papirja, pisanje trakov)

  • Razvija občutek za pravilno uporabo orodij.

    Razvije pravilen odnos do orodij.

    Krepi ustvarjalnost pri delu.

    Ogled: oprema cvetličarske delavnice.

    Prikaz: katalogi s pripomočki za delo v cvetličarstvu.

    PROSTORI ZA SHRANJEVANJE CVETJA

     

     

     

  • pozna pomen skladišč

  • pozna pomen hladilnic

  • razlikujejo vrste prostorov za shranjevanje cvetja

  • se nauči, da pravilno shranjevanje podaljša življenjsko dobo cvetju

  • Razvija strokovnost in skrbnost pri delu.

    Razvija čut za natančnost in odgovornost.

    Ogled: skladišča in hladilnice.

    Prikaz: prospektni material.

    ZAVAROVANI PROSTORI

     

     

     

  • pozna pomen vzgoje rastlin v zavarovanem prostoru

  • pozna vrste zavarovanih prostorov

  • pozna različne vrste folij glede na namen in uporabo

  • pozna nizki in visoki tunel

  • pozna vrste in oblike zaprtih gred (enojne in dvojne)

  • pozna vrste gred glede na način ogrevanja (tople, poltople, hladne)

  • pozna vrste rastlinjakov (plastenjaki, steklenjaki)

  • pozna pravilno postavitev (lega, ogrodje, kritina)

  • razume pomen uravnavanja mikroklime v rastlinjaku

  • pozna opremo v rastlinjaku

  • pozna tehnologijo pridelave nekaterih vrst okrasnih rastlin v rastlinjaku

  • primerja razlike v vzgoji rastlin na prostem in v zavarovanem prostoru

  • se nauči, da lahko vzgajamo rastline v zavarovanem prostoru skozi vse leto

  • izbere ustrezen zavarovan prostor glede na zahteve gojene rastline

  • razlikuje folije po namenu uporabe

  • primerja uporabnost posameznih vrst zaprtih gred

  • primerja načine ogrevanja v zaprtih gredah

  • razloži pomen zračenja v zavarovanem prostoru

  • spozna pomen pravilne izbire prostora za rastlinjake

  • razlikuje posebnosti steklenjakov in plastenjakov

  • razlikuje najpomembnejše dejavnike, s katerimi uravnavamo rast

  • našteje načine uravnavanja svetlobe

  • razloži pomen uravnavanja toplote

  • našteje načine zalivanja in zračenja

  • razloži pomen dodajanja CO2

  • prepozna najustreznejše načine ogrevanja in namakanja

  • razlikuje načine uravnavanja pogojev v zavarovanih prostorih (avtomatsko, ročno)

  • Razvije sposobnost opazovanja.

    Razvije pravilen odnos do pravilne izbire in izrabe prostora.

    Razvija sposobnost opazovanja in ocenjevanja.

    Razvija odnos do racionalnega izkoriščanja energije.

    Se zave pomena pravočasnosti.

    Krepi čut za natančnost.

    Se zave pomena zanesljivosti pri delu.

    Razvija sposobnost komuniciranja

    Razvije osebno odgovornost do dela.

    Prikaz: videokaseta o strojih za polaganje tunelov.

    Ogled:

  • vzorci mehkih kritin (folij) in trdih kritin,

  • šolski rastlinjak,

  • zaprte grede,

  • naprave za uravnavanje dejavnikov rasti v šolskem rastlinjaku.

  • HIDROPONSKI NAČIN VZGOJE RASTLIN

     

     

     

  • pozna hidroponski način vzgoje rastlin

  • opiše gojenje rastlin na vodni osnovi

  • primerja med hidroponskim in klasičnim načinom vzgoje

  • Krepi ustvarjalnost.

    Razvija ekološko zavest.

    Ogled: diapozitivi o načinih hidroponske vzgoje rastlin.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • pregled kmetijske mehanizacije

  • Gospodarsko poslovanje

    Splošno vrtnarstvo

  • merila o uspešnosti poslovanja

  • načini obdelave in vrste tal, gnojenje

  • načini zaščite rastlin

  • merske enote in uporaba

  • Matematika

  • merske enote, načini merjenja, vrste meril

  • gibanje, sile, tlak, elektrika

  • Praktični pouk

  • o gibanju, silah, tlaku in elektriki

  • standardi

  • gradiva v vrtnarstvu

  • cvetličarsko orodje in naprave

  • prostori za shranjevanje cvetja

  • hidroponika

  • Splošno vrtnarstvo

  • pridelava okrasnih rastlin

  • gradiva

  • različne vrste cvetličarskega orodja

  • skladiščenje okrasnih rastlin

  • vzgoja okrasnih rastlin v različnih substratih

  • zavarovani prostori

  • Splošno vrtnarstvo

    Zelenjadarstvo

  • vzgoja okrasnih rastlin v zavarovanem prostoru