SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 25.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

DENDROLOGIJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

60

10

70

3.

58

10

68

skupaj

118

20

138

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

  • spozna okrasne lesnate rastline, njihovo dvojno poimenovanje in mesto v rastlinskem sistemu,

  • spozna drevesničarstvo kot panogo,

  • pozna osnove naravnih ekosistemov in pomen varstva okolja,

  • pozna različne tehnologije pridelovanja okrasnih lesnatih rastlin na prostem in v zavarovanem prostoru,

  • pozna podnebne in talne možnosti za pridelovanje,

  • pozna osnovne postopke vzgoje novih sort okrasnih lesnatih rastlin,

  • se navaja na ekonomičnost pridelovanja in uporabo ekološko sprejemljivih sredstev ter materialov,

  • razvije sposobnost hitrega prilagajanja zahtevam sodobnega tržišča in vnašanja novosti v tehnologijo storitvenih dejavnosti,

  • se usposablja za prepoznavanje in izvor okrasne drevnine, oblikuje odnos do njihovih lastnosti in nadaljnje uporabe,

  • se nauči uporabljati strokovno literaturo, kataloge okrasne drevnine in računalnik.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    UVOD

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna pomen dendrologije kot biološke vede

  • pozna drevesničarstvo kot panogo vrtnarske proizvodnje

  • pozna naloge drevesničarstva

  • razloži, da je dendrologija veda o lesnatih rastlinah in je kot taka del botanike in zato uporablja sistematiko in binarno nomenklaturo ter razvršča lesnate rastline v rastlinski sistem

  • razvije sposobnost povezovanja dendrologije z drugimi vedami (botanika, ekologija, zgodovina, prostorsko urejanje, …)

  • Razvija zavest o pomenu naravoslovnih ved in sposobnost povezav med dendrologijo in botaniko.

    Širi splošno razgledanost.

    Identificira posameznika s cilji drevesničarstva.

    Razvija zavest, da so rastline sestavni del žive narave.

    Vaja: seznanitev z drevesničarskimi katalogi in poišče imena rastlin, ki jih srečuje.

  • pozna zgodovino drevesničarstva

  • pozna stanje parkovnih drevesnic v Sloveniji in jih primerja z drevesnicami v tujini

  • razume preteklost drevesničarstva na naših tleh

  • razume prednosti doma vzgojenih sadik

  • Poveča sposobnost povezovanja z drugimi vedami in proizvodnimi panogami.

    Razgovor – diskusija.

    Vaja: iskanje naslovov znanih slovenskih drevesnic.

  • pozna tendence razvoja drevesničarstva v svetu in zakonodajo

  • razmisli in razvije razvojne smernice drevesničarske panoge za naslednje tisočletje

  • spozna novosti v drevesničarstvu in njegove smernice na tujem in doma

  • Je motiviran za uresničevanje lastne delovne kariere in razvije iniciativnost ter inovativnost.

    Diskusija.

    Vaja: iskanje naslovov drevesnic izven naše države.

    DREVESNICA

     

     

     

  • pozna notranjo delitev drevesnice

  • skicira načrt drevesnice, imenuje njene dele ter pomen infrastrukture in delovne sile

  • predstavi dele drevesnice

  • poudari pomen posameznih delov drevesnice in njeno organizacijo

  • Razvije sposobnost opazovanja, razvrščanja, organiziranja in optimalnega izkoriščanja prostora.

    Ogled drevesnice.

    Vaja: izdelava načrta obstoječe drevesnice in ureditev seznama rastlin.

  • pozna evidenco v drevesnici

  • se seznani z drevesničarsko dokumentacijo

  • Razvije doslednost, natančnost in urejenost.

    Vaja: ogled drevesničarskih knjig.

  • pozna pomen analize tal in vrste tal za pridelavo sadik v drevesnici

  • pozna ukrepe za kultiviranje tal v drevesničarski proizvodnji

  • obnovi obdelavo tal in kolobarjenje

  • razlikuje lastnosti tal za pridelovanje iglavcev in zimzelenk ter listavcev

  • Razvije ekološko zavest

    Sledi smernicam biološke proizvodnje.

    Vaja: delo v laboratoriju, analiza tal, risanje kolobarja, izračunavanje pravilnih

       

    Zna pravilno izbirati gnojila in natančno odmerjati primerne količine.

    Razvije skrb za nego rastlin.

    Skrbi za ohranjanje zdravega in čistega okolja.

    odmerkov hranil, ki jih potrebujejo rastline.

    Razmnoževanje drevnine

     

     

     

  • se seznani z značilnostmi generativnega razmnoževanja pri lesnatih rastlinah (pridobivanje semena, priprava semena listavcev in iglavcev na setev, setev listavcev in iglavcev, razsajevanje sejancev, oskrba sejancev)

  • pozna vegetativno razmnoževanje lesnatih rastlinah

  • spozna načine neposrednega vegetativnega razmnoževanja:

  • podtaknjenci

  • koreninski izrastki

  • grobanje

  • osipanje

  • živice

  • deljenje

  • meristemsko razmnoževanje

  • se seznani s posrednim načinom razmnoževanja (cepljenje)

  • spozna hormone, rastne regulatorje

  • pozna pomen žlahtnenja za razvoj novih sort in hitrejši razvoj drevesničarstva

  • razlikuje generativni in vegetativni način razmnoževanja

  • razume vlogo semena, ga zna pridobiti in pravilno pripraviti za setev

  • razloži, da generativno razmnožujemo osnovne vrste, da je to najpreprostejši in najcenejši način razmnoževanja v naravi

  • razloži načine vegetativnega razmnoževanja

  • izbere najprimernejši način razmnoževanja s potaknjenci

  • predvidi uspeh koreninjenja oziroma kalitve

  • poudari pomen kambija in kalusiranja

  • razume prednosti meristemskega razmnoževanja rastlin

  • izbere pravi čas in način cepljenja lesnatih rastlin

  • se zaveda sposobnosti regeneracije pri rastlinah

  • razume pomen in delovanje ter pravilno uporabo hormonov v drevesničarstvu

  • razume pojem družina, rod, vrsta in sorta

  • Razvije sposobnost opazovanja, razlikovanja, ocenjevanja, odločanja, predvidevanja, ponazarjanja, zagovarjanja svojih odločitev.

    Spozna življenjski krog seme-rastlina-seme in dojame rastline kot živa bitja.

    Se nauči pravilnega odnosa do rastlin in odgovornosti pri delu.

    Vrednoti svoje in tuje delo, zaveda se medsebojne povezanosti in potrebe po sodelovanju.

    Razvije sposobnost prilagajanja delu v skupini, samospoštovanja, spoštovanja drugih.

    Postane samostojen pri delu (individualno delo, vaje, seminarske naloge).

    Se nauči potrpežljivosti in vztrajnosti pri svojem delu.

    Ogled katalogov proizvajalcev semen in sejavcev.

    Vaja: iskanje možnosti nabave semena, sejancev, podlag na internetu.

    Predavanje, delo v skupinah, individualno delo.

    Ogled potaknjencev, grebenic, v rastlinjaku.

    Ogled meristemskega razmnoževanja v labaratoriju.

    Vaja: demonstracija posameznih načinov razmnoževanja.

    Vzgoja in oskrba rastlin do prodaje

     

     

     

  • pozna vzgojo koreninske grude

  • se seznani s pravili za obrezovanje in nadzemno oblikovanje sadik

  • razloži prednosti rastlin z oblikovano koreninsko grudo in njeno vzgojo

  • razlikuje obrezovanje sadik za grmasto in drevesasto razrast

  • Ceni vrtnarski poklic.

    Se zaveda kakovosti domačih sadik.

    Ogled prodajnih centrov in vzornih drevesnic.

  • pozna čas in način presajanja sadik

  • ter zakop rastlin

  • spozna izkopavanje sadik

  • pozna delitev v kakovostne razrede in izgled rastlin ob prodaji

  • pozna etiketiranje rastlin

  • se seznani s pakiranjem in transportom rastlin

  • določi primeren čas izkopa rastlin

  • razloži načine izkopa s pomočjo primernega orodja in zaščito koreninske grude

  • loči sadike po kakovosti in jih zna uvrstiti v kakovostne razrede, označiti in pripraviti za prodajo

  • izbere primeren način pakiranja in transport

  • Razvija samozavest in slovensko narodno zavest.

     

    LESNATE RASTLINE

     

     

     

  • pozna življenjske oblike lesnatih rastlin

  • se nauči primerjati, razlikovati, opazovati, pokazati drevo, grm, polgrm

  • nariše življenjske oblike rastlin

  • Razvije občutek za prostor, za oceno velikosti rastlin in sposobnost za pravilno uporabo le –teh.

    Ogled dreves, grmov in polgrmov v parku.

    Vaja: imenovanje in razvrščanje dreves, grmovnic v razrede glede na velikost (pritlikavi, nizki, srednji, visoki).

  • se seznani z binarno nomenklaturo lesnatih rastlin

  • poimenuje in pravilno izgovarja strokovna imena rastlin

  • razvije sposobnost branja drevesničarskih podatkov iz katalogov, tuje in domače strokovne literature

  • razvije sposobnost komuniciranja s pridelovalci, strokovnjaki, trgovci, kupci

  • je sposoben svetovati stranki

  • natančno in pravilno poimenuje rastlino

  • razvije sposobnost razločevanja pojmov družina, rod, vrsta, sorta

  • Razvije sposobnost komuniciranja v strokovnem izrazoslovju.

    Razvije sposobnost reševanja nesporazumov.

    Razvije sposobnost spoštovanja drugih in samospoštovanja.

    Individualno in skupinsko delo ob uporabi literature.

  • pozna mesto lesnatih rastlin v rastlinskem sistemu

  • spozna klasifikacijo rastlin

  • razvije sposobnost primerjanja v rastlinski sistematiki in poišče mesto lesnatih rastlin v rastlinskem sistemu

  • razlikuje samonikle in tuje rastlinske vrste

  • razloži pomen bioloških ved

  • Se zaveda pomena domače proizvodnje lesnatih rastlin.

    Se zaveda pomena inovativnosti v domači proizvodnji (selekcija novih sort) in potrebe kakovostnega poklicnega dela - v domačem okolju - na slovenskih tleh.

    Se zaveda prednosti in kakovosti domače proizvodnje (semena, sadike).

    Problemska vprašanja.

    Razgovor – diskusija.

    Vaja: ureditev tabele samoniklih in tujih rastlinskih vrst.

  • pozna pomen lesnatih rastlin kot sestavni del naravne krajine

  • spoznava in razlikuje drevnino v posameznih obdobjih vegetacije

  • razloži pomen lesnatih rastlin za ohranjanje naravnega ravnotežja

  • opiše pomen in uporabo lesnatih rastlin glede na okrasno vrednost, habitusa, skorje, brstov poganjkov, cvetja, plodov lista in glede na vonj

  • Razvija ekološko zavest za obstoj kulturne krajine.

    Razvija čut za oblikovanje in orientacijo v prostoru.

    Razvija sposobnost za pravilno uporabo drevnine.

    Razgovor – diskusija.

    Ogled diapozitivov: okrasna vrednost v posameznih letnih časih in beleženje okrasne vrednosti.

    Osnovne združbe lesnatih rastlin

     

     

     

  • pozna iglavce

  • pozna vedno zeleno, zimzeleno drevnino

  • pozna listopadno drevje

  • pozna vzpenjavke

  • razvija sposobnost prepoznavanja lesnatih rastlin po osnovnih združbah

  • opazuje skupne značilnosti iglavcev in razvija sposobnost razločevanja med iglavci in cipresovkami

  • razlikuje vedno zeleno in zimzeleno drevnino

  • poišče skupne značilnosti listavcev in jih zna razvrstiti v rastlinski sistem

  • prepozna osnovne značilnosti plezalk

  • Nauči se opazovati, primerjati in razlikovati.

    Razvija občutek za optimalno izkoriščanje prostora.

    Ogled parka.

    Vaja: urediti tabelo iglavcev, zimzelenih rastlin, listopadnega drevja, grmovnic in plezalk.

     

    3. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    IGLAVCI, ZIMZELENKE

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna razprostranjenost obravnavanih rastlin

  • pozna lastnosti iglavcev in zimzelenk v zimskem času

  • zna pravilno botanično imenovati rod in vrsto

  • spozna lastnosti in posebnosti posameznih rodov

  • usvoji specifičnosti razmnoževanja posameznega rodu, vrste in sorte

  • pozna rastne in oblikovne lastnosti določene rastline

  • pozna pomen zaščite iglavcev pred boleznimi in škodljivci ter mrazom

  • pozna trpežne in občutljive rastline glede na mraz, onesnaženost okolja, tla, lego, hrup in bolezni

  • razlikuje samonikle in tuje rodne vrste

  • razume slabosti fiziološke suše in razloži načine preprečevanja

  • razvije sposobnost prepoznavanja rodov in vrst glede na delitev posebnih botaničnih značilnosti in genetsko pridobljenih dispozicij

  • izbere način razmnoževanja za določen rod, vrsto in sorto, ki jo spozna

  • razvija sposobnost izbiranja najprimernejših rodov, vrst in sort glede na uporabo, oblikovno vrednost in modne trende ob upoštevanju klimatskih in talnih razmer

  • nariše razrast rastlin

  • izbere vrste z najboljšimi lastnostmi za različne namene

  • opazuje rastline v mladosti in starosti ter se zaveda njihovih posebnosti

  • izbere preventivno in kurativno zaščito iglavcev

  • razvija sposobnost branja podatkov iz katalogov in literature

  • Se zave pomena domačih iglavcev in zimzelenk za obstoj kulturne krajine.

    Razvija natančnost pri delu.

    Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Pri odbiri rastlin se je zmožen prilagoditi modnim trendom in povpraševanju na trgu.

    Razvija skrb za nego rastlin.

    Ogled diapozitivov: prepoznavanje iglavcev in zimzelenk.

    Ogled videofilma: lastnosti in uporaba posameznih iglavcev in zimzelenk.

    Vaja: izdelava herbarija obravnavanih iglavcev in zimzelenk.

    LISTOPADNO DREVJE, GRMOVNICE IN VZPENJAVKE

     

     

     

  • pozna listavce glede na življenjsko obliko

  • pozna dinamiko rasti listavcev v vegetaciji in v mirovanju

  • zna poimenovati družino, rod, vrsto in sorto

  • spozna lastnosti in posebnosti posameznih rodov listavcev

  • obnovi specifičnosti razmnoževanja pri posameznih rodovih, vrstah in sortah

  • pozna trpežne in občutljive rastline na bolezni, mraz, onesnaženost okolja ter

  • talne pogoje

  • pozna pomen domačih in tujerodnih vrst

  • pozna občutljivost posameznih listavcev na bolezni in škodljivce

  • razlikuje in ocenjuje listopadno drevo, grm in vzpenjavko

  • opazuje in beleži spreminjanje listavcev med letom in tudi med daljšimi obdobji

  • nauči se uporabljati strokovno terminologijo

  • nauči se prepoznavanja rodov, vrst, sort po botaničnih značilnostih

  • izbere najcenejši in najlažji način razmnoževanja posamezne rastline

  • izbere primerne rastline za določeno klimo, tla in namen uporabe

  • opiše prednosti avtohtonih in potrebe tujih vrst rastlin

  • prepozna bolezni in razloži zaščito

  • Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Razvija občutek za prostor in za oceno velikosti.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Vezano na opravljanje dela.

    Razvija občutek odgovornosti za opravljeno delo.

    Razvije samozavest in domovinsko zavest.

    Razvije skrb za zdravje rastlin.

    Skrbi za ohranjanje zdravega in čistega okolja.

    Ogled diapozitivov: prepoznavanje listavcev.

    Vaja: izdelava herbarij listavcev.

    Vaja : bolezni in škodljivci  listavcev – zaščita.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • naloge drevesničarstva

  • binarna nomenklatura

  • klasifikacija rastlin

  • Slovenščina

    Tuji jezik

    Splošno vrtnarstvo

    Okrasne zelnate rastline

    Praktični pouk

  • dvojno poimenovanje rastlin

  • zgradba drevesnice

  • Umetnost

    Računalništvo

    Splošno vrtnarstvo – varstvo rastlin

    Splošno vrtnarstvo – rastlinska proizvodnja

    Krajinsko vrtnarstvo

    Praktični pouk

  • varstvo okolja

  • notranja razdelitev drevesnice

  • sejališče

  • zarodišče

  • vzgajališče

  • ogledni vrt

  • prodajni vrt

  • gradnja objektov

  • rastlinjaki

  • zaprte grede

  • grede na prostem

  • oprema

  • okolje, tla

  • programirano vodenje proizvodnje

  • preteklost drevesničarstva

  • hormoni

  • Splošno vrtnarstvo

    Okrasne zelnate rastline

  • delovanje hormonov

  • rast in razvoj rastlin

  • generativno razmnoževanje

  • vegetativno razmnoževanje

  • Splošno vrtnarstvo

    Okrasne zelnate rastline

    Zelenjadarstvo

    Praktični pouk

  • zgradba rastlin

  • razmnoževanje rastlin

  • žlahtnjenje rastlin

  • Botanika

    Praktični pouk

  • žlahtnjenje rastlin

  • vzgoja rastlin

  • Splošno vrtnarstvo

    Okrasne zelnate rastline

    Praktični pouk

  • ustrezni podnebni dejavniki za posamezne rastline

  • tla, substrati

  • vpliv rastlinske proizvodnje na okolje

  • pomen, vpliv novih vrst na uravnoteženo naravno okolje

  • iglavci

  • zimzelenke

  • vednozelena drevnina

  • listopadna drevnina

  • vzpenjavke

  • Umetnost

    Splošno vrtnarstvo

    Krajinsko vrtnarstvo

    Praktični pouk

    Ekonomika in gospodarsko poslovanje

  • zgradba rastlin

  • poreklo drevnin

  • okrasna vrednost rastlin (oblike, barve, vonj) v vseh letnih časih

  • uporabna vrednost rastlin skozi zgodovino

  • bivanje rastlin in človeka v prostoru

  • razmeščanje rastlin v prostoru

  • trženje