SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 25.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

KRAJINSKO VRTNARSTVO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

60

10

70

3.

58

10

68

skupaj

138

20

138

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

  • spozna pomen in uporabo zelenih površin,

  • spozna zgodovinski razvoj vrtne umetnosti,

  • zna uporabljati saditvene načrte in izvajati izmere ter zakoličevanja na terenu,

  • razvije sposobnost za pravilno izbiro zemeljskih del in pridobi temelje za samostojno presojo,

  • spozna gradnjo, zasaditev in vzdrževanje grajenih elementov urejenega okolja,

  • spozna rastlinske sestavine urejenega okolja s tehnikami sajenja, vzdrževanja in uvajanjem v praktično razmišljanje,

  • razvije sposobnost hitrega prilagajanja novostim, ki vključujejo racionalnejše, ekološko, oblikovno, tržno in tehnično zanimivejše rešitve,

  • se nauči uporabljati strokovno literaturo, kataloge okrasnih rastlin in računalnik.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    2. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    ZELENE POVRŠINE

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna pomen zelenih površin in aktivnosti ljudi na zelenih površinah

  • pozna strukture zelenih površin

  • pozna uporabo zelenih površin

  • spozna vlogo stroke in dejavnost ljudi glede urejanja zelenih površin

  • razlikuje različne tipe zelenih površin

  • razume vlogo zelenja v bivalnem prostoru

  • Razvija organizacijske sposobnosti.

    Spozna različna delovna mesta.

    Razvija skrb za ohranjanje lastnega zdravja.

    Prikaz: diapozitivi.

    Prikaz: fotoanaliza javnih in mestnih zelenih površin.

    STILI OBLIKOVANJA IN NAČRTOVANJE ZELENIH POVRŠIN SKOZI ZGODOVINO

     

     

     

  • pozna geometrijski stil

  • pozna naravni pokrajinski stil

  • pozna sodobne stile 20. stoletja

  • pozna zgodovinski razvoj parkov na Slovenskem

  • spozna različice geometričnosti v posameznih deželah

  • spozna značilnosti naravnega stila po svetu

  • se seznanja z današnjim stilom oblikovanja v posameznih deželah

  • primerja zgodovino parkov na Slovenskem s parki v tujini

  • Razvija sposobnost razmišljanja o vzrokih in pogojih.

    Razvija ustvarjalnost.

    Prikaz:

  • ogled diafilma zgodovina parkov in vrtov na slovenskem,

  • ogled diapozitivov znani parki in vrtovi po svetu,

  • ogled knjige vrtna umetnost sveta.

  • ZEMLJEMERSTVO

     

     

     

  • razume pomen zemljemerstva za gradnjo zelenih površin

  • pozna različne zemljemerske pripomočke in se jih uči uporabljati

  • pozna pomen katastra in zemljiške knjige

  • predvidi označevanje terena po predhodno izdelanih načrtih in prenašanje izmer s terena na papir

  • razloži pomen in uporabo pripomočkov in meril (količki, vrvice, mejniki, trasirke, merski trakovi, merske late, ravnalo, stavbno rezalo, grezilo, rezalka profilka, nivelirni križi, kotni križ in nivelir)

  • razlikuje stalne in prehodne točke

  • razloži označevanje ravnih linij na ravnem in nagnjenem terenu

  • razlikuje merjenje dolžin na ravnih in nagnjenih terenih

  • razloži enostavno merjenje višinskih razlik

  • ponazori rabo nivelirnih križev za izravnavanje zemljišča

  • predstavi označevanje horizontalnih pravih kotov

  • razloži uporabo nivelirja

  • seznani se z ustrezno zakonodajo

  • spozna vlogo katastra in zemljiške knjige

  • Razvija natančnost in racionalnost pri delu.

    Razvija strokovno geodetsko komunikacijo.

    Razvija občutek pomembnosti delovnih nalog za celoto.

    Se zaveda potrebe po sodelovanju z geodetom.

    Se zaveda pomena zemljemerstva v okviru načrtovanja vrtnih in parkovnih ureditev.

    Vaja: risanje različnih načinov označevanja in merjenja.

    Ogled: obisk katastra in ogled zemljiške knjige.

    NAČRTI

     

     

     

  • pozna vrste načrtov

  • zna uporabljati načrte in prenašati izmere na teren

  • primerja situacijski in nivelski načrt in načrt plastnic

  • prepozna znake za grajene in zelene prvine

  • obnovi znanje o merilih

  • razloži prenašanje horizontalnih in vertikalnih izmer iz načrta v merilu na terenu

  • Razvija sposobnost opazovanja in razlikovanja.

    Razvija natančnost pri delu.

    Razvija splošno iznajdljivost.

    Razvija občutek za oblikovno urejenost.

    Vaja: prenašanje meril – uporaba linearnega merila.

    ZEMELJSKA DELA

     

     

     

  • pozna zemeljske odkope za gradnjo grajenih prvin

  • pozna različne zemeljske premike in oblikovanje ravnih, nagnjenih in dvignjenih površin

  • obvlada obdelavo in kultiviranje tal

  • oceni količino odkopa

  • prepozna živico in mrtvico

  • nariše načine nasipavanja in odkopavanja zemlje na ravnih in nagnjenih terenih

  • obnovi način obdelave in na osnovi analize ter vrste tal določi kultiviranje zemlje za specifične ureditve okolja

  • Razvija organizacijske sposobnosti.

    Razvija zavest o odgovornosti za svoje delo.

    Pridobi občutek za oblikovanje terena.

    Vaja: prikazi skic in risanje gradnje nasipov in odkopov.

    Demonstracija: ogled priprave zemljišča za saditve in setve.

     

    3. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI SOCIALIZACIJSKI CILJI POSEBNOSTI V IZVEDBI

    GRAJENI ELEMENTI

    Dijak Dijak

     

     

    poti, terase in počivališča, skalnjaki, stopnice, vodni objekti, pergole in špalirji

         

  • pozna označevanje in gradnjo poti

  • se seznani z robnim sajenjem poti

  • zna označiti širino in obliko poti

  • spozna materiale za utrjevanje podlage in oblaganje poti

  • primerja načine gradnje različnih vrst poti

  • primerja sajenje in oskrbo primerno izbranih rastlin

  • Razvija občutek odgovornosti.

    Razvija čut za estetiko.

    Razvija sposobnost opazovanja.

    Razvija iniciativnost ter inovativnost.

     

    Vaja: skupinsko razmeščanje rastlin-fotoanaliza.

  • pozna označevanje teras in počivališč

  • pozna gradnjo teras in počivališč

  • pozna zasajevanje korit

  • se seznani z različnimi ozelenitvami teras in počivališč

  • spozna velikost in obliko ter razlikuje načine gradnje zelenih bivališč

  • ponazori polnjenje korit in razlikuje načine sajenja korit primerne za različne lege

  • izbere primerno namestitev in oskrbo korit

  • izbere primerne rastline in razlikuje načine sajenja ob upoštevanju načel oblikovanja, klimatskih in ekonomskih pogojev

  • Se zaveda svojega dela in pomoč gradbenika ter medsebojne povezanosti in potrebe po sodelovanju.

    Se zaveda odgovornosti.

    Se nauči opazovati in razvija svoje čutilo.

     

    Vaja: načini sajenja posod za terase.

  • pozna formalne in naravne skalnjake in razume pomen uporabe

  • pozna materiale in načine gradnje suhozida, podpornega zidu, naravnega skalnjaka in alpinetuma

  • pozna načine sajenja in oskrbo grajenih in zelenih sestavin

  • primerja vrste skalnjakov glede na uporabo

  • predvidi primerno gradnjo skalnjaka glede na konfiguracijo terena

  • opazuje prečne prereze skalnjakov

  • spozna materiale in tehniko gradnje skalnjakov

  • primerja različne načine sajenja in spozna specifičnosti vzdrževanja

  • izbere vodilne rastline za sajenje formalnih in naravnih skalnjakov
  • Razvija natančnost.

    Razvija estetski čut.

    Razvija inovativnost.

    Razvija varčnost.

     

    Vaja izbor rastlin za:

  • suhozid,

  • podporni zid,

  • naravni skalnjak,

  • alpinetum.

  • pozna pravila za gradnjo stopnic

  • pozna materiale in tehniko gradnje stopnic

  • pozna sajenje obrob grajenih stopnic

  • se nauči pravil za gradnjo stopnic

  • razloži načine gradnje v prečnem prerezu

  • izbere prekrivne rastline in oceni njihove značilnosti

  • spozna način sajenja rastlin na brežinah in opiše oskrbo

  • Prizadeva si za lasten napredek v znanju.

    Razvija skrbnost.

    Se zaveda potrebe po sodelovanju z drugimi panogami.

     

    Prikaz: fotoanaliza stopnišč.

  • pozna materiale za gradnjo vodnih zajetij in njihovih obrob

  • pozna načine gradnje vodnih zajetij s stoječo vodo in vodo v gibanju

  • obnovi vodne rastlinein opiše načine sajenja vodnih in obvodnih rastlin

  • obnovi primerne robne rastline

  • zna vzdrževati vodni objekt

  • razloži potek gradnje različnih vodnih vrtov

  • izbere in razmesti rastline v primerno globino vode

  • oceni čas sajenja vodnih rastlin

  • izbere rastišče za rastline in primerja načine sajenja

  • razloži čiščenje bazena in sezonska dela v vodnem vrtu

  • Razvija natančnost.

    Razvija zavest o odgovornosti za svoje delo.

    Krepi ekološko zavest.

    Se zave skrbnosti pri ravnanju z vodnimi rastlinami.

     

    Prikaz: fotoanaliza vodnih vrtov.

    Ogled: vodni vrtovi na terenu.

  • pozna materiale za gradnjo in tehniko gradnje pergol in špalirjev

  • obnovi lastnosti vzpenjavk

  • pozna pogoje za rast in se nauči sajenja ter vzdrževanja vzpenjavk

  • spozna sestavne elemente konstrukcij in razlikuje materiale za gradnjo

  • opiše in nariše faze gradnje

  • razlikuje vzpenjavke glede na rast, zahtevnost in lego

  • pripravi rastišče in upošteva načela sajenja vzpenjavk

  • določi načine vzdrževanja, še posebej razume vzdrževalno rez vzpenjak

  • Razvija inovativnost in sposobnost povezovanja z drugimi gradbenimi deli.

    Prikaz: diapozitivi.

    Prikaz: fotoanaliza rastlin na ogrodjih.

    RASTLINSKI ELEMENTI

     

     

     

    žive meje, drevoredi, prekrivne rastline, grmovnice, drevje, enoletnice in dvoletnice, trajnice, čebulnice in gomoljnice, trate

         

  • pozna striženo in prosto rastočo živo mejo

  • pozna čas in tehniko sajenja žive meje

  • pozna tehniko oblikovanja žive meje

  • pozna vzdrževanje žive meje

  • pozna rastline za zeleno in cvetočo živo mejo

  • razume prednosti strižene, nestrižene, enovrstne in dvovrstne žive meje

  • izbere čas sajenja in oceni kakovost sadik za strižene in nestrižene žive meje

  • primerja sajenje enovrstne in dvovrstne žive meje

  • izbere tehniko oblikovanja žive meje, primerja saditveno in vzdrževalno rez

  • izdela načrt za gnojenje, zaščito, obdelavo, odpravo vrzeli v živih mejah

  • zna izbrati rastline za žive meje glede na namen, vzdrževanje in okolje

  • Razvija občutek za racionalno razpolaganje s prostorom.

    Se zaveda poklicne odgovornosti.

    Vaja:

  • izbor rastlin za nizke, srednje visoke in visoke žive meje,

  • izbor rastlin za listopadno in zimzeleno živo mejo.

  • pozna tehniko sajenja drevoredov

  • pozna vzdrževanje rastlin v drevoredih

  • pozna rastline za večje in manjše drevorede

  • izbere čas sajenja in oceni kakovost sadik za drevorede

  • spozna specifičnosti sajenja drevja na cestiščih

  • razloži vzdrževalno rez, zdravljenje drevja in druge vzdrževalne ukrepe

  • izbere vodilne rastline za sajenje drevoredov

  • Razvije občutek za prostor in za oceno velikosti rastlin.

    Razvija ekološko zavest.

    Razvija delovno odgovornost in pravilen odnos do rastlin.

    Vaja: izbor rastlin za večje in manjše drevorede.

  • pozna pomen in vlogo prekrivnih rastlin

  • pozna lastnosti rastlin za prekrivanje tal

  • pozna tehniko sajenja in vzdrževanje prekrovnih površin

  • oceni gospodarsko vrednost prekrivanja tal

  • izbere rastline za prekrivanje tal

  • oceni hitrost in način rasti prekrovnih rastlin

  • izbere lego, rastišče in razlikuje razdaljo ter način sajenja prekrivnih rastlin

  • spozna specifične vzdrževalne ukrepe prekrivnih površin

  • Razvija varčnost.

    Se navaja na delo v praksi.

    Razvija poklicno odgovornost.

    Razvije smisel za oblikovanje.

    Vaja:

  • izbor rastlin za prekrivanje brežin,

  • izbor rastlin za prekrivanje grobov,

  • izbor rastlin za prekrivanje tal pod drevjem.

  • pozna osnovne značilnosti grmovnic

  • pozna čas in način sajenja grmovnic

  • pozna vzdrževanje grmovnic (začetno in redno)

  • opredeli velikostna razmerja in določi vlogo grmovnic v prostoru

  • razloži pripravo tal za skupinsko ali posamezno sajenje

  • oceni kakovost sadike za sajenje

  • prepozna določene posebnosti sajenja iglavcev, listavcev, vrtnic, vzpenjavk

  • razloži vzdrževanje prvi dve leti po saditvi (redno gnojenje, zalivanje, pletje, izrezovanje poškodovanih in odmrlih vej)

  • razloži redno vzdrževanje s poudarkom na vzdrževalnem rezu, dognojevanju, zimski zaščiti in varstvu rastlin

  • Združuje prej pridobljena znanja o grmovnicah in jih poveže v celoto.

    Razvija pravilen odnos do sadilnega materiala.

    Razvija praktično razmišljanje.

    Vaja:

  • izbor grmovnic za sončna rastišča,

  • izbor grmovnic za primorsko območje,

  • izbor grmovnic za ilovnata, vlažna tla,

  • izbor grmovnic za lahka, peščena tla,

  • izbor grmovnic za kisla tla,

  • izbor grmovnic z zanimivimi plodovi,

  • izbor grmovnic s prijetno dehtečimi cvetovi,

  • izbor grmovnic z rdečimi listi, belo-zelenimi, srebrnosivimi, rumenimi, rumenozelenimi,

  • izbor grmovnic z večbarvnimi listi.

  • pozna osnovne značilnosti drevja

  • pozna čas in način sajenja drevja

  • pozna oskrbo drevja

  • opredeli velikostna razmerja in določi vlogo drevja v prostoru

  • primerja sajenje sadik z gojeno in negojeno koreninsko grudo ter sadik z golimi koreninami

  • primerja vzdrževanje listavcev in iglavcev

  • Razvija občutek odgovornosti za opravljeno delo.

    Združuje prej pridobljena znanja o drevju in jih poveže v celoto.

    Se zaveda pomena drevja v človekovem bivalnem prostoru.

    Vaja:

  • izbor visokih listopadnih dreves,

  • izbor visokih iglavcev,

  • izbor listopadnega drevja, ki je zanimivo zaradi izrazitega cvetenja,

  • izbor listopadnih dreves z zanimivimi listi.

  • pozna pomen enoletnic in dvoletnic v parkovnem oblikovanju

  • pozna vzdrževanje gred z enoletnicami in dvoletnicami

  • se uvaja v različne načine zasaditve gred z enoletnicami

  • se nauči redne oskrbe, ki obsega pripravo zemljišča, setev ali saditev, okopavanje ali pletev, zalivanje, odstranjevanje odcvetelega cvetja in drugo

  • Razvija občutek za tehniko.

    Vzpostavi primeren odnos do manj trpežnih rastlin.

    Zave se pomena estetsko oblikovane gredice.

    Vaja:

  • izbor enoletnic s predvzgojo,

  • izbor enoletnic brez predvzgoje,

  • izbor enoletnih vzpenjavih rastlin,

  • izbor dvoletnic.

  • pozna pomen trajnic, čebulnic in gomoljnic v parkovnem oblikovanju

  • zna izbrati trajnice, čebulnice in gomoljnice glede na lastnost zemljišča, predvideno višino rasti, barve, posebne učinke…

  • pozna sajenje in vzdrževanje trajnic, čebulnic in gomoljnic

  • se uvaja v različne načine zasaditve gred s trajnicami, čebulnicami in gomoljnicami

  • analizira naštete lastnosti in se lažje odloči glede izbire rastlin

  • zna izbrati čas in način sajenja ter oskrbo trajnic, čebulnic in gomoljnic

  • Razvija zavest o smislu svojega dela.

    Razvija občutek za natančnost in osebno odgovornost za opravljeno delo.

    Vaja:

  • izbor čebulnic in gomoljnic, ki jih sadimo jeseni,

  • izbor čebulnic in gomoljnic, ki jih sadimo poleti.

  • pozna pripravo tal in sestavo travne mešanice za lepo in uporabno tratno površino

  • pozna tehniko setve trate

  • pozna probleme vzdrževanja trat

  • pozna pomen tratnih zvitkov in načine pridelovanja

  • našteje lastnosti posameznih vrst trav in sestavlja travne mešanice

  • spozna pomen kakovostne priprave tal za stev trate

  • izbere primeren čas setve , predvidi gostoto in način setve

  • razloži vzdrževalne ukrepe za različne tratne površine

  • oceni uporabo tratnih zvitkov

  • spozna pridelovanje in polaganje tratnih zvitkov na pripravljena rastišča

  • Se zaveda pomena natančnosti, strokovnosti, skrbnosti in zanesljivosti pri delu.

    Razvija sposobnost ocenjevanja in opazovanja strokovnih ukrepov.

    Ogled: setev in oskrba trat v praksi.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Stili oblikovanja

    Umetnost

    Aranžerstvo

  • načela oblikovanja

  • barok, renesansa

  • Zemljemerstvo, načrti

    Matematika

    Praktični pouk

  • zakoličevanje terena po načrtu

  • pitagorov izrek

  • ploščine geometrijskih likov

  • merila, merske enote

  • geodetski pripomočki

  • Zemeljska dela

    Splošno vrtnarstvo

    Vrtnarski stroji in naprave

  • lastnosti tal, obdelava tal in gnojenje tal

  • Grajene prvine

    Splošno vrtnarstvo

    Dendrologija

    Okrasne zelnate rastline

    Praktični pouk

  • gradnja poti, stopnic, teras, skalnjakov

  • zemeljski odkopi in nasipi

  • lastnosti zelnatih rastlin

  • lastnosti lesnatih rastlin

  • Zelene prvine

    Splošno vrtnarstvo

    Dendrologija

    Poslovno komuniciranje

    Krajinsko vrtnarstvo

    Gospodarsko poslovanje

    Praktični pouk

  • sajenje in vzdrževanje drevnine

  • lastnosti lesnatih rastlin

  • nabava semena, sadik

  • ekološko varstvo okolja

  • zgradba rastlin

  • predračuni za sajenje in gradnjo zelenih površin

  • krajinsko oblikovanje, razmeščanje rastlin v prostoru

  • razmeščanje rastlin v prostoru

  • bivanje rastlin in človeka v prostoru