SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 25.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

VRTNARSKI STROJI IN NAPRAV

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

90

15

90

2.

   

 

3.

   

 

skupaj

90

15

105

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

  • spozna pomen strojev in orodij v vrtnarski proizvodnji,

  • se seznani s pomenom standardov,

  • usvoji osnovna znanja za izdelovanje načrtov,

  • spozna materiale, iz katerih so zgrajeni vrtnarski stroji in oprema,

  • spozna osnovne fizikalne veličine ter njihov vpliv v delovnem okolju,

  • spozna traktor kot osnovni pogonski stroj v kmetijstvu,

  • se nauči razlikovati vrtnarske stroje po vrsti opravil,

  • se nauči izbrati ustrezno orodje ali stroj glede na vrsto opravila in pogoje izvajanja,

  • se nauči varnega dela s stroji in orodji,

  • spozna različne vrste zaščitenih prostorov,

  • spozna tehnologijo pridelave vrtnin v zaščitenih prostorih,

  • spozna alternativne načine vzgoje rastlin.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    OSNOVE FIZIKE

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna pojem energije

  • razume pojme: gibanje, tlak, sile in elektrika

  • razlikuje osnovne oblike energije

  • prepozna razlike med vrstami energije

  • primerja različne načine gibanja teles

  • razloži vpliv delovanja sile na telo

  • razloži pomen tlaka za delovanje naprav

  • se nauči osnovnih zakonitosti električnega toka

  • Razvije sposobnost opazovanja.

    Krepi čut za natančnost.

    Razvije odnos do varnosti pri delu.

    Razvije čut za varčnost.

    Vaja: delovanje sil.

    Ogled nekaterih strojev in naprav, ki delujejo na principu tlaka in električne energije.

    STANDARDI

     

     

     

  • zna definirati standard

  • pozna pomen standardizacije

  • zna našteti vrste standardov

  • pozna standarde v Sloveniji

  • spozna pomen standardizacije, ki omogoča hitro nabavo in zamenjavo poškodovanih delov

  • spozna pomen standarda kot predpisa, ki določa lastnosti izdelkov in storitev

  • razlikuje vrste standardov

  • se nauči pomena usklajevanja slovenskih standardov z mednarodnimi

  • Razvije čut za natančnost.

    Se zave pomena standarda na kakovost.

    Prikaz: različni izdelki z navedbo standardov, ki jim ustrezajo.

    Ogled: katalogi slovenskih standardov.

    MERSKE ENOTE IN UPORABA

     

     

     

  • pozna osnovne in sestavljene merske količine in enote

  • pozna dovoljene merske količine in enote po SI sistemu

  • se nauči različnih načinov merjenja

  • razlikuje osnovne in sestavljene merske količine in enote

  • uporablja ustrezne merske veličine

  • Razvije občutek za natančnost.

    Razvija sposobnost opazovanja in ocenjevanja.

    Vaja: uporaba različnih meril in načinov merjenj pri vrtnarskih opravilih.

    TEHNIŠKO RISANJE

     

     

     

  • razume pomen risbe ali načrta za izvajalca

  • pozna formate in merila

  • pozna načine prikazovanja predmeta na risbi

  • razume pomen tolerance

  • izbere pravilen način prikazovanja predmeta na risbi

  • je sposoben pravilne in natančne predstave

  • prepozna različne vrste risb

  • Razvija ročne spretnosti.

    Razvija čut za ustvarjalnost in natančnost pri delu.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Vaja: izdelava tehniške risbe.

    Prikaz ročno in računalniško izdelanih risb in načrtov.

    GRADIVA V VRTNARSTVU

     

     

     

  • pozna razdelitev gradiv in njihove lastnosti

  • pozna kovinska železna gradiva (lastnosti in uporaba)

  • pozna kovinska neželezna gradiva (lastnosti in uporaba)

  • pozna nekovinska gradiva

  • pozna maziva in goriva

  • razume pomen zaščite gradiv

  • se nauči razlikovati gradiva glede na mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti

  • primerja razlike med kovinskimi in nekovinskimi materiali

  • spozna vrednote naravnih materialov

  • razlikuje naravna in umetna goriva

  • razlikuje različne načine zaščite gradiv

  • Razvije sposobnost razlikovanja različnih materialov.

    Razvija odnos do okolju prijaznih materialov.

    Razvije odnos do njihove smotrne uporabe in zaščite.

    Krepi odnos do varnega dela z gorivi.

    Krepi ekološko zavest.

    Demonstracije različnih gradiv.

    Izdelava seminarskih nalog.

    Vaja: prepoznavanje kovinskih in nekovinskih gradiv.

    STROJNI ELEMENTI

     

     

     

  • pozna pomen in razdelitev strojnih elementov

  • pozna razstavljivo zvezo (vijačna zveza: vijak, podložka, matica)

  • pozna nerazstavljivo zvezo (lepni spoj, spoj s kovico, lotni in zvarni spoj)

  • pozna vzmeti, osi, gredi, ležaje, gonila

  • pozna orodja za delo s strojnimi elementi (ključi, izvijači)

  • se nauči različnih povezav med strojnimi deli

  • spozna uporabnost posameznih orodij

  • primerja ustrezna orodja pri vzdrževanju strojev

  • Razvija občutek za zapleteno zgradbo strojev.

    Krepi občutek za natančnost in strokovnost pri delu.

    Razvije odnos do varnosti pri delu.

    Demonstracija strojnih elementov.

    Demonstracija orodij za vzdrževanje.

    Vaja: prepoznavanje in uporabnost različnih strojnih elementov.

    VRTNARSKO ORODJE IN NAPRAVE

     

     

     

  • razume pomen orodij in naprav v vrtnarstvu

  • pozna vrste vrtnarskega orodja

  • razlikuje pripomočke, ki jih uporabljamo pri pridelavi vrtnin

  • Razvija občutek za pravilno uporabo orodij.

    Krepi odnos do skrbnega ravnanja z orodji.

    Razvija odnos do varnosti pri delu.

    Ogled orodij in naprav v strojnem parku.

    Vaja: uporabnost orodij glede na vrsto opravila.

    PROSTORI ZA SHRANJEVANJE VRTNIN

     

     

     

  • pozna pomen skladišč

  • pozna pomen hladilnic

  • razlikuje vrste prostorov za shranjevanje vrtnin

  • Se zaveda, da pravilno shranjevanje podaljša življenjsko dobo vrtninam.

    Razvija čut za natančnost in odgovornost pri delu.

    Ogled skladišča in hladilnice.

    ZAŠČITENI PROSTORI

     

     

     

  • pozna pomen vzgoje rastlin v zaščitenem prostoru

  • se nauči vrste zaščitenih prostorov

  • pozna pomen vetrobranov

  • pozna različne folije glede na namen uporabe

  • pozna nizki in visoki tunel

  • pozna vrste in oblike zaprtih gred (enojne in dvojne)

  • pozna vrste gred glede na način ogrevanja (tople, poltople, hladne)

  • pozna pomen pokrivanja in zračenja

  • pozna vrste rastlinjakov (plastenjaki, steklenjaki)

  • pozna pravilno postavitev (lega, ogrodje, kritina)

  • razume pomen uravnavanja mikroklime v rastlinjaku

  • pozna načine uravnavanja svetlobe

  • razume pomen uravnavanja toplote

  • pozna načine zalivanja

  • pozna načine zračenja

  • razume pomen dodajanja CO2

  • pozna opremo v rastlinjaku

  • pozna tehnologijo pridelave nekaterih vrst vrtnin v rastlinjaku

  • primerja razlike v vzgoji rastlin na prostem in v zaščitenem prostoru

  • se nauči, da lahko vzgajamo rastline v zaščitenem prostoru skozi vse leto

  • izbere ustrezen zaščiten prostor glede na zahteve gojene rastline

  • razlikuje folije po namenu uporabe

  • primerja uporabnost posameznih vrst zaprtih gred

  • primerja načine ogrevanja v zaprtih gredah

  • razloži pomen zračenja v zaščitenem prostoru

  • spozna pomen pravilne izbire prostora za rastlinjake

  • razlikuje posebnosti steklenjakov in plastenjakov

  • razlikuje najpomembnejše dejavnike, s katerimi uravnavamo rast

  • razume pomen dodajanja CO2

  • prepozna najustreznejše načine ogrevanja in namakanja

  • razlikuje načine uravnavanja pogojev v zaščitenih prostorih (avtomatsko, ročno)

  • Razvije sposobnost opazovanja.

    Razvije pravilen odnos do pravilne izbire in izrabe prostora.

    Razvija sposobnost opazovanja in ocenjevanja.

    Razvija odnos do racionalnega izkoriščanja energije.

    Se zave pomena pravočasnosti.

    Krepi čut za natančnost.

    Se zave pomena zanesljivosti pri delu.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Razvije osebno odgovornost do dela.

    Prikaz prospektnega materiala.

    Ogled:

  • vzorci mehkih kritin (folij) in trdih kritin,

  • videokasete o strojih za polaganje tunelov.

  • šolskih rastlinjakov.

  • zaprtih gred,

  • naprav za uravnavanje dejavnikov rasti v šolskem rastlinjaku.

    Vaja: priprava tople grede na šolskem vrtu.

  • HIDROPONSKI NAČIN VZGOJE RASTLIN

     

     

     

  • pozna hidroponski način vzgoje rastlin

  • razume gojenje rastlin na vodni osnovi

  • primerja hidroponski in klasični način vzgoje

  • spozna alternativne načine vzgoje

  • Razvije zavest o strokovni odgovornosti do porabnikov, pridelovalcev in okolja.

    Ogled diapozitivov o načinih hidroponske vzgoje vrtnin.

    PREGLED KMETIJSKE MEHANIZACIJE

     

     

     

  • pozna zahteve pri nabavi in proizvodnji mehanizacije

  • zna primerjati delo s stroji in orodji (količina, kakovost)

  • pozna razdelitev strojev po načinu in vrsti priključkov

  • pozna razdelitev strojev po namenu v rastlinski proizvodnji

  • razume terminologijo pojmov storilnost, gospodarnost

  • spozna razvoj mehanizacije skozi čas

  • razlikuje uporabo posameznih skupin strojev v pridelovalnih sistemih

  • Razvija sposobnost komuniciranja.

    Se zave odgovornosti in strokovnosti.

    Razvija sposobnost opazovanja in razlikovanja.

    Ogledi strojev v šolskem strojnem parku.

    Prikaz: stenska slika o razdelitvi strojev po namenu.

    Prikaz: katalogi strojev.

    TRAKTOR KOT POGONSKI IN VLEČNI STROJ

     

     

     

  • pozna razdelitev traktorjev

  • pozna glavne sklope traktorja

  • pozna vrste, dele in delovanje motorja

  • pozna transmisijske naprave

  • pozna vozne naprave

  • pozna krmilni sistem

  • pozna zavorne naprave

  • pozna električno oprema traktorja

  • pozna naprave za priključevanje

  • pozna hidravlično napravo

  • pozna opremo traktorja

  • primerja uporabnost različnih traktorjev glede na velikost površine

  • razlikuje sestavne dele traktorja

  • primerja različne vrste motorjev (Ottov, Diesel)

  • razume povezavo sklopke z menjalnikom

  • razloži pomen koles in vzmetenja

  • primerja različne izvedbe krmiljenja traktorja

  • spozna dejavnike, ki vplivajo na uspešnost ustavljanja vozila

  • primerja različne načine zaviranja

  • razlikuje naprave za proizvajanje in shranjevanje električnega toka

  • razlikuje svetlobne naprave na prednji in zadnji strani traktorja

  • primerja različne naprave, s katerimi lahko priključimo stroje na traktor

  • razloži pomen kabine in sedeža za varno in udobno delo s traktorjem

  • Razvije čut za pravilno uporabo traktorja.

    Razvije zavest o odgovornosti pri delu s traktorjem.

    Se zaveda nevarnosti pri delu.

    Se zaveda posledic svojega dela.

    Razvija čut za osebno in delovno odgovornost.

    Ogled:

  • maketa traktorja,

  • katalog traktorjev.

    Videokaseta: delovanje ottovega motorja.

    Prikaz: sheme posameznih delov traktorja.

    Vaja: prepoznavanje traktorjev po obliki in namenu.

  • DELOVNI STROJI IN NAPRAVE V VRTNARSTVU

     

     

     

  • pozna stroje za osnovno obdelavo

  • razume pomen obdelave tal glede na vrsto tal, čas, način in globino obdelave

  • pozna stroje za dopolnilno obdelavo

  • razume pomen obdelave

  • razume uporabo združenih orodij

  • pozna stroje za gnojenje

  • ponovi vrste gnojil, čas gnojenja (osnovno gnojenje on dognojevanje)

  • pozna stroje za setev in saditev

  • pozna načine setve

  • pozna vrste sejalnic (presledna in strnjena setev)

  • pozna sadilnike krompirja

  • pozna presajalnik

  • pozna polagalnike folij

  • pozna stroje za oskrbo med rastjo

  • razume pomen okopalnika

  • pozna pomen namakalnih naprav

  • pozna stroje za oskrbo travnikov in negovane trate

  • pozna stroje za varstvo rastlin

  • ponovi načine varstva rastlin

  • razume izbiro stroja glede na obliko pripravka

  • pozna stroje za spravilo rastlin

  • pozna spravilo rastlin s plodovi nad in pod zemljo

  • prepozna najustreznejši način obdelave glede na zahtevnost rastline

  • primerja razliko med uporabo pluga in prekopalnika

  • razloži, da pravilna obdelava vpliva na kakovost in količino pridelka

  • se nauči pomena uporabe združenih strojev

  • primerja razlike med osnovnim gnojenjem in dognojevanjem med rastjo

  • prepozna pravilen čas glede na vrsto gnojila

  • primerja stroje glede na obliko in vrsto gnojila

  • prepozna ustrezen način setve glede na gojeno rastlino

  • primerja razlike med pridelovanjem rastlin na foliji in klasičnim načinom

  • razlikuje avtomatske in polavtomatske sadilnike

  • primerja mehansko in kemično obdelavo tal

  • oceni pomen zalivanja za kakovost in količino pridelka

  • razlikuje kosilnice za košnjo travnikov in negovanje trate

  • primerja mehanski in kemični način zaščite

  • primerja stroje za različne postopke nanašanja pripravkov (škropilnice, pršilniki, zapraševalniki)

  • razlikuje načine spravila vrtnin z nadzemnimi in podzemnimi plodovi

  • Pridobi ustrezen odnos do rastlin.

    Razvija pravilen odnos do tal in obdelave.

    Se zaveda pomena pravočasnosti.

    Razvije zavest o odgovornosti do dela.

    Krepi čut za natančnost pri delu.

    Razvije občutek za pravilno uporabo gnojil.

    Krepi ekološko zavest.

    Razvija čut za natančno in varno delo s stroji.

    Izbira načine varstva rastlin, ki so okolju prijaznejši.

    Razvije pravilen odnos do strojev.

    Razvija komunikativnost.

    Razvija ekonomičnost.

    Prikaz prospektov s stroji po namenu uporabe.

    Ogled:

  • videokasete polagalniki folije in sadilniki,

  • videokaseta obdelava tal s prekopalniki,

  • strojev v šolskem strojnem parku.

    Prikaz stenske slike (vrste strojev po opravilih).

    Vaja:

  • priprava nahrbtne škropilnice in pršilnika pred škropljenjem oz pršenjem,

  • prepoznavanje strojev glede na namen uporabe.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • pregled kmetijske mehanizacije

  • Ekonomika

    Rastlinska proizvodnja

    Varstvo rastlin

  • merila o uspešnosti poslovanja

  • načini obdelave in vrste tal, gnojenje

  • načini zaščite rastlin

  • standardi

  • Splošno vrtnarstvo

  • pridelava zelenjadnic

  • merske enote in uporaba

  • Matematika

    Fizika

  • merske enote načini merjenja, vrste meril

  • tehniško risanje

  • Krajinsko vrtnarstvo

  • merila, vrste risb, projekcije

  • gibanje

  • sile

  • tlak

  • elektrika

  • Fizika

  • o gibanju, silah, tlaku in elektriki

  • gradiva v vrtnarstvu

  • Kemija

    Splošno vrtnarstvo

  • gradiva

  • vrtnarsko orodje in naprave

  • prostori za shranjevanje vrtnin

  • hidroponika

  • Splošno vrtnarstvo

  • različne vrste vrtnarskega orodja

  • skladiščenje vrtnin

  • vzgoja vrtnin v različnih substratih

  • zaščiteni prostori

  • Splošno vrtnarstvo

    Zelenjadarstvo

  • vzgoja zelenjave v zaščitenem prostoru

  • delovni stroji v vrtnarstvu

  • Rastlinska proizvodnja

    Splošno vrtnarstvo

  • delovni stroji za različna opravila v vrtnarstvu