Izobraževalni program: AVTOLIČAR
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.
OSNOVE RISANJA IN OBLIKOVANJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
|||
2. |
66 |
25 |
41 |
3. |
48 |
16 |
32 |
Skupaj |
114
|
41 |
73
|
Predmet je opora ostalim strokovnim predmetom. Razvija oblikovno in barvno občutljivost ter prostorsko predstavo. Navaja na obrtniško preciznost pri estetsko oblikovnih nalogah. Pomaga razvijati oblikovno in barvno kulturo, razvija kreativen odnos do poklica in navaja na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov, predvsem do oblikovnih nalog, povezanih z avtoličarskim poklicem. Likovno oblikovne naloge so področja kompozicije, ploskovnih in grafičnih odnosov, prostorske predstave, aksiometrije, perspektive, barvne teorije, barvnih odnosov, barvnih kontrastov, tonske modelacije, mešanja barv, barvne harmonije in psihologije barv, modeliranja, likovno oblikovnih tehnik, oblikovne zgodovine avtomobilizma. Razvijajo splošno likovno kulturo in smisel za oblikovanje v okviru stroke, saj so naloge v kar največji meri zasnovane tako, da so nanjo aplicirane. Predmet seznanja dijake z različnimi postopki tehnične izvedbe oblikovnih nalog in z uporabo različnih risarsko-slikarskih materialov in računalniškim oblikovanjem grafičnih programov za izvedbo teh nalog. Najdirektnejša aplikacija tega znanja je prenos oblikovnih motivov in izvedbene iznajdljivosti na posamezne dele karoserij s pomočjo slikarskega pršilnega čopiča air-brush. Dijaki:
2. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Prekrivanje ploskovnih elementov z variranjem debeline črt Nizanje ploskovnih planov – osnova prostorske predstave |
Dijaki razumejo osnovo likovno prostorske predstave. Ponazorijo in izpeljejo prostorski vtis z nizanjem in prekrivanjem ploskovnih elementov od sprednjega k oddaljenejšim planom, vezano tudi na postopno variiranje črt - od debelejše k tanjši. |
Razvijajo občutek za estetski učinek tako dobljenega prekrivanja in občutek za natančnost izdelave. |
Ploskovni elementi so lahko kompleksnejši, npr. stilizirane slike avtomobilov (ob pomoči slikovnega gradiva). |
Ploskovno oblikovanje likov z različno rastrsko obdelavo |
Znajo označiti raznoliko členjene ploskovne elemente z različno vrednostjo grafičnih sivin, dobljenih z variiranjem gostote in tipov rastra. |
Razvijajo tonsko občutljivost - opazovanje grafičnih tonskih sivo-črnih vrednosti v povezavi s stroko. |
Naloga se lahko izdela ob slikovnem gradivu avtomobilskih znakov starejšega ali novejšega tipa. |
Aksiometrično risanje različnih teles z rastrirano stransko ploskvijo |
Izdelajo trodimenzionalno aksiometrično risbo, ki jo izpeljejo iz ploskovnih elementov. Stopnjujejo videz tridimenzionalnosti z rastriranjem stranske ploskve. |
Razvijajo občutek prostorske pred-stave in ročno spretnost. |
Motivno se za izvedbo izdelka lahko uporabijo stilizirani predmeti in orodja iz okolja. |
Vrisovanje valjastih elementov v aksiometrično risane kocke in kvadre in njihovo sestavljanje v domiselne kombinacije Rastriranje plašča likov po vnaprej risanih poljih s postopno gradacijo rastra v smislu senčenja od svetlega k temnemu |
Razumejo postopno gradacijo tonskih vrednosti. Izpeljejo risarsko modelacijo tridimenzionalno risanih likov. |
Razvijajo precizen občutek za svetlo- temne tonske vrednosti. |
Izdelki so lahko tihožitja vijugastih in oglatih teles ali predmetov iz njihovega delovnega okolja. |
Perspektivično risanje kocke v enobežiščni, dvobežiščni in trobežiščni perspektivi |
Razumejo precizno prostorsko predstavo. Izpeljejo vse naštete perspektivične variante. |
Razvijajo občutek za ročno spretnost in prostorsko predstavo. |
|
Enobežiščna perspektiva z enakomernimi ritmičnimi razdelki, ki se ustrezno perspektivično ožijo |
Pridobijo občutek za ritem in prostor. Izpeljejo perspektivično risbo z občutkom za proporcionalno gradacijo od večjega k manjšemu. |
Razvijajo občutek za ritem in sorazmerje. |
Izdelek lahko predstavlja perspektivo ceste (železniški tir, most). |
Enobežiščna perspektiva - predstava členjenega telesa |
Razumejo precizno prostorsko predstavo. Izpeljejo perspektivično risbo oblikovno kompleksnejših likov. |
Razvijajo občutek za natančnost. |
Izdelek je lahko slika stiliziranega tovornjaka. |
Dvobežiščna perspektiva - členjeno oglato telo |
Utrjujejo in poglabljajo svojo prostorsko likovno predstavo. Izpeljejo kompleksnejšo perspektivično risbo. |
Razvijajo občutek za ročno spretnost. |
Izdelek je lahko slika stilizirane stavbe, bencinske črpalke ali napisa. |
Prostorsko risanje po modelu |
Aplicirajo svoje dosedanje znanje trodimenzionalnega risanja v prostoročno kompleksno prostorsko risbo. Izpopolnijo tridimenzionalni vtis z uporabo rastriranja in senčenja. |
Razvijajo občutek za oblikovno preciznost. |
Za motiv se lahko izbere starejši ali sodoben model avtomobila. |
Barvni krog |
Razumejo postopek mešanja primarnih, sekundarnih in terciarnih barv. Izdela barvni krog z uporabo zgolj primarnih barv. |
Razvijajo občutek za barvo. |
|
Mešanje lokalne barve z belo in črno v postopni svetlo-temni gradaciji |
Pridobijo občutek za minimalne svetlo-temne razlike. Osvojijo pojem tonske modelacije. |
Razvijajo tonsko občutljivost za barvo. |
Izdelek je lahko zasnovan kot kompozicija abstraktnih ploskev in likov, razdeljenih na tonske pasove, lahko pa motivno spominjajo na predmete iz delovnega okolja. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Kompozicija Kompozicijska načela |
Dijaki razumejo kompozicijska načela. Uporabijo znanje za izpeljavo izdelka. |
Razvijajo občutek za kreativno reševanje likovno oblikovnih nalog. |
Izdelek je lahko vizitka za avtoličarsko delavnico ali poslikava karoserije… |
Perspektiva s pomikajočim se očiščem |
Izboljšajo in utrdijo svoje razumevanje perspektivičnega prostora. Uporabijo znanje za izpeljavo izdelka. |
Razvijajo oblikovno prostorsko predstavo in ročno spretnost. |
Izdelek je lahko slika vijugajoče in vzpenjajoče se ceste. |
Modeliranje |
Razumejo osnove oblikovanja. Oblikujejo izdelek. |
Razvijajo občutek za ročno spretnost. |
Izdelek je lahko modelček avtomobila, oblikovan iz glinamola. |
Prepletanje valjastih in spiralnih oblik z variacijo debeline črt |
Pridobivajo kompleksno oblikovno predstavo. Uporabijo znanje za izpeljavo izdelka. |
Razvijajo oblikovno preciznost in ustvarjalnost. |
Izdelek je lahko zasnovan kot preplet poslikav z različnimi motivi (motivi iz zgodovine avtomobilizma, preplet spiralnih in vijugastih likov, stilizirani motivi iz narave - ovijalke, veje, kače itd.). |
Kompozicijsko členjene ploskve |
Razumejo estetsko vrednost premišljeno oblikovane kompozicije. Uporabijo znanje za izpeljavo izdelka. |
Razvijajo ustvarjalnost. |
Izdelek je lahko zasnovan kot plakat za tekmovanje športnih avtomobilov, reli itd. |
Sorodne barve |
Pridobivajo barvno občutljivost. Naredijo izdelek z množico kompleksno mešanih sorodnih barv. |
Razvijajo barvno občutljivost. |
Izdelek je lahko ploskovno- prostorska abstraktna kompozicija, lahko pa je motivno vezan na predmete iz narave. |
Barvni kontrasti:
|
Razumejo načela barvnih kontrastov. Razvijajo občutek za izrazno možnost kontrastnih barv. Izpeljejo več izdelkov v ustreznih kontrastih. |
Razvijajo kreativen odnos do barve. |
Izdelek je sestavljen iz več manjših enot, lahko sta združena dva ali več kontrastov v enem izdelku, npr. komplementaren + kvalitativen + kvantitativen. |
Avtorske zamisli za poslikavo karoserije avtomobila |
Uporabijo barvno in oblikovno znanje za originalne avtorske posege v smislu dekoracije avtomobilske karoserije. |
Samostojno in kreativno rešujejo barvno-oblikovne probleme (poklicna kompetentnost). |
Izdelek je lahko izveden na fotografiji avtomobila in nato prenesen na karoserijo. |
Oblikovanje znaka in grafita |
Samostojno oblikujejo znak, grafit ali simbol. Razvijajo kreativno uporabo oblikovnega znanja. |
Razvijajo oblikovno inovativnost. |
Izdelek je lahko zasnovan kot dekoracija motocikla ali motorja. |
Barvni kontrasti Barvna harmonija Psihologija barv |
Poglobijo razumevanje barvne občutljivosti. Izpeljejo različne likovne naloge, povezane s problemom barve. |
Razvijajo občutek za kreativno uporabo barve. |
Poslikava modela avtomobilske karoserije pokaže obvladanje barvnih kontrastov in harmonije ter psihologije barv. |
Oblikovna estetika v zgodovini avtomobilizma |
Izpeljejo izdelek, povezan s tematiko. |
Razvijajo občutek za oblikovno ustvarjalnost. |
Tematsko je izdelek zasnovan na primerih iz zgodovine avtomobilizma. |
Oblikovanje prototipa |
Razumejo pojem inovativnosti. |
Razvijajo občutek za oblikovno ustvarjalnost, vezano na poklic. |
Izdelek je lahko izpeljan s pomočjo fotografij prototipov ali kot samostojen originalen predlog. |
Aplikacija oblikovnih nalog |
Znajo aplicirati naloge v praksi. |
Za tehnično izvedbo se lahko uporabi različne risarske in slikarske tehnike in računalniške programe. |
Znanje se kreativno uporabi pri delu s slikarskim pršilnim čopičem. Zahtevnost oblikovnih nalog se prilagaja likovni oblikovni sposobnosti dijakov, motivno in izvedbeno se jih lahko poenostavi, strne, ponovi itd. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje ustno, z vajami in likovno-oblikovnimi izdelki.
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanja |
|
Prostorske predstave |
Matematika |
Geometrija |
Perspektiva |
Osnove strojništva |
Tehniško risanje |
Oblikovno kompozicijske, barvne in prostorske naloge |
Umetnost |
Področja umetnosti Likovno snovanje |
Teorija barv |
Gradiva Tehnologija ličarstva |
Pigmenti Določanje barvnega tona oziroma Niansiranje |
Mešanje barv |
Tehnologija ličarstva |
Nanašanje premazov |
Oblikovna zgodovina avtomobilizma |
Družbena znanja |
Novejša zgodovina |
Oblikovna zgodovina avtomobilizma |
Umetnost |
Moderna umetnost, pop art |
Izvedba oblikovnih nalog Oblikovne naloge povezane z barvo |
Praktični pouk |
Ročne spretnosti Obrtniška preciznost Barvna občutljivost |