SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: AVTOLIČAR

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.

1. Ime predmeta

PRAKTIČNI POUK

Vsebine predmeta so povezane s strokovnoteoretičnimi predmeti:

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

198

 

198

2.

462

 

462

3.

224

 

224

Skupaj

884

 

884

3. Usmerjevalni cilji

Praktično izobraževanje uvaja dijake v delo in praktično usposablja za poklic avtoličarja, pomaga razvijati ustvarjalne sposobnosti in delovne navade v povezavi s teoretičnostrokovnimi in splošnoizobraževalnimi predmeti. Dijaki:

4. Operativni cilji

1. letnik

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI FORMATIVNI CILJI SOCIALIZACIJSKI CILJI POSEBNOSTI V IZVEDBI

Uvod:

  • hišni red v učnih delavnicah in obratovalnicah,
  • ogled delovnih mest in razdelitev v skupine,
  • delovna disciplina,
  • nesreče pri delu,
  • varstvo pri delu in njegov pomen,
  • požarno varstvo,
  • varstvo okolja,
  • urejanje dokumentacije - delavniški dnevnik.

Dijaki se seznanijo s hišnim redom. Spoznajo delovno okolje in poklic. Znajo se primerno vesti na delovnem mestu. Opišejo najbolj pogoste nesreče in vzroke zanje. Upoštevajo varnostne predpise. Naštejejo in opišejo vzroke požarov ter način ukrepanja ob nastanku požara in gasilna sredstva. Opišejo vire, posledice in načine preprečevanja onesnaževanja okolice. Opišejo postopke ravnanja z industrijskimi in komunalnimi odplakami. Naučijo se pravilnega urejanja in izpolnjevanja delavniških poročil – dnevnika.

Razvijajo osebno in delovno odgovornost ter pravilen, odgovoren odnos do soljudi in okolja.

Naučijo se sodelovanja s sodelavci, sporazumevanja, solidarnosti in znajo reševati konfliktne situacije.

Naučijo se inovativnosti pri delu, kar jim omogoča lažje opravljanje poklica.

Vaje - primeri iz prakse:

  • hišni red,
  • pravilnik o varstvu pri delu,
  • pravilnik o požarni varnosti,
  • pravilnik o varstvu okolja in delu z vnetljivimi ter okolju nevarnimi snovmi,
  • izpolnjevanje delovnega poročila (konkreten primer).

merjenje:

  • vrste orodij za merjenje in njihova uporaba.

Poznajo različna, tudi zahtevnejša orodja za merjenje in jih znajo pravilno uporabiti ter izvesti meritve dolžin in kotov. Pridobijo risarske spretnosti, natančnost in potrpežljivost.

Razvijajo občutek za točnost in natančnost ter tako dobivajo občutek odgovornosti za opravljeno delo.

Vaje:

  • pravilna uporaba merilnega orodja.

zarisovanje na kovinske predmete in žigosanje:

  • vrste zarisovalnih orodij,
  • uporaba zarisovalnega orodja.

Poznajo različna orodja za zarisovanje kovin.

Znajo pravilno uporabiti zarisovalna orodjatertočno zarisati in zatočkati določeno vajo.

Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost.

Vaje:

  • pravilna uporaba zarisovalnega orodja, točkanje.

ročna obdelava kovin - piljenje:

  • razvrstitev pil,
  • pravilno vpenjanje obdelovanca,
  • uporaba postopkov piljenja,
  • grobo in fino piljenje ravnih ploskev,
  • posebni postopki finega piljenja.

Poznajo vrste pil in jih znajo razvrstiti. Znajo izbrati ustrezno pilo glede na materia, obdelovati določen material s pilami in obvladajo kontroliranje ravnosti ter kotnosti.

Razvijajo občutek za natančnost in estetiko, odgovornost za opravljeno delo, odnos do strokovnih standardov, zavest o potrebi po kvaliteti idr.

Vaje:

  • urjenje dela s pilo,
  • pravilna drža telesa pri delu s pilo,
  • kontroliranje točnosti obdelave.

vrtanje kovin:

  • vrste vrtalnih strojev,
  • ostrenje svedrov,
  • nastavitev vrtalne hitrosti,
  • vrtanje lukenj v pločevino,
  • nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem.

Poznajo različne vrtalne stroje in njihovo delovanje. Znajo ostriti svedre in nastaviti ustrezno vrtalno hitrost. Poznajo nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem ter obvladajo zaščito in ukrepe (prvo pomoč) ob morebitnih nesrečah.

Razvijajo čut za opravljeno delo in odgovoren odnos do delovnih sredstev.

Vaje:

  • pravilna uporaba vrtalnega orodja.

rezanje navojev:

  • navojni svedri in navojna rezila,
  • rezanje notranjih in zunanjih navojev,
  • preoblikovanje.

Znajo izbrati premer izvrtine za rezanje notranjih navojev, rezati notranje in zunanje navoje ter izmeriti korak navoja.

 

Vaje:

  • rezanje notranjih in zunanjih navojev.

preoblikovanje tankih pločevin:

  • plamensko varjenje, co2 .

Znajo preoblikovati tanke pločevine.

   

nega vozila:

  • pravilno čiščenje ter pranje vozila zunaj in znotraj, sesanje prahu,
  • priprava in varna uporaba pripomočkov, mešanje šamponov,
  • osebna zaščitna sredstva.

Znajo pravilno pripraviti šampon in pripomočke za pranje avtomobila

Obvladajo pravilno pranje in čiščenje vozila. Znajo uporabiti osebna zaščitna sredstva pri opravljanju dela.

Pridobijo občutek za odgovorno delo v skupini in medsebojno sodelovanje.

Zavedajo se pomena stalne uporabe zaščitnih sredstev pri svojem delu.

Vaje:

  • primeri uporabe zaščitnih sredstev,
  • pranje in čiščenje avtomobila (skupinsko delo – razdelitev dela).

priprava vozila:

  • demontaža električne napeljave, svetlobnih teles idr.,
  • demontaža opreme vozila,
  • pomen temeljite zaščite nebarvanih delov pred začetkom ličarskih del,
  • temeljita zaščita pred poškodbami.

Poznajo električno napeljavo vozila, svetlobna telesa in ostalo opremo ter pomen temeljite zaščite nebarvanih delov pred začetkom ličarskih del.

Pridobijo občutek za odgovorno delo, razvijajo primeren odnos do sodelavcev, strank in tuje lastnine.

Vaje:

  • zaščita nebarvanih delov avtomobila.

odstranjevanje poškodovanega naliča in rje:

  • odstranjevanje poškodovanega naliča in rje s strugalom,
  • odstranjevanje poškodovanega naliča in rje s kotno brusilko.

poznajo vrstni red postopka in ga upoštevajo pri svojem delu. Pridobijo občutek za primerno moč pritiska na strugalo in pravilno držo strugala.

Pridobijo občutek za primerno držo brusilke in vpenjanje brusilnih sredstev na brusilko.

Pridobivjo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike.

Vaje:

odstranjevanje poškodovanega naliča in rje s strgalom ter brusilko.

suho ročno brušenje naliča in rje:

  • gladkost in ravnost površin z brusnimi sredstvi in bloki za izravnavanje površin.

Znajo zgladiti in izravnati površine z uporabo brusnih sredstev in blokov za izravnavanje.

Pridobijo občutek za natančnost pri delu.

Vaje:

suho ročno brušenje naliča in rje.

izpihovanje in brisanje površin po odstranjevanju naliča in rje:

  • uporaba zračne izpihovalke in različnih istilnih krp.

Znajo uporabiti zračno izpihovalko in različne čistilne krpe.

Razvijajo natančnost in vztrajnost pri delu.

Vaje:

  • izpihovanje površin z zračno izpihovalko in brisanje površin s čistilnimi krpami.

razmaščevanje:

  • vrste topil za razmaščevanje.

Poznajo postopek razmaščevanja in znajo pravilno izbrati ustrezno topilo.

Razvijajo ekološko zavest in odgovorno ravnajo s topili.

Vaje:

  • izbor topila in razmaščevanje površine avtomobila.

2. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

kitanje:

  • nanašanje poliestrskega kita,
  • kitanje ravnih in zaobljenih površin z dvokomponentnim kitom,
  • orodje za nanašanje kitov.

Dijaki znajo pravilno pripraviti poliestrski kit

Pridobijo občutek za mešalno razmerje (kit : trdilec) in za količino potrebnega pripravka.

Kit znajo pravilno nanesti z ustrezno lopatico na površino.

Razvijajo natančnost in vztrajnost pri delu.

Vaje:

  • priprava (mešanje) kita in trdilca,
  • nanašanje kita na površino,
  • čiščenje lopatic po uporabi.

suho ročno in strojno brušenje kita:

  • vrste brusnih sredstev, vrste brusilk,
  • pravilna drža brusnih blokov in brusilke.

Poznajo vrste brusnih sredstev in brusilk.

Znajo pravilno vpeti brusilni papir na brusilko in uporabljati brusilni blok iter brusilko pri svojem delu.

 

Vaje:

  • suho ročno brušenje površine z brusilnim blokom,
  • suho strojno brušenje površine z brusillko.

priprava površine za brizganje temeljne barve in kita za brizganje:

  • izpihovanje in brisanje površin po brušenju kita,
  • uporaba zračne izpihovalke in različnih istilnih krp,
  • zakrivanje nebarvanih delov vozila z lepilnim trakom in papirjem,
  • razmaščevanje,
  • odstranjevanje prašnih delcev.

Znajo pravilno uporabiti zračno izpihovalko in različne čistilne krpe. Znajo pravilno zakriti površine vozila pred nanašanjem temeljne barve in izbrati ustrezno topilo in krpice. Znajo razmastiti in odstraniti prašne delce s površin.

Razvijajo natančnost in vztrajnost pri delu.

Razvijajo ekološko zavest in odgovorno ravnajo s topili in z odpadki po opravljenem delu.

Vaje:

  • zakrivanje površine vozila,
  • čiščenje površine vozila s topili in krpicami.

nanašanje temeljne barve z brizgalko:

  • vrste temeljnih barv, zgradba brizgalke,
  • uporaba mešalnih razmerij (mešalne palice),
  • priprava temeljne barve za brizganje,
  • priprava brizgalke,
  • nastavitev brizgalke pred uporabo,
  • pravilno brizganje površine vozil,
  • čiščenje brizgalke po uporabi.
  • Spoznajo vrste temeljnih barv.
  • Poznajo dele brizgalke in njihovo vlogo pri delovanju le-te.
  • Znajo uporabiti mešalno palico za določitev ustreznega razmerja med barvo, trdilcem in razredčilom.
  • Znajo pravilno izbrati temeljno barvo in jo pripraviti za brizganje v ustreznem mešalnem razmerju po navodilih proizvajalca.
  • Znajo pravilno nastaviti brizgalko in uravnati tlak kompromiranega zraka.
  • Znajo pravilno držati brizgalko in določiti ustrezno razdaljo med brizgalko ter površino obdelave.
  • Znajo pravilno uporabiti brizgalko,jo
  • Znajo razstaviti, očistiti njene sestavne dele jo ponovno sestaviti.

Razvijajo ekološko zavest in odgovorno ravnajo s topili, z barvami in odpadki.

Po opravljenem delu razvrščajo odpadke, očistijo, pospravijo orodja in naprave.

Vaje:

  • razstavljanje, sestavljanje in čiščenje brizgalke,
  • priprava temeljne barve,
  • brizganje površin z brizgalko.

nanašanje kita za brizganje:

  • vrste kitov za brizganje,
  • priprava kitov za brizganje,
  • brizganje kita.

Poznajo vrste kitov za brizganje.

Znajo pravilno pripraviti kit za brizganje in ga pravilno nanašati z brizgalko.

Zavedajo se pomena stalne uporabe zaščitnih sredstev pri svojem delu.

Vaje:

  • priprava brizgalnega kita in brizganje z brizgalko.

preizkus suhega ročnega in strojnega brušenje kita za brizganje:

  • izbira brusilnih papirjev, podložnih blokov,
  • nastavitev in pravilna drža rotacijsko-vibracijske brusilke,
  • čiščenje površine po brušenju.

Poznajo vrste brusilnih papirjev in podložnih blokov.

Znajo uporabiti vibracijsko-rotacijsko brusilko pri brušenj brizgalnega kita na površini in očistiti površino po brušenju.

Razvijajo natančnost in vztrajnost pri svojem delu.

Vaje:

  • uporaba podložnih blokov in vibracijsko-rotacijske brusilke za brušenje brizgalnega kita.

3. letnik

Vsebine in informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

priprava – mešanje avtolakov:

  • barvna koda (številka),
  • odčitavanje recepture za pripravo barve na mikrofilmu in z računalnikom (z diskete),
  • priprava barve po recepturi.

Dijaki znajo poiskati barvno kodo na vozilu in jo odčitati. Obvlada odčitavanje recepture z mikrofilma.

Poznajo odčitavanje recepture z računalnikom.

Obvladajo tehtanje barve z mikrotehtnico po recepturi.

Razvijajo natančnost in vztrajnost pri svojem delu.

Vaje:

  • odčitavanje barvne kode z vozila, mikrofilma in računalnika,
  • priprava avtolaka po recepturi.

brizganje avtolakov:

  • zgradba, delovanje in uporaba brizgalno-sušilne komore,
  • priprava in brizganje dvokomponentnih avtolakov,
  • priprava in brizganje dvoslojnih dvokomponentnih kovinskih avtolakov.

Poznajo zgradbo, delovanje in uporabo brizgalno-sušilne komore.

Znajo pripraviti dvokomponentni in kovinski lak z merilno palico.

Znajo pravilno nanesti lak z brizgalko.

Razvijajo ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost za dobro opravljeno delo ter pravilno ravnajo z odpadki po končanem delu.

Vaje:

  • priprava dvokomponentnega in kovinskega laka,
  • brizganje laka v komori.

poznavanje sušenja lakov:

  • sušenje v brizgalni komori,
  • sušenje z ir-sušilnikom.

Poznajo postopek sušenja v komori in z ir-sušilcem.

Strokovno in odgovorno opravijo delo ter razvijajo ekonomičen odnos do uporabe električne energije in goriv.

Vaje:

  • sušenje laka v komori in z IR-sušilcem.

popravila napak po brizganju in sušenju:

  • brušenje prašnih delcev in zatečenega laka,
  • poliranje in čiščenje laka po brušenju,
  • avtokozmetika,
  • čiščenje celotknega vozila.

Poznajo brusna sredstva za odpravljanje napak po lakiranju in sušenju ter jih znajo (po potrebi) uporabiti.

Poznajo polirna sredstva za odpravljanje napak po brušenju in jih znajo (po potrebi) uporabiti.

Poznajo osnove avtokozmetike (avtošamponi, paste in tekočine za poliranje, zaščitni voski za lak, sredstva za nego plastike in gume, sredstva za čiščenje stekel) in jih znajo uporabiti pri svojem delu.

Zaključijo delo s temeljitim čiščenjem vozila.

 

Vaje:

  • poliranje (odpravljanje) napak,
  • končno čiščenje vozila.

5. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:

6. Povezanost z drugimi predmeti

Znanje

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanje

merjenje

Osnove strojništva

merske napake

ročna obdelava kovin

vrtanje kovin

rezanje navojev

Osnove strojništva

Gradiva

Tehnologija ličarstva

branje tehniških risb, strojni elementi

kovine

mehanske in tehnološke lastnosti gradiv, predobdelava površine kovin

priprava površine

Gradiva

Tehnologija ličarstva

Osnove strojništva

snovi in njene spremembe

poznavanje kovinskih in nekovinskih materialov teoretične osnove o mehanskem in kemičnem čiščenju površine, o napravah, strojih in orodjih

vrste kitov in kitanje

varstvo pri delu, varstvo okolja

orodja in stroji

priprava premaznih sredstev

Osnove strojništva

Osnove risanja in oblikovanja

Gradiva

Tehnologija ličarstva

uporaba računalnika za mešanje barv teorija barv, barvna občutljivost

surovine za premaze, kemijska reakcija, vrste premazov

postopki nanašanja premazov glede na premazna sredstva, tehnike dela pri lakiranju varstvo pri delu, varstvo okolja in varnost v lakirnicah

spremembe in napake premazov

nanos premaznih sredstev

Osnove risanja in oblikovanja

Gradiva

Tehnologija ličarstva

Osnove strojništva

ročne spretnosti barvna občutljivost

kemijska reakcija postopki nanašanja premazov, industrijska in ročna obdelava

lakirne komore in naprave za lakiranje

varnost v lakirnici, varstvo okolja

pnevmatika, stroji in naprave, energija

sušenje premazov

popravila napak

Gradiva

Tehnologija ličarstva

fizikalne in kemijske spremembe snovi

postopki in naprave za sušenje

uporaba teorije o gradivih

kontrola kvalitete premaznih sredstev

spremembe in napake premazov