SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: AVTOMEHANIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.

1. Ime predmeta

PRAKTIČNI POUK

S predmetnimi področji

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

198

 

198

2.

462

 

462

3.

224

 

224

Skupaj

884

 

884

3. USEMRJEVALNI CILJI

Pouk je organiziran po laboratorijskem principu z upoštevanjem predvidenega števila ur za predstavitev in osnovno spoznavanje posameznih učnih vsebin. Uporabnost postopkov se prepleta pri vseh vsebinah in v vseh letnikih. V pouk so vključeni predvsem diferenciacijski prijemi. Učne enote so oblikovane v obsegu enega bloka ur. Naloga in cilj praktičnega pouka sta, da se skupaj s praktičnim izobraževanjem v delovnem procesu dijaka usposobi za samostojno reševanje praktično-tehničnih težav.

Dijaki :

4. Operativni cilji predmeta

1. letnik – skupni del (oblikovalec kovin, strojni mehanik, inštalater strojnih instalacij, orodjar, finomehanik, avtomehanik)

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

Priprava dela:

  • spoznavanje delovnega mesta,
  • zdravje in varnost pri delu,
  • tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija.

Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije.

Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu.

 

Merjenje in kontrola:

     
  • splošna navodila pri merjenju,
  • vrednotenje meritev,
  • uporabnost meritev,
  • merjenje dolžin,
  • merjenje kotov,
  • kontrola meril.

Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico. Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati.

 

Uporaba merilnih pripomočkov, kot so:

- pomična merila,

- mikrometri,

- merilne ure,

- merske kladice,

- univerzalni kotomeri,

- sinusna ravnila,

- libela.

Zarisovanje:

- delovna navodila in pravila pri zarisovanju, - zarisovalno orodje, zarisovanje oblike in točkanje.

Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor.

Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle,

točkala, žigosne številke.

Osnove odrezavanja:

  • piljenje, žaganje, strganje,
  • vrtanje, grezenje in povrtavanje,
  • brušenje vijačnih svedrov,
  • vrezovanje notranjih in zunanjih navojev.

Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov.

Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov.

Osnove preoblikovanja:

  • značilnosti in postopki preoblikovanja,
  • krivljenje in upogibanje pločevine.

Poznajo osnovne postopke preoblikovanja in znajo kriviti in upogibati pločevino ter žico v hladnem stanju.

   

Toplotna obdelava:

  • značilnosti in postopki toplotne obdelave,
  • žarjenje obdelovancev različnih materialov,
  • kaljenje in popuščanje jekel,
  • ugotavljanje trdote materialov.

Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave, žarjenje, kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.

Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav.

Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora.

Spajanje:

  • značilnosti in postopki spajanja,
  • priprava varjencev,
  • uporovno varjenje,
  • plamensko varjenje,
  • električno obločno varjenje,
  • posebni postopki spajanja (lepljenje, lotanje…).

Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti.

Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine.

Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja.

Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas.

Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino.

Varilniki za varjenje

MAG, TIG, ERO.

Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik , naprave za spajanje umetnih mas.

Površinska zaščita:

  • značilnosti in postopki površinske zaščite,
  • priprava materiala za zaščito,
  • zaščita z barvami in laki,
  • zaščita s kemijsko prevleko.

Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko.

Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

Uporaba kabine za barvanje.

Vzdrževanje in montaža:

  • namen vzdrževanja,
  • vzdrževanje orodja, strojev in naprav.

Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.

   

2. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

Strojna obdelava kovin:

  • struženje, vrste stružnic,
  • rezkanje, vrste rezkalnih strojev,
  • brušenje, vrste brusilnih strojev.

Dijaki znajo pripraviti stroj in orodje za struženje, čelno in vzdolžno struženje, notranje struženje, vrtanje in rezanje navojev, rezkanje, notranje in zunanje ter ploskovno brušenje.

 

Branje risb, izdelava predmeta na stružnem stroju, uporaba zaščitnih sredstev, merjenje, točnost in ekonomičnost izdelave.

Vijačne zveze:

  • vrste vijakov, matic,
  • varovanje matic in vijakov.

Poznajo elemente vijačnih zvez in razna varovala, ki jih znajo pravilno uporabiti.

 

Poznavanje vijakov, matic in pomembnost varovanja.

Avtomehanska dela:

  • spoznavanje avtomehanskega poklica,
  • varstvo pri delu,
  • orodja, stroji, naprave in strokovna literatura,
  • vozilo.

Poznajo avtomehanski poklic, njegovo zahtevnost, posebna orodja in naprave, motorno vozilo, strokovno literaturo in zaščito za varno delo na motornem vozilu.

Oblikujejo pravilen odnos do sodelavcev, strank in tuje lastnine. Razvijejo zanimanje za izpopolnjevanje strokovnega znanja.

Strokovna odgovornost in kvaliteta avtomehanskega dela.

Vzdrževanje vozila:

  • ravnanje z vozilom,
  • postopek čiščenja vozila,
  • mazanje, menjava olj in pogonski agregati.

Znajo pravilno ravnati z vozilom in ga zaščititi. Poznajo postopek čiščenja, mazanja vozila, menjave olja in funkcijo posameznih agregatov na vozilu.

 

Zaščita vozila, odnos do vozila, kvaliteta opravljenega dela in ekološko ravnanje z odpadnimi olji.

Popravilo pnevmatik:

  • vrste pnevmatik,
  • stroji za popravilo pnevmatik,
  • postopek popravila
  • avtoplaščev (vulkanizacija),
  • namestitev in uravnovešenje,
  • vrste platišč.

Poznajo oznake na pnevmatiki in platišču. Znajo sneti pnevmatiko in jo namestiti, uravnotežiti ter namestiti kolo na vozilo. Na poškodovanem avtoplašču znajo oceniti poškodbo in ga popraviti (vulkanizirati).

 

Pomembnost avtomobilskih koles za varno vožnjo in njihovega strokovnega ter pravilnega popravila.

Elektrooprema vozila:

  • spoznavanje simbolov električnih veličin in merilnih instrumentov,
  • namestitev elektroagregatov in njihova zamenjava.

Poznajo simbole električnih veličin, merilne instrumente. Znajopriključiti merilni instrument in zamenjati elektroagregat.

 

Poznavanje električnih simbolov in merilnih instrumentov za opravljanje meritev električnih veličin, postopki meritev in urjenje zamenjave elektroagregatov na vozilu.

Popravilo svetlobnih teles na vozilu:
  • preizkušanje svetlobnih teles;
  • menjava luči in žarnic ter nastavitev svetlobnega snopa žarometov.

Znajo preizkusiti svetlobna telesa, izmeriti svetilnost, določiti moč žarnice za osvetlitev in menjati žarnico. Znajo opraviti meritev svetlobnega snopa žarometov in ga nastaviti.

   

Vzdrževanje in preizkus akumulatorja ter vezave:

  • vrste akumulatorjev,
  • vezave,
  • kontrola in meritev,
  • vzdrževanje akumulatorja,
  • zaporedna in vzporedna vezava električnih potrošnikov.

Poznajo vrste akumulatorjev, jih znajo pregledati, vzdrževati, varno ravnati z elektrolitom in opraviti pravilne vezave. Znati morajo vzporedno in zaporedno vezati električne potrošnike ter opraviti meritve.

Pri delu z električnimi napravami upoštevajo varstvo pri delu in ekološko ravnajo z odpadnimi akumulatorji.

Na osnovi meritev se naučijo ugotoviti, kdaj je treba zamenjati akumulator. Znati morajo varno in pravilno opraviti vezave akumulatorjev in električnih potrošnikov.

Vzmetenje vozila in avtomobilske preme.

Poznajo vrste vzmeti, preme motornega vozila, znajo ugotoviti napake, jih odpraviti, sestaviti in namestiti v vozilo.

Upoštevajo razvoj znanosti in tehnike v avtomobilski industriji, zaradi česar se morajo nenehno izobraževati.

Zaradi zahtevnosti in novitet v avtomobilski tehniki je treba dijake naučiti, da brez uporabe tehnične literature ni možno kvalitetno opravljati poklicnega dela.

Krmilni mehanizmi motornih vozil.

Poznajo vrste krmilnih mehanizmov, znajo ugotoviti napake in jih popraviti, preizkusiti krmilne mehanizme, jih nastaviti in namestiti na vozilo.

Pridobivajo sposobnosti sporazumevanja s strankami, strpnosti, reševanja konfliktov, predvsem pa inovativnosti pri reševanju okvar in težav na motornih vozilih.

Cilj praktičnega dela je, da se naučijo branja risb v delavniških katalogih, skic in vezalnih načrtov v elektrotehniki ali v hidravlično-pnevmatski tehniki.

Merjenje in nastavitev geometrije podvozja.

Z merilno napravo znajo izmeriti geometrijske kote podvozja in nastaviti geometrijo podvozja.

Upoštevajo ekološka pravila.

S praktičnim poukom se jim prikažejo vse nevarnosti pri opravljanju poklica in s tem tudi zahteve po varnem delu.

Popravilo pesta kolesa:

  • kolesni ležaji,
  • mazanje ležajev.

Znajo razstaviti pesto kolesa, zamenjati kolesne ležaje, jih namazati in pesto kolesa pravilno namestiti na osni krak.

Razvijajo odnos do poklicnih skrivnosti, sodelavcev in strank.

Dijaki se morajo zavedati sankcij, če ne upoštevajo varnostnih predpisov.

Popravilo zavornih sistemov:

  • mehanski zavorni sistemi,
  • hidravlični in zračni zavorni sistemi,
  • ABS-regulacija zavornega sistema.

Poznajo zavorne sisteme. S preizkušanjem znajo odkriti napake na sistemih in jih strokovno odpraviti. Z meritvami in testiranjem znajo odkriti napake na ABS-sistemih ter jih popraviti.

 

V avtomehanskem poklicu je treba za reševanje okvar na vozilih, ki zahtevajo vedno bolj usposobljenega človeka, uporabljati razna zahtevna namenska orodja in merilne naprave.

Popravilo naprav za prenos moči.

     

Sklopka:

  • popravilo tornih, hidravličnih in centrifugalnih sklopk.

Poznajo vrste sklopk, znajo odkriti napake na torni sklopki, menjati lamelo in nastaviti sklopko. Znajo odkriti napake na centrifugalnih in hidravličnih sklopkah ter odpraviti napake.

Razvijajo zavest o varčevanju z energijo, naravnimi viri in surovinami.

Cilj praktičnega pouka je, da se seznanijo z orodjem in napravami ter z učenjem in urjenjem pridobijo znanje za popravilo motornih vozil. Pridobljeno znanje jim omogoča

Popravilo menjalnikov:

  • menjalnik z ravnim ozobljenjem,
  • čeljustni menjalnik,
  • sinhroniziran menjalnik,
  • hidravlični menjalnik.

Znajo izgraditi menjalnike iz vozila, poznajo vrste menjalnikov, s preizkušanjem znajo ugotoviti napake, menjalnike razstaviti, opraviti defektažo sestavnih delov in jih zamenjati. Menjalnik znajo sestaviti, ga preizkusiti in namestiti v vozilo.

 

ekonomično storitev in lažje delo pri zahtevnihopravilih.

Popravilo kardanskih gredi in homokinetičnih zglobov:

  • teleskopske kardanske gredi,
  • gredi s homokinetičnimi zglobi.

Znajo izgraditi kardanske gredi, preizkusiti in menjati križne zglobe, pravilno sestaviti kardanske gredi ter jih namestiti na vozilo. Znajo preizkusiti homokinetične zglobe, jih razstaviti in menjati ter namestiti na vozilo.

Razvijajo odgovornost do delovnih sredstev, opravljenega dela, s katerim odgovarjajo za življenjsko varnost voznikov, in odnos do tuje lastnine.

 

Popravilo planetnih gonil:

  • diferencial in reduktorji.

Znajo izgraditi diferencial iz vozila, odkriti napake, ga razstaviti, opraviti defektažo delov, dele zamenjati, diferencial sestaviti, nastaviti in vgraditi v vozilo.

   

Dela na motorju:

  • spoznavanje specialnega orodja za popravilo motorjev z notranjim zgorevanjem,
  • razstavljanje motorja,
  • čiščenje delov motorja,
  • popravilo ohišja motorja,
  • kontrola valjev, ročične gredi in sestava.

Poznajo in znajo uporabljati specialna orodja ter motor po pravilnem postopku razstaviti. Poznajo pravilen postopek čiščenja delov motorja, meritev valjev in ročične gredi, znajo določiti specialnost ter namestiti ročično gred v ležaje.

Razvijajo enačenje s poklicem, odgovornost, sposobnost delovanja v skupini, sposobnost reševanja težav,sporazumevanje...

Z urjenjem dijakom utrdimo delovne spretnosti, da se vedno odločijo za pravilne postopke. S tem jim privzgojimo sposobnosti, ki so potrebne za kvalitetno opravljanje poklica.

Razstavljanje in popravilo ročičnih gredi dvotaktnih motorjev in vgraditev.

Znajo razstaviti ročično gred, menjati ležaje, gred sestaviti in uravnovesiti ter vgraditi.

   

Sestava batnega sistema:

  • vstavitev valjev v ohišje motorja,
  • sestava bat - ojnica - batni obročki,
  • kotenje ojnice.

Znajo vstaviti valje v ohišje motorja, spojiti ojnico z batom, poznajo kotenje ojnic in nameščanje batnih obročkov.

 

Predstavitev nevarnosti, ki pretijo pri delu in opozarjanje, da je treba upoštevati varnostne predpise zaradi lastne varnosti in

Popravilo glave motorja:

  • kontrola glave motorja,
  • ravnanje glave,
  • obdelava ventilskih sedežev,
  • sestava in nameščanje na ohišje motorja.

Znajo kontrolirati ravnost glave, jo zravnati in obdelati ventilske sedeže, namestiti ventile v glavo, preizkusiti tesnost, namestiti tesnilo glave na ohišje motorja in glavo pravilno priviti.

 

Odgovornosti do tuje lastnine. S praktičnim delom oziroma urjenjem se dijaki usposobijo za samostojno in učinkovito delo, s tem pa večajo možnosti za reševanje

Krmilje motorja:

  • odmična gred,
  • ventili,
  • prenosi krmilja - zobniški, verižni in
  • jermenski,
  • nastavitev krmiljenja motorja.

Znajo kontrolirati ravnost odmične gredi, vstaviti odmično gred, nastaviti krmilne čase in zračnost ventilov.

 

socialne in osebne varnosti.

3. letnik

Vsebine in informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Naprave za dovod goriva:

  • rezervoar,
  • vodi goriva do motorja,
  • čistilci goriva,
  • uplinjači,
  • zračni čistilci.

Dijaki najo popraviti rezervoar za gorivo in vode goriva ter menjati čistilce goriva, zračne čistilce, popraviti in nastaviti uplinjače goriva.

   

Vbrizgalni sistemi lahkih goriv:

  • kontinuirano vbrizgavanje goriva - K -
  • Jetronik,
  • kontinuirano vbrizgavanje z elektronskim
  • regulatorjem KE – Jetronik,
  • vbrizgalni sistemi izvedbe L - Jetronik.

Poznajo vbrizgalne sisteme, znajo z merilnimi instrumenti izmeriti vrednosti za pravilno delovanje motorja, preizkusiti sisteme in odkriti napako ter jo odpraviti. Znati morajo uporabljati testerje za odkrivanje napak na sistemih.

   

Vbrizgalni sistemi izvedbe MOTRONIK in sistem MONO.

     

Izpušni sistemi:

  • meritev izpušnih komponent,
  • kontrola Lambda - regulacije in nastavitev.

S testerjem morajo znati izmeriti vsebnost posameznih plinov v izpušni zmesi in na osnovi meritev ugotoviti stanje motorja. Pri tem upoštevajo ekološke norme.

   

Mazalni in hladilni sistemi motorjev:

  • vrste mazanja,
  • vrste hlajenja.

Poznajo in znajo popraviti mazalne ter hladilne sisteme motorjev z notranjim zgorevanjem.

   

Dizel motor:

  • elementi za dovod goriva,
  • čistici, vbrizgalne šobe – preizkus,
  • menjava in nastavitev,
  • vgradnja v motor.

Znajo ugotoviti napake na vbrizgalnih šobah, jih po pravilnem postopku zamenjati, nastaviti in vgraditi v motor.

   

Popravilo dielske tlačilke:

  • preizkus,
  • napake,
  • razstavljanje,
  • zamenjava delov,
  • sestava,
  • nastavitev in vgradnja na motor.

Znajo preizkusiti dizelsko tlačilko, zamenjati izrabljene elemente, jo nastaviti po podatkih proizvajalca in namestiti na motor ter nastaviti trenutek vbrizga.

   

Dodelilniki vžiga in popolni elektronski vžigalni sistemi.

Poznajo vrste dodelilnikov vžiga, znajo z merilnimi instrumenti preizkusiti in ugotoviti napake na vžigalnih sistemih ter jih zamenjati oziroma popraviti.

   

Elektrooprema vozila:

  • elektronske regulacije,
  • zaganjalniki,
  • altenatorji,
  • svetlobna telesa,
  • - dodatna oprema.

Poznajo elektronske regulacije v avtomobilu, znajo z merilnimi instrumenti izmeriti posamezne vrednosti in ugotoviti napake. Znajo preizkusiti električne agregate, jih popraviti ali zamenjati. Poznajo električne vezave svetlobnih teles in dodatne opreme na vozilu.

   

5. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:

6. POVEZANIST Z DRUGIMI PREDMETI

Znanje

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanje

Tehnike in postopki ročne obdelave

Osnove strojništva

Tehnika v orodjarstvu

Tehnologija orodjarstva

Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi

Pripomočki za obdelovance in orodja

Načrtovanje tehnološkega postopka

Tehnike in postopki strojne obdelave

Osnove strojništva

Tehnika v orodjarstvu

Tehnologija orodjarstva

Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi

Obdelovalne tehnike

Avtomatizacija

Poznavanje orodij in obdelovalnih pripomočkov

Osnove strojništva

Tehnika v orodjarstvu

Tehnologija orodjarstva

Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi

Obdelovalne tehnike

Orodja za množinsko proizvodnjo

Poklicna strokovna znanja

Osnove strojništva

Tehnologija

Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi

Strokovna znanja