Izobraževalni program: AVTOMEHANIK
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
198 |
198 |
|
2. |
462 |
462 |
|
3. |
224 |
224 |
|
Skupaj |
884 |
884 |
Pouk je organiziran po laboratorijskem principu z upoštevanjem predvidenega števila ur za predstavitev in osnovno spoznavanje posameznih učnih vsebin. Uporabnost postopkov se prepleta pri vseh vsebinah in v vseh letnikih. V pouk so vključeni predvsem diferenciacijski prijemi. Učne enote so oblikovane v obsegu enega bloka ur. Naloga in cilj praktičnega pouka sta, da se skupaj s praktičnim izobraževanjem v delovnem procesu dijaka usposobi za samostojno reševanje praktično-tehničnih težav.
Dijaki :
1. letnik – skupni del (oblikovalec kovin, strojni mehanik, inštalater strojnih instalacij, orodjar, finomehanik, avtomehanik)
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Priprava dela:
|
Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
|
Merjenje in kontrola: |
|||
|
Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico. Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati. |
Uporaba merilnih pripomočkov, kot so: - pomična merila, - mikrometri, - merilne ure, - merske kladice, - univerzalni kotomeri, - sinusna ravnila, - libela. |
|
Zarisovanje: - delovna navodila in pravila pri zarisovanju, - zarisovalno orodje, zarisovanje oblike in točkanje. |
Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle, točkala, žigosne številke. |
Osnove odrezavanja:
|
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov. |
Osnove preoblikovanja:
|
Poznajo osnovne postopke preoblikovanja in znajo kriviti in upogibati pločevino ter žico v hladnem stanju. |
||
Toplotna obdelava:
|
Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave, žarjenje, kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.
|
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav. |
Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora. |
Spajanje:
|
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja. Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas.
|
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
Varilniki za varjenje MAG, TIG, ERO. Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik , naprave za spajanje umetnih mas. |
Površinska zaščita:
|
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
Uporaba kabine za barvanje. |
Vzdrževanje in montaža:
|
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Strojna obdelava kovin:
|
Dijaki znajo pripraviti stroj in orodje za struženje, čelno in vzdolžno struženje, notranje struženje, vrtanje in rezanje navojev, rezkanje, notranje in zunanje ter ploskovno brušenje. |
Branje risb, izdelava predmeta na stružnem stroju, uporaba zaščitnih sredstev, merjenje, točnost in ekonomičnost izdelave. |
|
Vijačne zveze:
|
Poznajo elemente vijačnih zvez in razna varovala, ki jih znajo pravilno uporabiti. |
Poznavanje vijakov, matic in pomembnost varovanja. |
|
Avtomehanska dela:
|
Poznajo avtomehanski poklic, njegovo zahtevnost, posebna orodja in naprave, motorno vozilo, strokovno literaturo in zaščito za varno delo na motornem vozilu. |
Oblikujejo pravilen odnos do sodelavcev, strank in tuje lastnine. Razvijejo zanimanje za izpopolnjevanje strokovnega znanja. |
Strokovna odgovornost in kvaliteta avtomehanskega dela. |
Vzdrževanje vozila:
|
Znajo pravilno ravnati z vozilom in ga zaščititi. Poznajo postopek čiščenja, mazanja vozila, menjave olja in funkcijo posameznih agregatov na vozilu. |
Zaščita vozila, odnos do vozila, kvaliteta opravljenega dela in ekološko ravnanje z odpadnimi olji. |
|
Popravilo pnevmatik:
|
Poznajo oznake na pnevmatiki in platišču. Znajo sneti pnevmatiko in jo namestiti, uravnotežiti ter namestiti kolo na vozilo. Na poškodovanem avtoplašču znajo oceniti poškodbo in ga popraviti (vulkanizirati). |
Pomembnost avtomobilskih koles za varno vožnjo in njihovega strokovnega ter pravilnega popravila. |
|
Elektrooprema vozila:
|
Poznajo simbole električnih veličin, merilne instrumente. Znajopriključiti merilni instrument in zamenjati elektroagregat. |
Poznavanje električnih simbolov in merilnih instrumentov za opravljanje meritev električnih veličin, postopki meritev in urjenje zamenjave elektroagregatov na vozilu. |
|
Popravilo svetlobnih teles na vozilu:
|
Znajo preizkusiti svetlobna telesa, izmeriti svetilnost, določiti moč žarnice za osvetlitev in menjati žarnico. Znajo opraviti meritev svetlobnega snopa žarometov in ga nastaviti. |
||
Vzdrževanje in preizkus akumulatorja ter vezave:
|
Poznajo vrste akumulatorjev, jih znajo pregledati, vzdrževati, varno ravnati z elektrolitom in opraviti pravilne vezave. Znati morajo vzporedno in zaporedno vezati električne potrošnike ter opraviti meritve. |
Pri delu z električnimi napravami upoštevajo varstvo pri delu in ekološko ravnajo z odpadnimi akumulatorji. |
Na osnovi meritev se naučijo ugotoviti, kdaj je treba zamenjati akumulator. Znati morajo varno in pravilno opraviti vezave akumulatorjev in električnih potrošnikov. |
Vzmetenje vozila in avtomobilske preme. |
Poznajo vrste vzmeti, preme motornega vozila, znajo ugotoviti napake, jih odpraviti, sestaviti in namestiti v vozilo. |
Upoštevajo razvoj znanosti in tehnike v avtomobilski industriji, zaradi česar se morajo nenehno izobraževati. |
Zaradi zahtevnosti in novitet v avtomobilski tehniki je treba dijake naučiti, da brez uporabe tehnične literature ni možno kvalitetno opravljati poklicnega dela. |
Krmilni mehanizmi motornih vozil. |
Poznajo vrste krmilnih mehanizmov, znajo ugotoviti napake in jih popraviti, preizkusiti krmilne mehanizme, jih nastaviti in namestiti na vozilo. |
Pridobivajo sposobnosti sporazumevanja s strankami, strpnosti, reševanja konfliktov, predvsem pa inovativnosti pri reševanju okvar in težav na motornih vozilih. |
Cilj praktičnega dela je, da se naučijo branja risb v delavniških katalogih, skic in vezalnih načrtov v elektrotehniki ali v hidravlično-pnevmatski tehniki. |
Merjenje in nastavitev geometrije podvozja. |
Z merilno napravo znajo izmeriti geometrijske kote podvozja in nastaviti geometrijo podvozja. |
Upoštevajo ekološka pravila. |
S praktičnim poukom se jim prikažejo vse nevarnosti pri opravljanju poklica in s tem tudi zahteve po varnem delu. |
Popravilo pesta kolesa:
|
Znajo razstaviti pesto kolesa, zamenjati kolesne ležaje, jih namazati in pesto kolesa pravilno namestiti na osni krak. |
Razvijajo odnos do poklicnih skrivnosti, sodelavcev in strank. |
Dijaki se morajo zavedati sankcij, če ne upoštevajo varnostnih predpisov. |
Popravilo zavornih sistemov:
|
Poznajo zavorne sisteme. S preizkušanjem znajo odkriti napake na sistemih in jih strokovno odpraviti. Z meritvami in testiranjem znajo odkriti napake na ABS-sistemih ter jih popraviti. |
V avtomehanskem poklicu je treba za reševanje okvar na vozilih, ki zahtevajo vedno bolj usposobljenega človeka, uporabljati razna zahtevna namenska orodja in merilne naprave. |
|
Popravilo naprav za prenos moči. |
|||
Sklopka:
|
Poznajo vrste sklopk, znajo odkriti napake na torni sklopki, menjati lamelo in nastaviti sklopko. Znajo odkriti napake na centrifugalnih in hidravličnih sklopkah ter odpraviti napake. |
Razvijajo zavest o varčevanju z energijo, naravnimi viri in surovinami. |
Cilj praktičnega pouka je, da se seznanijo z orodjem in napravami ter z učenjem in urjenjem pridobijo znanje za popravilo motornih vozil. Pridobljeno znanje jim omogoča |
Popravilo menjalnikov:
|
Znajo izgraditi menjalnike iz vozila, poznajo vrste menjalnikov, s preizkušanjem znajo ugotoviti napake, menjalnike razstaviti, opraviti defektažo sestavnih delov in jih zamenjati. Menjalnik znajo sestaviti, ga preizkusiti in namestiti v vozilo. |
ekonomično storitev in lažje delo pri zahtevnihopravilih. |
|
Popravilo kardanskih gredi in homokinetičnih zglobov:
|
Znajo izgraditi kardanske gredi, preizkusiti in menjati križne zglobe, pravilno sestaviti kardanske gredi ter jih namestiti na vozilo. Znajo preizkusiti homokinetične zglobe, jih razstaviti in menjati ter namestiti na vozilo. |
Razvijajo odgovornost do delovnih sredstev, opravljenega dela, s katerim odgovarjajo za življenjsko varnost voznikov, in odnos do tuje lastnine. |
|
Popravilo planetnih gonil:
|
Znajo izgraditi diferencial iz vozila, odkriti napake, ga razstaviti, opraviti defektažo delov, dele zamenjati, diferencial sestaviti, nastaviti in vgraditi v vozilo. |
||
Dela na motorju:
|
Poznajo in znajo uporabljati specialna orodja ter motor po pravilnem postopku razstaviti. Poznajo pravilen postopek čiščenja delov motorja, meritev valjev in ročične gredi, znajo določiti specialnost ter namestiti ročično gred v ležaje. |
Razvijajo enačenje s poklicem, odgovornost, sposobnost delovanja v skupini, sposobnost reševanja težav,sporazumevanje... |
Z urjenjem dijakom utrdimo delovne spretnosti, da se vedno odločijo za pravilne postopke. S tem jim privzgojimo sposobnosti, ki so potrebne za kvalitetno opravljanje poklica. |
Razstavljanje in popravilo ročičnih gredi dvotaktnih motorjev in vgraditev. |
Znajo razstaviti ročično gred, menjati ležaje, gred sestaviti in uravnovesiti ter vgraditi. |
||
Sestava batnega sistema:
|
Znajo vstaviti valje v ohišje motorja, spojiti ojnico z batom, poznajo kotenje ojnic in nameščanje batnih obročkov. |
Predstavitev nevarnosti, ki pretijo pri delu in opozarjanje, da je treba upoštevati varnostne predpise zaradi lastne varnosti in |
|
Popravilo glave motorja:
|
Znajo kontrolirati ravnost glave, jo zravnati in obdelati ventilske sedeže, namestiti ventile v glavo, preizkusiti tesnost, namestiti tesnilo glave na ohišje motorja in glavo pravilno priviti. |
Odgovornosti do tuje lastnine. S praktičnim delom oziroma urjenjem se dijaki usposobijo za samostojno in učinkovito delo, s tem pa večajo možnosti za reševanje |
|
Krmilje motorja:
|
Znajo kontrolirati ravnost odmične gredi, vstaviti odmično gred, nastaviti krmilne čase in zračnost ventilov. |
socialne in osebne varnosti. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Naprave za dovod goriva:
|
Dijaki najo popraviti rezervoar za gorivo in vode goriva ter menjati čistilce goriva, zračne čistilce, popraviti in nastaviti uplinjače goriva. |
||
Vbrizgalni sistemi lahkih goriv:
|
Poznajo vbrizgalne sisteme, znajo z merilnimi instrumenti izmeriti vrednosti za pravilno delovanje motorja, preizkusiti sisteme in odkriti napako ter jo odpraviti. Znati morajo uporabljati testerje za odkrivanje napak na sistemih. |
||
Vbrizgalni sistemi izvedbe MOTRONIK in sistem MONO. |
|||
Izpušni sistemi:
|
S testerjem morajo znati izmeriti vsebnost posameznih plinov v izpušni zmesi in na osnovi meritev ugotoviti stanje motorja. Pri tem upoštevajo ekološke norme. |
||
Mazalni in hladilni sistemi motorjev:
|
Poznajo in znajo popraviti mazalne ter hladilne sisteme motorjev z notranjim zgorevanjem. |
||
Dizel motor:
|
Znajo ugotoviti napake na vbrizgalnih šobah, jih po pravilnem postopku zamenjati, nastaviti in vgraditi v motor. |
||
Popravilo dielske tlačilke:
|
Znajo preizkusiti dizelsko tlačilko, zamenjati izrabljene elemente, jo nastaviti po podatkih proizvajalca in namestiti na motor ter nastaviti trenutek vbrizga. |
||
Dodelilniki vžiga in popolni elektronski vžigalni sistemi. |
Poznajo vrste dodelilnikov vžiga, znajo z merilnimi instrumenti preizkusiti in ugotoviti napake na vžigalnih sistemih ter jih zamenjati oziroma popraviti. |
||
Elektrooprema vozila:
|
Poznajo elektronske regulacije v avtomobilu, znajo z merilnimi instrumenti izmeriti posamezne vrednosti in ugotoviti napake. Znajo preizkusiti električne agregate, jih popraviti ali zamenjati. Poznajo električne vezave svetlobnih teles in dodatne opreme na vozilu. |
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanje |
|
Tehnike in postopki ročne obdelave |
Osnove strojništva Tehnika v orodjarstvu Tehnologija orodjarstva |
Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi Pripomočki za obdelovance in orodja Načrtovanje tehnološkega postopka |
Tehnike in postopki strojne obdelave |
Osnove strojništva Tehnika v orodjarstvu Tehnologija orodjarstva |
Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi Obdelovalne tehnike Avtomatizacija |
Poznavanje orodij in obdelovalnih pripomočkov |
Osnove strojništva Tehnika v orodjarstvu Tehnologija orodjarstva |
Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi
Obdelovalne tehnike
Orodja za množinsko proizvodnjo |
Poklicna strokovna znanja |
Osnove strojništva Tehnologija |
Tehniško risanje, fizika, mehanika, strojni elementi
Strokovna znanja |