SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ELEKTRIKAR - ENERGETIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 34.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 1999

1. IME PREDMETA

ELEKTRONIKA IN KRMILJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

   

 

3.

102

 

102

skupaj

102

 

102

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Vajenec:

  • osvoji temeljna znanja o elektronskih elementih, krmiljih in regulacijah in njihovi uporabi v praksi,
  • prepozna tehniška krmilja po svoji funkciji in izvedbi,
  • se usposobi za povezovanje trajno ožičenih krmilij po kontaktnem in funkcijskem načrtu,
  • se usposobi za povezovanje krmilnika s krmilnim okoljem in za programiranje preprostih funkcij,
  • nauči se razlikovati regulacijske od krmilnih sistemov in spozna uporabnost različnih regulatorjev,
  • zna analizirati preprosta vezja in odpravljati napake v delovanju,
  • se seznani z veljavnimi tehniškimi predpisi ter standardi,
  • razvija spretnosti za praktično delo z elektronsko opremo in spoznava osnovne tehnike dela,
  • spozna sodobne tehnologije in orodja,
  • se nauči uporabljati tehniško dokumentacijo,
  • oblikuje svoj odnos do varovanje okolja,
  • se usposobi za odgovorno in varno uporabo električne energije ter varno delo na elektronskih napravah.

  • 4. OPERATIVNI CILJI


    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Pasivni elementi

    Vajenec

    Vajenec

     
  • upori
  • razlikuje pojma pasivni in aktivni element
  • navede značilne lastnosti uporov in opiše vrste uporov
  • spozna načine označevanja in na elementu zna razbrati osnovne podatke
  • zna z univerzalnim inštrumentom izmeriti upornost elementa in ugotoviti prekinitev
  • zna poiskati v strokovnem priročniku ali katalogu podatke o določenem elementu
  • Je motiviran za pridobivanje znanj iz elektronike in krmilij.

    Oblikuje svoj odnos do poklica

    Zaveda se povezanosti tehničnih strok in pomena skupinskega dela strokovnjakov različnih strokovnih področij.

    Razvija natančnost in doslednost pri delu;

    Uporaba prosojnic, elektronskih prosojnic, video- in prospektnega materiala ter strokovnih priročnikov.

  • kondenzatorji
  • razloži značilne lastnosti kondenzatorjev
  • pozna pomen, načine označevanja in zna razbrati na elementu osnovne podatke
  • zna ugotoviti z univerzalnim instrumentom prekinitev oziroma kratek stik
  • zna poiskati v strokovnem priročniku ali katalogu podatke o določenem elementu
  • Spozna pomen tehnične dokumentacije.

    Upošteva delovno hierarhijo, zaradi varnostnih razlogov in odgovornosti.

    Odgovorno in vestno opravlja delovne naloge ter pri tem uporablja zahtevana zaščitna sredstva.

    Opremljenost s panoji in vzorci vseh obravnavanih elementov ter materialov.


  • tuljave
  • pozna značilne lastnosti tuljav in načine označevanja
  • zna razbrati na elementu osnovne podatke
  • z univerzalnim instrumentom zna ugotoviti prekinitev oziroma kratek stik
  • zna poiskati v strokovnem priročniku ali katalogu podatke o določenem elementu
  • Se zave različnih načinov in pristopov reševanja nalog.

    Razvija pravilen odnos do vseh vrst orodij in instrumentov.

    Skuša poiskati najugodnejše rešitve ob upoštevanju varnostnih zahtev.

    Vaje: (delitev razred v dve skupini).

    Ugotavljanje upornosti, prekinitev oziroma kratkih stikov na pasivnih elementih.

    Uporaba kataloga.

    Polprevodniki

  • loči pojme: prevodnik, polprevodnik, izolator
  • spozna tipične materiale z lastnostmi prevodnika, polprevodnika in izolatorja
  • pozna osnovne lastnosti PN spoja, polariziranega v prevodni in zaporni smeri
  • Pridobi sposobnosti opazovanja, in razlikovanja elektronskih elementov.

     
  • diode
  • spozna vrste diod
  • zna določiti z univerzalnim merilnikom priključne sponke (anoda, katoda)
  • pozna simbole diod in njihove U-I karakteristike
  • razume potrebo po hlajenju elementa in pozna načine hlajenja
  • zna poiskati v strokovnem priročniku ali katalogu podatke o določenem elementu
  •    
  • uporaba diod
  • razume in opiše nalogo usmernika
  • pozna in razume principe glajenja z RC- in LC- filtri
  • zna poiskati podatke v strokovnem priročniku ali katalogu o elementih usmernika
  • zna izmeriti z univerzalnim instrumentom napetosti na tipičnih točkah usmernika glede na podatke v tehnični dokumentaciji
  • pozna princip delovanja in vlogo diode v vezjih omejevalnika napetosti
  • razloži vlogo zener diode v stabilizacijskem vezju
  •  pozna vezja s svetlečimi diodami (signalizacija)
  •  

    Uporaba katalogov.

    Ugotavljanje upornosti, prekinitev oziroma kratkih stikov na diodah.

    Polnjenje akumulatorja.

    Tranzistorji

  • pozna osnove delovanja, vrste in simbole
  • zna imenovati priključne sponke
  • pozna in razlikuje različna ohišja tranzistorjev
  • pozna povezave med značilnimi tokovi in napetostmi tranzistorja
  • pojasni potrebe po hlajenju elementa in pozna izvedbe
  •    
  • uporaba tranzistorjev
  • zna pojasniti delovanje in posebnosti stikalnega vezja s tranzistorji
  • zna razčleniti delovanje ojačevalnega vezja s tranzistorji
  • pozna pomen povezave več ojačevalnih stopenj
  • spozna nekaj primerov uporabe v značilnih vezjih
  • Se zaveda pomena polprevodniških elementov v sodobnih industrijskih procesih.

    Ugotavljanje upornosti, prekinitev oziroma kratkih stikov na tranzistorjih in uporaba katalogov.

    Merjenje napetosti na enosmernem ojačevalniku.

    Štiriplastni polprevodniški elementi

  • opiše princip delovanja teh elementov;
  • pozna simbole, priključne sponke in značilne karakteristike;
  • zna razložiti delovanje značilnih vezij, kjer sta vključena triak oziroma tiristor
  • pojasni potrebe po hlajenju elementa in pozna načine
  •  

    Krmiljenje vrtljajev enosmernega motorja.

    Integrirana vezja

     

     

     

  • operacijski ojačevalnik
  • mikroprocesor
  • opiše pojem integriranega vezja in njihovo uporabnost
  • pozna osnovne izvedbe ohišij
  • pozna simbol in priključne sponke
  • pojasni osnovne lastnosti in namen uporabe
  • opiše osnovne lastnosti in namen uporabe
  •    

    Uvod v digitalno tehniko

     

     

     

  • razlike med analognimi in digitalnimi signali
  • binarni številski sestav
  • logične funkcije IN, ALI, NE
  • razlikuje in prepoznava digitalne in analogne signale z ustreznih merilnimi inštrumenti
  • spozna binarni številski sestav ter se nauči pretvarjati binarna števila v desetiška in obratno
  • se nauči zapisovati osnovne logične funkcije
  • Razvija sposobnost logičnega razmišljanja, svojo strokovnost in s tem tudi svojo samozavest.

     

    Elementi digitalne tehnike

     

     

     

  • vrata IN, ALI, NE
  • spominski element RS
  • časovni členi
  • števci
  • spozna osnovne elemente digitalne tehnike v elektromehanski in elektronski izvedbi in se nauči uporabljati njihove simbole
  •    

    Tehniška krmilja

  • prepozna tehniška krmilja po njihovi funkciji in izvedbi
  •    
  • vhodne krmilne enote
  • spozna vhodne signalne elemente (stikala, tipke, tipala temperature, pretokov, nivojev, ...)
  •    
  • izhodne krmilne enote
  • spozna izhodne signalne elemente (releje, kontaktorje, elektromehanske ventile, elektropnevmatske ventile, ...)
  •    
  • načrtovanje trajno ožičenih krmilij
  • se nauči načrtovati preprosta logična in koračna krmilja
  • Pri načrtovanju novih krmilij razvija svojo ustvarjalnost in inovativnost.

    Izvedba krmilja z elektromehanskimi elementi.

    Izvedba krmilja z elektronskimi moduli.

  • izvedba trajno ožičenih krmilij
  • z elektromehanskimi elementi
  • z moduli elektronskih elementov
  • se usposobi za povezovanje trajno ožičenih krmilij po kontaktnem in funkcijskem načrtu
  • Pri izvedbi krmilij razvija svojo delovno odgovornost in natančnost.


  • načrtovanje pomnilniško programirljivih krmilij
  • izvedba pomnilniško programirljivih krmilij
  • spozna metode načrtovanja pomnilniških krmilij in se nauči uporabljati metodo s kontaktnim načrtom
  • se usposobi za povezovanje krmilnika s krmilnim okoljem
  • Pri programiranju razvija sposobnost komuniciranja.

    Izvedba krmilja s pomnilniško-programirljivim krmilnikom.

    Regulacijski sistemi

     

     

     

  • nezvezni regulatorji
  • zvezni regulatorji
  • digitalni regulatorji
  • izvršilni regulacijski elementi
  • merilni regulacijski elementi
  • merilni pretvorniki
  • razloži razliko med regulacijskim in krmilnim sistemom
  • zna pojasniti uporabnost in točnost različnih tehnologij regulatorjev
  • spozna izvršilne regulacijske elemente in njihovo uporabnost (servo ventili in motorji ter koračni motorji, …)
  • spozna merilne regulacijske elemente in njihovo uporabnost (termočleni, uporovni termometri, merilniki pretoka, ...)
  • spozna pomembnost in uporabo merilnih pretvornikov pri pretvorbi neelektričnih veličin v tokovne signale
  • Spozna pomen učinkovitega in sistematičnega vzdrževanja naprav.

    Se usposobi za skupinsko reševanje nalog.

    Spozna pomen regulacijskih elementov v sodobni krmilni tehniki.

    Izvedba regulacije temperature z dvopoložajnim regulatorjem.



    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje),
  • ustno.
  • Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja temelji na preverjanju poznavanja, razlikovanja, ugotavljanja, razumevanja in pojasnjevanja posameznih elektronskih elementov, vezij in sklopov, delovanja električnih tokokrogov, njihovi uporabi, načinih preizkušanja delovanja z meritvami.

    Preverjanje in ocenjevanje znanja temelji na uporabi vzorcev, učil, katalogov, prospektnega materiala, priročnikov, s pomočjo katerih je mogoče poiskati in uporabiti zahtevane podatke, orisati in razložiti posamezne funkcije ter delovanje določenih elementov in naprav, narisati in razložiti delovanje električnih tokokrogov in pomen električnih simbolov.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • pasivni elementi
  • Tehnologija

    Elektrotehnika

    Praktični pouk

  • poznavanje materialov za električne elemente
  • osnovne zakonitosti električnih tokokrogov
  • poznavanje elementov
  • polprevodniki
  • tranzistorji
  • štiriplastni polprevodniški elementi
  • Tehnologija

    Praktični pouk

  • zgradba snovi
  • poznavanje elementov
  • zgradba snovi
  • integrirana vezja
  • Tehnologija

  • zgradba snovi
  • uvod v digitalno tehniko
  • regulacijski sistemi
  • Uporabna matematika

  • poznavanje binarnega številskega sestava
  • poznavanje grafov funkcij
  • tehniška krmilja
  • Elektrotehnika

    Električne inštalacije in omrežja

  • osnovne zakonitosti električnih tokokrogov
  • poznavanje stikal, relejev in kontaktorjev
  • tehniška krmilja
  • regulacijski sistemi
  • Praktični pouk

  • poznavanje elementov in izvedba vezij