SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: MIZAR (ds), MIZAR (gluhi in naglušni dijaki in dijaki z govorno-jezikovnimi motnjami)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

RAČUNALNIŠTVO (RAL))

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

10

18

28

2.

10

22

32

3.

7

25

32

skupaj

27

65

92

*  T   - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V  - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Cilj predmeta:

Računalništvo posreduje strokovno teoretično in praktično znanje, ki je osnova pri uporabi sodobne informacijske tehnologije in programske opreme na področju lesarstva.

Pri predmetu vajenci:

  • spoznajo osnovne pojme računalništva, njegovo vlogo in pomen v družbi,

  • pridobijo temeljna znanja, spretnosti in navade za učinkovito in uspešno uporabo sodobne informacijske tehnologije in programskih paketov,

  • se naučijo uporabljati programsko opremo za pisanje in urejanje besedil,

  • se naučijo uporabljati programsko opremo za obdelavo tabelaričnih podatkov in podatkovnih baz,

  • se naučijo uporabljati programsko opremo za risanje in konstruiranje tipičnih izdelkov iz lesa,

  • spoznajo ostale programske pakete, ki izhajajo iz računalniško narisanih risb in se uporabljajo na področju lesarstva,

  • se navajajo na samostojno delo s pomočjo računalnika.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    1. Osnovni pojmi v informatiki:

         

    Podatki in informacije.

    Informatika.

    Informacijski sistem.

    Računalnik.

  • pozna in razume osnovne pojme v informatiki;

  • opiše informacijo kot usmerjen podatek oziroma kot sklop podatkov, ki pove nekaj novega;

  • pojasni pomen informatike, ki razvija metode in sredstva, s katerimi lahko učinkoviteje predstavljamo, zbiramo, obdelujemo, shranjujemo, iščemo in uporabljamo informacije;

  • našteje glavne aktivnosti:

  • (zbiranje, obdelava ter shranjevanje podatkov in informacij

  • ter dostava podatkov in informacij   uporabnikom);

  • pojasni, da je informacijski sistem jedro poslovnega sistema;

  • pojasni vlogo računalniških omrežij (krajevnih, globalnih);

  • označi računalnik kot najpomembnejšo napravo sodobne informacijske tehnologije, namenjeno avtomatski obdelavi podatkov;

  • se bo z razumevanjem osnovnih pojmov in njihovih vlog v informacijski družbi lažje:

  • vključeval v sodobne komunikacijske tokove,

  • prihajal do potrebnih informacij in podatkov,

  • navezoval stike preko informacijskih medijev;

  • osvoji osnovno izrazoslovje, ki ga uporabljamo na tem področju in ki ga bo sam uporabljal pri nadaljnjem delu, tako v okviru tega predmeta kot širše;

  • Ogled računalnika, informacijskega centra.

    2. ProgramskA in strojnA opremA raČunalnika

         

    Strojna oprema:

  • vhodne enote;

  • izhodne enote;

  • centralno procesna enota;

  • zunanji pomnilnik;

    Programska oprema:

  • operacijski sistem;

  • uporabniški programi: igre, programska orodja, storitveni programi, sistemski programi, izobraževalni programi;

  • spozna vrste strojne opreme računalnika in funkcije posameznih delov;

  • loči posamezno programsko opremo v osebnem računalniku, prepozna po imenih nekaj najbolj značilnih programskih paketov in njihovo uporabnost;

  • razvija primeren odnos do varovanja lastnine (avtorske pravice, nelegalna programska oprema);

  • Ogled strojne opreme v računalniški učilnici.

    Prikaz posameznih programskih paketov (izven in v računalniku).

    3. Delo z raČunalnikom

         

    Tipkovnica.

    Elementi in funkcije računalnikovega pomnilnika.

    Pomožni programi za delo z datotekami in mapami.

    Postopek dela s programom.

  • usposobi se za učinkovito uporabo tipkovnice in delo v ustreznem operacijskem okolju;

  • pozna vrste pomnilnika in njihove oznake:  delovni (RAM), trajni (A:, C:);

  • razume organizacijo pomnilnika;

  • ustvarja, poimenuje, briše, kopira področja - mape, datoteke v računalniku (disk) ali izven (disketa, CD Rom);

  • pozna uporabnost pomožnih programov;

  • uporablja osnovne ukaze: kopiranje, brisanje, prenašanje;

  • vključi program, odpira datoteke, dela s programom, shranjuje datoteke v ustrezne mape oziroma pomnilno enoto, poimenuje datoteke;

  • navaja se na delo v skupini in na ustrezno vedenje za računalnikovim delovnim mestom;

  • Vaje v računalniški učilnici: vsak vajenec za svojim osebnim računalnikom.

    4. Programski paket za pisanje in urejanje besedil

         

    Vnašanje teksta.

    Urejanje besedila.

  • poudarjanje;

  • podčrtavanje;

  • kopiranje delov besedila;

  • premikanje delov besedila;

  • stilsko spreminjanje teksta (velikost in izbor znakov) ;

  • združevanje datotek;

  • prenos dela teksta v drugo datoteko;

  • prenos slike v drugo datoteko;

  • urejanje teksta in slike;

  • pozna ustrezen ukaz program-skega paketa in ga uporablja (meniji, orodjarna, direktni ukazi (tipka CTRL), statusna vrstica;

  • uporablja avtomatski urejeval-nik teksta: (urejevanje po le-vem, desnem robu, na sredino, po obeh robovih, presledki, kreiranje odstavkov...);

  • pridobi si znanje in spretnosti za učinkovito in estetsko popravljajnje in oblikovanje besedila;

  • združuje vsebine različnih datotek (tekst in tekst, tekst in slika) in jih primerno estetsko in oblikovno uredi;

  • pridobi si osnovne spretnosti tipkanja in uporabe znakov na tipkovnici, pravilne rabe avtomatskega urejevalnika, spozna prednosti pisanja teksta s pomočjo računalnika pred pisanjem na pisalni stroj;

  • razvija kreativnost;

  • razvija občutek za preglednost, urejenost in estetiko;

  • Vaje v računalniški učilnici: primeri (vnaprej pripravljen tekst).

    Tiskanje datotek.

  • uporablja tiskalnik;

  • izbere vsebine, ki jih želi natisniti;

  • nastavi parametre tiskanja (robovi, format, število kopij, določitev strani);

  •    

    5. Obdelava tabelariČnih podatkov

         

    Podatkovna baza.

  • spozna podatkovne baze, načine njihove obdelave in področja, kjer se uporabljajo;

  • našteje načine obdelave podatkov  (iskanje, urejanje, združevanje, preračunavanje);

  • Razvije pravilen odnos do osebnosti (zaščita osebnih podatkov).

     

    Tabelarična obdelava podatkov:

  • meniji;

  • orodjarna;

  • vloga direktnih ukazov;

  • statusna vrstica;

  • prepozna ustrezen ukaz programskega paketa in ga uporabi v določeni situaciji;

  •  

    Vaje v računalniški učilnici.

    Oblikovanje tabele:

  • izbira širine polj;

  • vnos teksta;

  • izris črt;

  • poznavanje in vnos osnovnih formul (seštevanje, odštevanje, množenje deljenje) ;

  • skrivanje polj;

  • zaščita polj;

  • senčenje polj;

  • izdela uporabno in estetsko oblikovano tabelo s pomočjo ustreznega programskega paketa;

  • Razvija kreativnost in občutek za estetiko.

    Vaje v računalniški učilnici.

    Vzporedno s spoznavanjem programskega paketa vajenci izdelujejo primer: vnaprej pripravljena tabela.

    Izdelava grafa.

  • izdela graf s pomočjo ustreznega programskega paketa in vključi v tabelo;

  •    

    Tiskanje tabele.

  • izbere in stiska ustrezen del ali celotno tabelo;

  •  

    Tiskanje tabele, ki jo je vajenec sam pripravil.

    6. RaČunalniško podprto risanje z grafiČnimi programskimi paketi

         

    Okolje programskega paketa:

  • meniji;

  • orodjarna;

  • vloga direktnih ukazov;

  • komandna vrstica;

  • statusna vrstica;

  • delo z miško.

  • spozna ukaze programskega paketa;

  • v pripravljenem primeru uporablja ustrezne ukaze;

  •  

    Vaje v računalniški učilnici: vsak vajenec na svojem osebnem računalniku.

    Vzporedno s spoznavanjem ukazov risanje vnaprej pripravljenega primera.

    Osnovne nastavitve:

  • mejne vrednosti risalne ravnine (Limits);

  • sistem enot (Units);

  • pomožna mreža (Grid);

  • korak kazalca (Snap);

  • plasti risanja (Layer);

  • pripravi datoteko, risalne ravnine in orodja, ki jih potrebuje za računalniško podprto risanje;

  • Odkriva pomen dobrega organiziranja in načrtovanja svojega dela.

     

    Risanje (Draw):

  • črt (line);

  • lokov (Arc);

  • krogov (Circle);

  • dodatni: trak, kolobar, črtovje;

  • nariše risbo tipičnega izdelka iz lesa;

  • Odkriva povezanost znanja, ki ga je pridobil pri predmetu Konstrukcije, s sodobnimi računalniškimi programi za konstruiranje.

     

    Dodatni ukazi risarskega programa:

  • nastavitev vrste črt (Linetype);

  • nastavitev barve (Color);

  • lovljenje elementov (Endpoint, Intersection);

  • osnovno popravljanje (brisanje - Erase, obnovitev slike – Redraw, vrnitev v prejšnje stanje - Undo, zrcaljenje - Mirror) ;

  • s poznavanjem dodatnih ukazov se usposobi za enostaven in hitrejši način risanja z računalnikom, hkrati pa s tem znanjem bolj izkoristi prednosti računalnika;

  • Spoznava pomembnost in uporabnost tehnološkega razvoja pri delu v svoji stroki;

    spozna nujnost spremljanja tehnološkega razvoja nasploh in še posebej na področju računalništva.

     

    Kotiranje (Dimension):

  • kotiranje ortogonalnih črt (Linear);

  • kotiranje lokov (Radial);

  • kotiranje poševnih črt (Angular);

  • nastavitev parametrov kotiranja (velikost in položaj teksta v koti, oznake);

  • kotira na enostaven in hitrejši način s pomočjo računalnika;

  •    

    Šrafiranje (Hatch):

  • nastavitev parametrov šrafure (vrsta, gostota in kot šrafure) ;

  • postopek šrafiranja;

  • šrafira s pomočjo računalnika;

  •    

    Vnos teksta (Text):

  • nastavitev parametrov pisanja teksta (vrsta, velikost in kot pisave) ;

  • postopek vnosa teksta;

  • se usposobi za estetsko pisanje teksta v računalniško narisano risbo;

  • Razvija občutek za urejenost, preglednost in estetiko.

     

    Tiskanje risbe (Print):

  • nastavitev parametrov tiskanja (vrste mej tiskanja: po vidnem delu risbe, v mejah risalne ravnine; nastavitev položaja risbe na papirju);

  • postopek tiskanja;

  • usposobi se za tiskanje računalniško narisane risbe;

  • pripravi tiskalnik oziroma risalnik,

  • uporabi ustrezne programske ukaze: izbira ukaza, datoteke;

  •  

    Tiskanje primera na ustreznem tiskalniku ali risalniku.

    7. Ostali programski paketi, ki so uporabljani na lesarskem podroČju

         

    Programski paketi, ki:

  • vsebujejo knjižnico elementov, s pomočjo katere se konstruira ali sestavi risba;

  • podpirajo povezavo med računalniško izdelano risbo in  CNC stroji;

  • podpirajo vodenje proizvodnje, nabavo in porabo materiala, prodajo izdelkov ipd. na lesarskem področju.

  • s prikazom delovanja in preizkusom programskih paketov, ki izhajajo iz računalniško narisanih risb in so uporabni v lesarski stroki, si vajenec razširi znanje o programski opremi na svojem strokovnem področju in možnostih, ki jih daje računalnik;

  • Si povečuje možnosti za delovno kariero in motivacije za nadaljnje izobraževanje.

    Prikaz delovanja programske opreme v računalniški učilnici.

    Ogled delavnice kjer je uporabljana povezava med programom in CNC strojem.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje z:

  • izdelavo seminarskih nalog v okviru vaj:

    1.   sklop: tekst;

    2.   sklop: tabela;

    3.   sklop: risba tipičnega izdelka iz lesa.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • grafični programski paket za računalniško podprto risanje;

  • konstrukcije

  • izdelava konstrukcijske dokumentacije za stavbne in pohištvene izdelke iz lesa ali lesnih tvoriv;

  • programski paketi za izdelavo tehnološke dokumentacije in predkalkulacije;

  • gospodarjenje

  • priprava tehnološke dokumentacije in izdelava predkalkulacije;