SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: TAPETNIK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA: STROJI IN NAPRAVE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

54

 

54

2.

30

 

30

3.

   

 

skupaj

84

 

84


*  T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev, ...

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Vajenci:

  • pridobijo temeljna znanja o zgradbi, delovanju, uporabi in vzdrževanju strojev in naprav v tapetništvu;

  • razvijajo odnos do varčne uporabe materialov in energetskih virov;

  • znajo presoditi uporabnost osnovnih strojev za delo;

  • pridobijo znanja o vzdrževanju strojev in naprav, nevarnostih pri delu in zaščitnih napravah;

  • razvijajo lastnosti, ki so pomembne za delo in osebni razvoj: natančnost, odgovornost, vztrajnost, solidarnost, pripadnost stroki;

  • razvijajo odgovoren odnos do okolja in skrb za odpadke.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    GRADIVA

  • opredeli pomen gradiv, značilnosti in uporabo;

  • Razvija sposobnost za opazovanje in spretnosti za učinkovito in varno raziskovanje.

    Razvija sposobnosti za prepoznavanje materialov in njihovo ustreznost vrednoti z okoljskega vidika.

    Dopolnjuje in poglablja osnovnošolska znanja iz kemije.

     

    Lastnosti gradiv

  • opiše fizikalne, mehanske lastnosti, tehnološke in kemične lastnosti gradiv;

  • definira trdnost, trdoto, žilavost in elastičnost;

  • razloži Hookov zakon;

  • Navaja se na natančnost in doslednost.

    Spoznava pomen eksperimenta za pridobivanje podatkov in informacij.

    Merjenje trdote in trdnosti na trgalnem stroju.

    Kovine, zlitine, železo, jekla in barvne kovine

  • definira kovine in zlitine;

  • razume strukturo kovin in njen pomen;

  • pozna pridobivanje, pomen in uporabnost železa;

  • razlikuje posamezne vrste, pozna lastnosti in uporabo;

  • Navaja se na natančnost izražanja.

    Izdelava skice: pridobivanje železa.

    Korozija

  • spozna vrste korozije, vzroke nastajanja in načine preprečevanja;

  • Gradi odnos do racionalne rabe in zaščite materialov.

     

    Maziva

  • pozna vrste, lastnosti in princip uporabe;

  •    

    STROJNI ELEMENTI

     

     

     

    Splošno o strojnih elementih

    Vrste

    Standardi

  • definira strojne elemente in našteje osnovne vrste;

  • opredeli standardizacijo in njen pomen;

  • zna skicirati strojne elemente in pozna njihovo vlogo v stroju;

  • pozna vrste vzmeti in njihovo uporabnost;

  • Navaja se na natančnost pri risanju in delu.

    Izdelava tehnične risbe:

  • vijačna zveza,

  • zveza pesta z gredjo.

  • Os, gred, ležaj

  • definira osi in gredi, pozna vrste in  uporabo;

  • definira ležaje, pozna vrste, opredeli prednosti in pomanjkljivosti;

  • nariše kotalni ležaj;

  • opiše mazanje, tesnenje in vgraditev ležaja;

  • Razvija sposobnost opazovanja in prepoznavanja.

    Izdelava tehnične risbe: vgraditev ležaja.

    Gredna vez in sklopke

  • definira gredne vezi in sklopke ter navede vrste, pozna pomen in uporabo;

  • Prepoznava strojne elemente na obdelovalnih strojih;

     

    Gonila

  • definira gonila, navede vrste in razume uporabo;

  • izračuna prestavno razmerje;

  • zna jih skicirati;

  • Razvija pozitiven odnos do strojev.

    Izdela tehnično risbo.

    Določi prestavno razmerje.

    ELEKTRIČNI STROJI

     

     

     

    Osnove elektrotehnike

    Princip delovanja električnih strojev

    Trifazni sistem in trifazni asinhronski motorji

    Električna napeljava na strojih

    Varovanje naprav, omrežja

  • razloži pojme: električni krog, učinki, delo in moč električnega toka;

  • izračuna delo in moč električnega toka;

  • razume princip delovanja električnih strojev;

  • pozna sestavne dele, delovanje in značilnosti asinhronskih motorjev;

  • pozna priključno napravo in shemo vseh zaščitnih členov na elektromotorju;

  • razloži funkcijo varovalk in bimetalnih členov;

  • Navaja se na previdnost in varno delo.

     

    DELOVNI SKLOPI STROJEV

     

     

     

    Ogrodje, delovna miza in vodila

    Tehnični podatki, kapaciteta

    Mehanizmi za pretvorbo vrtilnega v premočrtno gibanje

    Vpenjanje, podajanje in vodenje obdelovanca ali orodja

    Varnostne naprave

    Vzdrževanje strojev in naprav

  • pozna vlogo in pomen ogrodja, delovne mize, vodil;

  • našteje splošne tehnične podatke;

  • izračuna strojno kapaciteto;

  • spozna konstrukcijo ročičnega mehanizma z glavnimi elementi;

  • pozna osnovne varnostne naprave, njihovo delovanje;

  • utemelji vlogo in pomen preventivnega vzdrževanja;

  • pozna pravila sprotnega in občasnega vzdrževanja;

  • pozna načine mazanja;

  • Navaja se na uporabo tehničnih navodil.

    Vzgaja se za odgovorno ravnanje s stroji.

    Ogled strojev in strojne opreme v šolskih delavnicah.

    PNEVMATIČNE NAPRAVE

     

     

     

    Splošno

    Kompresor

    Napeljava komprimiranega zraka

    Pnevmatična stiskalnica

  • pozna vlogo, pomen in uporabo pnevmatičnih in hidravličnih naprav;

  • na skici kompresorja našteje sestavne dele in razloži  delovanje;

  • opiše dele napeljave: cevi, priključke, odcepe, filter, reducirni ventil in oljnik ter opredeli njihovo namestitev;

  • pozna sestavne dele, delovanje, značilnosti in uporabo pnevmatične stiskalnice;

  • Razvija odnos do varčne uporabe energijskih virov.

    Ogled pnevmatične stiskalnice.

    HIDRAVLIČNE NAPRAVE

     

     

     

    Hidravlična naprava

    Hidravlična stiskalnica

  • definira napravo in razloži njeno delovanje;

  • razume Pascalov zakon in izračuna silo stiskanja;

  • opiše sestavne dele, delovanje in uporabo;

  • določi tlak s pomočjo diagrama;

  • Navaja se na natančnost in doslednost.

    Ogled hidravlične stiskalnice.

    ELEKTRIČNI STROJI V TAPETNIŠTVU

     

     

     

    Osnove

    Tračni stroj za razrez pen in tekstilij v naložku

    Stroj za razrez s krožno rezilno ploščo

  • razloži principe rezanja, striženja, struženja in žaganja;

  • našteje vrste strojev za razrez, ki se uporabljajo v tapetništvu;

  • našteje sestavne dele in razloži princip delovanja, značilnosti in zaščito posameznih strojev;

  • pozna vodila, uporabo šablon

  • izbere tračna rezila glede na namen uporabe;

  • Pridobi in razširi znanje o strojih in razumevanje o varnosti in zdravju pri delu.

    Razvija sposobnost opazovanja, razločevanja in prepoznavanja.

    Navaja se na uporabo tehničnih navodil.

    Navaja se na pravilno ravnanje s stroji.

    Zaveda se, da je kvaliteta dela odvisna tudi od pravilnega ravnanja s stroji.

     

    Ročni strojčki za razrez pen in tekstilij

  • opiše sestavne dele, princip delovanja, uporabo in zaščito ročnih strojčkov za striženje in rezanje, za posamičen razrez in razrez v naložku, s krožno rezilno ploščo, s krožno rezilno ploščo in protinožem ter tračnim nožem;

  •    

    Pištola - splošno

  • našteje sestavne dele in razloži princip delovanja, varno delo in vzdrževanje pištole za zabijanje, sponkanje in lepljenje;

  • navede prednosti in pomanjkljivosti pištol na stisnjen zrak in elektriko;

  •    

    Stroji za varjenje

  • razloži princip varjenja in spajkanja;

  • opiše delovanje visokofrekvenčnega aparata za varjenje;

  •    

    Šivalni stroji

  • našteje vrste šivalnih strojev in opiše njihove posebnosti;

  • našteje in opiše osnovne sestavne in zaščitne dele;

  • navede vrste transporterjev in značilnosti ( spodnji, diferencialni, spodnji in igelni) ter opiše nastavitev;

  • nauči se iz tehničnih podatkov v katalogu prepoznati značilnosti stroja in možnosti uporabe dodatne opreme;

  •  

    Ogled posameznih strojev in ročnih strojčkov v šolski delavnici.

    Numerično krmiljeni stroji

  • opiše in razloži potek numeričnega krmiljenja;

  • seznani se s programiranjem;

  • Razvija pozitiven odnos do sodobne tehnologije.

     

    TRANSPORTNE NAPRAVE

     

     

     

    Dvigalne naprave

    Pritalni transport

    Transporterji

  • loči različne vrste transportnih naprav in opredeli namen uporabe;

  • razloži osnovno sestavo, delo-vanje in možnosti uporabe vozičkov, viličarjev, valjčnih, tračnih in verižnih transporterjev;

  • Pridobi in razširi znanje o varnosti v določenem delovnem okolju.

     

    ODSESOVALNE NAPRAVE

  • opiše princip delovanja in značilnosti;

  • opiše posamezne sestavne dele;

  • Zaveda se pomena odsesovalnih naprav za zdravje in kvaliteto dela.

    Razvija ekološko zavest.

    Izdelava sheme odsesovalne naprave.

    Ogled naprave.

    POŽARNOVARNOSTNE NAPRAVE

  • loči  vrste in opiše značilnosti in uporabo.

  • Zaveda se pomembnosti varovanja imovine.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • stroji v tapetništvu;

  • hidravlične in pnevmatske naprave;

  • transportne naprave;

  • požarno varnostne naprave;

  • Tehnologija

  • prilagajanje tehnologije dela tehničnim zmožnostim strojev;

  • poznavanje uporabnosti naprav pri oblikovanju tehnološkega procesa;

  • stroji v tapetništvu;

  • hidravlične in pnevmatske naprave.

  • Praktični pouk

  • izvajanje tehnoloških operacij tapetništva na strojih in napravah.