SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: USNJARSKI GALANTERIST (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

NARAVOSLOVJE IN MATERIALI

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

90

30

12

2.

45

30

75

3.

45

15

60

skupaj

180

75

255


* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu vajenci:

  • spoznajo vrste, značilnosti in lastnosti surovin, njihovo predelavo in uporabo,

  • spoznajo klasifikacijo osnovnih in pomožnih materialov, ki jih uporabljajo v proizvodnji,

  • spoznajo strokovna in trgovska imena materialov,

  • razvijejo sposobnosti za izbiro materiala glede na vrsto in namen proizvoda,

  • ugotavljajo pomen uporabe umetnih materialov pri ohranjanju naravnih materialov,

  • seznanijo se z novimi materiali in njihovimi prednostmi,

  • spoznajo odpadke usnjarske industrije in racionalno ravnanje z odpadki,


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    poznavanje materialov za predelavo

  • sposobnost razlikovanja med osnovnim in pomožnim materialom ter med naravnim in umetnim materialom;

  • sposobnost ločevanja med surovino, polizdelkom in izdelkom;

  • Razvoj odnosa do materialov s katerimi se dela.

    Pomen naravnih materialov, ki ohranjajo naravno okolje.

    Vaja: gorilni preizkus.

    Ogled različnih vzorcev materialov.

    poznavanje predpisov, ki spremljajo blago v prometu

  • spoznavanje kakovosti blaga;

  • spoznavanje standardov in listin, ki spremljajo blago v prometu;

  • spoznavanje sistematizacije blaga;

  • Razvoj strokovne in poklicne odgovornosti.

    Razvoj sposobnosti komuniciranja s strankami.

    Vaja: pregled listin, deklaracij, ki spremljajo blago.

    Izdelava etikete po pravilih adjustiranja.

    poznavanje surovin za usnje

  • sposobnost pojasnitve funkcije in histološke in kemijske zgradbe surove kože;

  • spoznavanje živalskih kož, ki se uporabljajo v usnjarstvu;

  • sposobnost prepoznavanja značilnosti posameznih kož;

  • sposobnost prepoznavanja napak in poškodb na surovih kožah;

  • Razvijati odnos do materiala.

    Vaja: vzorci kož.

    Vaja: mikroskopiranje histoloških vzorcev.

    poznavanje tehnoloških postopkov pred strojenjem usnja in krzna

  • sposobnost razlage in namena tehnologije odmoka, luženja, odmaščenja, razluženja, čimžanja;

  • sposobnost razlage del v vodni delavnici;

  • Razvoj strokovne in poklicne odgovornosti.

     

    poznavanje strojilnih postopkov in strojilnih sredstev

  • sposobnost opisati namen in način strojenja;

  • sposobnost našteti strojilna sredstva;

  • Razvoj strokovne in poklicne odgovornosti.

    Ekonomičnost.

    Varstvo narave.

    Ekskurzija v tovarno.

    poznavanje kemijskih in mehanskih operacij za dodelavo usnja

  • sposobnost opisati mehanske operacije za obdelavo usnja (odležanje, ožemanje, cepljenje, struženje, brušenje);

  • sposobnost razložiti namen nevtralizacije, barvanja, maščenja in sušenja usnja;

  • sposobnost opisati efekte, ki se dosežejo z dodelavo na licu usnja;

  • Razvoj poklicne in strokovne odgovornosti.

    Ekonomičnost.

    Varstvo okolja.

    Ekskurzija v tovarno.

    poznavanje vrst usnja in krzna

  • sposobnost razdeliti usnje na uporabo ( oblačilno, obutveno, galanterijsko ), na vrsto strojenja, na vrsto dodelave;

  • sposobnost povedati lastnosti posameznih vrst usnja;

  • sposobnost razložiti značilnosti krznarske surovine ter krznarske tehnologije in povedati pomembnejše vrste krzna;

  • sposobnost pojasniti značilnosti, lastnosti in uporabo umetnega usnja;

  • Razvoj strokovne odgovornosti.

    Integracija s poklicem.

    Razvoj sposobnosti komuniciranja.

    Razvijati odnos do materiala.

    Upoštevanje navodil pri vzdrževanju.

    Razviti osebno odgovornost pri uporabi materialov različne kakovosti in zdravstvene opotečnosti.

    Sposobnost izbire najprimernejšega materiala za določen izdelek.

    Vaja: primerjava vzorcev.

    Vaja: mikroskopiranje različnih dlak.

    Ekskurzija: ogled krznarske delavnice.

    poznavanje polimerov

  • sposobnost opredeliti uporabnost polimerov, napisati osnovne monomere, povezati zgradbo polimera in njegove lastnosti ter uporabo polimerov;

  • Varstvo okolja.

    Ustvarjalnost.

    Vaja: gorljivost polimerov.

    Vaja: topnost v različnih organskih topilih.

    poznavanje naravnih polimerov

  • sposobnost našteti vrste in pomen naravnih polimerov (škrob, celuloza, beljakovine, kavčuk);

  • sposobnost opredeliti uporabnost in možnost predelave naravnih polimerov;

  • Ustvarjalnost.

    Skupinsko delo.

    Vaja: lastnosti naravnih polimerov.

    poznavanje predelanih naravnih polimerov

  • sposobnost našteti predelane naravne polimere ter sposobnost opredeliti uporabo in lastnosti celuloznih derivatov in gume;

  • Skupinsko delo.

    Varstvo okolja.

    Ustvarjalnost.

    Vaja: lastnosti celuloznih derivatov in gume.

    poznavanje sintetičnih polimerov

  • sposobnost opisati razliko med polimerizati in polikondenzati;

  • sposobnost opisati lastnosti sintetičnih polimerov in njihova uporaba;

  • sposobnost opisati lastnosti polikondenzatov in njihova uporaba;

  • Ustvarjalno delo.

    Skupinsko delo.

    Varstvo okolja.

    Seznanjanje z novostmi preko dnevnega in strokovnega tiska.

    Vaja: gorljivost polimerov

    Seminarske naloge.

    poznavanje tekstilij

  • sposobnost razdeliti tekstilne surovine (naravna in kemična vlakna);

  • sposobnost razložiti predelavo vlaken ( pletenje, tkanje, predenje, izdelava netkanih tekstilij);

  • ugotavljanje uporabe različnih ploskovnih tvorb na osnovi vezave in sestave;

  • sposobnost pojasniti katere tekstilije se uporabljajo kot nadomestki za usnje ali pa v kombinaciji z njim;

  • sposobnost prepoznave in uporabe tekstilij za zunanje, vmesne in notranje sestavne dele;

  • Integracija s poklicem.

    Ustvarjalno delo.

    Razvoj strokovne usposobljenosti.

    Ekonomičnost.

    Spremljanje propagandnega materiala s sejmov, razstav.

    Vaja: opazovanje tekstilij pod nitkoštevcem (način vezave).

    Vaja: gorljivost in topnost tekstilij.

    Seminarske naloge.

    poznavanje pomožnih materialov v usnjarstvu

  • sposobnost opisati uporabo lepil, kovin, kovinskih izdelkov, sukancev, ojačil, folij kot pomožnih materialov v usnjarstvu;

  • Integracija s poklicem.

    Ustvarjalno delo.

    Razvoj strokovne usposobljenosti.

    Spremljanje propagandnega materiala s sejmov, razstav.

    Vaja: lastnosti lepil in kovin.

    poznavanje kontrole, sortiranja, pakiranja in skladiščenja usnja

  • sposobnost opisati pojem in kako se določa kvaliteta usnja in krzna;

  • sposobnost opisati sortiranje, pakiranje in skladiščenje usnja in krzna;

  • Integracija s poklicem.

    Razvoj strokovne usposobljenosti.

    Vaja: določevanje kvalitete usnja in krzna.

    Sodelovanje pri demonstracijah novih materialov.

    Ekskurzija: modna revija.

    Ogled sortiranja,pakiranja in skladiščenja v tovarni.

    poznavanje ekologije v usnjarstvu

  • sposobnost razložiti probleme usnjarske industrije z odpadnimi vodami ter razložiti delovanje čistilne naprave;

  • sposobnost opisati odpadni material, njegovo recikliranje ali razgradnjo.

  • Varstvo okolja.

    Integracija s poklicem.

    Razvoj strokovne usposobljenosti.

    Ekonomičnost.

    Ogled čistilne naprave.

    Vaja: določevanje kpk in bpk odpadne vode.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • poznavanje materialov za predelavo;

  • poznavanje predpisov, ki spremljajo blago v predmetu;

  • poznavanje surovin za usnje;

  • poznavanje tehnoloških postopkov pred strojenjem usnja in krzna;

  • poznavanje strojilnih postopkov;

  • poznavanje kemijskih in mehanskih operacij za obdelavo usnja;

  • poznavanje vrst usnja;

  • poznavanje polimerov;

  • poznavanje naravnih polimerov;

  • poznavanje predelanih naravnih polimerov;

  • poznavanje sintetičnih polimerov;

  • poznavanje tekstilij;

  • poznavanje pomožnih materialov v usnjarstvu;

  • poznavanje kontrole sortiranja, pakiranja in skladiščenja;

  • poznavanje ekologije v usnjarstvu.

  • Galanterijska tehnologija

  • spoznavanje lastnosti in značilnosti materialov in surovin.