|
VSEBINE
IN INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI
CILJI
|
Socializacijski
cilji
|
POSEBNOSTI
V IZVEDBI
|
|
UVOD V ANALIZO ŽIVIL
|
Dijak
|
Dijak
|
|
|
pozna kvalitativno in kvantitativno analizo
zna vrednotiti rezultate
|
pozna delitev analize na kvalitativno in
kvantitativno
razume pojme natančnost, točnost, meje zaznavnosti
razlikuje napake pri analizah
izdela laboratorijski dnevnik
|
Se
zave pomena natančnega in varnega dela v laboratoriju.
Oblikuje
primeren odnos do dela v laboratoriju.
|
|
|
ZDRAVJE IN VARNOST PRI DELU
|
|
|
|
|
pozna kriterije za ocenitev zdravega in varnega
delovnega mesta:
spozna pravne podlage za zagotavljanje varnosti in
zdravja pri delu
pozna kriterije za ocenitev zdravega in varnega
delovnega mesta
|
se nauči spoznavati škodljivosti in nevarnosti, ki
jim je izpostavljen pri delovni praksi ali v razredu
se nauči oceniti možne posledice nevarnosti in
škodljivosti
se nauči ukrepov in postopkov za izogibanje
nevarnostim in škodljivostim
|
Se
zave možnih posledic, ki jih lahko imajo nevarnosti in škodljivosti za
njegovo zdravje, zdravje njegovih sodelavcev in drugih.
Se
zave pomena aktivnega sodelovanja pri zagotavljanju in izvajanju ukrepov za
zagotavljanje varnosti in zdravja pri delu.
Se
zave vseh možnih posledic svojega neprimernega vedenja za zdravje sodelavcev
in zdravje okoliškega prebivalstva.
|
Vaja:
ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je
izpostavljen pri praktičnem izobraževanju (praktični pouk v šoli in praktično
izobraževanje v neposrednem delovnem procesu),
ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je
izpostavljen pri teoretičnem pouku v razredu.
|
|
KEMIJSKI LABORATORIJ
|
|
|
|
|
pozna ureditev kemijskega laboratorija
prepozna laboratorijski inventar
zna uporabiti zaščitno opremo in opremo za prvo pomoč
|
obnovi znanje o temeljnih pogojih za varno delo v
laboratoriju
poimenuje laboratorijski inventar
razloži uporabo laboratorijskega inventarja
|
Razvije
osebno odgovornost za varstvo pri delu in poškodbah pri delu.
|
Vaja:
čiščenje steklovine in aparatur,
izbira ustreznih čistilnih sredstev,
umerjanje merilnih bučk.
|
|
RAZTOPINE
|
|
|
|
|
zna pripraviti raztopine
|
pozna načine priprave raztopin, ki jih potrebuje pri
analizah
izračuna deleže, razmerja oziroma koncentracije raztopin
|
Dojame
pomen pravilnosti in natančnosti pri delu.
|
Vaja:
priprava odstotne raztopine,
priprava raztopin z določeno koncentracijo.
Prisotnost
laboranta: delo z vnetljivimi snovmi, močnimi oksidanti, jedkimi snovmi v
digestoriju, tehtanje v drugem prostoru, natančno delo.
|
|
KVALITATIVNA ANALIZA
|
|
|
|
|
pozna reakcije in identifikacije ionov
|
pozna osnovo identifikacije ionov
ustvari si sliko o sestavi vzorca
|
Pridobi
spretnosti za laboratorijsko delo.
|
Vaja:
kvalitativna določite ionov,
ionske reakcije.
Prisotnost
laboranta: delo z zdravju škodljivimi snovmi (v digestoriju)
|
|
KVANTITATIVNA ANALIZA
|
|
|
|
|
razlikuje gravimetrično in volumetrično analizo
usvoji pojma standardna raztopina in primarni
standard
spozna delitev volumetrične analize na
nevtralizacijske, oksidacijsko-redukcijske, obarjalne in kompleksometrične
titracije
|
pozna osnovne metode obarjalne metode gravimetrične
analize
določi koncentracijo elementa ali spojine s pomočjo
gravimetričnega faktorja
zna izvesti titracije
izbere ustrezen indikator
|
Razvije
odnos za vestno in natančno izvajanje in dokumentiranje meritev.
|
Vaja:
gravimetrična določitev ionov (npr. Al3+,
SO42- ali Fe3+),
standardizacija raztopin,
izvedba nevtralizacijske titracije (npr. določanje
ocetne kisline v kisu),
izvedba oksidacijsko-redukcijske titracije (npr.
določanje Cu2+),
izvedba obarjalne titracije (npr. določanje NaCl v
margarini),
izvedba kompleksometrične titracije (določanje trdote
vode),
standardizacija raztopin.
Prisotnost
laboranta zaradi dela z žarilno pečjo (temperature do 1000o C),
dela z vnetljivimi snovmi, močnimi oksidanti, jedkimi snovmi, zdravju
škodljivimi in strupenimi snovmi (v digestoriju).
|
|
INSTRUMENTALNE METODE
|
|
|
|
|
spozna osnovne instrumentalne metode, uporabne v
živilski industriji (potenciometrijo, refraktometrijo, spektrofotometrijo)
|
zna razložiti princip merjenja pH vrednosti in se
nauči uporabljati pH-meter
pozna uporabo refraktometrov v živilski industriji in
jih zna uporabiti
s pomočjo Beer-Lambertovega zakona spozna osnove
metode
našteje sestavne dele in spozna delovanje spektrofotometra
|
Pridobi
samozaupanje pri delu s posebnimi instrumenti.
Razvije
odgovornost za previdno ravnanje z instrumenti.
|
Vaja:
merjenje pH vrednosti različnim živilom (npr. vodi,
mleku, kisu, vinu, ...).
spektrofotometrično določanje različnih sestavin
živil (npr. določanje polifosfatov v mesnih izdelkih, določanje vitamina C,
...),
refraktometrično določanje suhe snovi v živilih (npr.
v brezalkoholnih pijačah, ...).
Prisotnost
laboranta, ki je usposobljen za ravnanje z dragimi in tehnično zahtevnimi
aparaturami, ki so ponavadi v drugem prostoru.
|
|
SEPARACIJSKE METODE
|
|
|
|
|
spozna različne separacijske metode, uporabne v
analizi živil (kromatografijo, elektroforezo)
obnovi znanja o uporabi destilacije in ekstrakcije
|
se nauči ločevati snovi z različnimi separacijskimi
metodami
zna izbrati pravilno separacijsko tehniko
pozna osnove posameznih kromatografskih metod
zna ločevati snovi z elektroforezo
zna uporabljati destilacijsko aparaturo in ekstraktor
|
Se
zave škode zaradi nevestnega dela z instrumenti.
Se
z interesom vključuje v razvojno delo.
|
Vaja:
ločevanje zmesi z destilacijo in ekstrakcijo (npr.
ekstrakcija čaja, destilacija organskega topila, ...).
analiza hranilnih snovi z elektroforezo in
kromatografijo (npr. aminokislinska analiza beljakovin s kromatografijo in
elektroforezo; identifikacija umetnih barvil s tankoplastno kromatografijo,
...).
Ogled
analiznega laboratorija s sodobno analitsko opremo.
Prisotnost
laboranta zaradi dela z dragimi in tehnično zahtevnimi aparaturami, ki so
ponavadi v drugem prostoru.
|
|
ANALIZA POSAMEZNIH SESTAVIN
ŽIVIL
|
|
|
|
|
spozna metode za določanje posameznih sestavin živil
zna določiti vodo
zna določiti mineralne snovi
zna določiti ogljikove hidrate
zna določiti beljakovine
zna določiti maščobe
zna določiti vitamine
zna določiti aditive
|
zna razložiti osnove posamezne metode določanja vode,
izbrati pravilno metodo
razloži možne napake metode
zna določiti suho snov s fizikalno indirektno metodo
zna razložiti potek suhega in mokrega sežiga in
napake metode
zna izvest suhi sežig
zna razložiti osnove posameznih metod za dokazovanje
in določanje ogljikovih hidratov
pripravi vzorec za analizo
kvalitativno in kvantitativno določi ogljikove
hidrate v vzorcu
spozna postopke določanja beljakovin
pozna posamezne analizne postopke za določanje
količine maščob v živilih
spozna določitev kvara maščob
|
Razvije
čut za natančno in dosledno delo.
Odgovorno
si zapiše meritve in dela izračune.
Razvije
čut za timsko delo in kolegialnost.
|
Vaja:
določitev suhe snovi v različnih vzorcih živil (npr.
v mleku, maslu, medu, marmeladi, mesnih izdelkih, ...),
določitev mineralnih snovi v različnih vzorcih živil
(npr. določitev tipa moke, določitev pepela v papriki, popru, ...),
določitev ogljikovih hidratov v živilih (npr.
določitev ogljikovih hidratov po Fehlingu, določitev škroba v mesnih
izdelkih, dokazovanje in določanje ogljikovih hidratov s kromatografijo,
polarimetrično določanje saharoze, ...),
določitev beljakovin v živilih (npr. določanje
beljakovin po Kjeldahlu, kromatografska analiza aminokislin, ...),
določanje maščob v živilih (npr. določanje maščob po
Soxhletu, določanje maščob po Weilbullu in Stoldtu, določitev
karakterističnih števil pri oljih, ...),
določanje vitaminov v živilih,
določanje aditivov živilih.
Prisotnost
laboranta zaradi dela z dragimi in tehnično zahtevnimi aparaturami, ki so
ponavadi v drugem prostoru.
|
|
ANALIZA POSAMEZNIH SKUPIN
ŽIVIL
|
|
|
|
|
zna vzorčiti živilo
izvede senzorično analizo
pozna analizne postopke
uporablja Pravilnike o kakovosti živil
|
pozna pravilne postopke vzorčenja
zna pravilno ravnati z vzorci
spozna pomen in kriterije senzoričnega ocenjevanja
obvlada osnove najpomembnejših analitičnih metod
uporablja Pravilnik o kakovosti živil
kritično oceni kakovost surovine, polizdelka ali
izdelka
|
Razvije
čut odgovornosti za ustrezno kakovost živil.
Aktivno
sodeluje v procesnem nadzoru.
|
Vaja:
analiza izbranega živila in kritična ocena glede na Pravilnik o kakovosti
živil.
|