SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: BOLNIČAR/NEGOVALEC

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

KONTAKTNA KULTURA (B)

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

70

 

70

3.

35

 

35

skupaj

105

 

105

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu dijak:

  • dojame osnove psihologije, komunikacije ter etike,

  • se seznani z osnovami teorije osebnosti, duševnih procesov ter vedenja,

  • se zave pomena komunikacije,

  • razvija in osvoji poklicno etiko,

  • oblikuje pozitivno samopodobo,

  • razvija humanost in zdrave medčloveške odnose,

  • razvija spoštovanje do življenja,

  • razume človeka s posebnimi potrebami,

  • se vzgaja za empatijo.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    2. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijak

    Dijak

     

    Osnove psihologije

  • se seznani s pojmom;

  • dojame predmet proučevanja;

  • Se motivira za spoznavanje temeljnih psiholoških značilnosti ljudi.

    Se seznani z vplivom duševnega stanja na odnose med ljudmi in na medsebojno sprejemanje in razumevanje.

     

    Temelji duševnega delovanja

  • spozna izvire duševnosti in osebnosti (obnašanje kot interakcija osebe v okolju);

  • spozna temeljne dejavnike doživljanja in obnašanja: dednost, okolje, samodejavnost;

  • Prepoznavanje obnašanja v različnih okoliščinah.

    Se zave, da je samoaktivnost tisti temelj duševnega delovanja, s katerim vsakdo lahko doseže svoj osebni napredek.

    Interakcijska igra: spontanost v neznani situaciji.

    Duševni procesi

     

     

     

    Motivacija

  • spozna, da je motivirano obnašanje osnova vsaki dejavnosti;

  •  

    Igra vlog: kako drugega navdušiti za delo.

    Potrebe

  • spozna pomen zadovoljevanja potreb;

  • Se zave, da je medsebojno zadovoljevanje potreb temelj dobrih odnosov.

    Interakcijska igra: vaja poslušanja.

    Vrednote

  • seznani se z vrednostnimi usmeritvami in s hierahijo vrednot;

  • Začuti, da spoštovanje vrednot naredi življenje bolj človeško.

    Se vzgaja za odgovornost.

    Razgovor

    Duševne obremenitve

  • seznani se z obremenitvami in obrambnimi mehanizmi;

  • spozna konstruktivno in nekonstruktivno premagovanje ovir;

  • Osvoji pomen konstruktivnega premagovanja ovir.

     igra vlog: obrambni mehanizmi (negacija, racionalizacija, projekcija).

    Čustvovanje

  • seznani se z naravo in vrsto čustev ter z doživljanjem in izražanjem čustev;

  • Se zave izražanja pomena čustvovanja za medsebojne odnose.

    Se zave pomena izražanja čustev za dobro telesno zdravje.

    Se nauči prepoznavati neverbalna sporočila.

    Interakcijska igra: prepoznavanje čustvenega stanja glede na telesni izraz.

    Spoznavi procesi

  • spozna osnove zaznav;

  • Razume osnove zaznavnih motenj.

    Interacijska igra: slepe miši (vodenje slepega).

    Osebnost

     

     

     

    Temperament in značaj

  • spozna pojem in strukturo osebnosti ter medosebnostne razlike;

  •  spozna značilnosti ljudi, samega sebe;

  • Zave se bistva človekove osebnosti.

    Prepoznava različne značaje ljudi.

     

    Razvoj osebnosti

  • spozna osnove oblikovanja osebnosti ter obdobja osebnostnega razvoja;

  • Razvija ustrezne osebnostne lastnosti za delo z ljudmi.

     

    Zrelost in motnje osebnosti

  • spozna sestavine osebnostne zrelosti ter se seznani z osebnostnimi težavami, problemi in motnjami;

  • Si prizadeva za osebnostno rast.

     

    Humanistična teorija osebnosti

  • spozna človeka kot rastoče bitje z velikimi potenciali samoaktualizacije;

  • Zave se pomena ustvarjanja bolj humane družbe.

    Zna spoštovati človeka.

    Zave se, da so predsodki, stereotipi, ”halo” učinki - ovire za dobro sporazumevanje.

     

    Posameznik in družba

     

     

     

    Skupina

  • spozna človeka kot družbeno bitje;

  • Zave se pomena interakcije v skupini.

    Interacijska igra: sodelovanje.

    Agresivnost

  • spozna delovanje agresivnosti;

  • Nauči se agresivnosti usmeriti v dobro - konstruktivno energijo.

    Interacijska igra: besedna agresivnost,

    Altruizem

  • seznani se z nesebično pomočjo drugim;

  • Spozna pomen pomoči drugemu kot način pridobivanja lastnega zadovoljstva in izpolnitve.

    Interacijska igra: biti dober

    Premagovanje strahu, stresa

  • spozna možne ovire za opravljanje poklica;

  •  spozna strahove bolnikov, starostnikov;

  •  ( strah pred odločitvijo, iztirjenjem, boleznijo, prihodnostjo, smrtjo);

  • Spozna pomen emapatije v odnosu do človeka, ki ga je strah.

    Vaja: sprostitvene tehnike,

    Konflikt

  • spozna konflikt kot možnost za osebno in družbeno rast;

  • Nauči se pogovarjati in poslušati

     drugega ter izraziti svoje potrebe (v konfliktu).

    Interakcijska igra: spor in reševanje konflikta.

    Etika pri delu z ljudmi

  • spozna osnovne pojme: etika, morala, vest, deontologija;

  • Zna sprejemati etične norme.

    Spozna pomen prizadevanja za dobro, plemenito - pomen vzgoje vesti, vzgoje za odgovornost (odgovorno ravnanje).

     

    Kodeks etike

  • dobi informacijo o kodeksu posameznih strok;

  • Osvoji spoštovanje etičnih načel

     

    Kodeks etičnih načel v socialnem varstvu

  • spozna temeljna načela;

  • Osvoji spoštovanje kodeksa

     

    Bonton

  • spozna pravila bontona;

  • Zna ravnati v skladu z bontonom.

    Vaja: obnašanje.

    Varovanje poklicne skrivnosti

  • spozna pomen varovanja podatkov;

  • Zave se odgovornosti ob posedovanju

     Informacij.

    Razgovor

    Spoštovanje človekovega življenja

  • obnovi poglavje iz psihologjje osebnosti;

  • Spoštuje osebnost, človekovo enkratnost, dostojanstvo, različnost.

    Spoštuje življenje od spočetja do naravne smrti.

    Razgovor

    Spoštovanje človekovega prepričanja

  • spozna, da ljudje pripadajo različnim etničnim, političnim, verskim ideologijam;

  • Si privzgoji nepristranost do človekove verske, politične, rasne opredelitve.

    Razgovor

    Srečanje s smrtjo

  • spozna življenje kot vrednoto v vseh starostnih obdobjih od rojstva do smrti;

  • sprejme dejstvo smrti kot naravni konec;

  • filozofija ”hospica”;

  • spozna bistvo spremljanja umirajočih in njihovih svojcev.

  • Nauči se spoštljivega spremljanja umirajočih do naravnega konca.

    Empatija ob srečanju s svojci umrlega.

    Razgovor.

    Interakcijska igra: srečanje s svojci umrlega.


    3. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijak

    Dijak

     

    Komunikacija

  • spozna vrste komunikacije, oblike in stile komuniciranja ter napake v komuniciranju;

  • Nauči se pozitivne, odprte, komunikacije, prevzemanja odgovornosti za posredovana sporočila, jasnosti izražanja, prepoznavanja nebesednih sporočil.

    Vaja: prepoznavanje odprte in zaprte ter pozitivne in negativne komunikacije.

    Interakcijska igra: prepoznavanje sporočil.

    Komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami

  • spozna pomen komunikacije z ljudmi s posebnimi potrebami;

  • ve, da je komunikacija priučena spretnost;

  • Se vzgaja za strpnost v komuniciranju z ljudmi s posebnimi potrebami.

     

    Komunikacija v timu

  • spozna pomen ločene odgovornosti, hierarhijo in podrejenost (nadrejenost) v timu;

  • Si privzgoji osebno odgovornost v mejah svojih kompetenc.

    Vaja: jaz - ti sporočila.

    Spretnosti v medsebojnih odnosih

  • nauči se osnovnih pravil;

  •  vzpostavljanja stikov in bontona;

  • Osvoji osnovne veščine formalnih odnosov.

    Začuti pomen urejenosti pri delu z ljudmi.

    Vaje: kako se predstavim.

    Vaja: zunanja urejenost (obleka, ličenje) za različne.

     Priložnosti.

    Vaja: urejenost na delovnem mestu.

    Samovrednotenje

  • spozna pomen samovrednotenja in spoštovanja drugega;

  • Se zave pomena samovrednotenja kot vira osebne energije-

     

    Pomoč ljudem v stiski

  • spozna, kaj mora znati tisti, ki hoče pomagati ljudem;

  • Si pridobi občutek za sočloveka v težavah-

     

    Empatija

  • spozna temeljno veščino za zbliževanje ljudi v stiskah.

  • Si prizadeva ”biti blizu” ljudem-

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Osnove psihologije in socialne psihologije

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • Zdravje;

  • Temelji duševnega delovanja

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • psihični in socialni razvoj;

  •  

    Osnove anatomije in fiziologije

  • živčevje;

  • Spoznavni procesi

    Osnove anatomije in fiziologije

  • čutila;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • skrb za zdravje vida in sluha;

  • Duševne obremenitve

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • zdravje;

  • Posameznik in družba

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • psihični in socialni razvoj;

  • Premagovanje strahu in stresa

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • skrb za zdravje srca in ožilja;

  • zdravje;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • družabništvo;

  • Komunikacija

       

    Duševni procesi

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • krizne situacije;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • čustvovanje in obnašanje ob socialnih stiskah;

  • Etika pri delu z ljudmi

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • skrb za zdravje starejših ljudi in ljudi s posebnimi potrebami;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in dietetika

  • strežba;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • načela in principi socialne pomoči;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • pomoč v izjemnih dogodkih;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • bolničar kot izvajalec socialne pomoči v zavodih;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • bolničar kot izvajalec pomoči na domu;

  •  

    Pomoč in oskrba

  • pri celotnem predmetu;

  •  

    Praktični pouk

  • pri celotnem predmetu;

  •  Kodeks etičnih načel

    Socialno skrbstvo

  • načela in principi socialne pomoči;

  • Bonton

    Socialno skrbstvo

  • načela in principi socialne pomoči;

  •  

    Praktični pouk

  • oskrba oskrbovanca na domu;

  • Spoštovanje človekovega življenja

    Gospodinjstvo, hranoslovje in dietetika

  • alternativna prehrana;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • sodelovanje z družino varovanca;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • življenjska obdobja in potreba po socialni pomoči;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • smiselne možnosti in življenjske naloge v starosti;

  • Srečanje s smrtjo

    Socialno skrbstvo

  • pomoč v izjemnih dogodkih;

  •  

    Pomoč in oskrba

  • pomoč pri oskrbi umirajočega in oskrba umrlega;

  • Komunikacija

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • skrb za zdravje starejših ljudi;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • osebna higiena;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in dietetika

  • strežba;

  •  

    Praktični pouk

  • pomoč pri transportu,

  • Komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • skrb za ljudi s posebnimi potrebami;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • skupine prebivalcev s posebnimi potrebami;

  •  

    Socialno skrbstvo

  • mentalno manj razvite osebe;

  • Komunikacija v timu

    Pomoč in oskrba

  • organiziranost zdravstvenega in socialnega varstva;

  •  

    Praktični pouk

  • zdravstvena organizacija in socialni zavod;

  • Spretnost v medsebojnih odnosih - zunanja urejenost

    Praktični pouk

  • pomoč oskrbovancu pri osebni higieni;

  • Samovrednotenje

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • skrb za zdravje delavcev;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • družina;

  • psihični in socialni razvoj;

  • Pomoč ljudem v stiski

    Vzgoja za zdravje in higiena

  • krizne situacije

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in dietetika

  • strežba hrane. Urejenost;

  • načini strežbe;

  •  

    Pomoč in oskrba

  • urejenost bolničarja.