SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: KMETIJSKI MEHANIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 44. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000.

1. IME PREDMETA

GONILNI STROJI

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

80

25

105

2.

48

22

70

3.

     

skupaj

128

47

175


* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Pri predmetu dijaki:

4. OPERATIVNI CILJI

1. letnik

VSEBINE INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

Socializacijski cilji

Izvedbene posebnosti

Uvod

Dijaki

Dijaki

 
  • razumejo pomen kmetijske mehanizacije za delo
  • poznajo vrste delovnih strojev in uporabo gonilnih strojev v kmetijstvu
  • razumejo pomen motorne sile pri mehanizaciji
  • razložijo pomen razvoja kmetijske mehanizacije in zgodovinski razvoj motorjev z notranjim zgorevanjem
  • razdelijo kmetijske stroje v sisteme glede na uporabnost
  • razlikujejo vrste in izvedbe traktorjev
  • primerjajo osnovne značilnosti dizelskih in bencinskih motorjev

Razvijajo sposobnost povezovanja teorije s prakso.

Tema se obravnava informativno, pri čemer se uporablja video tehnika s področja kmetijske tehnike.

Goriva in maziva

     
  • poznajo osnove mehanike
  • poznajo goriva kot energetski vir
  • razumejo potrebo po varčni rabi energije
  • poznajo vrste goriv in njihovo uporabo pri gonilnih strojih
  • poznajo strukturo goriv in način pridobivanja goriva
  • znajo opredeliti karakteristike mešanice zraka in goriva
  • znajo pravilno ravnati z gorivi
  • poznajo vrste in lastnosti maziv
  • opredelijo pojem gorivo in razložijo njegove značilnosti (kemična sestava, kurilna vrednost ter njeno fizikalno enoto), namen in osnovne načine uporabe
  • razlikujejo osnovne oblike energije
  • spoznajo, da je količina energije v gorivih na Zemlji omejena in da se s sežiganjem goriva onesnažuje okolje, zaradi česar mora človek čim bolj izkoriščati obnovljive vire in varovati naravno okolje
  • opredelijo pojem mase, teže oziroma gostote tehniških materialov
  • spoznajo tekoča goriva za motorje z notranjim zgorevanjem
  • naštejejo tekoča goriva, ki niso na bazi surove nafte
  • naštejejo plinasta goriva
  • opišejo v kakšni obliki je gorivo primerno za uporabo v motorju z notranjim zgorevanjem
  • opredelijo mešanico zraka in goriva ter njene lastnosti pri različnih mešalnih razmerjih
  • opišejo pojav detonacij – klenkanje
  • razložijo pomen pravilnega hranjenja goriva
  • razlikujejo vrste maziv in njihovo označevanje
  • usvojijo pojem viskoznosti in razložijo njegovo odvisnost od temperature

Razvijajo čut odgovornosti in ekološko zavest.

Uporaba video tehnike s področja pridobivanja in ravnanja z gorivi.

Vaja: spoznavanja goriv in maziv.

Vozilo in podvozje

     
  • poznajo osnove kinematike in trdnosti
  • poznajo tipične zgradbe podvozij
  • poznajo zgradbo in izvedbe obes, vzmeti in blažilnikov nihanj
  • popredelijo pojem potencialne energije, poznajo njeno enoto
  • znajo izračunati potencialno energije vzmeti in poves vzmeti
  • razlikujejo med vrstami podvozja in poznajo njihovo zgradbo glede na vrsto vozila
  • razložijo pomen uporabe vzmeti in blažilnikov nihanj
  • naštejejo vrsto vzmeti in blažilnikov ter razložijo njihovo delovanje
  • opredelijo vlogo obes v shemi podvozja
  • razlikujejo namene uporabnosti posameznih izvedb obes glede na uporabljen pogon in krmiljenje

Razvijajo pozitiven odnos do tehnike.

Uporaba modelov obes in prem.

Korelacije s strojnimi elementi.

Kolesa in pnevmatike

     
  • razumejo vlogo pnevmatik pri vozilu
  • poznajo osnovne surovine in dodatke, potrebne za izdelavo pnevmatike
  • poznajo izvedbe pnevmatik in njihovo zgradbo
  • obvladajo izbiro pnevmatik, njihovo označevanje ter montažne postopke s platiščem
  • opredelijo vlogo pnevmatik pri vozilu
  • opišejo osnovno surovinsko sestavo pnevmatike
  • se naučijo izbrati pnevmatiko glede na vozne in delovne pogoje
  • se naučijo pravilno izbrati in pravilno montirati pnevmatike ter jih pravilno negovati

Razvijajo sposobnosti za reševanje tehničnih problemov in odgovornosti za delovna sredstva ter okolje.

Uporaba prerezov pnevmatik.

Uporaba prereza kolesa.

Povezava z gradivi in strojnimi elementi.

Zavorni sistem

     
  • poznajo osnove kinematike
  • razumejo vlogo zavor pri vozilu
  • obvladajo princip delovanja mehanskega in hidravličnega prenosa zavornih sil
  • poznajo ureditev in sestavne dele mehanskega in hidravličnega zavornega sistema
  • poznajo vrste in izvedbe zavor
  • poznajo zavorno tekočino in zavorne obloge
  • razumejo vlogo in zgradbo servo zavor
  • poznajo zavorni sistem brez blokiranja
  • poznajo zavore na stisnjen zrak
  • znajo opredeliti način za odpravo nastale napake in pojasniti potrebna vzdrževalna dela na mehanskem in hidravličnem delu zavornega sistema
  • poznajo pojem kinetične energije in njeno enoto
  • se naučijo izračunati veličine, ki pogojujejo gibanje vozila in njeno ustavljanje
  • razložijo vlogo in pomen zavor
  • razložijo princip zaviranja in naštejejo faktorje (zavorna sila, oprijemna sila..), ki vplivajo na njegovo uspešnost
  • opredelijo lastnosti mehanskega in hidravličnega prenosa zavornih sil
  • opišejo sestavne dele hidravličnega zavornega sistema
  • razlikujejo med vrstami (čeljustne, ploščne) in izvedbami zavor (Simplex, Duplex, ...)
  • razložijo vlogo servo zavor, naštejejo izvedbe in opišejo zgradbo in delovanje nekaterih osnovnih izvedb (podtlačni zavorni ojačevalnik)
  • opišejo osnovno zgradbo, delovanje in lastnosti zavor na stisnjeni zrak
  • se naučijo predvideti možne napake zavornega sistema in opredeliti aktivnosti za potrebna vzdrževalna dela
 

Uporaba modelov posameznih tipov zavor.

Demonstracija:

Delovanje hidravličnega sistema zaviranja

Uporaba pnevmatske in hidravlične demonstracijske table.

Vaja: nastavljanje zavor.

SISTEM KRMILJENJA VOZILA

     
  • razumejo problem usmerjanja in osnovne geometrijske zakonitosti krmiljenja
  • poznajo sestavne dele krmilnega mehanizma
  • razumejo princip servo krmiljenja
  • poznajo nekatere izvedbe servo krmiljenja
  • znajo opredeliti načine za odpravljanje osnovnih napak krmilnega sistema in določiti potrebne vzdrževalne prijeme
  • razložijo pomen in vlogo krmilnega mehanizma vozila
  • opredelijo geometrijske zakonitosti krmiljenja
  • razložijo zgradbo in naštejejo sestavne dele krmilnega sistema
  • opišejo značilnosti servo krmiljenja
  • razlikujejo med posameznimi izvedbami servo krmilnih mehanizmov
  • se naučijo prepoznati napake krmilnega sistema
 

Demonstracijska vaja: nastavitne geometrije s pomočjo optične in računalniške naprave.

Izpušni sistem

     
  • poznajo zgradbo izpušnega sistema
  • opišejo zgradbo izpušnega sistema
  • opišejo zgradbo in delovanje katalizatorja
  • opredelijo nadzor nad izpušnimi plini
 

Vaja: merjenje sestave izpušnih plinov.

Hladilni sistem

     
  • poznajo osnovne zakone termodinamike
  • razumejo pomen hlajenja motorja
  • poznajo zračno in vodno hlajenje
  • poznajo zgradbo hladilnega sistema
  • znajo vzdrževati hladilni sistem
  • opišejo načine prehoda toplote s telesa z višjo na telesa z nižjo temperaturo
  • izračunajo toplotni tok v hladilnem sistemu
  • razložijo vlogo in pomen hladilnega sistema ter opišejo njegovo zgradbo
  • razlikujejo načine hlajenja
  • opišejo zgradbo in delovanje sestavnih delov hladilnega sistema
  • opredelijo vzroke nepravilnega delovanja hladilnega sistema in opraviti vzdrževalna dela
 

Vaja: merjenje hladilne tekočine na odpornost proti zmrzovanju.

Mazanje

     
  • poznajo osnove mehanike (trenje)
  • razumejo pojma trenje in mazanje
  • poznajo zgradbo mazalnega sistema in delovanje njegovih sestavnih delov
  • poznajo vrste maziv, njihovo označevanje in uporabo
  • razložijo pojem trenja in naštejejo njegove vrste
  • opredelijo pojem tornega koeficienta
  • nakažejo izbiro ukrepov za zmanjšanje trenja
  • opredelijo pomen in vlogo mazanja
  • opišejo zgradbo in delovanje mazalnega sistema in njegovih elementov
  • razlikujejo posamezna maziva med seboj in opredelijo njihovo izbiro glede na namembnost
 

Vaja: izbira primernih materialov konstrukcijskih elementov in primernega maziva.

Sestavni deli motorjev z notranjim zgorevanjem

     
  • poznajo mirujoče in gibajoče sestavne dele bencinskega motorja
  • razumejo medsebojno odvisnost sestavnih delov
  • obvladajo geometrijske, tehnološke in funkcionalne lastnosti sestavnih delov motorja
  • razlikujejo funkcijo mirujočih in gibajočih elementov motorja
  • opredelijo njihovo obliko, gradivo in funkcijo
  • razložijo njihovo medsebojno soodvisnost
  • opišejo način sestavljanja in razstavljanja motorja ter vrstni red del
  • opredelijo postopke defektaže in popravila delov
 

Vaja: sestavljanje modelne sheme motorja.

Krmiljenje motorja

     
  • razumejo vlogo in pomen krmiljenja motorja
  • poznajo sestavne dele krmilnega mehanizma in njegove lastnosti
  • poznajo možne izvedbe krmiljenja motorja in njihove prednosti ter slabosti
  • poznajo možne okvare in potrebna vzdrževalna dela
  • opredelijo vlogo krmilnega sistema motorja
  • primerjajo posamezne krmilne sisteme med seboj
  • opišejo zgradbo krmilnega mehanizma in njegovo delovanje
  • razložijo funkcionalne in konstrukcijske lastnosti sestavnih delov
  • usvojijo vgradnjo in nastavitev delov krmilja
  • predvidijo možne okvare in izberejo ukrepe za njihovo odpravo
 

Uporaba modela krmilnega sistema.

Povezava s strojnimi elementi in gradivi.

Vaja: sestava preprostega krmilnega mehanizma.

Sistem za dovod goriva pri bencinskih motorjih

     
  • poznajo osnove hidromehanike
  • poznajo osnovno zgradbo sistema in njegovo vlogo
  • poznajo sestavne dele in njihove funkcije
  • opišejo lastnosti pretoka pkinov skozi šobo (difuzor)
  • opišejo osnovno zgradbo sistema za dovod goriva in opredelijo njegovo vlogo
  • naštejejo elemente sistema in razložijo njihove funkcije
 

Uporaba modelov in vzorcev sestavnih delov sistema.

Transmisija vozila

     
  • poznajo osnove statike in dinamike
  • razumejo pomen transmisije
  • poznajo sestavne dele transmisije in njihovo delovanje
  • poznajo vrste prenosov
  • poznajo možne okvare sestavnih delov transmisije in potrebna vzdrževalna dela
  • opredelijo pojme sile, momenta, hitrosti, ...
  • izračunajo vrednost momenta kot posledico razpoložljive sile…
  • izračunajo parametre pri krožnem gibanju
  • opredelijo vlogo transmisije pri vozilu
  • opišejo zgradbo transmisije
  • razložijo pomen in zgradbo sklopke ter njeno delovanje
  • se naučijo sklopko razstaviti, sestaviti in nastaviti
  • opredelijo možne okvare sklopk in postopke za njihovo odpravo
  • naštejejo vrste menjalnikov in opredelijo njihovo vlogo
  • opišejo zgradbo in način delovanja posameznih menjalnikov
  • razložijo vlogo diferenciala, naštejejo njegove izvedbe ter opišejo njihovo zgradbo in delovanje
  • razlikujejo elemente za prenos vrtilnega gibanja preko spremenljivih prenosnih kotov in se jih naučijo pravilno uporabiti in povezati
  • predvidijo možne okvare elementov transmisije in ukrepe za njihovo odpravo

Razvijajo pozitiven odnos do tehnike.

Uporaba modelov sklopk, menjalnikov, diferenciala in prenosnih gredi.


2. Letnik

VSEBINE INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

Socializacijski cilji

Izvedbene posebnosti

Osnove delovanja motorjev z notranjim zgorevanjem

Dijaki

Dijaki

 
  • poznajo osnove toplote in dinamike
  • poznajo potek krožnega procesa in dejavnike, ki ga oblikujejo
  • poznajo vrste krožnih procesov
  • poznajo delovne karakteristike motorja z notranjim zgorevanjem
  • razumejo kaj vse vpliva na izkoristek , pridobljeno delo in moč motorja
  • poznajo osnovne konstrukcijske izvedbe motorjev
  • razlikujejo med posameznimi povračljivimi spremembami stanja idealnih plinov
  • opišejo tlak in njegovo odvisnost od prostorninskih razmer ter njegov vpliv na delo
  • opišejo potek krožnega procesa in razložijo pomen posameznih dejavnikov, ki ga oblikujejo
  • spoznajo idealni Ottov in Dizlov krožni proces
  • opišejo potek realnega Ottovega krožnega procesa
  • razložijo delovanje štiritaktnega in dvotaktnega krožnega procesa ter ju primerjajo
  • razložijo kako pridobimo delo in moč motorja ter od česa je odvisna stopnja izkoristka
  • razlikujejo med posameznimi izvedbami motorjev
 

Uporaba modelov za ponazoritev delovanja motorja.

Uporaba video tehnike za prikaz delovnega procesa.

Povezava s fiziko.

Vaja:

Merjenje kompresije motorja

Izdelava izračunov in diagramov moči, momenta.

  • razumejo princip delovanja preprostega uplinjača
  • poznajo osnovne naprave na uplinjaču
  • poznajo načine vbrizgavanja goriva in poznane izvedbe
  • poznajo zgradbo sistema za dovajanje zraka
  • opišejo zgradbo in delovanje preprostega uplinjača
  • našteje,jo dodatne naprave na uplinjaču in razložijo njihovo delovanje
  • se naučijo izvesti osnovne vzdrževalne prijeme, potrebne za pravilno delovanje uplinjača
  • opišejo postopek vbrizgavanja goriva, naštejejo možne izvedbe in jih primerjajo med seboj
  • opišejo zgradbo sistema za dovod zraka in njegove sestavne dele
 

Ogled: delovanje sistema.

Vaja: sestava in delovanje preprostega uplinjača.

Motorji s kompresijskim vžigom

     
  • obvladajo značilnosti dizelskega motorja in poznajo njegovo uporabo
  • obvladajo štiritaktni dizelski krožni proces
  • poznajo pojem vbrizgavanja goriva in razumejo princip delovanja posameznih konstrukcijskih izvedb
  • razumejo problem zagona hladnega motorja
  • obvladajo pojem kompresijskega polnjenja, njegovo vlogo in elemente za njegovo izvedbo
  • usvojijo zgradbo in značilnosti delovanja motorjev s kompresijskim vžigom
  • razložijo delovanje in značilnosti štiritaktnega dizelskega krožnega procesa
  • opišejo pojem vbrizgavanja goriva in njegove konstrukcijske posebnosti
  • primerjajo lastnosti direktnega in indirektnega vbrizgavanja
  • razložijo pomen in prednosti kompresijskega polnjenja
  • opišejo zgradbo sistema za kompresijsko polnjenje in razložijo njegovo delovanje
  • opišejo delovanje posameznih vrst kompresorjev ter njihove značilnosti
 

Uporaba video tehnike za prikaz delovanja vbrizgavanja.

Sistem za dovod goriva pri dizelskih motorjih

     
  • poznajo osnove hidrostatike (Pascalov zakon)
  • poznajo zgradbo in sestavne dele sistema
  • obvladajo zgradbo in delovanje nizkotlačne in visokotlačne črpalke
  • razumejo delovanje šob za vbrizgavanje in njihovo zgradbo ter nastavljanje
  • poznajo princip elektronske regulacije vbrizgavanja
  • se naučijo preračunavati tlake v tekočini v odvisnosti od delujočih površin
  • opredelijo vlogo sistema za dovod goriva
  • opišejo zgradbo sistema in njegovo delovanje
  • razložijo zgradbo in delovanje nizkotlačne črpalke, visokotlačne črpalke, filtrov in šob za vbrizgavanje
  • razložijo pomen elektronske regulacije vbrizgavanja
  • se naučijo osnovnih prijemov pri nastavljanju in vzdrževanju sistema za dovod goriva
 

Uporaba modelov in vzorcev sestavnih delov sistema.

Hidravlika na traktorju

     
  • poznajo osnove hidrodinamike
  • razumejo pomen hidravlike pri uporabi delovnih strojev
  • obvladajo osnovne izvedbe hidravličnih sistemov
  • obvladajo enosmerno in dvosmerno hidravlično dvigalo, njuno zgradbo in dlovanje
  • poznajo sestavne dele hidravličnega dvigala in njihovo vlogo ter delovanje
  • obvladajo osnovno vzdrževanje hidravličnega dvigala
  • poznajo elektronsko regulacijo hidravličnega sistema
  • razložijo pojem pretoka in izračunajo vrednost pretoka za potreben delovni gib
  • razložijo način izbire črpalke v odvisnosti od danega pretoka
  • razložijo vlogo hidravlike na traktorju
  • naštejejo izvedbe hidravličnih sistemov ter primerjajo odprt in zaprt hidravlični sistem
  • usvojijo zgradbo in delovanje enosmernega in dvosmernega hidravličnega dvigala
  • naštejejo in primerjajo krmilne možnosti hidravličnih dvigal
  • naštejejo sestavne dele hidravličnega dvigala in opišejo njihovo delovanje
  • opredelijo najpogostejše okvare hidravličnega sistema in osnovna vzdrževalna dela
  • opišejo princip delovanja elektronske regulacije hidravličnega dvigala, njegove prednosti in pomembne sestavne dele
 

Uporaba modelov hidravličnega prenosa sil.

Povezava s fiziko in strojnimi elementi.

Vaja: sestava in preizkus preprostega hidravličnega dvigala.

Električna oprema vozil

     
  • poznajo elektrotehniške pojme in simbole
  • razumejo, kaj je električni tok in kako ga varno ter koristno uporabimo
  • poznajo zgradbo električne opreme vozil
  • poznajo akumulator, vrste, zgradbo in delovanje
  • poznajo zgradbo in delovanje generatorjev električnega toka
  • poznajo porabnike električnega toka v vozilu
  • obvladajo osnovno izvedbo vžigalnega sistema, njegovo zgradbo in delovanje
  • poznajo zaganjalnik, njegovo zgradbo in delovanje
  • usvojijo osnovne elektrotehniške pojme in simbole (napetost, upornost, ...)
  • razložijo pogoje za normalno delovanje in uporabo električnega toka
  • naštejejo elemente električne opreme vozil
  • usvojijo zgradbo in delovanje akumulatorja ter ukrepe za njegovo nego
  • razlikujejo izvedbi generatorjev električnega toka in razložijo njune lastnosti ter princip delovanja
  • razložijo potrebo in princip usmerjanja električnega toka, ki ga proizvedemo s pomočjo alternatorja
  • naštejejo vrste porabnikov in razložijo njihove osnovne karakteristike
  • opišejo zgradbo in delovanje vžigalne naprave s konstantnim vžigom ter potrebne nastavitve in vzdrževanje
  • naštejejo še druge izvedbe vžigalnih sistemov in opišejo njihove glavne posebnosti
  • opišejo osnovno izvedbo zaganjalnika, njegove sestavne dele in delovanje
  • se naučijo osnovnih prijemov za varno delo z električnimi napravami v vozilu
 

Uporaba modelov za ponazoritev električnega tokokroga.

Vaja: meritve napetosti in toka.

5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

Znanja

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanja

  • delo in moč motorja
  • prenosi momenta in sil
  • merjenje geometrije
  • sile zaviranja
  • hidravlični prenosi sil
  • električni tok

Fizika

Matematika

  • tlak, temperatura
  • volumen
  • preobrazba stanja
  • sile, napetosti, momenti, trenja
  • tok, napetost, upornost, ….
  • osnovne računske operacije, ulomek, …