SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: KONSTRUKCIJSKI MEHANIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003

1. Ime predmeta

TEHNOLOGIJA

Z vsebinskimi področji:

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

132

100

32

2.

231

181

50

3.

48

32

16

Skupaj

411

313

98

3. Usmerjevalni cilji

Pri tem predmetu dijaki spoznajo in pridobijo teoretične osnove in poklicna znanja, ki so potrebna za usposobitev za konkretno delo. Dijaki:

4. Operativni cilji

1. letnik

Vsebine in informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

ZGODOVINSKA PERSPEKTIVA

Dijaki se seznanijo z materiali, njihovim nastankom in razvojem, uporabnostjo in povezanostjo z ostalimi netehničnimi strokami.

Razvijajo občutek za pomen posameznih gradiv.

 

KEMIJA:

     
  • utrdijo pojme: zgradba atoma, zgradba molekule, čista snov, zmes, element,
  • utrdijo poznavanje kemijskega procesa oksidacija – redukcija,
  • utrdijo znanje o kislinah, bazah in soleh ter navežejo pridobljeno znanje na stroko,
  • poznajo kemijske lastnosti tehnično važnih elementov (O, H2, N, S, C) in njihovih spojin, ki se pogosto pojavljajo v stroki,
  • seznanijo se z vplivom dušikovih in žveplovih oksidov na okolje.

Povezujejo utrjeno znanje iz osnovne šole z novo učno snovjo.

Interpretirajo posledice dušikovih in žveplovih oksidov na okolje.

Uredijo in povežejo kemijske lastnosti tehnično važnih elementov v urejen sistem.

Navedejo osnovne značilnosti ogljika.

Opredelijo kisline in baze na osnovi pH-vrednosti njihovih vodnih raztopin.

Poznajo primere močnih/šibkih kislin in baz.

Poznajo kisline, baze in soli v vsakdanjem življenju.

Pridobivajo sposobnost za reševanje tehnoloških problemov.

Navajajo se na samostojnost in samoiniciativnost pri delu.

Razvijajo pozitivni odnos do materialnih dobrin.

Navajajo se na uporabo različnih informacijskih virov.

Poznajo učinke kislih padavin na okolje in napore za preprečevanje onesnaženja s kislimi padavinami.

Razvijajo ekološko zavest.

Vaje:

s pomočjo kemičnih poskusov preverijo, kako vplivajo dušikovi in žveplovi oksidi na okolje.

KOVINE:

     
  • mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti kovin in zlitin,

Razlikujejo mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti kovin in zlitin.

Razlikujejo čiste kovine od amorfnih snovi.

Utrjujejo strokovnost.

 
  • pridobivanje kovin,
  • pomen rud, reciklaže, ekologije,

Razumejo, da so rude surovina za kovine.

Razložijo recikliranje kovin.

   
  • železo in zlitine železa,
  • pridobivanje in delitev jekel in litin,

Definirajo osnovne lastnosti železa, razumejo pomen ogljika in ostalih legirnih elementov.

Razumejo pridobivanje jekel in litin ter primarno predelavo.

Poznajo razdelitev jekel in litin glede na njihovo uporabo.

   
  • osnovni normativi in standardi za označevanje jekel in litin,

Ob uporabi priročnika pojasnijo standardno oznako jekla ali litine.

   
  • aluminij in njegove zlitine,

Naštejejo lastnosti aluminija in njegovih zlitin.

Navedejo uporabnost aluminija in njegovih zlitin.

   
  • baker in njegove zlitine,

Naštejejo lastnosti bakra in njegovih zlitin.

Navedejo uporabnost bakra in njegovih zlitin.

   
  • mg, sn, pb, zn, cr, ni, w in njihove zlitine.

Naštejejo lastnosti in uporabnost magnezija, kositra, svinca, cinka, kroma, niklja, wolframa in njihovih zlitin.

   

DRUGA GRADIVA:

     
  • prahasta metalurgija,

Znajo opisati postopek sintranja, navesti značilnosti sintranih delov , karbidne trdnine, keramike.

Poznajo njihovo uporabnost.

   
  • usvojijo pojme (monomer, polimer, polimerizacija) ,
  • seznanijo se s strukturnimi značilnostmi,
  • (termoplast, duroplast, elastomer) in najvažnejšimi polimeri,
  • poznajo nekatere fizikalne in kemične lastnosti polimerov,
  • seznanijo se s pomenom polimerov, njihovo reciklažo in trajnim odstranjevanjem,

Definirajo pojme monomer, polimer, polimerizacija.

Ločijo naravne in umetne polimere.

Ločijo različne umetne in naravne polimere glede na njihovo kemično sestavo, strukturne lastnosti in uporabo.

Poznajo varne postopke odstranjevanja polimerov.

Spoznajo pomen ločenega zbiranja polimerov.

Poznajo vplive polimerov na okolje in možnost ponovne uporabe.

Vaje:

izdelajo pojmovno mapo, v katero zajamejo umetne mase, ki jih uporabljajo v industriji.

Multimedijski pristop.

  • kompoziti,

Ločijo kompozite z vlakni, utrjene plastične snovi, platirano pločevino in kompozite s kovinami ali nekovinami.

   
  • maziva in goriva,

Znajo našteti in razvrstiti olja in maziva v razrede, prepoznajo njihovo zgradbo in jih v odvisnosti od zahtev in ob uporabi literature znajo izbirati.

Znajo pojasniti postopek pridobivanja goriv ter jih razvrstiti glede na njihove lastnosti.

Opredelijo pojem reaktant in produkt.

Znajo razložiti zakon o ohranitvi mase.

Opredelijo eksotermno in endotermno reakcijo.

Opredelijo pomen toplote kemijske reakcije na izbranih primerih, npr. sežig ogljikovodikov.

Poznajo probleme onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih goriv in napore za preprečevanje onesnaženja.

Vaje:

izbira olj in maziv iz kataloga.

  • nekovinski materiali (guma, steklo , les, izolacijski materiali, …).

Pojasnijo uporabnost in lastnosti nekovinskih materialov.

Znajo opisati postopke pridobivanja posameznih nekovinskih materialov.

   

PREIZKUŠANJE:

     
  • usvojijo znanja o namenu preizkušanja kovinskih gradiv,
  • usvojijo znanja o vrstah mehanskih preizkusov (natezni preizkus, žilavost),
  • o namenu merjenja trdote,
  • seznanijo se z neporušitvenimi metodami preizkušanja kovinskih gradiv,
  • tehnološki preizkusi.

Razložijo namen preizkušanja kovinskih gradiv.

Uredijo in povežejo v sistem mehanske in tehnološke preizkuse po kriterijih: vrste preizkusov, načini izvedbe, ....

Definirajo pojem trdote in opišejo postopke različnih načinov merjenja trdote.

Naštejejo in opišejo osnovne neporušitvene metode preizkušanja gradiv.

Spoznajo obnašanje materiala pri posameznih tehnoloških postopkih

 

Vaje:

izvedba nateznega preizkusa na pločevini,

merjenje trdote po Rockwell, Brinell, Vickers,

izvedba magnetne in penetracijske metode preizkušanja gradiv.

KOROZIJA:

     
  • korozija in priprave kovin za zaščito pred korozijo in poškodbami.

Definirajo vzroke za pojav korozije.,

Opišejo pripravo kovin za zaščito pred korozijo.

Poznajo možne načine zaščite pred korozijo.

Razvijajo občutek za propadanje kovin, zaznavanje škode, ki pri tem nastane. Poudarjanje ekološke zavesti.

 

OBDELOVALNA TEHNOLOGIJA:

     
  • osnovni pojmi o tehnologiji,
  • znajo definirati pojem tehnologija,
  • osnovni tehnološki postopki v strojništvu in njihove značilnosti,

Sposobni so definirati pojem tehnologija.

Razlikujejo različne tehnološke postopke: primarno oblikovanje, preoblikovanje, oplemenitenje, spajanje in odrezavanje.

Obvladajo osnovne značilnosti teh postopkov.

Razvijajo sposobnosti reševanja tehničnih in tehnoloških problemov.

 
  • primarno oblikovanje,

Znajo našteti in razvrstiti postopke.

Znajo opisati in navesti uporabnost postopkov primarnega oblikovanja pri izdelavi raznih elementov in delov konstrukcij v strojništvu.

Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov.

 
  • preoblikovanje,

Znajo našteti in razvrstiti postopke.

Znajo opisati in navesti uporabnost postopkov preoblikovanja pri izdelavi raznih elementov in delov konstrukcij v strojništvu.

Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov.

 
  • oplemenitenje,

Znajo našteti in razvrstiti postopke.

Znajo razložiti pomen in namen posameznega oplemenitenja in pomen pri izdelavi .

Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov.

 
  • spajanje,

Znajo našteti in razvrstiti postopke.

Znajo opisati in navesti uporabnost postopkov spajanja pri izdelavi raznih elementov in delov konstrukcij v strojništvu.

Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov.

 
  • odrezavanje.

Znajo opisati nastanek odrezka in gibanja orodja in obdelovanca pri posameznih postopkih odrezavanja.

Znajo našteti postopke ročnega in strojnega odrezavanja.

Poznajo pomen hlajenja in mazanja pri odrezavanju.

Znajo pojasniti osnovne kote na orodju v obliki klina.

Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov.

 

Varstvo zdravja pri delu:

     
  • pomen varnosti pri delu.

Znajo pojasniti pomen varstva pri delu.

Znajo opisati pravno ureditev področja varstva pri delu.

Znajo našteti pravice in dolžnosti s področja varstva pri delu.

Zavedajo se odgovornosti in znajo pojasniti ukrepe odgovornosti s področja varstva pri delu.

Znajo definirati pojme: delovna nesreča, poškodba pri delu in obolenje - poklicna bolezen.

Pridobivajo sposobnosti za reševanje problemov.

Razvijajo skrbnost in odgovornost.

Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu.

 

2. letnik

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

Preoblikovanje – teoretične osnove:

     
  • notranje napetosti pri preoblikovanju,
  • deformacije pri preoblikovanju,
  • veličine, ki vplivajo na proces preoblikovanja,
  • hladno in toplo preoblikovanje.

Dijaki znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom preoblikovanja.

Znajo pojasniti vpliv temperature, hitrosti deformacije in zgradbe kovine na proces preoblikovanja.

Razlikujejo hladno in toplo preoblikovanje.

Razumejo pojem elastilne in plastične deformacije.

Dijaki razvijajo sposobnost strokovnega razmišljanja.

 

Kovanje, valjanje, vlečenje, iztiskanje

Poznajo postopke preoblikovanja, s katerimi so izdelani razni elementi, iz katerih se izdelujejo kovinske konstrukcije.

   

OBDELAVA PLOČEVINE:

     
  • razvrstitev pločevin, profilov, cevi in drugih polizdelkov,

V odvisnosti od zahtev znajo izbrati omenjene gradnike konstrukcij.

   
  • priprava pločevin, profilov in cevi za razrez,

Poznajo različne možnosti razreza surovcev.

   
  • rezanje - prirezovanje pločevin,

Znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom rezanja na škarjah.

Znajo izbrati parametre rezanja, zlasti zrak med rezili in vpliv na kvaliteto rezanja.

Znajo našteti in opisati različne izvedbe ročnih in strojnih škarij ter rezalnih strojev.

 

Vaje:

določanje parametrov rezanja.

  • teoretične osnove upogibanja pločevin, profilov in cevi,

Znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom upogibanja ter ob uporabi literature izbrati ustrezne parametre upogibanja in izračunati razvito dolžino pločevine.

Razvijajo sposobnost samostojnega odločanja.

Vaje:

določanje in računanje parametrov upogibanja.

  • zgibanje, robljenje in žlebljenje pločevin,

Znajo pojasniti tehnološke posebnosti postopkov zgibanja, robljenja in žlebljenja in njihovo uporabnost.

znajo opisati orodja in naprave ter poznajo področja uporabe posameznih postopkov.

Navajajo se na samostojnost pri delu.

 
  • ročno in strojno krivljenje pločevin, profilov in cevi,

Znajo našteti postopke ročnega in strojnega krivljenja in poznajo posebnosti postopkov.

   
  • vroče in hladno ročno ravnanje pločevin, profilov in cevi,

Znajo pojasniti tehnološke posebnosti postopkov vročega in hladnega ravnanja.

   
  • strojno upogibanje pločevin, profilov in cevi,

Znajo našteti načine strojnega upogibanja pločevin, profilov in cevi.

Znajo opisati tehnološke posebnosti orodij za strojno upogibanje pločevin.

   
  • strojno ravnanje pločevin, profilov in cevi,

Znajo opisati postopek strojnega ravnanja pločevin, profilov in cevi.

   
  • stroji za preoblikovanje pločevin, profilov in cevi.

Znajo našteti izvedbe preoblikovalnih strojev in

opisati osnovne principe njihovega delovanja in značilnosti posameznih izvedb.

   

Izdelava in obdelava izvrtin v pločevinah, profilih in ceveh

Poznajo postopke, ustrezna orodja, naprave in stroje za izdelavo in obdelavo izvrtin.

   

Izdelava vijačnih zvez

Znajo opredeliti tehnološki postopek vijačenja.

Upoštevajo osnovne splošno veljavne napotke, zlasti pri vijačenju pločevin, profilov in cevi.

 

Vaje:

priprava tehnološke dokumentacije za izvedbo vijačne zveze.

Izdelava kovičenih zvez

Poznajo postopke, ustrezna orodja, naprave in stroje za kovičenje.

 

Vaje:

priprava tehnološke dokumentacije za izvedbo kovične zveze.

Spajkanje

Znajo opisati postopek spajkanja in ga primerjati z varjenjem.

Razlikujejo mehko in trdo spajkanje.

Znajo našteti opremo za mehko in trdo spajkanje ter opisati pripravo delov za spajkanje.

Poznajo način izbora spajk in talila.

 

Vaje:

izbira spajk v odvisnosti od zahtev.

Lepljenje

Znajo opisati postopek lepljenja in lastnosti lepljenih spojev.

Znajo navesti način priprave delov za lepljenje.

Znajo našteti različne vrste lepil in njihove lastnosti in ob uporabi literature znajo v odvisnosti od zahtev izbrati ustrezno lepilo.

 

Vaje:

izbira lepila v odvisnosti od zahtev.

Varjenje - osnovne značilnosti in razdelitev postopkov:

Znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom varjenja.

Razdelijo postopke varjenja glede na vrsto energije.

   
  • plamensko varjenje,
  • rezanje,
  • ravnanje s pomočjo plamena.

Znajo opisati postopke ter za posamezne postopke izbrati ustrezne parametre in opremo.

Znajo našteti tehnološke posebnosti posameznih postopkov.

   

OBLOČNO VARJENJE:

  • ročno obločno varjenje,

Znajo pojasniti proces obločnega varjenja.

Naštejejo in opišejo naprave in opremo za obločno varjenje.

Ob uporabi literature znajo pojasniti oznako elektrode in za najenostavnejše primere izbrati ustrezno elektrodo.

Poznajo karakteristike posameznih vrst elektrod.

 

Vaje:

izbira in označevanje elektrod za obločno varjenje.

  • postopki varjenja v zaščitnih plinih,

Znajo našteti in opisati postopke varjenja v zaščitnih plinih.

Glede na posebnosti posameznih postopkov znajo izbrati ustrezen postopek in ustrezne parametre.

Znajo izbrati tehniko varjenja.

Razvijajo sposobnost strokovnega razmišljanja.

Vaje:

določanje in izbira postopka in parametrov varjenja v odvisnosti od zahtev.

  • varjenje pod praškom in žlindro,

Znajo opisati značilnosti in uporabnost postopkov.

   
  • priprava varjencev,

Poznajo postopke za pripravo zvarnih žlebov.

   
  • postopki uporovnega varjenja,

Znajo definirati postopke in posebnosti uporovnega varjenja.

Ob uporabi literature znajo izbrati parametre točkovnega varjenja.

 

Vaje:

določanje parametrov točkovnega varjenja v odvisnosti od vrste in debeline pločevine.

  • plazemsko varjenje in rezanje,

Znajo opisati značilnosti in uporabnost postopka plazemskega varjenja in rezanja.

   
  • varjenje umetnih snovi.

Znajo razdeliti umetne snovi glede na varivost.

Znajo opisati tehnološko pripravo delov za varjenje in izbiro dodajnega materiala.

Znajo našteti postopke varjenja umetnih snovi.

Izberejo pravilen postopek glede na vrsto umetne snovi.

   

Vaje:

izbira postopka varjenja in parametrov varjenja.

Zaostale napetosti in deformacije po varjenju

Znajo našteti vzroke za zaostale napetosti in poznajo osnovne ukrepe za odpravo napetosti in preprečevanje deformacij.

   

Kontrola zvarov

Spoznajo in razumejo porušne in neporušne postopke preizkušanja zvarnih spojev.

V odvisnosti od zahtev znajo izbrati ustrezen postopek preizkušanja.

Razvijajo pravilen odnos do materialnih dobrin.

 

Korozija:

     
  • korozija in priprava kovin za zaščito pred korozijo,

Znajo našteti in opisati vzroke za pojav korozije.

Naštejejo in opišejo možne načine priprave delov za zaščito pred korozijo.

 

Vaje:

oksidacija, galvanski člen.

  • zaščita pred korozijo, uporabna pri gradnji raznih konstrukcij,

Znajo našteti možne načine zaščite kovinskih delov pred korozijo, ki so uporabni pri gradnji konstrukcij.

Razvijajo pravilen odnos do materialnih dobrin.

 
  • varstvo naravnega okolja in ekološko ravnanje z odpadki,

Znajo za okolje neobremenilno in pravilno ravnati z odpadki.

 

Vaje:

seminarska naloga o varstvu naravnega okolja.

  • izbor in priprava ustreznega tehnološkega postopka.

Znajo grobo zastaviti tehnološki načrt izdelave.

   

Osnovni pojmi o tehnologiji konstrukcij

Znajo definirati pojem in naloge tehnologije konstrukcij in poznajo osnovne vrste konstrukcij in njihove značilnosti.

Razvijajo sposobnost reševanja tehniških in tehnoloških problemov.

 

Kovinski elementi gradbenih konstrukcij

     
  • okna, vrata, podkonstrukcije oblog in fasad, pregradne stene, stopnice, ograje, zaščitni pokrovi,
  • vrste kovinskih oken in vrat,
  • vrste okovja.

Poznajo različne izvedbe kovinskih oken in vrat, njihove značilnosti in namen uporabe.

Poznajo različne vrste in izvedbe okovja ter specifičnosti njihove uporabe.

Razširjajo področje strokovnih znanj in se tako motivirajo za delo.

 

Tehniški predpisi

Razlikujejo standarde in tehniške predpise.

Poznajo področja uporabe tehniških predpisov.

Razvijajo odnos do standardov in tehniških predpisov.

Vaje:

delo s katalogi standardov in tehničnih predpisov.

Ognjeodporna in zvočnoizolacijska vrata in pregradne stene

Poznajo tehniške zahteve in konstrukcijske posebnosti ognjeodpornih in zvočnoizolacijskih vrat oziroma pregradnih sten.

   

Kovinski polizdelki:

     
  • standardni polizdelki,
  • posebni profili.

Poznajo osnovne oblike ulitkov, jeklenih polizdekov (palic, trakov, profilov, pločevin, cevi) in polizdelke neželeznih kovin.

Poznajo nekatere posebne oblike profilov za izdelavo kovinskih gradbenih elementov.

Poznajo postopke njihove izdelave in možnosti vgradnje okovja.

Znajo s pomočjo tabel določiti potrebne parametre za izdelavo.

 

Vaje:

računanje razvite dolžine pločevin in določanje ustrezne

zaokrožitve glede na debelino pločevine.

Postopki spajanja tankih pločevin in profilov

Poznajo postopke spajanja tankih pločevin in profilov, kot so:

kovičenje, spajanje z zgibi, postopki varjenja, lotanje, lepljenje.

 

   

Zvočna zaščita aluminija s plastičnimi oblogami

Poznajo postopke zvočne izolacije aluminija s plastičnimi oblogami.

Dopolnjujejo in razširjajo osnovna tehnološka znanja.

 

Kovinske stopnice in ograje:

     
  • določanje števila stopnic glede na vgradne mere,
  • določanje delitve dolžin.

Spoznajo različne izvedbe stopnic in stopniščnih ograj in ustrezne tehnične predpise.

Znajo glede na vgradne mere izračunati potrebno število stopnic z upoštevanjem predpisanih mer stopnic.

Znajo izračunati enakomerno in neenakomerno delitev dolžin za namestitev pregrad ali za vrtanje izvrtin.

 

Vaje:

računanje potrebnega števila stopnic in delitve dolžinskih mer pri ograjah.

Vozni, zaporni in dvižni mehanizmi:

     
  • princip delovanja in elementi voznih mehanizmov,
  • ležaji.

Poznajo glavne elemente voznih mehanizmov in njihove značilnosti.

Poznajo karakteristične izvedbe in njihovo uporabnost.

Poznajo pomen ležajev in pravila za montažo in demontažo.

Razvijajo čut za doslednost in natančnost.

Vaje:

katalogi ležajev in navodila proizvajalcev.

Ujemanje posameznih elementov:

     
  • princip delovanja in elementi zapornih mehanizmov,
  • princip delovanja in elementi dvižnih mehanizmov.

Poznajo delovanje in sestavne dele ključavnic in drugih zapornih mehanizmov.

Poznajo vlogo in izvedbe vzmeti.

Poznajo izvedbe dvižnih mehanizmov, sestavne dele in načine montaže.

 

Vaje:

izračun potrebne velikosti protiuteži dvižnega mehanizma.

Tlačne posode in rezervoarji:

     
  • elementi tlačnih posod,
  • gradiva tlačnih posod,
  • postopki izdelave bombiranih elementov tlačnih posod,
  • varjenje rotacijskih elementov tlačnih posod,
  • preizkus tesnosti zvarov.

Poznajo pojme tlačna posoda, vrste tlačnih posod in elementi tlačnih posod.

Poznajo lastnosti gradiv tlačnih posod in pojav lezenja gradiv.

Poznajo postopek rotacijskega globokega vleka.

Poznajo značilne varilne priprave za varjenje elementov tlačnih posod.

Poznajo vodni preizkus tesnosti zvarov.

 

Vaje:

ugotavljanje odvisnosti trdnosti od temperature s pomočjo tabel.

Materialno poslovanje

Znajo brati materialne dokumente.

Poznajo postopek pri prevzemu in predaji materialov in sestavnih delov.

Znajo s pomočjo računalnika identificirati sestavne dele sklopov.

Pridobivajo poklicno identiteto in razvijajo odnos do strank in sodelavcev.

Vaje:

izpolnjevanje materialnih dokumentov.

Transport elementov:

     
  • priprava elementov za transport,
  • dvigala in transportne naprave v obratovalnici,
  • elementi dvigal in transportnih naprav (vrvi, verig, oprijemal, pogonskih motorjev).

Poznajo dimenzijske omejitve pri transportu in načine transportiranja.

Poznajo princip delovanja in karakteristične predstavnike dvigal in dvigalnih naprav.

Poznajo izvedbe in značilnosti vrvi in bremenskih verig in znajo glede na obremenitev s pomočjo tabel izbrati ustrezno vrv oziroma verigo.

Poznajo karakteristične izvedbe prijemal in njihove značilnosti.

Poznajo značilnosti pogonskih motorjev in znajo na osnovi podatkov iz tablice identificirati pogonski motor.

Poznajo vlogo zavor pri dvigalih in princip njihovega delovanja.

 

Vaje:

izbiranje ustreznih vrvi, verig in oprijemal s pomočjo tabel in katalogov,

pregled, popis in analiza karakterističnih podatkov s tablic pogonskih strojev v obratovalnici.

Gradbeni načrti

Znajo brati gradbene načrte.

 

Vaje:

branje gradbenih načrtov, primerjava s strojniškimi načrti.

Pomožne konstrukcije, delovni in zaščitni odri

Dvižne in transportne naprave na gradbiščih

Poznajo najpogostejše izvedbe in značilnosti delovnih in zaščitnih odrov.

Znajo izbrati ustrezen oder ali skicirati izvedbo pomožne konstrukcije za potrebe montaže.

Poznajo izvedbe in lastnosti ročnih in motornih dvigalnih naprav.

Znajo določiti nosilnost žerjava v odvisnosti od dolžine ročice.

Poznajo možnosti uporabe mobilnih dvigal.

Znajo izbrati prijemala glede na obliko in maso elementa.

 

Vaje:

določanje velikosti dopustnega bremena v odvisnosti od dolžine ročice žerjava.

Načini pritrjevanja kovinskih elementov na nekovinske materiale:

     
  • sidra,
  • kovinski in plastični vložki,
  • stezni vijaki,

Znajo izbrati način pritrjevanja glede na zahteve, funkcionalnost in vrsto gradiva.

   
  • postopki vgradnje kovinskih gradbenih elementov.

Poznajo postopke vgradnje, načine centriranja in načine tesnjenja vgradnih elementov.

Pridobivajo poklicno identiteto.

Vaje:

izdelava tehnološkega postopka vgradnje kletnega okna.

Naprave za avtomatsko zapiranje, odpiranje in regulacijo:

     
  • mehanična, hidravlična in pnevmatska zapirala,
  • motorni pogoni,
  • končna stikala, senzorji.

Poznajo delovanje in lastnosti naprav.

Poznajo načine preizkušanja in posebnosti montaže.

Znajo brati načrte za montažo in povezavo posameznih elementov.

Znajo ugotoviti motnje v delovanju in poznajo postopke za popravila.

Poznajo delovanja končnih stikal in senzorjev.

Poznajo postopek nastavitve končnih stikal in senzorjev.

 

Vaje:

vadijo branje montažnih načrtov.

Jeklene konstrukcije:

     
  • vrste in oblike jeklenih konstrukcij,
  • risanje jeklenih konstrukcij,
  • materiali jeklenih konstrukcij,

Znajo definirati pojem jeklena konstrukcija in našteti vrste jeklenih konstrukcij.

Ločijo pojme: nosilec, paličje, lok, viseči most.

Poznajo posebnosti risanja in kotiranja jeklenih konstrukcij.

Poznajo glavne lastnosti jekel za jeklene konstrukcije in vrste profilov.

 

Vaje:

izdelava risbe preproste jeklene konstrukcije.

  • vrste obremenitev jeklenih konstrukcij.

Znajo s pomočjo tabel določiti dimenzije in maso profilov.

Poznajo vrste obremenitev in njihov vpliv na nosilnost konstrukcije.

Poznajo utrujenost gradiva.

   

3. letnik

INFORMATIVNI CILJI

formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

Kakovost:

     
  • pojem kakovosti.

Dijaki razumejo, da je kakovost lastnost izdelka/storitve in zanjo odgovarja tisti, ki je delal.

Znajo definirati vidike kakovosti (izdelka/storitve, procesa, vodenja organizacije).

Dijaki sprejemajo filozofijo kakovosti kot strategijo uspeha.

Znajo uporabljati termine/strokovne izraze.

Vaje:

testiranje in ocenjevanje kakovosti izdelka.

Stroški:

     
  • izračun tehnoloških časov,

Znajo izračunati osnovne tehnološke čase za posamezne obdelovalne postopke.

Navajajo se na odgovoren odnos do dela in spoštovanje dogovorov.

Vaje:

izračun tehnološkega časa.

  • izračun stroškov, delovnih ur in materialnih stroškov,

Znajo grobo izračunati materialne stroške.

Znajo izračunati vrednost delovne ure.

 

Vaje:

izračun materialnih stroškov in delovnih ur.

  • osnove izračuna cene in oblikovanje cene.

Znajo na osnovi ustreznih podatkov izračunati in oblikovati ceno storitve ali izdelka.

 

Vaje:

izračun in oblikovanje cene.

PravilEn odnos do strank

Pripravijo se za pravilno vzpostavljanje kontakta in komuniciranje s strankami in znajo poiskati rešitev v konkretnih situacijah.

Pridobivajo samozavest in komunikativnost.

Vaje:

igra vlog: izvrševalec del – stranka.

Vozlišča jeklenih konstrukcij:

Poznajo pojem vozlišča in načine njihovih izvedb.

   
  • kovičena vozlišča jeklenih konstrukcij.

Poznajo postopek vročega kovičenja, vrste kovic za jeklene konstrukcije.

Poznajo postopke saniranja kovičnih zvez.

   

Vijačena vozlišča jeklenih konstrukcij:

     
  • prilagodni vijaki,
  • trdnosni razredi,
  • označevanje vijakov in matic.

Razlikujejo med različnimi vrstami vijačnih spojev.

Poznajo izvedbeno in funkcionalno razliko med matičnimi in prilagodnimi vijaki.

Poznajo trdnostne razrede in kvalitete vijakov.

Znajo za znano breme oceniti potrebne dimenzije oziroma potrebno število vijakov.

Znajo določiti moment za privijanje.

Poznajo standardno oznako vijakov

 

Vaje:

risanje in skiciranje različnih vrst vijačnih spojev,

določanje trdnosti in meje tečenja vijakov na osnovi trdnostnega razreda.

Zvarjena vozlišča jeklenih konstrukcij

     
  • varjeni stiki votlih profilov paličja,
  • poenostavljeno risanje in kotiranje zvarov,
  • postopki kontrole zvarov in načini odpravljanja napak.

Poznajo pravila za izbiro zvarnih spojev in za pripravo zvarnih žlebov.

Poznajo načine oblikovanja vozlišč iz votlih profilov.

Poznajo pravila poenostavljenega kotiranja in označevanja zvarov na risbah.

Poznajo postopke kontrole zvarov in najpogostejše napake zvarov.

Poznajo postopke za odpravo varilnih napak.

 

Vaje:

  • risanje risbe zvarjencev z uporabo simbolov za zvare,
  • analiza posnetkov napak zvarov.

Izdelava projektne naloge

Znajo na osnovi sestavne risbe jeklene konstrukcije izdelati risbe posameznih elementov.

Znajo predvideti zaporedje delovnih operacij za izdelavo in sestavo.

Znajo določiti potrebna orodja in priprave za izdelavo in montažo.

Znajo določiti potrebno število izvajalcev in potreben čas izdelave in montaže.

Znajo povezati pridobljena znanja.

 

5. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter ocenjevanje vaj.

6. Povezanost z drugimi predmeti

Potrebno je predznanje iz matematike, osnov strojništva in strojeslovja. Močna je povezanost s praktičnim poukom in praktičnim izobraževanjem v delovnem procesu.