Izobraževalni program: ZLATAR
Predlog modela skupnega izvajanja izobraževalnih programov za pridobitev srednje strokovne izobrazbe v strojništvu je sprejel Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje na 62. seji 17. 12. 2002.
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
| 
             Letnik  | 
          
             Oblike izobraževalnega dela  | 
        ||
| 
             Skupaj (ur)  | 
          
             Teorija (ur)  | 
          
             Vaje (ur)s  | 
        |
| 
             1.  | 
          
             165  | 
          
             66  | 
          
             99  | 
        
| 
             2.  | 
          
             99  | 
          
             33  | 
          
             66  | 
        
| 
             3.  | 
          
             32  | 
          
             22  | 
          
             10  | 
        
| 
             Skupaj  | 
          
             296  | 
          
             121  | 
          
             175  | 
        
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za branje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo računalnika, informacijskih sistemov in 3D-predstavitve, osnovna znanja iz fizike in mehanike ter osnovna znanja o vrstah strojev in naprav, ki se uporabljajo v stroki in so potrebna za razumevanje tehnoloških postopkov, ki se uporabljajo v zlatarstvu. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov. Dijaki:
1. letnik
| 
         Vsebine in informativni cilji  | 
      
         Formativni cilji  | 
      
         Socializacijski cilji  | 
      
         Posebnosti v izvedbi  | 
    
| 
         Osnovni pojmi: risalno orodje, standardi, vrste črt, tehniška pisava, merila, formati.  | 
      
         Dijaki znajo izbrati in uporabiti risalno orodje. Razumejo pomen in namen standardizacije. Znajo izbrati pravilen tip črt in standardni format. Znajo tehniško pisavo.  | 
      
         Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost.  | 
      
         Rišejo različne tipe črt in pišejo tehniško pisavo.  | 
    
| 
         Geometrijske konstrukcije: krožni prehodi, mnogokotniki.  | 
      
         Znajo s svinčnikom narisati za poklic značilne geometrijske konstrukcije.  | 
      
         Razvijajo občutek za obliko in z vajami razvijajo psihomotorne spretnosti.  | 
      
         Rišejo geometrijske konstrukcije.  | 
    
| 
         Kotiranje: elementi kotiranja, pravila, razvrstitev kot.  | 
      
         Dijaki znajo uporabiti pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov in znajo prebrati iz risbe posamezne mere.  | 
      
         Razvijajo občutek za natančnost.  | 
      
         Vadijo kotiranje teles in oblik ter branje mer iz risb.  | 
    
| 
         Projekcije in vsebine opisne geometrije: aksiometrična in pravokotna projekcija, razvrstitev in izbira pogledov, preseki teles, razvijanje enostavnih plaščev teles.  | 
      
         Znajo narisati predmete v aksiometrični in pravokotni projekciji na več projekcijskih ravnin; znajo razvrstiti poglede. Razlikujejo posebnosti posameznih načinov prikazovanja teles. Razlikujejo preseke in predore enostavnih geometrijskih teles. Znajo narisati in razviti plašče enostavnih teles.  | 
      
         Razvijajo logično mišljenje, natančnost in doslednost pri upoštevanju pravil.  | 
      
         Rišejo projekcije geometrijskih teles, rišejo v aksiometrični projekciji na osnovi pravokotne projekcije in obratno.  | 
    
| 
         Pravila risanja in prikazovanja teles: prerezi (polni, polovični, delni, zvrnjeni) in šrafure.  | 
      
         Dijaki razumejo pomen posameznih prerezov in jih znajo uporabiti na primerih. Znajo pravila šrafiranja prerezov.  | 
      
         Razvijajo sposobnost za doslednost.  | 
      
         Rišejo predmete v različnih prerezih.  | 
    
| 
         Označevanje stanja površin: hrapavost površin, znaki za označevanje kakovosti površin, označevanje površinske zaščite.  | 
      
         Dijaki iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost površine in znajo določiti potreben postopek za dosego kakovosti površine. Poznajo princip označevanja površinske zaščite.  | 
      
         Razvijajo občutek za različno kvaliteto obdelane površine.  | 
      
         Vadijo označevanje stanja kakovosti površin in površinske zaščite.  | 
    
| 
         Tolerance: pojem tolerance, neposreden in posreden zapis, označevanje toleranc oblike in lege.  | 
      
         Dijaki spoznajo pojme: toleranca, mejna mera, odstopek. Znajo pravila označevanja toleranc na tehniških risbah. Poznajo znake za tolerance lege in oblike.  | 
      
         Razumejo pomen tolerančnega sistema pri zagotavljanju kakovosti in zamenljivosti delov.  | 
      
         Za izbrano toleranco določijo odstopke, mejni meri, velikost tolerance, lego tolerančnega polja, označevanje in kotiranje toleriranih mer.  | 
    
| 
         Vrste risb: delavniška, sestavna, montažna, shematska risba.  | 
      
         Poznajo različne vrste tehniških risb, znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela, iz risbe znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo ali montažo dela. 
 
  | 
      
         Razvijajo preglednost in povezanost usvojenega znanja.  | 
      
         Rišejo delavniško risbo. Vadijo iskanje različnih podatkov iz sestavne risbe.  | 
    
| 
         Osnove informatike: informatika, informacijski sistem, informacijska tehnologija (kalkulator, računalnik, programska in strojna oprema, vhodna, centralna, pomnilna in izhodna enota).  | 
      
         Naučijo razlikovati med osnovnimi pojmi in znajo pojasniti razlike med njimi. Naučijo se osnovnih operacij s funkcijskimi tipkami. Poznajo dele računalnika in znajo izvesti osnovne nastavitve.  | 
      
         Spoznavajo uporabnost in pomen sodobne tehnologije na vseh področjih.  | 
      
         Vadijo uporabo kalkulatorja in računalnika v računalniški učilnici.  | 
    
| 
         Oblikovanje besedil: urejevalniki besedil, delo z besedili.  | 
      
         Dijaki znajo napisati in oblikovati besedilo ter spoznajo primerne oblike dopisov in drugih pisnih dokumentov.  | 
      
         Dobijo občutek za primerno obliko dopisov in drugih pisnih dokumentov.  | 
      
         Vadijo oblikovanje besedila z računalnikom.  | 
    
| 
         Preglednice in grafi: preglednice, grafi, oblikovanje podatkov.  | 
      
         Dijaki znajo oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf.  | 
      
         Spoznajo uporabnost računalniškega orodja pri prikazovanju podatkov.  | 
      
         Vadijo izdelavo preglednice in grafa.  | 
    
| 
         Računalniško podprto risanje CAD  | 
      
         Spoznajo delo s programskim paketom za računalniško podprto risanje. Znajo narisati enostavne dele strojnih elementov in jih opremiti s potrebnimi podatki.  | 
      
         Spoznavajo uporabnost računalnika v stroki.  | 
      
         Vadijo risanje s programskim paketom CAD.  | 
    
| 
         Komunikacija na medmrežju: internet, iskalniki, elektronska pošta, preventiva pred virusi.  | 
      
         Znajo uporabljati internet za iskanje informacij preko internetnega brskalnika. Znajo brati in pošiljati elektronsko pošto. Znajo instalirati antivirusni program in odstraniti virus.  | 
      
         Spoznajo uporabnost računalniškega medmrežja pri komunikaciji. Zavedajo se pomena preventive.  | 
      
         Vadijo iskanje informacij in komunikacijo na medmrežju ter odstranjevanje virusov.  | 
    
| 
         Osnovni pojmi iz mehanike: SI-sistem merskih enot, osnovni zakoni mehanike, pojem sile.  | 
      
         Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, jih pretvarjati in računati z njimi. Spoznajo osnovne zakone mehanike v svojem okolju in razlikujejo pojem sile od drugih fizikalnih veličin.  | 
      
         Razvijajo odnos do strokovnih standardov in terminologije.  | 
      
         Preračunavajo merske enote in iščejo primere osnovnih zakonov mehanike v svojem okolju.  | 
    
| 
         Sile in momenti: sile s skupnim prijemališčem in sile brez skupnega prijemališča, moment sile v ravnini.  | 
      
         Dijaki znajo sile razstaviti, sestaviti in razumejo pojem ravnotežja. Razumejo vpliv momenta na obremenitev strojnih delov.  | 
      
         Spoznavajo relacije človek – znanost – tehnika – delo.  | 
      
         Grafično, analitično in s pomočjo računalniškega programa sestavljajo in razstavljajo sile.  | 
    
| 
         Nosilci, podpore, reakcije  | 
      
         Dijaki razumejo osnovne pojme in zakonitosti ter nadgradijo že pridobljena znanja z reševanjem enostavnih primerov.  | 
      
         Spoznavajo uporabnost snovi za svoje praktično delo.  | 
      
         Rešujejo enostavne naloge po klasični poti in z računalniškim programom.  | 
    
2. letnik
| 
         Vsebine in informativni cilji  | 
      
         Formativni cilji  | 
      
         Socializacijski cilji  | 
      
         Posebnosti v izvedbi  | 
    
| 
         Težišča in statična stabilnost teles  | 
      
         Razumejo osnovne pojme. Za enostavne primere znajo izračunati koordinate težišča in statično stabilnost ter ugotoviti nevarnost prevrnitve telesa.  | 
      
         Spoznavajo pomen stroke v vsakdanjem življenju.  | 
      
         Rešujejo enostavne naloge po klasični poti in z računalniškim programom.  | 
    
| 
         Drsno in kotalno trenje  | 
      
         Dijaki razlikujejo vrste trenja in vpliv trenja na obratovalne razmere.  | 
      ||
| 
         Osnovni pojmi iz trdnosti: napetosti, deformacije, dopustne napetosti, obremenitve.  | 
      
         Dijaki poznajo osnovne pojme in jih znajo povezati s primeri iz prakse ter vpliv spremembe temperature na deformacije in na napetosti.  | 
      
         Spoznavajo povezanost teorije s prakso.  | 
      
         Vaje: natezni preizkus in analiza vaje.  | 
    
| 
         Vrste obremenitev in napetosti: nateg, tlak in površinski tlak, upogib, strig, torzija, uklon.  | 
      
         Znajo določiti vrste in velikost napetosti. Znajo oceniti in razbrati potrebne dimenzije preprostih strojnih delov in določiti primerno obliko.  | 
      
         Razvijajo tehniško razmišljanje in identifikacijo s poklicem.  | 
      
         Rešujejo enostavne primere dimenzioniranja, znajo uporabiti tabele in oceniti nosilnost.  | 
    
| 
         Kinematika: gibanja – hitrosti in pospeški pri premočrtnem in krožnem gibanju.  | 
      
         Dijaki znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov.  | 
      
         Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju.  | 
      
         Reševanje enostavnih nalog iz gibanja.  | 
    
| 
         Kinetika: vztrajnostne sile, delo, moč in izkoristek.  | 
      
         Dijaki iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev, naprav in konstrukcij. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego le-tega.  | 
      
         Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju.  | 
      
         Izračunavanje moči in izkoristka.  | 
    
| 
         Viri energije: fosilna goriva, obnovljivi viri energije.  | 
      
         Poznajo osnovne enote, veličine in definicije. Razlikujejo vrste energije, pretvorljivost in razumejo racionalno rabo energije ter pomen in uporabo alternativnih virov.  | 
      
         Razvijajo ekološko osveščenost in občutek za racionalnost.  | 
      
         Demonstracijske vaje.  | 
    
| 
         Osnove elektrotehnike: elementi električnega tokokroga, Ohmov zakon, Kirchoffova zakona, Joulov zakon, viri električne energije, kemični viri, osnove elektronike.  | 
      
         Poznajo osnovne elemente električnega tokokroga in zakonitosti med napetostjo, tokom in upornostjo. Poznajo vire električne energije – posebej kemične.  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      
         Vaje: merjenje el. veličin. Demonstracijske vaje.  | 
    
| 
         Električni stroji: transformatorji, sinhroni in asinhroni motorji, enosmerni stroji.  | 
      
         Dijaki spoznajo fizikalne pojave, ki pogojujejo delovanje električnih strojev, prepoznajo vrste električnih strojev in znajo opisati njihovo delovanje.  | 
      
         Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.  | 
      
         Demonstracijske vaje.  | 
    
| 
         Stroji za galvansko obdelavo površin  | 
      
         Spoznajo osnovne fizikalne in kemijske pojave, ki pogojujejo delovanje strojev za galvansko obdelavo površin, njihove sestavne dele in potrebne pripomočke za delo z njimi ter znajo opisati njihovo delovanje.  | 
      
         Razvijajo strokovnost in ekološko zavest, zavedajo se poklicnih posebnosti in pomena varstva pri delu.  | 
      
         Demonstracijske vaje.  | 
    
| 
         Osnovni pojmi o strojnih elementih: stroj, pogonski stroj, delovni stroj, strojni del , postrojenje.  | 
      
         Dijaki spoznajo elemente in sklope ter splošno uporabljene termine v strojništvu.  | 
      
         Razvijajo strokovni jezik, potreben za komunikacijo z drugimi udeleženci.  | 
      |
| 
         Oblikovanje strojnih elementov 
  | 
      
         Dijaki razumejo odvisnost oblike strojnih delov od namena uporabe, obremenitve, števila kosov, gradiva in cene. Seznanijo se s pomenom estetskega oblikovanja in z nujnostjo upoštevanja varnostnih predpisov.  | 
      
         Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter možnosti za delovno kariero.  | 
      |
| 
         Vijačne zveze: navoji, vijaki, matice, varovala, risanje vijakov.  | 
      
         Znajo narisati značilne navojne zveze. Spoznajo različne vrste vijakov in poznajo namen njihove uporabe. Poznajo namen in načine varovanja vijačne zveze pred odvijanjem. Poznajo sistem označevanja standardnih vijakov.  | 
      
         Vaje: preprosti trdnostni preračun vijaka in izbiranje standardnih vijakov.  | 
    |
| 
         Zatiči, sorniki in osna varovala 
  | 
      
         Dijaki poznajo oblike zatičev in sornikov ter njihovo uporabo. Poznajo funkcijo osnih varoval in jih znajo izbrati.  | 
      
         Navajajo se na uporabo standardnih strojnih delov.  | 
      
         Vaje: trdnostni izračun ter uporaba standardov za izbiro sornikov in zatičev.  | 
    
| 
         Zveza pesta z gredjo  | 
      
         Dijaki poznajo različne načine povezave pesta z gredjo in njihove značilnosti.  | 
      
         Vaje: izbiranje standardnih elementov iz tabel.  | 
    |
| 
         Nerazstavljive zveze: varjenje, lotanje, lepljenje, kovičenje.  | 
      
         Dijaki znajo določiti, katera vrsta nerazstavljive zveze je primerna v določeni situaciji ter znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze.  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      |
| 
         Vzmeti  | 
      
         Dijaki znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti.  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      
3. letnik
| 
         Vsebine in informativni cilji  | 
      
         Formativni cilji  | 
      
         Socializacijski cilji  | 
      
         Posebnosti v izvedbi  | 
    
| 
         Osi in gredi  | 
      
         Dijaki ločijo os od gredi. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo.  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      
         Vaje: določitev premera gredi.  | 
    
| 
         Ležaji: drsni ležaji, kotalni ležaji, kotalni ležaji - izbira, vgradnja.  | 
      
         Dijaki znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajo načine vgradnje, tesnjenje, potrebno vzdrževanje - kako in kdaj ga izvajamo, mazanje,...  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      
         Vaja: izbira ležaja iz kataloga.  | 
    
| 
         Gredne vezi in sklopke  | 
      
         Dijaki znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje.  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      |
| 
         Prenosniki vrtilnega gibanja  | 
      
         Dijaki znajo določiti prestavno razmerje, določijo potrebno vrsto prenosnika, znajo primerjati posamezne vrste prenosnikov in njihove lastnosti, znajo določiti možne napake, iz katalogov in tabel znajo naročiti potrebne rezervne dele.  | 
      
         Razvijajo strokovnost.  | 
      
         Vaje: preračun osnovnih elementov prenosa.  | 
    
| 
         Mehanizmi  | 
      
         Dijaki poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov.  | 
      
         Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.  | 
      |
| 
         Cevni vodi: elementi cevnih vodov.  | 
      
         Dijaki prepoznajo posamezne elemente in njihovo funkcijo znotraj sistema.  | 
      
         Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.  | 
      |
| 
         Kompresorji in ventilatorji: batni kompresorji, rotacijski kompresorji, ventilatorji.  | 
      
         Dijaki prepoznajo vrsto kompresorja ali ventilatorja in znajo ugotoviti osnovne napake, ki lahko nastopijo pri delovanju. Razumejo tudi vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem.  | 
      
         Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.  | 
      |
| 
         Črpalke: vrste črpalk – naloge in delitev, batne, rotacijske in zobniške črpalke.  | 
      
         Dijaki razumejo funkcijo črpalk pri delovanju motorja in znajo ugotoviti posledice, ki nastanejo, če pride do okvare. Prav tako znajo locirati možne okvare.  | 
      
         Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.  | 
      
Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter sprotno ocenjevanje vaj.
| 
         Znanje  | 
      
         Povezava s predmetom  | 
    |
| 
         Predmet  | 
      
         Znanje  | 
    |
| 
         Informatika, CAD  | 
      
         Oblikovanje 
 Tehnologija zlatarstva 
 Praktični pouk  | 
      
         Risanje. Oblikovanje. Umetnostna zgodovina. Restavratorstvo. Industrijske tehnike. Kemija. Gradiva. Organizacija in ekonomika dela. Strojne tehnike. Meritve. Tehnična dokumentacija.  | 
    
| 
         Tehniško risanje  | 
      
         Oblikovanje Tehnologija zlatarstva Praktični pouk  | 
      
         Risanje. Oblikovanje. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Meritve. Tehnična dokumentacija.  | 
    
| 
         Fizika, mehanika  | 
      
         Tehnologija zlatarstva 
 Praktični pouk  | 
      
         Gradiva. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Meritve. Termična obdelava. Površinska obdelava. El. kemična obdelava.  | 
    
| 
         Strojni elementi, strojeslovje  | 
      
         Tehnologija zlatarstva Praktični pouk  | 
      
         Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Meritve. Spajkanje. Termična obdelava. Površinska obdelava., El. kemična obdelava. Tehnična dokumentacija.  | 
    
| 
         Osnove elektrotehnike  | 
      
         Tehnologija zlatarstva 
 Praktični pouk  | 
      
         Kemija. Industrijske tehnike. Varstvo pri delu. Strojne tehnike.Termična obdelava. El. kemična obdelava.  |