SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: ZLATAR

KATALOG ZNANJ

Predlog modela skupnega izvajanja izobraževalnih programov za pridobitev srednje strokovne izobrazbe v strojništvu je sprejel Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje na 62. seji 17. 12. 2002.

1. Ime predmeta

OSNOVE STROJNIŠTVA

S predmetnimi področji:

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)s

1.

165

66

99

2.

99

33

66

3.

32

22

10

Skupaj

296

121

175

3. Usmerjevalni cilji

Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za branje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo računalnika, informacijskih sistemov in 3D-predstavitve, osnovna znanja iz fizike in mehanike ter osnovna znanja o vrstah strojev in naprav, ki se uporabljajo v stroki in so potrebna za razumevanje tehnoloških postopkov, ki se uporabljajo v zlatarstvu. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov. Dijaki:

4. Operativni cilji

1. letnik

Vsebine in informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

Osnovni pojmi:

risalno orodje, standardi, vrste črt,

tehniška pisava, merila, formati.

Dijaki znajo izbrati in uporabiti risalno orodje.

Razumejo pomen in namen standardizacije. Znajo izbrati pravilen tip črt in standardni format. Znajo tehniško pisavo.

Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost.

Rišejo različne tipe črt in pišejo tehniško pisavo.

Geometrijske konstrukcije:

krožni prehodi, mnogokotniki.

Znajo s svinčnikom narisati za poklic značilne geometrijske konstrukcije.

Razvijajo občutek za obliko in z vajami razvijajo psihomotorne spretnosti.

Rišejo geometrijske konstrukcije.

Kotiranje:

elementi kotiranja, pravila, razvrstitev kot.

Dijaki znajo uporabiti pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov in znajo prebrati iz risbe posamezne mere.

Razvijajo občutek za natančnost.

Vadijo kotiranje teles in oblik ter branje mer iz risb.

Projekcije in vsebine opisne geometrije:

aksiometrična in pravokotna projekcija, razvrstitev in izbira pogledov, preseki teles, razvijanje enostavnih plaščev teles.

Znajo narisati predmete v aksiometrični in pravokotni projekciji na več projekcijskih ravnin; znajo razvrstiti poglede.

Razlikujejo posebnosti posameznih načinov prikazovanja teles.

Razlikujejo preseke in predore enostavnih geometrijskih teles. Znajo narisati in razviti plašče enostavnih teles.

Razvijajo logično mišljenje, natančnost in doslednost pri upoštevanju pravil.

Rišejo projekcije geometrijskih teles, rišejo v aksiometrični projekciji na osnovi pravokotne projekcije in obratno.

Pravila risanja in prikazovanja teles:

prerezi (polni, polovični, delni, zvrnjeni) in šrafure.

Dijaki razumejo pomen posameznih prerezov in jih znajo uporabiti na primerih.

Znajo pravila šrafiranja prerezov.

Razvijajo sposobnost za doslednost.

Rišejo predmete v različnih prerezih.

Označevanje stanja površin:

hrapavost površin, znaki za označevanje kakovosti površin, označevanje površinske zaščite.

Dijaki iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost površine in znajo določiti potreben postopek za dosego kakovosti površine.

Poznajo princip označevanja površinske zaščite.

Razvijajo občutek za različno kvaliteto obdelane površine.

Vadijo označevanje stanja kakovosti površin in površinske zaščite.

Tolerance:

pojem tolerance, neposreden in posreden zapis, označevanje toleranc oblike in lege.

Dijaki spoznajo pojme: toleranca, mejna mera, odstopek. Znajo pravila označevanja toleranc na tehniških risbah. Poznajo znake za tolerance lege in oblike.

Razumejo pomen tolerančnega sistema pri zagotavljanju kakovosti in zamenljivosti delov.

Za izbrano toleranco določijo odstopke, mejni meri, velikost tolerance, lego tolerančnega polja, označevanje in kotiranje toleriranih mer.

Vrste risb:

delavniška, sestavna, montažna, shematska risba.

Poznajo različne vrste tehniških risb, znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela, iz risbe znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo ali montažo dela.

Razvijajo preglednost in povezanost usvojenega znanja.

Rišejo delavniško risbo.

Vadijo iskanje različnih podatkov iz sestavne risbe.

Osnove informatike:

informatika, informacijski sistem, informacijska tehnologija (kalkulator, računalnik, programska in strojna oprema, vhodna, centralna, pomnilna in izhodna enota).

Naučijo razlikovati med osnovnimi pojmi in znajo pojasniti razlike med njimi. Naučijo se osnovnih operacij s funkcijskimi tipkami. Poznajo dele računalnika in znajo izvesti osnovne nastavitve.

Spoznavajo uporabnost in pomen sodobne tehnologije na vseh področjih.

Vadijo uporabo kalkulatorja in računalnika v računalniški učilnici.

Oblikovanje besedil:

urejevalniki besedil, delo z besedili.

Dijaki znajo napisati in oblikovati besedilo ter spoznajo primerne oblike dopisov in drugih pisnih dokumentov.

Dobijo občutek za primerno obliko dopisov in drugih pisnih dokumentov.

Vadijo oblikovanje besedila z računalnikom.

Preglednice in grafi:

preglednice, grafi, oblikovanje podatkov.

Dijaki znajo oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf.

Spoznajo uporabnost računalniškega orodja pri prikazovanju podatkov.

Vadijo izdelavo preglednice in grafa.

Računalniško podprto risanje CAD

Spoznajo delo s programskim paketom za računalniško podprto risanje. Znajo narisati enostavne dele strojnih elementov in jih opremiti s potrebnimi podatki.

Spoznavajo uporabnost računalnika v stroki.

Vadijo risanje s programskim paketom CAD.

Komunikacija na medmrežju:

internet, iskalniki, elektronska pošta, preventiva pred virusi.

Znajo uporabljati internet za iskanje informacij preko internetnega brskalnika. Znajo brati in pošiljati elektronsko pošto. Znajo instalirati antivirusni program in odstraniti virus.

Spoznajo uporabnost računalniškega medmrežja pri komunikaciji. Zavedajo se pomena preventive.

Vadijo iskanje informacij in komunikacijo na medmrežju ter odstranjevanje virusov.

Osnovni pojmi iz mehanike:

SI-sistem merskih enot, osnovni zakoni mehanike, pojem sile.

Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, jih pretvarjati in računati z njimi. Spoznajo osnovne zakone mehanike v svojem okolju in razlikujejo pojem sile od drugih fizikalnih veličin.

Razvijajo odnos do strokovnih standardov in terminologije.

Preračunavajo merske enote in iščejo primere osnovnih zakonov mehanike v svojem okolju.

Sile in momenti:

sile s skupnim prijemališčem in sile brez skupnega prijemališča,

moment sile v ravnini.

Dijaki znajo sile razstaviti, sestaviti in razumejo pojem ravnotežja.

Razumejo vpliv momenta na obremenitev strojnih delov.

Spoznavajo relacije človek – znanost – tehnika – delo.

Grafično, analitično in s pomočjo računalniškega programa sestavljajo in razstavljajo sile.

Nosilci, podpore, reakcije

Dijaki razumejo osnovne pojme in zakonitosti ter nadgradijo že pridobljena znanja z reševanjem enostavnih primerov.

Spoznavajo uporabnost snovi za svoje praktično delo.

Rešujejo enostavne naloge po klasični poti in z računalniškim programom.

2. letnik

Vsebine in informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

Težišča in statična stabilnost teles

Razumejo osnovne pojme. Za enostavne primere znajo izračunati koordinate težišča in statično stabilnost ter ugotoviti nevarnost prevrnitve telesa.

Spoznavajo pomen stroke v vsakdanjem življenju.

Rešujejo enostavne naloge po klasični poti in z računalniškim programom.

Drsno in kotalno trenje

Dijaki razlikujejo vrste trenja in vpliv trenja na obratovalne razmere.

   

Osnovni pojmi iz trdnosti:

napetosti, deformacije, dopustne napetosti, obremenitve.

Dijaki poznajo osnovne pojme in jih znajo povezati s primeri iz prakse ter vpliv spremembe temperature na deformacije in na napetosti.

Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

Vaje:

natezni preizkus in analiza vaje.

Vrste obremenitev in napetosti:

nateg, tlak in površinski tlak, upogib, strig, torzija, uklon.

Znajo določiti vrste in velikost napetosti. Znajo oceniti in razbrati potrebne dimenzije preprostih strojnih delov in določiti primerno obliko.

Razvijajo tehniško razmišljanje in identifikacijo s poklicem.

Rešujejo enostavne primere dimenzioniranja, znajo uporabiti tabele in oceniti nosilnost.

Kinematika:

gibanja – hitrosti in pospeški pri premočrtnem in krožnem gibanju.

Dijaki znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov.

Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju.

Reševanje enostavnih nalog iz gibanja.

Kinetika:

vztrajnostne sile,

delo, moč in izkoristek.

Dijaki iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev, naprav in konstrukcij. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego le-tega.

Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju.

Izračunavanje moči in izkoristka.

Viri energije:

fosilna goriva,

obnovljivi viri energije.

Poznajo osnovne enote, veličine in definicije.

Razlikujejo vrste energije, pretvorljivost in razumejo racionalno rabo energije ter pomen in uporabo alternativnih virov.

Razvijajo ekološko osveščenost in občutek za racionalnost.

Demonstracijske vaje.

Osnove elektrotehnike:

elementi električnega tokokroga,

Ohmov zakon, Kirchoffova zakona,

Joulov zakon,

viri električne energije, kemični viri,

osnove elektronike.

Poznajo osnovne elemente električnega tokokroga in zakonitosti med napetostjo, tokom in upornostjo.

Poznajo vire električne energije – posebej kemične.

Razvijajo strokovnost.

Vaje:

merjenje el. veličin.

Demonstracijske vaje.

Električni stroji:

transformatorji,

sinhroni in asinhroni motorji,

enosmerni stroji.

Dijaki spoznajo fizikalne pojave, ki pogojujejo delovanje električnih strojev, prepoznajo vrste električnih strojev in znajo opisati njihovo delovanje.

Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.

Demonstracijske vaje.

Stroji za galvansko obdelavo površin

Spoznajo osnovne fizikalne in kemijske pojave, ki pogojujejo delovanje strojev za galvansko obdelavo površin, njihove sestavne dele in potrebne pripomočke za delo z njimi ter znajo opisati njihovo delovanje.

Razvijajo strokovnost in ekološko zavest, zavedajo se poklicnih posebnosti in pomena varstva pri delu.

Demonstracijske vaje.

Osnovni pojmi o strojnih elementih:

stroj, pogonski stroj, delovni stroj, strojni del , postrojenje.

Dijaki spoznajo elemente in sklope ter splošno uporabljene termine v strojništvu.

Razvijajo strokovni jezik, potreben za komunikacijo z drugimi udeleženci.

 

Oblikovanje strojnih elementov

 

Dijaki razumejo odvisnost oblike strojnih delov od namena uporabe, obremenitve, števila kosov, gradiva in cene.

Seznanijo se s pomenom estetskega oblikovanja in z nujnostjo upoštevanja varnostnih predpisov.

Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter možnosti za delovno kariero.

 

Vijačne zveze:

navoji, vijaki, matice, varovala,

risanje vijakov.

Znajo narisati značilne navojne zveze.

Spoznajo različne vrste vijakov in poznajo namen njihove uporabe. Poznajo namen in načine varovanja vijačne zveze pred odvijanjem. Poznajo sistem označevanja standardnih vijakov.

 

Vaje:

preprosti trdnostni

preračun vijaka in izbiranje standardnih vijakov.

Zatiči, sorniki in osna varovala

 

Dijaki poznajo oblike zatičev in sornikov ter njihovo uporabo. Poznajo funkcijo osnih varoval in jih znajo izbrati.

Navajajo se na uporabo standardnih strojnih delov.

Vaje:

trdnostni izračun ter uporaba standardov za izbiro sornikov in zatičev.

Zveza pesta z gredjo

Dijaki poznajo različne načine povezave pesta z gredjo in njihove značilnosti.

 

Vaje:

izbiranje standardnih elementov iz tabel.

Nerazstavljive zveze:

varjenje, lotanje,

lepljenje, kovičenje.

Dijaki znajo določiti, katera vrsta nerazstavljive zveze je primerna v določeni situaciji ter znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze.

Razvijajo strokovnost.

 

Vzmeti

Dijaki znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti.

Razvijajo strokovnost.

 

3. letnik

Vsebine in informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

Osi in gredi

Dijaki ločijo os od gredi. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo.

Razvijajo strokovnost.

Vaje:

določitev premera gredi.

Ležaji:

drsni ležaji, kotalni ležaji,

kotalni ležaji - izbira, vgradnja.

Dijaki znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajo načine vgradnje, tesnjenje, potrebno vzdrževanje - kako in kdaj ga izvajamo, mazanje,...

Razvijajo strokovnost.

Vaja:

izbira ležaja iz kataloga.

Gredne vezi in sklopke

Dijaki znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje.

Razvijajo strokovnost.

 

Prenosniki vrtilnega gibanja

Dijaki znajo določiti prestavno razmerje, določijo potrebno vrsto prenosnika, znajo primerjati posamezne vrste prenosnikov in njihove lastnosti, znajo določiti možne napake, iz katalogov in tabel znajo naročiti potrebne rezervne dele.

Razvijajo strokovnost.

Vaje:

preračun osnovnih elementov prenosa.

Mehanizmi

Dijaki poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov.

Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.

 

Cevni vodi:

elementi cevnih vodov.

Dijaki prepoznajo posamezne elemente in njihovo funkcijo znotraj sistema.

Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.

 

Kompresorji in ventilatorji:

batni kompresorji,

rotacijski kompresorji,

ventilatorji.

Dijaki prepoznajo vrsto kompresorja ali ventilatorja in znajo ugotoviti osnovne napake, ki lahko nastopijo pri delovanju. Razumejo tudi vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem.

Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.

 

Črpalke:

vrste črpalk – naloge in delitev,

batne, rotacijske in zobniške črpalke.

Dijaki razumejo funkcijo črpalk pri delovanju motorja in znajo ugotoviti posledice, ki nastanejo, če pride do okvare. Prav tako znajo locirati možne okvare.

Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti.

 

5. Okvirni seznam literature in drugih virov

6. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter sprotno ocenjevanje vaj.

7. POVEZANIST Z DRUGIMI PREDMETI

Znanje

Povezava s predmetom

Predmet

Znanje

Informatika, CAD

Oblikovanje

Tehnologija zlatarstva

Praktični pouk

Risanje. Oblikovanje. Umetnostna zgodovina. Restavratorstvo.

Industrijske tehnike. Kemija. Gradiva.

Organizacija in ekonomika dela.

Strojne tehnike. Meritve.

Tehnična dokumentacija.

Tehniško risanje

Oblikovanje

Tehnologija zlatarstva

Praktični pouk

Risanje. Oblikovanje.

Ročne tehnike. Industrijske tehnike.

Ročne tehnike. Industrijske tehnike.

Meritve. Tehnična dokumentacija.

Fizika, mehanika

Tehnologija zlatarstva

Praktični pouk

Gradiva. Ročne tehnike.

Industrijske tehnike.

Ročne tehnike. Industrijske tehnike.

Meritve. Termična obdelava. Površinska obdelava. El. kemična obdelava.

Strojni elementi, strojeslovje

Tehnologija zlatarstva

Praktični pouk

Ročne tehnike. Industrijske tehnike.

Ročne tehnike. Industrijske tehnike.

Meritve. Spajkanje. Termična obdelava. Površinska obdelava., El. kemična obdelava. Tehnična dokumentacija.

Osnove elektrotehnike

Tehnologija zlatarstva

Praktični pouk

Kemija. Industrijske tehnike.

Varstvo pri delu.

Strojne tehnike.Termična obdelava.

El. kemična obdelava.