SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: OSKRNIK/OSKRBNICA

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

POZNAVANJE TEKSTILIJ

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

60

10

70

2.

60

10

70

3.

   

 

skupaj

120

20

140

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu dijak:

  • pridobi znanja o vlaknih, tkaninah, pleteninah in vlaknovinah,

  • spozna načine pridobivanja vlaken in njihove lastnosti,

  • usposobljen je za razlikovanje tekstilja, usnja in krzna,

  • spozna potek izdelave prej, tkanin, pletenin in vlaknovin,

  • spozna možnosti uporabe in način vzdrževanja tekstilij,

  • spozna izdelavo konfekcijskih oblačilnih izdelkov,

  • povezuje teoretično znanje s praktični poukom.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijak

    Dijak

     

    Razvoj tekstilij

  • spozna zgodovinski razvoj uporabe tekstilnih surovin;

  • Razvija strokovno in poklicno pripadnost.

    Vaja: izdela preglednico tekstilij.

    Delitev tekstilnih vlaken in njihove lastnosti

  • spozna delitev tekstilnih vlaken in njihove lastnosti;

  •    

    Naravna vlakna

     

     

     

    Organska vlakna:

  • rastlinska vlakna: bombaž, stebelna, sadežna in listna vlakna;

  • živalska vlakna: keratinska in fibroinska vlakna;

    Anorganska vlakna:

  • azbest;

  • si pridobi temeljno znanje o naravnih vlaknih;

  • spozna pridobivanje, lastnosti, uporabo in način vzdrževanja izdelkov iz naravnih vlaken;

  • razlikuje posamezna naravna vlakna;

  • Razvija poklicno pripadnost.

    Razvija sposobnost ločevanja naravnih vlaken.

    Vaja: prepoznavanje naravnih vlaken po videzu, otipu in gorilnem preizkusu.

    Kemična vlakna

     

     

     

    Organska vlakna:

  • iz naravnih polimerov;

  • sintetična vlakna;

    Anorganska vlakna:

  • steklena vlakna;

  • kovinske niti;

  • si pridobi temeljno znanje o kemičnih vlaknih;

  • spozna izdelavo kemičnih vlaken, njihove lastnosti, uporabo in način vzdrževanja;

  • razlikuje posamezna kemična vlakna;

  • Razvija strokovnost in pripadnost ter sposobnost ločevanja kemičnih vlaken.

    Vaja: prepoznavanje kemičnih vlaken po videzu, otipu in gorilnem poizkusu.

    Preje

     

     

     

  • oblike prej;

  • predenje;

  • vitje;

  • dolžinska masa prej;

  • uporaba prej;

  • spozna način izdelave in pomen vitja;

  • razlikuje oblike prej;

  • spozna uporabo prej in pomen označevanja;

  • razume oznake prej;

  • Osvaja strokovno izrazoslovje.

    Vaja: oblike prej.

    Tkanine

     

     

     

  • značilnosti in zgradba tkanin;

  • izdelava tkanin;

  •  vezave tkanin;

  • plemenitenje tkanin;

  • poimenovanje tkanin;

  • pridobi temeljno znanje o tkaninah;

  • razlikuje vezave tkanin in pozna njihovo uporabnost;

  • spozna pomen in postopke plemenitenja;

  • prepozna tkanine;

  • Razvija poklicno pripadnost.

    Razvije si sposobnost prepoznavanja in poimenovanja vezav ter tkanin.

    Vaja: risanje različnih vezav in izdelava preglednice z vzorci tkanin.

    Pletenine

     

     

     

  • značilnosti, videz in lastnosti pletenin;

  • izdelava pletenin in vrste pletilnikov;

  • vezave pletenin;

  • pridobi temeljno znanje o pleteninah;

  • razlikuje vrste pletenin;

  • Razvija poklicno pripadnost.

    Vaja: risanje vezav pletenin in izdelava pletenine.

    Vlaknovine

     

     

     

  • vrste vlaknovin;

  • plemenitenje vlaknovin;

  • uporaba vlaknovin;

  • pridobijo temeljno znanje o vlaknovinah;

  • razlikujejo vlaknovine;

  •  

    Vaja: izdelava preglednice vlaknovin.

    Usnje

  • spoznajo različne vrste usnja, način pridobivanja, vzdrževanje in možnosti uporabe;

  •    

    Krzno

  • spoznajo vrste krzna, uporabo, nego in njegovo življenjsko dobo;

  • Razvija strokovnost.

     

    Konfekcionoranje

     

     

     

  • krojenje;

  • stroji in naprave za krojenje;

  • šivanje;

  • vrste šivalnih strojev;

  • deli šivalnega stroja;

  • vzdrževanje šivalnih strojev;

  • končna dodelava;

  • likanje;

  • fiksiranje.

  • pridobi temeljno znanje o konfekcijski izdelavi oblačil in podrobno  spozna posamezne faze;

  • spozna stroje in naprave v konfekciji;

  • razlikuje šivalne stroje in vrste vbode;

  • spozna pomen in načine vzdrževanja šivalnih strojev;

  • Razvija strokovnost, natančnost in odgovornost.

    Vaja: izdelava krojne slike.

    Ogled konfekcijske tovarne.

    Nega in vzdrževanje tekstilnih izdelkov

  • pridobi osnovna znanja o negi tekstilnih izdelkov;

  • razlikuje oznake za vzdrževanje.

  • Osvaja pravilno nego in vzdrževanje tekstilnih izdelkov.

    Obisk kemične čistilnice.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • zgradba tekstilnih vlaken,

  • uporaba bombaža,

  • rastlinska vlakna,

  • živalska vlakna,

  • kemična vlakna,

  • označevanje prej,

  • poimenovanje tkanin,

  • vlaknovine,

  • vrste šivalnih strojev,

  • deli šivalnega stroja,

  • likanje,

  • fiksiranje.

  • Kemija

    Praktični pouk priprava in serviranje jedi

    Praktični pouk oblikovanje tekstila

  • polimerizacija,

  • kuhinjsko perilo,

  • celuloza,

  • beljakovine,

  • kemični postopki,

  • sukanec,

  • izbira tkanine,

  • medvloge,

  • šivalni stroj,

  • šivalni stroj,

  • likanje, fiksiranje.