SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA PROGRAMOV NA NARODNO MEŠANEM OBMOČJU

Izobraževalni program: PRODAJALEC (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK S STROKOVNO TEORIJO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

140

 

140

2.

112

 

112

3.

112

 

112

skupaj

364

 

364

 

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

zna izbrati najustreznejšo metodo za reševanje konkretnega problema.

4. Operativni cilji

1. letnik

INFORMATIVNI CILJI FORMATIVNI CILJI SOCIALIZACIJSKI CILJI POSEBNOSTI V IZVEDBI
 

Dijak:

Dijak:

 

Temeljni pojmi o gospodarstvu

     

Potrebe, dobrine

     
  • dijak spozna pojem potreb in dobrin
  • zna našteti potrebe, dobrine
  • zna razlikovati človekove potrebe in upoštevati omejenost dobrin
  • razvija varčnost

Aktivne metode dela

Pomen in vrste delitve dela

     
  • spozna delitev dela
  • spozna delitev gospodarstva na dejavnosti in funkcioniranje gospodarskega procesa
  • zna razlikovati vzroke, vrste in pomen delitve dela
  • zna razlikovati dejavnosti v družbi in njihov pomen
  • razvija ekonomičnost in občutek za vključevanje v delovno okolje
  • razvija občutek za kvalitetno delo
 

Gospodarska ureditev in trg

     
  • spozna različne gospodarske ureditve
  • spozna definicijo trga
  • zna opredeliti dejavnike tržišča in delovanje tržnega gospodarstva
 

Diskusija:

analiza značilnosti naše gospodarske ureditve

Podjetje

     

Pojem, naloge in vrste podjetij z različnih vidikov

     
  • dijak zna našteti vrste podjetij
  • zna razlikovati podjetja in njihove naloge
  • spozna možnosti za delovno kariero

Vaja:

primerjava proizvodnega podjetja s trgovskim.

Firma podjetja

     
  • spozna pojem firme
  • zna izbrati primerno ime, določiti sedež in dejavnost
 

Vaja:

izdela osnutek firme podjetja z zaščitnim znakom

Dejavniki poslovanja podjetja (delovna sila, premoženje, lokacija)

     
  • spozna pomen delovne sile, delovnih sredstev,
  • delovnih predmetov
  • zna vrednotiti delo, razlikovati premoženje ter izbrati pravilno lokacijo podjetja
  • razvija zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah kakovostnega poklicnega dela

Skupinsko delo:

priprava postopka za ustanovitev podjetja

Ustanovitev in prenehanje delovanja podjetja

     
  • spozna postopke za ustanovitev podjetja in vzroke za prenehanje
  • seznanjen je z aktivnostmi za ustanovitev podjetja in pozna vzroke za prenehanje
  • ozavešča relacije: posameznik podjetje –družba

Vaja:

poišče podjetje (okolica), ki je prenehalo poslovati vzroki

Trgovina

   

Funkcije trgovine

     
  • dijak našteje funkcije trgovine
  • prepozna pomen in funkcijo trgovine ter zna upoštevati temeljne predpise s tega področja
   

Temeljni predpisi v trgovini

     
  • zna našteti predpise o trgovini
 
  • Razvija strokovno odgovornost, strpnost, spoštovanje zakonitosti
 

Vloga inšpekcijskih služb

     
  • spozna vlogo inšpekcijskih služb
  • zna razlikovati temeljne naloge posamezne inšpekcijske službe
   

Varstvo konkurence

     
  • spozna predpise o varstvu konkurence
  • upošteva temeljna določila zakona o varstvu konkurence
  • razvija poklicno identiteto, odgovornost, solidarnost

Povabilo:

tržni ali zdravstveni inšpektorj predstavi svoje delo

Trgovinske storitve

     
  • spozna pomen in vrste posameznih trgovinskih storitev (posredniške, zastopniške, komisijske, špediterske, agencijske, storitve javnih skladišč)
  • razlikuje temeljne značilnosti posameznih vrst trgovinskih storitev in jih zna pravilno uporabljati
  • razvija občutek za delitev dela

Obisk :

podjetja, ki opravlja trgovinske storitve (npr. špeditersko, zastopniško, transportno, ...)


2. letnik

INFORMATIVNI CILJI FORMATIVNI CILJI SOCIALIZACIJSKI CILJI POSEBNOSTI V IZVEDBI
 

Dijak:

Dijak:

 

POSLOVANJE TRGOVSKIH DRUŽB NA DEBELO IN DROBNO

     
  • poslovanje trgovinskih družb na debelo (funkcije, dejavniki poslovanja, organizacijske oblike)
  • razlikuje med temeljnimi dejavniki poslovanja in organizacijskimi oblikami trgovinskih družb na drobno in debelo
  • obvladuje tehnike prodaje v trgovini na drobno in debelo
  • razvija zavest o zahtevah kakovostnega poklicnega dela in ekonomičnost poslovanja
 

Poslovne funkcije in organiziranost trgovinskih družb

     
  • dijak spozna vrste in pomen poslovnih funkcij
  • spozna pomen vodenja in upravljanja
  • spozna notranjo organiziranost trgovinskih družb
  • zna povezovati delovanje poslovnih funkcij in podjetja kot celote
  • zna določiti kdo vodi podjetje in kdo ga upravlja
  • zna izbrati oddelek v podjetju, ki bo rešil določeno nalogo
  • razvija strpnost, odgovornost in komunikativnost
 

Komercialna funkcija v trgovinskem podjetju

     

Spozna:

  • pomen in naloge nabave
  • službe skladiščenja in prodaje
  • pomen in naloge nabavne službe
  • naloge in vrste skladišč
  • pomen in vrste zalog
  • pomen in naloge prodaj. službe
  • zna pravilno (količinsko in kakovostno) nabaviti blago
  • zna določiti čas nabave in izbrati najugodnejšega dobavitelja
  • razume pomen prodaje za uspešno poslovanje trgovinskega podjetja
  • razvija smisel za odgovornost, poštenost, natančnost in strokovnost

Ogled:

sodobnih skladišč, kjer se seznani s postopki skladiščenja in z dokumentacijo

Trženje v trgovskem podjetju

     
  • spozna metode in potek raziskave trga, kupca
  • zna oblikovati prodajni sortiment
  • zna oblikovati prodajne cene

Spozna pomen:

  • oglaševanja
  • pospeševanja prodaje
  • osebne prodaje
  • se seznani z akcijami in dodatnimi pozornostmi do kupca
  • razume pomen raziskave trga, kupca za uspešno poslovanje podjetja
  • zna pravilno oblikovati prodajni sortiment
  • zna pravilno določiti ceno
  • zna uporabljati posamezne oblike pospeševanja prodaje
  • zna nuditi dodatne storitve kupcu
  • se nauči izbirati in vrednotiti logotip in druge grafične znake za oblikovanje usmerjevalcev cen, informacij o načinu plačevanja, …
  • razmišlja in predlaga posebne dejavnosti glede na vrsto trgovine, nauči se predstaviti posebne ponudbe
  • razvija smisel za opazovanje
  • razvija iniciativnost, poklicno etiko, zavest o strokovni odgovornosti

Vaje:

primerja sortiment bližnje prodajalne s sortimentom prodajalne, kjer kupuje

izdela enostavno in sestavljeno kalkulacijo cene

pripravi načrt oglaševanja za različno blago

Blago kot predmet prodaje

     
  • spozna merila za razvrščanje blaga (povpraševanje, izvirnost, hitrost prodaje)
  • spozna izgube in vrste izgub blaga ter ukrepe za preprečevanje le-teh
  • zna razvrstiti blago po navedenih kriterijih in temu primerno ukrepati
  • zna razlikovati vrste in vzroke izgub in ve, kako jih preprečiti
  • razvija odnos do blaga ter strokovno odgovornost
  • razvija odnos do kakovostnega dela
 

Temeljni pojmi in naloge računovodstva

     
  • spozna sredstva in njihove vire
  • se nauči izvesti popis blaga in spozna vrste popisa
  • spozna, kako se ugotavlja poslovni izid
  • spozna pomen in vrste kontov in stroškov
  • zna razvrstiti sredstva v podjetju in pozna njihove vire
  • ve, kdaj podjetje izkaže dobiček in kdaj izgubo
  • razvija natančnost, odgovornost in vestnost
 

INFORMATIKA V PRODAJALNI

     

Programska oprema

     
  • dijak se znani z delovanjem strojne in programske opreme
   

Vaje:

delo v operacijskem sistemu

  • spozna programsko opremo za podporo trgovinskega poslovanja
  • pozna delovanje programa za podporo blagovno-blagajniškega poslovanja
  • razume delovanje računalniškega programa za podporo trgovinskega poslovanja
  • obvlada uporabo programa za podporo blagovno-blagajniškega poslovanja
  • razvija natančnost
  • razvija zanesljivost
 

Osnove obdelave besedil

     
  • spozna možnosti vnosa, urejanja in tiskanja besedil
  • spoznava pisavo kot sredstvo komuniciranja in kot likovno izrazno sredstvo
  • zna odpreti dokument, zna vnesti in urediti in natisniti besedilo ter poslati dokument po mreži
  • razvija zanesljivost

Vaja:

izdelava napisne ploskve (razprodaja, voščilo, cena)

Osnove obdelave podatkov

     
  • spozna pomen in vlogo obdelave podatkov z uporabniškimi podatki
  • zna vnesti podatke
  • zna obrazložiti rezultate obdelave podatkov
   

Računalniška mreža

     
  • spozna trženje prek interneta
  • zna poiskati ponudbo poljubnih artiklov
   

POSLOVNO DOPISOVANJE

     
  • spozna pojem, pomen in oblike obveščanja
  • zna pravilno uporabiti posamezne oblike obveščanja
  • razvija čut za estetiko, strokovno odgovornost
 

Poslovna korespondenca v komercialnem poslovanju

     

zna napisati: povpraševanje, ponudbo, naročilo,

potrditev naročila, odklonitev naročila, kupoprodajno pogodbo, reklamacijo,

opomin

  • zna strokovno sestaviti navedene korespondenčne izdelke
  • pozna pomen pogodbe, sestavine ter možnosti sklenitve
  • zna strokovno sestaviti reklamacijo in opomin
  • razvija spretnost komuniciranja, strokovno odgovornost, odnos do poslovnih partnerjev
  • razvija poklicno etiko, odnos do strokovnih doktrin in kakovostnega poklicnega dela.
  • razvija odnos do poslovnih partnerjev

Vaje:

izdelava vzorcev na računalniku: povpraševanje, ponudbo, naročilo, potrditev naročila, odklonitev naročila, reklamacija, opomin


3. letnik

INFOMATIVNI CILJI FORMATIVNI CILJI SOCIALIZACIJSKI CILJI POSEBNOSTI V IZVEDBI

KOMUNIKACIJSKE SPRETNOSTI

Dijak:

Dijak:

 
  • dijak spozna pojem zaupanja
  • spozna komunikacijske spretnosti
  • spozna prevladujoče načine odgovarjanja
  • spozna strategije reševanja konfliktov
  • spozna dimenzije konfliktnih situacij
  • spozna konfrontacijo in pogajanja ter reševanje konfliktnih situacij
  • se zave pomembnosti samorazkrivanja in samozavedanja v odnosih z drugimi
  • razlikuje in razume, kaj pomeni biti zaupljiv in biti vreden zaupanja
  • razlikuje učinkovito komunikacijo od neučinkovite
  • razume perspektivo sogovornika (zna uporabiti parafraziranje)
  • razvija spretnost oblikovanja ustreznih odgovorov glede na problem (učinkovitega poslušanja in odgovarjanja)
  • razvija spretnost oblikovanja razumevajočih odgovorov
  • uvidi svoje obnašanje v konfliktih
  • razume prevladujoče strategije reševanja konfliktov, sklepa o njihovih posledicah
  • razvija točnejše zaznavanje, zmožnost sporazumevanja, večjo zaupljivost, zmožnost spodbujanja sodelovanja
  • izpelje potek konfrontacije v konkretni konfliktni situaciji
  • razvija komunikacijske spretnosti.
  • razvija samozavest in uspešnost v medosebnih odnosih
  • razvija občutek sposobnosti obvladovanja konfliktnih situacij
 

NEVERBALNA KOMUNIKACIJA

     
  • dijak spozna različne načine neverbalnega komuniciranja
  • spozna neverbalno izražanje čustev
  • poveča občutljivost za zaznavanje in razumevanje neverbalne komunikacije
  • zaigra različne situacije, odnose, vloge brez besed
  • zaigra neverbalno izražanje sprejemanja in zavračanja
  • razvija spretnosti neverbalnega komuniciranja
  • se bolj zaveda samega sebe v odnosih z drugimi

Vaja:

igra vlog

PSIHOLOGIJA PRODAJE

     
  • dijak spozna in opiše vedenje porabnikov
  • pozna značilnosti prodajalca
  • spozna, da lastnosti porabnikov vplivajo na način trženja izdelkov in storitev
  • razume pomen stika, odnosa in zaupanja med prodajalcem in kupcem
  • prepoznava motive, ki kupca vodijo k nakupu in koristi, ki jih kupec išče
  • razlikuje porabnika in kupca
  • pozna dejavnike, ki vplivajo na nakupno odločitev
  • razume vloge članov družine pri nakupu
  • razume, da komuniciranje poteka na različne načine
  • iz komuniciranja prepoznava notranje doživljanje kupca
  • razvija spretnost opazovanja
  • razvija spretnost vživljanja v kupca
  • razvija spretnost komuniciranja
  • razvija spretnosti timskega dela

Vaji:

igra vlog pri prodaji

analiza video posnetka igre vlog

PORABNIKOVO NOTRANJE DOŽIVLJANJE

   
  • dijak opiše potek sprejemanja informacij iz okolja (zaznavni proces)
  • spozna nakupno vedenje, ki se ga porabniki učijo
  • učenje in spomin, navade
  • razume, kaj se dogaja, ko spremljamo oglasna sporočila, si ogledujemo izdelke, opazujemo druge ljudi, ki uporabljajo izdelke
  • razvija spretnost opazovanja in vživljanja v porabnike

Vaje:

igre vlog

  • pozna motive za nakupno vedenje
  • prepoznava motive pri nakupu posameznih izdelkov in storitev
  • iz oglasnih apelov prepoznava motive za nakup
   
  • spozna, da na nakupne odločitve vplivajo stališča, prepričanja kupcev
  • razume pojem zvestoba blagovni znamki
  • razume vpliv stališč na pozitivno ali negativno vrednotenje izdelkov in proizvajalcev
   

NAKUPNI PROCES IN NAKUPNA ODLOČITEV

     
  • dijak opiše sodobno družino, ki nakupuje
  • opiše vpliv spola na nakupno odločitev
  • prepoznava vloge posameznih članov družine pri nakupu
   
  • spozna vpliv življenjskega sloga na nakup
  • razume, da porabnik z izdelkom kaže svojo podobo
   
  • spozna, da izbira izdelka vpliva na predstavo potrošnika o sebi
  • razloži pojme idealni, realni, razširjeni jaz, jih poveže in ve, kako vplivajo na nakupno odločitev
   

PORABNIK KOT ČLAN SKUPINE IN DRUŽBE

     
  • dijak spozna pojma socialni status in kupna moč
  • spozna pojem referenčne skupine
  • razume vpliv članov skupine na nakupno odločitev posameznika (posnemanje in podrejanje)
  • razvija spretnost prilagajanja
 
  • spozna pojem mnenjski voditelji
  • prepoznava mnenjske voditelje pri nakupu posameznih izdelkov
  • ozavešča relacije posameznik družba
 
  • spozna pojma kulturni ideali in vrednote
  • prepoznava vplive trženja na oblikovanje kulture
   
  • spozna osnove poslovnega bontona
  • uvidi svoje sposobnosti komuniciranja in načine za izboljšanje
  • razvija komunikativnost
 
 
  • pozna pomen pogodbe, njene sestavine ter možnosti sklenitve
  • zna strokovno sestaviti reklamacijo in opomin
  • razvija poklicno etiko, odnos do strokovnih doktrin in kakovostnega poklicnega dela
  • razvija odnos do poslovnih partnerjev
 

 

5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje s pregledom delavniških dnevnikov in izdelkov oziroma storitev z zagovorom.