Izobraževalni program: ELEKTRIKAR ELEKTRONIK (šs)
Sprejeto na 50. seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 7. 2001
TEHNOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
| 
   Letnik  | 
  
   Oblike izobraževalnega dela  | 
 ||
| 
   
  | 
  
   Teorija (ur)  | 
  
   Vaje (ur)  | 
  
   Skupaj (ur)  | 
 
| 
   1.  | 
  
   128  | 
  
   12  | 
  
   140  | 
 
| 
   2.  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   3.  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   skupaj  | 
  
   128  | 
  
   12  | 
  
   140  | 
 
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
° obnovi in dopolni znanje o zgradbi snovi in kemijskih reakcijah
° razvija sposobnost za proučevanje procesov in pojavov v naravi
° razvija sposobnosti za opazovanje
° razvija sposobnost prepoznavanja materialov, s katerimi se srečuje, zna opisati različne materiale glede fizikalnih, kemijskih in tehnoloških lastnosti, zna ovrednotiti njihovo ustreznost z okoljskega vidika
° spozna osnovne elektrotehniške elemente in razume princip delovanja
° zna razložiti vlogo posameznih materialov v elektrotehniških elementih ter oceniti primernost materialov glede na njihove lastnosti in zahteve za določen namen
° pridobi znanje o materialih in tehnologijah pri proizvodnji in vzdrževanju električnih in elektronskih naprav
° prepozna različne strojne elemente in razume njihovo funkcijo in osnovne tehnične podatke
° razvija pozitiven in odgovoren odnos do varovanje zdravja, okolja in varnega dela
° pri svojem delu zna uporabljati priročnike, kataloge, standarde in predpise ter drugo strokovno literaturo.
| 
    INFORMATIVNI CILJI  | 
   
    FORMATIVNI CILJI  | 
        
           SOCIALIZACIJSKI CILJI  | 
        
           POSEBNOSTI V IZVEDBI  | 
  
| 
           LASTNOSTI SNOVI  | 
  
   Dijak  | 
  
   Dijak  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Sprejema in razvija zanimanje za informacije o materialih in novih tehnologijah.  | 
  
   Prikaz nekaj vzorcev materialov za različne namene. Prikaz in pregled aktualnih priročnikov ter prikaz načinov podajanja podatkov o materialih v priročnikih.  | 
 
| 
           ZGRADBA SNOVI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   Kemijska reakcija  | 
  
   | 
  
   Se zaveda problema onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih goriv in vrednosti goriva po različnih kriterijih. Sprejema odgovornost za varno delo z vnetljivimi in eksplozivnimi snovmi.  | 
  
   Prikaz modela atoma in molekule; Vaja:  | 
 
| 
           ELEKTROLITI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   Raztopine  | 
  
   | 
  
   Sprejema ukrepe za varno delo z jedkimi tekočinami. Se zaveda problema kislih padavin in stalno ekološko problematiko. Upošteva navodila za varno delo s kemikalijami. Se zaveda problema odlaganja odpadnih kemikalij.  | 
  
   Vaja:  | 
 
| 
           GALVANSKI ČLEN  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Izraža skrb za primerno odlaganje izrabljenih galvanskih členov. Se zaveda problema škodljivih odpadkov pri galvanizaciji in odobrava aktivno vlogo pri pripravi in sprejemanju ukrepov za ekološko neoporečne rešitve.  | 
  
   Vaja:  | 
 
| 
           ELEKTRIČNI VODNIKI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Zaveda se omejenosti naravnih dobrin in občuti potrebo po razumnem in varčnem ravnanju z njimi.  | 
  
   
  | 
 
| 
           MATERIALI ZA ELEKTRIČNE VODNIKE  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Zaznava potrebo po razvoju novih tehnologij.  | 
  
   Vzorci najrazličnejših vodnikov in kablov. Iskanje podatkov o vodnikih in kablih v katalogih.  | 
 
| 
           STIKALNI ELEMENTI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   Materiali za kontakte  | 
  
   | 
  
   Razvija sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja. Ob spoznavanju tako raznolikih stikal in relejev krepi poklicno zavest. Spozna zahteve po previdnosti pri delu z napetostjo.  | 
  
   Prikaz različnih izvedb stikal, relejev in kontaktov. Demonstracija vklopa in izklopa kontaktorja ter analiza dogajanja. Prikaz poškodovanih kontaktov.  | 
 
| 
           ELEKTRIČNI UPORI IN GRELCI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   Materiali za upore  | 
  
   | 
  
   Pridobiva delovne navade, vztrajnost in natančnost. Pridobiva pozitiven odnos do sodelovanja in skupinskega dela. Sprejema prednost sodelovanja v skupini zaradi različnosti vrednot posameznika.  | 
  
   Prikaz različnih uporov in grelcev. Določanje upornosti z uporabo barvne kode oziroma drugih oznak. Določanje upornosti z merjenjem. Določanje (ocenjevanje) moči upora.  | 
 
| 
           DIODE  | 
  
   | 
  
   Pridobi sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja. Krepi sposobnost abstraktnega razmišljanja. Razvija čut za previdnost in varno delo. S spoznavanjem zahtevnosti tehnologij razvija poklicno pripadnost  | 
  
   Prikaz različnih diod in demonstracija delovanja (tudi pregretja in preboja).  | 
 
| 
           NARAVNI IN SINTEZNI POLIMERI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
           ELEKTRIČNI IZOLATORJI  | 
  
   | 
  
   Se zaveda pomembnosti izolacijskih materialov za kakovostno delovanje električnih naprav in za varno delo z njimi. Se zaveda ekoloških problemov pri proizvodnji in uporabi izolacijskih materialov.  | 
  
   
  | 
 
| 
           ANORGANSKI IZOLACIJSKI MATERIALI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
           ORGANSKI IZOLACIJSKI MATERIALI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Razume zahtevnosti pri reševanju tehniških problemov v korelaciji z ekološkimi in zavrača poenostavitve glede nevarnosti ali količinske zanemarljivosti.  | 
  
   Prikaz različnih vrst izolatorjev in vzorcev izolacijskih materialov. Uporaba baze podatkov Ogled videokaset o umetnih masah. Prikaz modelov in vzorcev različnih polimerov. Vaja: preizkušanje termoplastičnih in duroplastičnih lastnosti sinteznih polimerov.  | 
 
| 
           KONDENZATORJI  | 
  
   | 
  
   Se zave, da so zaradi neizpraznjenih kapacitivnosti lahko nevarne tudi izključene električne naprave.  | 
  
   Prikaz kondenzatorjev različnih izvedb, velikosti in oblik. Prikaz nabijanja in izpraznitve kondenzatorja.  | 
 
| 
           TISKANA VEZJA  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Ob predstavitvi visoko zmogljivih tiskanih vezij spoštuje dosežke visokih tehnologij in krepi svojo poklicno identiteto in motiviranost. Razvija čut za racionalno uporabo nevarnih kemikalij in varno delo z njimi.  | 
  
   Prikaz primerov tiskanih vezij.  | 
 
| 
           SPAJKANJE  | 
  
   | 
  
           Zaveda se problema odlaganja odpadnih tekočin v okolje.  | 
  
   
  | 
 
| 
           MAGNETI, TULJAVE, TRANSFORMATORJI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   spozna vrste tuljav in njihovo vlogo v vezjih, različnost in zahtevnost posameznih tehnologij izdelave feromagnetne materiale razdeli na trdomagnetne in mehkomagnetne pozna posebnosti feritov  | 
  
   Spozna zahtevnost in potrebo po kakovostnem znanju na tem področju, da ne pride do poškodbe vezja ali človeka. Se zaveda potrebe po previdnosti pri delu s tuljavami in transformatorji.  | 
  
   Prikaz tuljav različnih izvedb in velikosti. Demonstracija napetostne indukcije pri prekinitvi tokokroga. Prikaz vzorcev različnih magnetnih materialov.  | 
 
| 
           ELEKTRIČNE INŠTALACIJE  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Razvije osebno potrebo za upoštevanje standardov in predpisov. Se zaveda pomembnosti in nujnosti varčevanja z energijo.  | 
  
   Primeri vodnikov, cevi, razvodnic, materiala za spajanje …. Merjenje porabe različnih vrst žarnic in sijalk.  | 
 
| 
           ZAŠČITNI ELEMENTI V ELEKTRIČNIH TOKOKROGIH  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Se zaveda pomena zaščitnih elementov za varnost ljudi in instalacij.  | 
  
   
  | 
 
| 
           STROJNIŠKI ELEMENTI  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Osvaja različnosti kriterijev za razvrščanje in prepoznavanja strojnih elementov. Razvije sposobnost opazovanja in apliciranja teoretičnega znanja v prakso.  | 
  
   Prikaz različnih strojnih elementov.  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Ugotovi nepogrešljivost strojnih oziroma mehanskih delov v električnih in elektronskih napravah.  | 
  
   Iskanje podatkov o elementih v strojniškem priročniku. Prepoznavanje konkretnih strojnih elementov.  | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   Oblikuje odnos in spoštovanje do drugih poklicnih področij.  | 
  
   
  | 
 
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
° ustno.
Dijak razloži na konkretnem primeru zgradbo, lastnosti in uporabnost posameznih snovi in elementov, predvsem z vidika uporabnosti in previdnosti pri rabi v svoji stroki. Pri preverjanju znanja naj bo poudarek na poznavanju uporabnosti elementov in materialov z izraženo skrbjo za ekološko obremenjenost okolja ob uporabi tehniške in tehnološke dokumentacije z zanemarjanjem faktografskega in poudarjanjem razumevanja tehničnih in tehnoloških podatkov.
Poznavanje in razumevanje posameznih strojniških elementov naj temelji na pojasnjevanju delovanja posameznih elementov in na uporabi v praksi.
| 
    Znanja  | 
   
    Povezava s predmetom  | 
  |
| 
    
  | 
   
    Predmet  | 
   
    Znanja  | 
  
| 
   | 
  
   Elektrotehnika  | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   Digitalni sistemi in krmilja  | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   Elektronska vezja in naprave  | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   Praktični pouk  | 
  
   |