Izobraževalni program: ELEKTRIKAR ENERGETIK (šs)
Sprejeto na 50. seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 7. 2001
TEHNOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
| 
   Letnik  | 
  
   Oblike izobraževalnega dela  | 
 ||
| 
   
  | 
  
   Teorija (ur)  | 
  
   Vaje (ur)  | 
  
   Skupaj (ur)  | 
 
| 
   1.  | 
  
   128  | 
  
   12  | 
  
   140  | 
 
| 
   2.  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   3.  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
 
| 
   skupaj  | 
  
   128  | 
  
   12  | 
  
   140  | 
 
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
° obnovi in dopolni znanje o zgradbi snovi in kemijskih reakcijah
° razvija sposobnost za proučevanje procesov in pojavov v naravi
° razvija sposobnosti za opazovanje
° razvija sposobnost prepoznavanja materialov, s katerimi se srečuje, zna opisati različne materiale glede na fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti, zna ovrednotiti njihovo ustreznost z okoljskega vidika
° spozna osnovne elektrotehniške elemente in razume princip delovanja
° zna razložiti vlogo posameznih materialov v elektrotehniških elementih ter oceniti primernost materialov glede na njihove lastnosti in zahteve za določen namen
° pridobi znanje o materialih in tehnologijah pri proizvodnji in vzdrževanju električnih in elektronskih naprav
° prepozna različne strojne elemente in razume njihovo funkcijo ter osnovne tehnične podatke
° razvija pozitiven in odgovoren odnos do varovanje zdravja, okolja in varnega dela
° pri svojem delu zna uporabljati priročnike, kataloge, standarde in predpise ter drugo strokovno literaturo.
| 
           INFORMATIVNI CILJI  | 
        
           FORMATIVNI CILJI  | 
        
           SOCIALIZACIJSKI CILJI  | 
        
           POSEBNOSTI V IZVEDBI  | 
      
| 
           Lastnosti snovi  | 
        
           Dijak  | 
        
           Dijak  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Sprejema in razvija zanimanje za informacije o materialih in novih tehnologijah.  | 
        
           Prikaz nekaj vzorcev materialov za različne namene. Prikaz in pregled aktualnih priročnikov ter prikaz načinov navajanja podatkov o materialih v priročnikih.  | 
      
| 
           Zgradba snovi  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           Kemijska reakcija  | 
        
           | 
        
           Se zaveda problema onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih goriv in vrednosti goriva po različnih kriterijih. Sprejema odgovornost za varno delo z vnetljivimi in eksplozivnimi snovmi.  | 
        
           Prikaz modela atoma in molekule. Vaja:  | 
      
| 
           Elektroliti  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Sprejema ukrepe za varno delo z jedkimi tekočinami. Se zaveda problema kislih padavin in stalno ekološko problematiko. Upošteva navodila za varno delo s kemikalijami.  | 
        
           Vaja:  | 
      
| 
           Raztopine  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Se zaveda problema odlaganja odpadnih kemikalij.  | 
        
           
  | 
      
| 
           Galvanski člen  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Izraža skrb za primerno odlaganje izrabljenih galvanskih členov. Se zaveda problema škodljivih odpadkov pri galvanizaciji in odobrava aktivno vlogo pri pripravi in sprejemanju ukrepov za ekološko neoporečne rešitve.  | 
        
           Vaja:  | 
      
| 
           Električni vodniki  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Zaveda se omejenosti naravnih dobrin in občuti potrebo po razumnem in varčnem ravnanju z njimi.  | 
        
           Vzorci najrazličnejših vodnikov in kablov. Iskanje podatkov o vodnikih in kablih v katalogih.  | 
      
| 
           Materiali za električne vodnike  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Zaznava potrebo po razvoju novih tehnologij.  | 
        
           
  | 
      
| 
           Stikalni elementi  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Razvija sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja. Ob spoznavanju tako raznolikih stikal in relejev krepi poklicno zavest. Spozna zahteve po previdnosti pri delu z napetostjo.  | 
        
           Prikaz različnih izvedb stikal, relejev in kontaktov. Demonstracija vklopa in izklopa kontaktorja ter analiza dogajanja. Prikaz poškodovanih kontaktov.  | 
      
| 
           Materiali za kontakte  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           Električni upori in grelci  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Pridobiva delovne navade, vztrajnost in natančnost. Pridobiva pozitiven odnos do sodelovanja in skupinskega dela.  | 
        
           Prikaz različnih uporov in grelcev. Določanje upornosti z uporabo barvne kode oziroma drugih oznak. Določanje upornosti z merjenjem. Določanje (ocenjevanje) moči upora.  | 
      
| 
           Materiali za upore  | 
        
           | 
        
           Sprejema prednost sodelovanja v skupini zaradi različnosti vrednot posameznika.  | 
        
           
  | 
      
| 
           Diode  | 
        
           | 
        
           Pridobi sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja. Krepi sposobnost abstraktnega razmišljanja. Razvija čut za previdnost in varno delo. S spoznavanjem zahtevnosti tehnologij razvija poklicno pripadnost.  | 
        
           Prikaz različnih diod in demonstracija delovanja (tudi pregretja in preboja).  | 
      
| 
           Naravni in sintezni polimeri  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Se zaveda ekoloških problemov pri proizvodnji in uporabi izolacijskih materialov.  | 
        
           
  | 
      
| 
           Električni izolatorji  | 
        
           | 
        
           Se zaveda pomembnosti izolacijskih materialov za kakovostno delovanje električnih naprav in varno delo z njimi.  | 
        
           Prikaz različnih vrst izolatorjev in vzorcev izolacijskih materialov.  | 
      
| 
           Anorganski izolacijski materiali  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           
  | 
        
           Uporaba baze podatkov. Ogled videokaset o umetnih masah. Prikaz modelov in vzorcev različnih polimerov.  | 
      
| 
           Organski izolacijski materiali  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Razume zahtevnosti pri reševanju tehničnih problemov v korelaciji z ekološkimi in zavrača poenostavitve glede nevarnosti ali količinske zanemarljivosti.  | 
        
           Vaja: preizkušanje termoplastičnih in duroplastičnih lastnosti sinteznih polimerov.  | 
      
| 
           Kondenzatorji  | 
        
           | 
        
           Se zave, da so zaradi neizpraznjenih kapacitivnosti lahko nevarne tudi izključene električne naprave. 
  | 
        
           Prikaz kondenzatorjev različnih izvedb, velikosti in oblik. Prikaz nabijanja in izpraznitve kondenzatorja.  | 
      
| 
           Tiskana vezja  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Ob predstavitvi visoko zmogljivih tiskanih vezij spoštuje dosežke visokih tehnologij in krepi svojo poklicno identiteto in motiviranost. Razvija čut za racionalno uporabo nevarnih kemikalij in varno delo z njimi.  | 
        
           
  | 
      
| 
           Spajkanje  | 
        
           | 
        
           Zaveda se problema odlaganja odpadnih tekočin v okolje.  | 
        
           Prikaz primerov tiskanih vezij.  | 
      
| 
           Magneti, tuljave, transformatorji  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Spozna zahtevnost in potrebo po kakovostnem znanju na tem področju, da ne pride do poškodbe vezja ali človeka. Se zaveda potrebe po previdnosti pri delu s tuljavami in transformatorji.  | 
        
           Prikaz tuljav različnih izvedb in velikosti. Demonstracija napetostne indukcije pri prekinitvi tokokroga. Prikaz vzorcev različnih magnetnih materialov.  | 
      
| 
           Električne inštalacije  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Razvije osebno potrebo po upoštevanju standardov in predpisov. Se zaveda pomembnosti in nujnosti varčevanja z energijo.  | 
        
           Primeri vodnikov, cevi, razvodnic, materiala za spajanje, … Merjenje porabe različnih vrst žarnic in sijalk.  | 
      
| 
           Zaščitni elementi v električnih tokokrogih  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Se zaveda pomena zaščitnih elementov za varnost ljudi in inštalacij.  | 
        
           
  | 
      
| 
           Strojniški elementi  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Osvaja različnosti kriterijev za razvrščanje in prepoznavanja strojnih elementov. Razvije sposobnost opazovanja in apliciranja teoretičnega znanja v prakso.  | 
        
           
  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           
  | 
        
           Prikaz različnih strojnih elementov.  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Ugotovi nepogrešljivost strojnih oziroma mehanskih delov v električnih in elektronskih napravah.  | 
        
           Iskanje podatkov o elementih v strojniškem priročniku.  | 
      
| 
           | 
        
           | 
        
           Oblikuje odnos in spoštovanje do drugih poklicnih področij.  | 
        
           Prepoznavanje konkretnih strojnih elementov.  | 
      
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Dijak razloži na konkretnem primeru zgradbo, lastnosti in uporabnost posameznih snovi in elementov, predvsem s stališča uporabnosti in previdnosti pri rabi v svoji stroki. Pri preverjanju znanja je poudarek na poznavanju uporabnosti elementov in materialov z izraženo skrbjo za ekološko obremenjenost okolja ob uporabi tehniške in tehnološke dokumentacije z zanemarjanjem faktografskega znanja in poudarjanjem razumevanja tehničnih in tehnoloških podatkov.
Poznavanje in razumevanje posameznih strojniških elementov naj temelji na pojasnjevanju delovanja posameznih elementov in na uporabi v praksi.
| 
           Znanja  | 
        
           Povezava s predmetom  | 
      |
| 
           
  | 
        
           Predmet  | 
        
           Znanja  | 
      
| 
           
 
  | 
        
           Elektrotehnika  | 
        
           
 
  | 
      
| 
           
  | 
        
           Električni stroji  | 
        
           
  | 
      
| 
           
  | 
        
           Elektrotehnika Električne inštalacije in omrežja  | 
        
           
  | 
      
| 
           
 
 
  | 
        
           Praktični pouk  | 
        
           
 
 
  |