Izobraževalni program: RUDAR
Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 2002
RUDARSTVO
Na zaključnem izpitu ocenjujemo:
Ustni izpit.
| VSEBINE | DIJAKI | UČNA SREDSTVA | 
| 
         Osnovni pojmi v rudarstvu  | 
      
         Poznajo osnovne pojme iz rudarstva kot so: NMS, ruda, jalovina.  | 
      |
| 
         Jamski plini  | 
      
         Poznajo najbolj nevarne jamske pline, njihove lastnosti, načine pojavljanja, načine ugotavljanja in MDK.  | 
      
         Interferometer, indikatorske cevčice  | 
    
| 
         Jamski prah  | 
      
         Poznajo nevarne vrste jamskega praha in njihove škodljive posledice.  | 
      |
| 
         Načini raziskovanja  | 
      
         Razumejo metode raziskovanja NMS (prospekcija, rud.raziskovalno delo, globinsko vrtanje).  | 
      |
| 
         Odpiranje podzemnih nahajališč in priprava delovišč  | 
      
         Poznajo načine odpiranja podzemnih nahajališč (podkop, vpadnik, jašek in kombinirano odpiranje). Poznajo tudi načine pripravljanja delovišč.  | 
      |
| 
         Jamska razsvetljava  | 
      
         Poznajo stalno in prenosno jamsko razsvetljavo.  | 
      |
| 
         Jamska reševalna služba  | 
      
         Poznajo vloga in organizacijo jamske reševalne službe in reševalno opremo.  | 
      |
| 
         Osnove površinskega odkopavanja  | 
      
         Poznajo načine odpiranja površinskih kopov, načine odkopavanja na PK ter mahanizacijo na površinskih kopih. Poznajo tudi postopke rekultivacije odkopanih prostorov.  | 
      |
| 
         Vrtanje minskih vrtin  | 
      
         Poznajo načine vrtanja minskih vrtin – udarno in rotacijsko. Poznajo vrtalne strojčke, dleta in razpored minskih vrtin.  | 
      |
| 
         Razstrelilna sredstva in odstreljevanje 
  | 
      
         Poznajo teh. lastnosti razstrelilnih sredstev (moč, prenos detonacije, občutljivost na udar itd.). Znajo napolniti minsko vrtino, opremiti udarno patrono z elekt. detonatorjem, vžigalno kapico in detonirajočo vrvico. Znajo povezati minsko polje in predvideti način vžiga. Znajo skicirati el.vžigalnik in vžigalno kapico. Znajo izmeriti in izračunati upor minskega polja.  | 
      |
| 
         Jamsko zračenje  | 
      
         Poznajo definicijo in naloge zračenja. Poznajo načine zračenja; in sicer naravno in umetno, pretočno in separatno, pihajoče in sesajoče. Poznajo načine razpeljave zraka po jami in zračilne objekte. Razumejo določanje potrebnih količin zraka v jami.  | 
      |
| 
         Jamski požari  | 
      
         Poznajo definicijo jamskih požarov in vzroke nastanka. Eksogeni (odprt ogenj, kratek stik, trenje itd.). Endogeni (samovžig premoga).  | 
      |
| 
         Osnove globinskega vrtanja  | 
      
         Razumejo pojem globinskega vrtanja in pomembnost gl. vrtanja pri raziskovanju NMS itd.  | 
      |
| 
         Bogatenje mineralnih surovin  | 
      
         Razumejo postopke pripravljalnega bogatenja (drobljenje, mletje, sejanje in klasiranje). Postopke neposrednega bogatenja (TT bogatenje, magnetno separiranje in flotiranje). Razumejo tudi postopek filtriranja in zgoščevanja.  | 
      
         Flotacijska celica  | 
    
| 
         Izdelava jamskih prog  | 
      
         Poznajo načine izdelave jamskih prog, strojno in z razstreljevanjem, faze dela pri obeh postopkih izdelave prog. Poznajo material in načine podgrajevanja (podgrajevanje v lesu, jekleno ločno podporje, betoniranje in sidranje). Vrste sider (aktivna, pasivna). Izdelava izolacijskih oblog. Poznajo tudi vrste prog (glavne, notranje in pomožne).  | 
      |
| 
         Odkopne metode  | 
      
         Znajo definicijo odkopnih metod in način izbire odkopne metode. Znajo skicirati in pojasniti pripravo delovišča in načine pridobivanja za naslednje odkopne metode: 
  | 
      |
| 
         Izdelava vertikalnih jamskih prostorov  | 
      
         Razumejo načine izdelave vertikalnih jamskih prostorov (jaškov) in sicer: od zgoraj navzdol in od spodaj navzgor. Razumejo tudi izdelavo jaškov z napravo ALIMAK. Razumejo načine podgrajevanja jaškov (začasno in stalno). Razumejo tudi delitev jaškov po namenu (zračilni, izvozni itd.)  | 
      
Za ustni izpit je pripravljen enoten seznam 90 vprašanj, na osnovi katerega pripravi učitelj izpitne listke.