SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE
TEHNIK MEHATRONIKE, TEHNIK OBLIKOVANJA
KATALOG ZNANJA
GEOGRAFIJA
68 ur
Katalog znanja je določil Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje na 89. seji 30. 3. 2006.
VSEBINA
1. Uvod
 2. Udejanjanje kompetenc pri predmetu
    
    3. Usmerjevalni splošni cilji predmeta
    
    4. Učni cilji in priporočene dejavnosti
  
    5. Odnosni cilji, vezani na posamezne učne/tematske  sklope
    
  6. Minimalni standardi (znanje, potrebno za  zadostno oceno)
    
  7. Didaktična priporočila
    
    8. Ocenjevanje
    
  9. Izbirni del: Ponudba izbirnih sklopov za dodatnih  70 ur
1. Uvod
Geografija je  v program (kurikul) srednje šole umeščena zato, da mlademu človeku pomaga  pridobiti znanje, sposobnosti in spretnosti, s katerimi  se lahko orientira v sodobnem času in  prostoru, mu pomaga razumeti  ožje in širše  življenjsko okolje, ter ga vzgaja, da bi okolje znal pravilno vrednotiti in  spoštovati. 
Geografsko  znanje vsebuje vedenja o državi in domovini Sloveniji, Evropski uniji in svetu  ter o varovanju okolja in smotrnem gospodarjenju z njim, zato je nujni sestavni  del temeljne izobrazbe. Tovrstno znanje vsak mlad človek pred vstopom v delo  ali v nadaljnje izobraževanje nujno potrebuje, ker mu omogoča pridobiti poklicne  in splošne ter življenjske zmožnosti (kompetence) in ga usposablja za vseživljenjsko  izobraževanje.
Z  uresničevanjem ciljev pouka geografije, zapisanih v tem katalogu, želimo dati  bodočim "upravljavcem sveta" temelje za razumevanje odnosov med  človekom in naravo, zlasti za razumevanje problemov v pokrajini oz. geografskem  okolju.
Pouk geografije  usposablja dijake za odgovoren, angažiran in solidaren odnos do naravnega in  družbenega okolja ter za reševanje prostorskih problemov in vzajemno sožitje  med naravo in človekom.
Pri pouku  geografije dijaki razvijajo pozitivna čustva do lastne domovine, občutek  pripadnosti svojemu narodu in državi ter ljubezen do njene naravne in kulturne  dediščine. S spoznavanjem ljudi in njihovih vrednot doma in po svetu prispeva k  razumevanju med narodi ter spoštovanju drugačnosti. Obenem razvija državljanske  kompetence, ker ga usmerja v preudarno rabo pokrajine ter spoznavanje državnih  mehanizmov za njen napredek.
Z vsebinami in  aktivnimi metodami poučevanja in učenja razvijamo sposobnosti dijakov za  uporabo preprostih raziskovalnih metod, s katerimi pridobivajo in posredujejo  informacije o okolju in pokrajini ter v okolju in pokrajini, ter sposobnosti za  uporabo medijev, za urejanje, razlago, uporabo in vrednotenje geografskih  informacij.
Pri pouku  upoštevamo potrebe in interese dijakov ter iščemo odgovore  na aktualna vprašanja okolja, v katerem  živijo. Razvijamo zanimanje dijakov za domačo pokrajino in za vsakodnevni utrip  življenja v širši okolici, v domovini in po svetu ter se odzivamo na dnevne  aktualne izzive. Naloga šolske geografije je torej tudi razvijanje zanimanja za  dogajanja v lastnem in tujem okolju ter vzpodbujanje k odgovornemu odločanju o  pomembnih izzivih življenja v skupnosti.  
Geografija  ponuja idealno možnost prepletanja splošnega, strokovno-teoretičnega in  praktičnega znanja ter medpredmetnega (interdisciplinarnega) sodelovanja.  Vsebine in cilje geografije v izobraževanju po osnovni šoli prilagajamo  izobraževalnemu programu oziroma poklicu ter potrebam in interesom dijakov v  njem. Takšno geografsko znanje je dragoceni temelj tako strokovno-teoretičnega kot  praktičnega znanja .
Cilje  predmeta dosegamo s smotrnim in aktualnim izbiranjem vsebin,  glede na potrebe in interese dijakov in šole,  v kateri se izobražujejo, s sodobnimi didaktičnimi oblikami in metodami, s  pestrim izborom učnih pripomočkov in medijev ter s čim pogostejšim neposrednim  opazovanjem geografskih procesov in pojavov v okolju, kjer nastajajo. Zlasti  pouku v realnem okolju posvečamo veliko pozornost, ker poveča doživljajsko  učinkovitost pouka.
2. Udejanjanje kompetenc pri predmetu
Pri pouku geografije  razvijamo 10 zmožnosti (kompetenc):
  - raziskovanje  in razumevanje naravnih ter družbenih procesov in pojavov
    Dijaki te zmožnosti pridobivajo neposredno s  preučevanjem domače pokrajine, z ekskurzijami in s terenskim delom. Posredno  jih pridobivajo z zbiranjem, razvrščanjem, izbiranjem, vrednotenjem in  interpretiranjem informacij iz elektronskih in stvarnih virov. Informacije  postavljajo v mrežo vzročno-posledičnih odnosov in procesov v pokrajini, ki je  sestavljena iz naravnogeografskih in družbenogeografskih elementov.
    
   
  - uporaba  informacijske tehnologije
  Pridobivanje  geografskega in splošnega znanja temelji na uporabi informacijske tehnologije.  IT se pri pouku uporablja tako za iskanje informacij kot za procesiranje  ugotovljenih dejstev. Vsak pojav ali proces ima danes svojo natanko določeno  lokacijo s sistemom GIS (geografski informacijski sistem), ki vsaki točki na  Zemlji določa tri koordinate: geografsko dolžino in širino ter nadmorsko  višino. IT dijaki uporabljajo tudi kot sredstvo posrednega opazovanja in  zbiranja podatkov ter kot sredstvo za obdelovanje podatkov in njihovo  predstavitev. 
  
   
  - učenje  učenja
  Dijaki z uporabo literature ter s sistemiziranjem  informacij in znanja pridobivajo veščine za stalno dopolnjevanja svojega znanja.  Spoznavanje življenjskih pojavov in procesov nudi priložnost stalne  aktualizacije in usposablja za prenos (transfer) znanja v druga okolja in druge  stroke ter nove življenjske okoliščine. 
  
   
  - sporazumevalne  zmožnosti
    Temeljna sporazumevalna  zmožnost, ki jo najbolje razvija prav geografija, je razvijanje orientacijske  pismenosti, ki se na eni strani kaže v lastni sposobnosti orientacije v  prostoru in na drugi strani v sposobnosti, da drugim sporočamo lego oz.  lokacijo ali razsežnost nekega pojava ali procesa. Poleg razvijanja branja,  pisanja, poslušanja in govorjenja v maternem jeziku se z usvajanjem strokovne  terminologije  in iskanja informacij v  tuji literaturi razvijajo tudi sporazumevalne sposobnosti v tujih jezikih. Poseben  vidik pisnega sporočanja sta sporočanje z zemljevidom ter sistematični in  logični opisi, ki jih razvija pouk geografije. 
  Sporazumevalne zmožnosti se razvijajo tudi z urjenjem  veščin kot so izražanje/sporočanje   argumentov, poslušanje argumentov ostalih in soočenje različnih  argumentov.
  
   
  - medkulturna
    Spoznavanje prebivalstvene, kulturne in gospodarske  različnosti lastne države, EU ter drugih držav pri dijakih razvija spoštovanje  in strpnost do drugih in drugačnih ter vzgaja za  sožitje. Posebno pomembno za razvoj  medkulturne zmožnosti je tudi spoznavanje večnacionalnih, večverskih  in večrasnih območij. Migracije, ki prispevajo  k temu pojavu, so ena od osrednjih tematik pouka geografije in s tem tudi  sredstvo razvijanja  omenjene zmožnosti. 
  Omogoča tudi zmožnost  kulturnega in strpnega komuniciranja, ki ga razvijamo z učnimi oblikami  skupinskega dela, s predstavitvijo poročil in referatov, z igranjem vlog, z metodo  za in proti,  s tehtanjem  in iskanjem optimalnih rešitev za različne  pokrajine in ljudi in podobnim.
  
   
  - socialne 
    Dijaki velik del pouka  izvajajo v obliki skupinskega oz. timskega dela. Zanj so nujni razvijanje  socialnih zmožnosti, upoštevanje slehernega posameznika, urejanje odnosov med  ljudmi, spoštovanje pravil in dogovorov.
  Dijaki poskušajo doživljati  procese in probleme sodobnega sveta (npr. planetarizacijo, lakoto, naravne  nesreče, ipd.) 
  
   
  - podjetnostne 
  Presoja posegov v pokrajino,  trženje pokrajine, ukrepi proti naravnim nesrečam in  možnosti samozaposlitve z uporabo geografskega  znanja ter povezovanje pokrajinskih značilnosti s svojo stroko so veščine, ki  jih sistematično razvija pouk geografije.
  
   
  - varovanje  zdravja
  Dijaki spoznavajo pomen varovanja zdravja v povezavi  s spoznavanjem okoljskih problemov ter njihovim vplivom na zdravje človeka in pomen  socialnih bolezni prebivalstva. Seznanijo se tudi z možnimi poklicnimi  boleznimi, na katere vpliva poklicno okolje ter značilnimi boleznimi, na katere  vpliva naravno okolje.
  
   
  - matematične 
  Sestavni del pouka geografije je delo s preglednicami  in grafi, računanje z osnovnimi matematičnimi operacijami, reševanje problemov  v tridimenzionalnem svetu koordinatnega sistema, ki vključuje poznavanje  aritmetičnega in geometričnega  zaporedja, uporabo aritmetike, algebre, geometrije  in analize. 
  
   
  - estetske
    Vsako pisno izražanje  dijaka, še posebej pa izražanje z izdelki (zemljevidi, grafi, maketami,  plakati) vsebuje tudi estetsko komponento. Estetski vidik pouka geografije se  uveljavlja pri pouku o posegih v pokrajino, ki nimajo samo funkcionalnih  posledic, ampak tudi vizualne. Oblikovanje pokrajine oziroma krajinski  videz  ima  tudi prvine  estetike.  
3. Usmerjevalni splošni cilji predmeta
Dijaki:
  - razumejo občutljivo povezanost med človekom in naravo, 
 
  - spoznajo geografske procese in pojave in njihovo medsebojno  povezanost  v konkretnih pokrajinah, v  svetu in Sloveniji ter zlasti v domači pokrajini,
 
  - razumejo pomen geografskih dejavnikov za razširjenost  posamezne gospodarske panoge, zlasti za lastno panogo,
 
  - razumejo pomen politično-geografskega položaja Slovenije v  Evropi ter njeno vlogo v EZ
 
  - poznajo osnovne geografske značilnosti sosednjih obmejnih  dežel in položaj tamkajšnjih slovenskih manjšin,
 
  - razumejo in poznajo gibanja ljudi in dobrin v geografskem  prostoru, 
 
  - razumejo geografske dimenzije in posledice povezanosti današnjega  sveta,
 
  - spoznavajo  pokrajinske,  to je gospodarske, socialne, okoljske in politične probleme sodobnega sveta,  analizirajo vzroke zanje ter predlagajo načine reševanja,
 
  - spoznavajo oblike in območja ogrožanja okolja s poudarkom na  naravnih nesrečah ter načine varovanja okolja v Sloveniji in svetu,
 
  - delajo s preprostimi raziskovalnimi pripomočki,
 
  - uporabljajo osnovne načine za zbiranje geografskih  informacij v konkretni pokrajini,
 
  - se samostojno orientirajo in gibajo v pokrajini 
 
  - razumejo pomen geografskega znanja za lastno ravnanje v  geografskem prostoru in z njim. 
 
4. Učni cilji in priporočene dejavnosti
  
    Učni cilji   | 
    Primeri dejavnosti za pouk in priporočila  | 
  
  
    I. ČLOVEK IN POKRAJINA – 23 ur  | 
       | 
  
  
    Dijaki:  | 
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - ob opazovanju slikovnega gradiva prepoznavajo in    razlikujejo različne tipe pokrajin,
 
      - v domači pokrajini, Sloveniji in izbranih pokrajinah po    svetu prepoznavajo elemente pokrajine in njihovo prepletanje,
 
      - uporabljajo preproste metode terenskega dela kot način    pridobivanja geografskih    informacij,
 
      - se orientirajo v pokrajini s pomočjo zemljevida, položaja    sonca in GPS-a,
 
      - pokažejo pokrajine na karti 
 
      - interpretirajo in uporabljajo informacije, ki jih dobijo z    branjem različnih vrst zemljevidov,
 
      - primerjajo značilnosti domače pokrajine z značilnostmi    drugih izbranih pokrajin,
 
      - s pomočjo pisnega gradiva, IT in terenskega dela    raziskujejo in predstavljajo značilnosti     domače pokrajine,
 
      - ob izbranih primerih vrednotijo pomen posameznega elementa    pokrajine za življenje človeka in specifično dejavnost,
 
      - ob izbranih primerov ugotavljajo, da se pokrajina    spreminja po naravni poti in zaradi delovanja človeka,
 
      - s pomočjo    izbranih primerov opisujejo in razlagajo naravne nesreče ter njihov vpliv na    pokrajino in na prebivalstvo,
 
      - spoznavajo, da se pokrajina spreminja in kako se spreminja    zaradi človekove dejavnosti, za katero se izobražuje,
 
      - predvidevajo negativne posledice nepremišljenih posegov    človeka v okolje s posebnim poudarkom na posledicah specifične človekove    dejavnosti,
 
      - ravnajo in odločajo se v prid varovanja okolja in sonaravnega    gospodarjenja z naravnimi viri,
 
      - ob opazovanju slikovnega gradiva ugotavljajo oblike in    pomen zavarovanih območij,
 
      - na konkretnih primerih ugotavljajo oblike in območja    ogrožanja okolja v Sloveniji in svetu;
 
     
           | 
    
      - izdelajo plakat s primerjavo petih tipičnih svetovnih    pokrajin, 
 
      - opravijo terensko raziskovanje enega od geografskih    dejavnikov,
 
      - napravijo načrt ukrepov za ravnanje ljudi in države ob    izbrani naravni nesreči,
 
      - izdelajo tabelsko sliko vplivov naravnih in družbenih    dejavnikov na poklic oz. dejavnost, za katero se izobražujejo,
 
      - izdelajo preprost zemljevid oz. načrt dostopa do šole od    treh ključnih točk v mestu,
 
      - na podlagi podatkov o geografski dolžini in širini kraja    ugotovijo iz zemljevida  njegovo ime,    nadmorsko višino in še pet geografskih značilnosti;
 
     
           | 
  
  
    II. POKRAJINSKA PESTROST SLOVENIJE –    13 ur   | 
       | 
  
  
    
      - ugotavljajo vzroke za naravnogeografsko pestrost    slovenskih pokrajin,
 
      - razlagajo vzroke in posledice za družbenogeografsko    pestrost slovenskih pokrajin,
 
      - razlagajo vzroke in posledice sodobnih gospodarskih in    demografskih procesov v Sloveniji,
 
      - imenujejo in na zemljevidu kažejo in opisujejo geografske    enote Slovenije,
 
      - uvrščajo domač kraj v ustrezno geografsko enoto,
 
      - ob izbranih primerih navajajo bistvene značilnosti in    posebnosti enot in ugotavljajo, v katerih značilnostih  se razlikujejo med seboj
 
      - na izbranih primerih dokazujejo soodvisnost naravnih in    družbenogeografskih značilnosti slovenskih pokrajin,
 
      - s pomočjo analize grafičnih prikazov opisujejo glavne    gospodarske dejavnosti v Sloveniji,
 
      - ob tematski karti ugotavljajo prostorsko razporeditev    gospodarskih panog ter utemeljujejo vzroke zanjo s poudarkom na svoji stroki,
 
      - iz raznovrstnih podatkov ugotavljajo različne vplive    gospodarstva na pokrajino in ocenjujejo možnost za nadaljnji razvoj    posameznih gospodarskih in drugih dejavnosti,
 
      - razlagajo sodobne družbenogeografske procese v Sloveniji,
 
      - ob statističnih in kartografskih podatkih prepoznavajo    položaj specifične dejavnosti v gospodarstvu Slovenije in ocenjujejo možnosti    za njen nadaljnji razvoj;
 
      | 
    
      - izdelajo preglednico, v kateri primerjajo slovenske    pokrajine po geografskih elementih,
 
      - napravijo geografski opis domačega kraja oziroma domače    pokrajine,
 
      - po medmrežju ali iz programske opreme napravijo itinerar potovanja    med dvema slovenskima krajema z uporabo javnih prometnih sredstev,.
 
      - na računalniku izdelajo gospodarsko-turistični  zemljevid Slovenije,
 
      - izdelajo analizo SWOT za razvoj svoje dejavnosti v    Sloveniji,
 
      - napišejo futuristični esej o tem, kakšna bo  njihova domača pokrajina čez 30 let;
 
      | 
  
  
    III. SLOVENIJA V EVROPI IN V SVETU –    9 ur   | 
       | 
  
  
    
      - na karti določajo in opisujejo lego Slovenije in posledice    lege na stičišču Srednje, Južne in Jugovzhodne Evrope ter primerjajo njene    geografske prednosti,
 
      - vrednotijo vlogo slovenskega državnega ozemlja v    gospodarskih (zlasti prometnih), političnih in kulturnih tokovih Evrope ter    ugotavljajo njene tržne prednosti, 
 
      - oblikujejo kratke geografske orise sosednjih držav, 
 
      - na karti iščejo in imenujejo narodnostno mešana območja ob    slovenski meji,
 
      - vrednotijo položaj narodnostnih manjšin ob slovenski meji,
 
      - vrednotijo položaj Slovencev v svetu,
 
      - navajajo in opisujejo konkretne primere  sodelovanja in povezovanja Slovenije z    drugimi državami ter politične, gospodarske in pokrajinske probleme;
 
     
           | 
    
      - iz atlasa ugotavljajo prometno lego Slovenije,
 
      - s pomočjo medmrežja izdelajo slikovne in besedne    geografske orise sosednjih držav,
 
      - izdelajo geografske predstavitve držav, s katerimi    sodeluje njihova šola,
 
      - iz statističnih podatkov napravijo analizo umeščenosti    Slovenije v Evropski uniji na podlagi 10 gospodarskih in socialnih meril    (kriterijev),
 
      - izdelajo poročilo o položaju slovenske manjšine na    Madžarskem, v Avstriji in Italiji, 
 
      - izdelajo svetovni kartogram števila slovenskih izseljencev;
 
      | 
  
  
    IV.    SODOBNI SVET IN GEOGRAFSKI PROCESI V NJEM – 25 ur   | 
       | 
  
  
    
      - s pomočjo analize podatkov za izbrane primere ugotavljajo    razlike v stopnji gospodarske razvitosti držav ter analizirajo vzroke in    posledice takšnega stanja,
 
      - analizirajo vzroke in posledice različne stopnje    gospodarske razvitosti držav v primerjavi s stopnjo razvitosti Slovenije, 
 
      - razlagajo vzroke in posledice pretoka ljudi in dobrin v    geografskem prostoru,
 
      - razlagajo propadanje tradicionalnih in nastajanje modernih    oblik kmetijstva in industrije,
 
      - pojasnjujejo problem pomanjkanja hrane,
 
      - opisujejo vzroke in posledice hitre rasti prebivalstva,
 
      - na karti kažejo območja hitre rasti števila prebivalstva,
 
      - predvidevajo negativne posledice hitre rasti števila    prebivalstva,
 
      - s pomočjo različnih virov ugotavljajo  vzroke in posledice ter oblike selitev,
 
      - opisujejo raznolikost prebivalstva sveta z vidika rase,    vere, izobrazbe ...,
 
      - vrednotijo spreminjanje pomena različnih energijskih  virov,
 
      - spoznavajo glavne ekološke probleme sodobnega sveta in    pojasnjujejo vzroke zanje,
 
      - na izbranih primerih analizirajo vpliv človeka  na nastanek tople grede, ozonske luknje,    širjenje puščav, krčenje tropskih gozdov, onesnaževanje vode, zraka in prsti ter    predvidevajo in utemeljujejo posledice,
 
      - imenujejo aktualna krizna žarišča v svetu in pojasnjujejo    vzroke zanje,
 
      - na izbranih primerih analizirajo razširjenost bolezni    (AIDS, malarija …) in  lakote ter vzroke    zanje,
 
      - predlagajo načine reševanja perečih problemov sodobnega    sveta,
 
      - opisujejo in razumevajo procese planetarizacije.
 
     
           | 
    
      - po literaturi    ali medmrežju poiščejo in obdelajo podatke o gospodarski razvitosti držav in    izdelajo preglednico najbolj oz. najmanj razvitih,
 
      - narišejo    časovni graf s primerjavo gospodarske razvitosti več držav,
 
      - analizirajo    podatke o prehranjenosti, socialnih boleznih in pismenosti človeštva ter    utemeljijo, zakaj se ujemajo oz. ne ujemajo,
 
      - iz časovnih    grafov predvidevajo nadaljnjo rast prebivalstva po celinah oz. državah,
 
      - napravijo    poročilo o primerjavi porabe energije v izbranih državah in strukturi    energijskih virov v njih,
 
      - poiščejo dva    članka, ki različno obravnavata planetarne probleme in ju kritično primerjajo,
 
      - napovedujejo    posledice krčenja tropskih gozdov,
 
      - ovrednotijo    vzroke in posledice zunanjih (meddržavnih) selitev, 
 
      - predlagajo    rešitev za odpravo izbranega planetarnega problema,
 
      - poiščejo    naravno- in družbenogeografske vzroke različnih bolezni.
 
      | 
  
5. Odnosni cilji, vezani na posamezne učne/tematske  sklope
  
    I. ČLOVEK IN POKRAJINA   | 
  
  
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - razvijajo pozitiven odnos do pokrajine, domače regije in    domovine,
 
      - se vživljajo v položaj ogroženega zaradi naravnih nesreč,
 
      - razvijajo sposobnost odgovornega ravnanja z okoljem v    konkretnih situacijah,
 
      - razvijajo sposobnost podjetnega gospodarjenja s pokrajino,
 
      - razumejo pomembnost znanja orientiranja v prostoru, družbi    in času,
 
      - spoznavajo, da v poklicno etiko sodi tudi varovanje okolja,
 
      - se zavzemajo za življenje v zdravem okolju,
 
      - razvijajo sposobnost kooperativnosti, skupne odgovornosti    za varovanje okolja,
 
      - razvijajo sposobnost konkretnega ravnanja in odločanja v    prid varovanja okolja,
 
      - razvijajo državljansko zavest za možnost vplivanja na procese v družbi;
 
     
           | 
  
  
    II. POKRAJINSKA PESTROST SLOVENIJE    | 
  
  
    
      - razvijajo pozitiven odnos do kulturne in naravne dediščine,
 
      - razvijajo občutek narodne in državljanske pripadnosti,
 
      - spodbujajo enakomeren gospodarski in socialni razvoj    Slovenije,
 
      - razvijajo sposobnost spoštovanja drugačnosti in    različnosti,
 
      - razvijajo sposobnost vrednotenja različnih vplivov    gospodarstva na pokrajino,
 
      - razvijajo sposobnost ohranjanja naravno- in    družbenogeografske pestrosti domovine;
 
     
           | 
  
  
    III. SLOVENIJA V EVROPI IN V SVETU   | 
  
  
    
      - razvijajo sposobnosti vrednotenja  pomena sodelovanja in povezovanja Slovenije    z drugimi državami,
 
      - razvijajo sposobnosti razumevanja pomena narodnostnih    manjšin za sodelovanje držav,
 
      - se vživljajo v položaj zdomca in izseljenca in priseljenca;
 
     
           | 
  
  
    IV. SODOBNI SVET   | 
  
  
    
      - razvijajo sposobnost razumevanja pomena enakopravnosti in strpnosti    za življenje in delo v skupnosti, 
 
      - oblikujejo stališče do neenakosti in drugih problemov    sodobnega sveta,
 
      - zavzemajo aktiven odnos do demografskih problemov,
 
      - razvijajo sposobnosti delovanja v konfliktnih okoliščinah,    trenutkih in razmerah;
 
      - razvijajo sposobnost pozitivnega odnosa do raznolikosti    prebivalstva z vidika rase, nacionalnosti, vere, kulture, izobrazbe.
 
     
           | 
  
6. Minimalni standardi (znanje, potrebno za  zadostno oceno)
  
    I. ČLOVEK IN POKRAJINA   | 
  
  
    Dijak:  | 
  
  
    
      - z dveh fotografij, ki ju primerja, prepozna najmanj 5    različnih pokrajinskih elementov,
 
      - razloži vplive najmanj treh raznovrstnih geografskih    dejavnikov na četrtega,
 
      - pripravi načrt za izvedbo in izvede najmanj eno terensko    delo,
 
      - na zemljevidih treh različnih meril ugotovi resnično    razdaljo med krajema in s stranmi neba opiše pot med njima,
 
      - prebere tematski zemljevid in v atlasu poišče vsak toponim    iz indeksa,
 
      - opiše vplive naravnih in družbenih dejavnikov na poklic    oz. dejavnost, za katero se izobražuje,
 
      - opiše dve naravni nesreči, ki nastaneta brez vpliva    človeka in dve, na kateri lahko vpliva človek,
 
      - izdela preprosto oceno tržne vrednosti parcel v dveh    izbranih pokrajinah.
 
     
           | 
  
  
    II. POKRAJINSKA PESTROST SLOVENIJE    | 
  
  
    Dijak:  | 
  
  
    
      - napravi načrt enodnevnega izleta oziroma strokovne    ekskurzije v eno od slovenskih pokrajin z utemeljitvijo razlogov za obisk,
 
      - s pomočjo prometnega zemljevida napiše navodilo šoferju za    vožnjo iz kraja v kraj, ki sta drug od drugega oddaljena najmanj 100 km,
 
      - napravi kratek turistični oglas za svoj kraj,
 
      - na tematskem zemljevidu prepozna območja negativne    prirodne rasti in praznjenja (depopulacije) v Sloveniji in za enega razloži    vzroke za ta proces,
 
      - ob fotografiji ugotovi različne vplive gospodarstva na    pokrajino in ocenjuje  možnost za    nadaljnji razvoj gospodarskih in drugih dejavnosti,
 
      - razloži najmanj tri izbrane sodobne družbeno-geografske    procese v Sloveniji  (npr. migracijo,    suburbanizacijo, terciarizacijo, depopulacijo, …),
 
      - našteje dejavnosti in našteje podjetja, v katerih se bo    lahko zaposlil.
 
     
           | 
  
  
    III. SLOVENIJA V EVROPI IN V SVETU    | 
  
  
    Dijak:  | 
  
  
    
      - s pomočjo atlasa v preglednici naredi analizo SWOT o    geografski legi Slovenije v Evropi,
 
      - v 10 glavnih stavkih napravi geografske orise sosednjih    držav,
 
      - s pomočjo atlasa za vsako evropsko državo pove 10 značilnosti,
 
      - iz podatkov v preglednici ali na grafu razbere mesto    Slovenije po izbranem merilu v Evropski uniji,
 
      - na zemljevidu pokaže in imenuje pokrajine, kjer živijo    slovenske manjšine,
 
      - našteje najmanj dve državi, kjer živijo slovenski    izseljenci, in najmanj tri države, kjer živijo slovenski zdomci, in jih    pokaže na zemljevidu.
 
     
           | 
  
  
    IV.    SODOBNI SVET IN GEOGRAFSKI PROCESI V NJEM    | 
  
  
    Dijak:  | 
  
  
    
      - s pomočjo literature poišče tri podatke, s katerimi dokaže    večjo gospodarsko razvitost ene države od druge,
 
      - na podlagi časovnih podatkov skicira časovni graf in    napove prihodnji razvoj,
 
      - iz časovnega grafa ali preglednice interpolira manjkajoče    vrednosti,
 
      - opiše najmanj tri vzroke in posledice pretoka ljudi in    dobrin v geografskem prostoru,
 
      - opiše najmanj tri spremembe v kmetijstvu, industriji in    komunikacijah v zadnjih 50 letih,
 
      - na tematskem zemljevidu sveta pokaže območja hitre rasti    števila prebivalstva in opiše najmanj tri  vzroke in tri posledice hitre rasti    prebivalstva,
 
      - opiše najmanj tri raznovrstne socialne lastnosti oz. značilnosti    prebivalstva,
 
      - iz grafa razbere strukturo izrabe posameznih energijskih    virov izbrane države,
 
      - našteje in opiše najmanj 5 okoljskih problemov sodobnega    sveta in pojasni vzroke zanje,
 
      - za okoljski problem, ki ga sam izbere, opiše način    njegovega reševanja,
 
      - na tematskem zemljevidu sveta izbere tri aktualna krizna    žarišča in pojasni vzroke zanje,
 
      - imenuje in opiše najmanj eno posledico procesa    planetarizacije oz. globalizacije  za njen/njegov    poklic.
 
      | 
  
7. Didaktična priporočila
Učni načrt za srednje tehniške oz.  strokovne šole je oblikovan tako, da ponuja možnost prepletanja splošnega,  strokovno-teoretičnega in praktičnega znanja. Cilji so zasnovani tako, da jih  lahko prilagajamo potrebam in interesom dijakov v posameznih izobraževalnih  programih. Takšno geografsko znanje je nujna osnova strokovno-teoretičnim  predmetom. Vsebine lahko učitelj poljubno izbira glede na njihovo didaktično  ustreznost in aktualnost.
Še posebej v dodatnem naboru ciljev  (dodatnih 70 ur) naj učitelj izhaja iz interesov dijakov, socialnih partnerjev,  šole in strokovnega aktiva ter svojo letno pripravo oblikuje tako, da bo, če  tako strokovno preceni, cilje učnega načrta uresničeval samo v minimalnem  obsegu. 
Pouk geografije omogoča aktualizacijo  in raznovrstnost učnih metod in oblik. Izbira učnih metod in oblik je  prepuščena učitelju. Priporočamo pa, da izbere čim bolj aktivne oblike in  metode dela. Izbrane metode in oblike naj na preprost, prepričljiv in zanimiv  način približajo učencu geografske vsebine.
Frontalnemu pouku se lahko izogne na  več načinov, bodisi s programiranim ali polprogramiranim poukom, z delom v  dvojicah ali skupinah, s poukom v obliki igranja vlog ali s simulacijami in s  pomočjo projektnega učnega dela. Uspešne oblike so tudi, če dijaki pripravijo  krajše referate oz. poročila na aktualno temo (politično in gospodarsko  dogajanje, komentiranje vremena, naravne nesreče ipd.).
Geografsko in kritično mišljenje  razvijamo predvsem s pomočjo problemskega pristopa. Z dijaki se lotevamo zlasti  aktualnih političnih, gospodarskih, okoljskih in drugih problemov s pomočjo  študija primerov. Za uspešen problemski pouk je primere bolje vzeti iz  vsakdanjega življenja kot iz literature.
Z dijaki je mogoče organizirati razne  oblike sodelovalnega učenja, s čimer razvijamo predvsem sodelovanje med njimi.  Ena od možnosti je argumentirana razprava.
Pomembna je uporaba sodobnega  vizualnega gradiva in računalniške tehnologije. Pri terenskem delu se morajo  naučiti uporabljati preproste raziskovalne pripomočke  (kompas, topografska karta, termometer,  naklonomer in podobno), v metodološkem smislu pa uporabljati osnovne načine za  zbiranje geografskih informacij v konkretni pokrajini (intervju, anketa,  kartiranje in podobno).
Posebnosti  v izvedbi: 
  Veliko pozornost je treba posvetiti neposrednemu  opazovanju, torej pouku v realnem okolju (ekskurzije, terensko delo, druge  oblike neposrednega opazovanja), s čimer povečamo doživljajsko učinkovitost  pouka.
Takšne oblike  pouka geografije omogočajo učencem pridobivati znanje, sposobnosti in vrednote  na primarnih lokacijah v bližnji ali daljni okolici šole. To so priložnosti, ko  dijaki najlaže povezujejo teorijo s prakso ter spoznavajo in prepoznavajo  vzročno-posledične zveze med procesi in pojavi v naravnem in družbenem okolju  in ko se urijo v uporabi preprostih raziskovalnih metod, kot so opazovanje,  orientacija, kartiranje, merjenje, poročanje itd.
Na ekskurzijah  v slovenske pokrajine dijaki  razvijajo  prostorske predstave ter utrjujejo geografsko znanje tako, da od blizu  opazujejo in  preučujejo pokrajino. Ob  spoznavanju in doživljanju lepot naše naravne in kulturne dediščine ter ob  srečevanju z ljudmi razvijajo  ljubezen  do domovine in zavest pripadnosti našemu narodu. 
Celodnevne  ekskurzije naj bodo interdisciplinarne. Načrtujejo jih učitelji geografije,  zgodovine, sociologije, maternega jezika, umetnosti itd., ki skupaj določijo in  uskladijo cilje, vsebino in pot ekskurzije.
8. Ocenjevanje
Ocenjevanje znanja je najpomembnejša in  najbolj občutljiva faza učiteljevega vzgojno-izobraževalnega dela, ki zahteva  veliko znanja ne le iz stroke, ampak tudi iz didaktike, psihologije in  zakonodaje, ki ureja to področje.
Kakovost  ocenjevanja znanja bo visoka, če bo učitelj upošteval  strokovna   didaktična načela pri preverjanju in ocenjevanju znanja, kot so: uporaba različnih načinov in oblik, upoštevanje  individualnih posebnosti učencev, doslednost, objektivnost, strpnost,  sprotnost, načrtovanost in  javnost  ocenjevanja. 
Preverjanje in  ocenjevanje znanja naj bo tako ustno kakor tudi pisno in izdelkov (karte, grafi,  plakati, nastop…). Pisno preverjanje znanja opravljamo najpogosteje z  objektivnimi testi, lahko pa izvedemo tudi test esejskega tipa.
Posebnosti  v izvedbi: 
Poleg ocen, pridobljenih kot to določa ustrezni  pravilnik, je možno ocene pridobiti tudi s poljubnim pisnim (seminarska naloga,  poročilo o ekskurziji …), grafičnim ali praktičnim izdelkom (model, maketa,  eksperiment …) ter projektnim delom, nastopom, zagovorom ipd. Možen je tudi  način z mapo dosežkov, ko dijak ob učiteljevi verifikaciji sam spremlja svoje  dosežke, ki jih dokumentira z označevanjem usvajanja učnih ciljev in z izdelki,  ki jih je napravil.
9. Izbirni del: Ponudba izbirnih sklopov za dodatnih  70 ur
Učni cilji in priporočene dejavnosti
  
    Učni cilji   | 
    Primeri dejavnosti za pouk in priporočila  | 
  
  
    I. GOSPODARSKA GEOGRAFIJA – 35    ur  | 
       | 
  
  
    Dijaki:  | 
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - analizirajo    relativnost meril gospodarske razvitosti, 
 
      - spoznavajo    spreminjanje kriterijev za določanje gospodarske razvitosti držav v zadnjih    dvesto letih, 
 
      - analizirajo    mesto Slovenije v gospodarski podobi sveta,
 
      - s pomočjo    podatkov ugotavljajo, kako se je v zadnjih dvesto letih spreminjala    gospodarska podoba sveta, 
 
      - analizirajo,    kako se je v svetu spreminjala gospodarska moč posameznih držav,
 
      - določajo    vzroke, ki so pripeljali do spremenjene gospodarske moči in razvitosti    izbranih držav, 
 
      - vrednotijo    vlogo naravnogeografskih in družbenogeografskih dejavnikov za spremembe    gospodarske razvitosti izbranih držav,
 
      - ugotavljajo    posledice, ki sta jih izkoriščanje naravnih bogastev in nagla industrializacija    prinesla naravnogeografskim in družbenogeografskim dejavnikom in jih    primerjajo s posledicami, ki jih prinaša postindustrijski oz. informacijski    gospodarski razvoj,
 
      - vrednotijo    možnosti za zavestno vplivanje človeka in družbe na spremenjen odnos do izrabe    naravnih in družbenih virov gospodarskega razvoja,
 
      - ob analizi    podatkov in političnih odločitev spoznavajo skladnost in razkorak    materialnega razvoja družbe z duhovnim,
 
      - analizirajo    soodvisnost ekološke degradacije in gospodarskega razvoja pokrajine,
 
      - ovrednotijo    ekološki in tehnološki imperializem kot posledico razvojne lakote nerazvitih    držav,
 
      - s terenskim    raziskovanjem primerjajo videz dveh gospodarsko različno razvitih oz.    usmerjenih pokrajin,
 
      - s terenskim    raziskovanjem ugotavljajo spremembe, ki jih postindustrijska doba prinaša v    pokrajino,
 
      - s terenskim    raziskovanjem in preučevanjem virov analizirajo demografske, infrastrukturne,    urban(ističn)e, okoljske in gospodarske spremembe v raziskovani pokrajini
 
      - metodologijo,    ki so jo spoznavali med terenskim raziskovanjem, uporabljajo za vrednotenje    možnosti razvoja svoje domače pokrajine.
 
      | 
    
      - primerjajo    podatke za BDP,  uvoz, izvoz in    izračunajo zunanjetrgovinsko bilanco posameznih držav, 
 
      - z analizo    kronoloških tematskih kart in fotografij opišejo pokrajinske in prostorske    spremembe, ki jih prinesejo industrijska revolucija, kolonializem,    znanstveno-tehnološka in informacijska revolucija,
 
      - z uporabo    svetovnega spleta poiščejo primere za ilustracijo degradacije okolja in    primere sonaravnega razvoja,
 
      - opišejo vzroke    za ekološki imperializem ter gospodarske in socialne vzroke za nastanek somestij,
 
      - razložijo in    ilustrirajo glavne značilnosti industrijskih in   kmetijskih pokrajin,
 
      - po opravljenem    terenskem delu napišejo vzročno-posledično analizo  različnih scenarijev razvoja raziskovanih    pokrajin,
 
      - razložijo,    kako se procesi, kot so migracije, depopulacija, območja praznjenja,    ozelenjevanje, urbanizacija ali suburbanizacija, zrcalijo v podobi pokrajine,
 
      - s preučevanjem    virov primerjajo pet izbranih držav s Slovenijo, analizirajo vzroke za    različno gospodarsko in socialno razvitost in poskušajo vrednotiti, kateri    vzroki so bolj in kateri manj vplivali na razlike med državami.
 
      | 
  
  
    II. GEOGRAFSKI PROCESI V SLOVENIJI IN    EVROPSKI UNIJI – 15 ur   | 
       | 
  
  
    Dijaki:  | 
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - členijo Evropsko unijo po naravnih in družbenih merilih na    različne tipe pokrajin,
 
      - prepoznavajo in razumejo prevladujoče gospodarske,    politične in socialne procese v Evropi ter ugotovijo njihove pokrajinske    učinke,
 
      - sklepajo o razvojnih trendih v Evropski uniji,  
 
      - ugotavljajo, kako se zaradi gospodarskih in političnih    sprememb spreminja pomembnost prometnih osi v Evropi,
 
      - spoznavajo procese asimilacije, integracije in segregacije    kulturnih manjšin.
 
      | 
    
      - izdelajo virtualne ali konkretne zemljevide enot EU,
 
      - s fotografijami ilustrirajo preobrazbo industrijske    pokrajine v informacijsko,
 
      - napravijo kartogram z deleži avtohtonega in alohtonega    prebivalstva držav EU,
 
      - napišejo esej o odpravljanju medetničnih trenj v državah EU.
 
      | 
  
  
    III. UPORABNI IN PODJETNOSTNI VIDIK    GEOGRAFIJE V BODOČEM POKLICU – 20 ur   | 
       | 
  
  
    Dijaki:  | 
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - iščejo skupne točke med poklicnim in strokovno-geografskim    znanjem,
 
      - spoznavajo uporabnost     geografskega znanja tako za delo v svojem poklicu kot za zasebno    življenje,
 
      - preučujejo prenosljivost geografskega znanja v svoje    poslovno okolje,
 
      - uporabljajo geografsko znanje pri poklicni nalogi,
 
      - identificirajo podjetnostne prvine geografskega znanja,
 
      - raziskujejo, kako je z geografskim znanjem lažje tržiti    svoje poklicno znanje,
 
      - izdelujejo kriterijski model za trženje zemljiške parcele,    območja oziroma pokrajine.
 
      | 
    
      - napravijo preglednico z naborom geografskih znanj,    spretnosti  in veščin,
 
      - izdelajo raziskovalno nalogo za svoj poklic, ki vsebuje    uporabo geografskih znanj,
 
      - napišejo oglas za prodajo ali nakup zemljiške parcele,
 
      - napišejo prošnjo za zaposlitev, iz katere bo razvidno    njihovo poklicno, strokovno in splošno znanje ter utemeljijo pomembnost le-tega    za opravljanje poklica. 
 
      | 
  
Odnosni cilji, vezani na posamezne  učne/tematske sklope
  
    I. GOSPODARSKA GEOGRAFIJA  | 
  
  
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - razvijajo solidarnost in enakopravne gospodarske odnose,
 
      - vsestransko ocenjujejo gospodarski napredek,
 
      - se zavzemajo za uravnotežen in trajnostni gospodarski in    socialni razvoj,
 
      - dejavno prispevajo k razumevanju okoljskega imperializma,
 
      - razvijajo sposobnost kritičnega razumevanja in vrednotenja    gospodarsko-političnih ukrepov,
 
      - spoznavajo etična in pravna načela gospodarjenja.
 
     
           | 
  
  
    II. GEOGRAFSKI PROCESI V SLOVENIJI IN    EVROPSKI UNIJI   | 
  
  
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - spoznavajo državljanske pravice in dolžnosti na nacionalni    ravni in ravni EU,
 
      - dejavno vplivajo na ohranjanje kulturne in naravne    dediščine,
 
      - razvijajo spoštovanje drugačnosti, raznovrstnosti,    različnosti in enakopravnosti, 
 
      - se vživljajo v položaj nacionalne, etnične, rasne, verske,    socialne, politične ali druge manjšine,
 
      - skrbijo za ohranjanje strpnosti in sprejemanja drugih in    drugačnih,
 
      - razvijajo veščine za timsko delo in delovanje v skupnosti,
 
      - oblikujejo aktivno stališče do demografskih problemov..
 
     
           | 
  
  
    III. UPORABNI IN PODJETNOSTNI VIDIK    GEOGRAFIJE V BODOČEM POKLICU    | 
  
  
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - razvijajo sposobnost poudarjanja in razvijanja    posameznikovih ali družbenih močnih strani in spreminjanja ter izboljšanja    šibkih,
 
      - se urijo za komuniciranje in delovanje v skupini,
 
      - prevzemajo raznovrstne družbene vloge,
 
      - razvijajo podjetnost kot inovativno, ustvarjalno in    razvojno lastnost posameznika in družbe,
 
      - razvijajo kritičen odnos do potrošništva in tudi v šoli    ravnajo kot gospodaren porabnik materialnih in človeških virov.
 
      - razumevajo pomen narodnostnih manjšin za sodelovanje držav,
 
      - razvijajo poklicno etiko.
 
     
           | 
  
Minimalni standardi
  
    I. GOSPODARSKA GEOGRAFIJA   | 
  
  
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - iz podatkov o         uvozu in izvozu izračuna zunanjetrgovinsko bilanco držav in jih razvrsti         po velikosti, 
 
      - s tematske karte opiše gospodarsko različnost         držav, 
 
      - iz časovnih diagramov razloži spreminjajočo se         gospodarsko moč posameznih držav in opiše najmanj tri vzroke, ki so         pripeljali do spremenjene gospodarske moči in razvitosti izbranih držav, 
 
      - primerja vlogo naravnogeografskih in         družbenogeografskih dejavnikov za spremembe gospodarske razvitosti         izbranih držav,
 
      - razloži spremembe, ki jih je v pokrajino         prinesla industrijska revolucija,
 
      - opiše posledice, ki jih pokrajini prinaša postindustrijski         oz. informacijski gospodarski razvoj,
 
      - našteje najmanj tri ukrepe oz. možnosti za         zavestno vplivanje človeka in družbe na spremembe v pokrajini,
 
      - pojasni nevarnosti, ki jih prinaša degradirana         pokrajina,
 
      - razloži in ilustrira glavne razločke med         industrijsko in kmetijsko pokrajino,
 
      - razloži kako promet, delovna sila in surovine         vplivajo na razvoj gospodarstva,
 
      - s terenskim delom in uporabo najmanj treh         posrednih virov napravi opis pokrajine,
 
     
        
          - različne    fotografije pravilno razmesti k napisanim pojmom (migracija, degradacija    okolja, območje praznjenja, ozelenjevanje, urbanizacija, suburbanizacija).
 
         
         | 
  
  
    II.    GEOGRAFSKI PROCESI V SLOVENIJI IN EVROPSKI UNIJI   | 
  
  
    Dijak:  | 
  
  
    
      - na političnem zemljevidu Evropske unije nariše         podnebno in reliefno členitev EU, 
 
      - na reliefnem ali rečnem zemljevidu Evropske unije         nariše členitve EU z vidika gostote poselitve, prometnih osi,         gospodarsko-razvojnih osi in vriše glavne turistične pokrajine, 
 
      - ob gospodarskem         zemljevidu pokaže in razloži okoljsko najbolj degradirane pokrajine v EU,
 
      - s konkretnimi         primeri opiše in razloži procese asimilacije, integracije         in segregacije v Evropi, 
 
      - na zemljevidu pokaže in imenuje najmanj tri etnične         skupnosti v EU, ki nimajo svoje lastne države, 
 
      - izdela kartogram, na katerem s strukturnimi krogi         ponazori delež avtohtonega in alohtonega prebivalstva držav EU, 
 
      - napiše dvostranski esej o odpravljanju medetničnih         trenj v državah EU. 
 
     
           | 
  
  
    III.    UPORABNI IN PODJETNOSTNI VIDIK GEOGRAFIJE V BODOČEM POKLICU   | 
  
  
    Dijaki:  | 
  
  
    
      - opiše najmanj pet         skupnih točk med poklicnim in strokovno-geografskim znanjem, 
 
      - razloži tri primere uporabnosti geografskega znanja         za delo v svojem poklicu, 
 
      - naredi kriterijski model za trženje pokrajine, ki         temelji na najmanj 10 elementih/kriterijih, 
 
      - napravi raziskovalno nalogo za svoj poklic, s katero         dokaže razumevanje  geografskih         znanj, 
 
      - napiše enostranski oglas za prodajo ali nakup         zemljiške parcele, ki bo vseboval besedilo, zemljevid in fotografijo ter         ga objavi na svetovnem spletu, 
 
      - napiše prošnjo za zaposlitev, iz katere bo razvidno         njiegovo poklicno, strokovno in splošno znanje, ter utemelji pomembnost tega         za opravljanje poklica. 
 
     
           | 
  
Posebnosti  v izvedbi razširjenega dela učnega načrta:
Tretjino ur se izvede v manjših  skupinah (polovica oddelka), da se lahko poveča samostojnost dijakov ter olajša  njihov dostop do didaktičnih sredstev (računalnika, knjig v knjižnici) in  omogoči terensko raziskovanje.