Določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 20. 6. 2003.
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
I. Temeljne značilnosti sodobnega prava |
Dijak |
Dijak |
|
Bistvo prava in njegova družbena funkcija |
|
|
|
| razume vlogo prava
pozna temeljne pravne vrednote
pozna razlike med pravom in drugimi družbenimi pravili |
se zaveda , da se kakovost pravne države presoja po tem, kako so temeljne pravice in svoboščine urejene, zavarovane in v kolikšni meri je zagotovljeno njihovo uresničevanje v vsakdanjem življenju (tudi s sodnim varstvom); |
Razvija strokovnost. Razvija moralno-etične kvalitete. |
Vaja: Dijak se seznani s Kodeksom javnih uslužbencev. |
Pravno pravilo |
|
|
|
| pozna bistvo pravne norme
zna določiti sestavne dele in razlikuje vrste pravnih norm |
sposoben je dojeti, kako je oblikovanje prava družbeno občutljivo ravnanje;
sposoben je prepoznati različna pravna pravila in pozna njihov pomen ter pomen sestavnih delov pravnih pravil; |
Razvija natančnost. |
Vaja: na primerih določi sestavne dele pravnega pravila, oblikuje konkretna in posamična pravna pravila,
določi vrste pravnih
pravil glede na vsebino dispozicije. |
Pravna kršitev in pravna sankcija |
|
|
|
| pozna vrste pravnih kršitev in pravnih sankcij ter namen kaznovanja |
prepozna pravne kršitve in ve, kdo in kako lahko v konkretnem primeru ukrepa; |
Razvija osebno odgovornost. |
Vaja: na primerih določi vrste pravnih kršitev. |
Pravni akt |
|
|
|
| pozna pojem in vrste pravnih aktov
obvlada odnos splošni/posamični pravni akt |
prepozna pravni akt;
spozna njegov pomen za urejanje medsebojnih odnosov; |
Razvija strokovnost. |
Vaja: na primerih določi vrsto pravnega akta in poišče njegove sestavne dele. |
Pravni viri |
|
|
|
| pozna pojem in vrste pravnih virov
pozna pojem ustavnost in zakonitost
našteje in obrazloži spoznavne vire prava |
sposoben je razlikovati pravne vire;
obvlada odnos med pravnimi predpisi;
sposoben je poiskati vir informacij (v knjižnici, po internetu, v uradnem listu); |
Razvija strokovnost in natančnost. Razvija poklicno etiko. |
Vaja: s pomočjo Registra predpisov išče predpise,
poišče predpis v Uradnem listu. |
Pravno razmerje |
|
|
|
| pozna nastanek, spremembo in prenehanje pravnega razmerja
opiše sestavine pravnega razmerja:subjekti, vsebina, predmet |
obrazloži pomen pravne urejenosti družbenih razmerij;
zaveda se, da je vsebina (kakovost) razmerja odvisna od njegovih nosilcev;
razlikuje različna pravna razmerja (npr.družinsko, šolsko, pogodbeno, ...); |
Razvija osebnost. Razvija socialno integracijo. Razvija pripadnost. Razvija tolerantnost. |
Vaja: na primerih določi sestavine pravnega razmerja. |
Pravni system |
|
|
|
| pozna sestavine pravnega sistema
pozna razliko med materialnim in procesnim pravom |
na podlagi že pridobljenega pravnega znanja, je sposoben zaključiti, da mora pravo tvoriti vsaj relativno zaokroženo celoto; da je zelo sestavljen in obsežen družbeni pojav; |
Razvija natančnost. |
|
Pravnovarstveni postopki |
|
|
|
| pozna temeljne značilnosti pravno- varstvenih postopkov; |
v primeru, da mu je kršena pravica, ve, pred katerim organom bo začel postopek, kako le-ta poteka ter kakšne pravice in obveznosti ima, |
Razvija poklicno etiko. |
|
II. Civilno pravo |
|
|
|
Temeljno o civilnem pravu |
|
|
|
| pozna značilnosti civilnopravnih razmerij in pravne veje, ki sestavljajo civilno pravo |
prepozna civilnopravne odnose v družbi; |
Razvija strokovnost. |
|
Stvarno pravo |
|
|
|
| pozna pojem in vrste ter varstvo posesti
pozna vsebino, nastanek in prenehanje lastninske , služnostne in zastavne pravice |
prepozna ravnanja, ki pomenijo motenje posesti ali kršitev lastninske pravice in zna ukrepati;
zna uveljaviti svoje pravice kot zastavni upnik ali imetnik služnostne pravice; |
Razvija skrbnost. Razvija sposobnost varstva svojih pravic v zvezi z lastnino. |
|
Zemljiška knjiga in zemljiški kataster |
|
|
|
| pozna sestavo in načela za vodenje zemljiške knjige
razlikuje med katarstrom in zemljiško knjigo |
zna poiskati podatke v zemljiški knjigi;
zaveda se pomena zemljiške knjige pri prometu z nepremičninami; |
Razvija zanesljivost. |
Vaja:se seznani z zemljiškoknjižnim predlogom,
se seznani z vsebino zemljiškoknjižnega vložka. |
Obligacijsko pravo |
|
|
|
| pozna značilnosti in sestavine obligacijskih razmerij
našteje pravne vire in načine nastanka obveznosti |
sposoben je ločiti obligacijska razmerja od drugih pravnih razmerij; |
Razvija strokovnost. |
|
Pogodba |
|
|
|
| pozna pravne pogoje za veljavnost pogodbe |
prepozna nepravilnosti, zaradi katerij je pogodba nična oziroma izpodbojna in zna ukrepati; |
Razvija osebno odgovornosti za kvalitetno delo. |
Vaja: na primerih ugotavlja neizpolnjevanje pravnih pogojev za veljavnost pogodbe in poišče pravno rešitev |
Odškodninska obveznost |
|
|
|
| pozna elemente za nastanek odškodnine obveznosti |
sposoben je določiti vrsto odgovornosti pravnega subjekta v konkretnem primeru; |
Razvija skrbnost in osebno odgovornost. |
Vaja: na konkretnih primerih določi, kdo in kako je odgovoren za škodo |
Prenehanje obveznosti |
|
|
|
| pozna elemente, ki so pomembni pri izpolnjevanju obveznosti
pozna druge načine prenehanja obveznosti |
določi rok dospelosti obveznosti in kraj izpolnitve, če le-ta v pogodbi ni določen; |
Razvija skrbnost in osebno odgovornost. |
|
Zastaranje |
|
|
|
| pozna pomen zastaranje obveznosti in zastaralne roke |
predvidi pravne posledice, ki nastopijo, če obveznost zastara; |
Razvija skrbnost. |
|
III. Pogodbe civilnega in gospodarskega prava |
|
|
|
Pogodbe civilnega prava |
|
|
|
| pozna vsebino in značilnosti prodajne, darilne, podjemniške, mandatne, rabokupne, posojilne, posodbene in poroštvene pogodbe |
določi pogodbo, ki jo sklenejo pravni subjekti v konkretni situaciji; |
Razvija strokovnost. Razvija osebno odgovornost. |
Vaja: sestavi enostavni primer pogodbe. |
Pogodbe gospodarskega prava |
|
|
|
| pozna vsebino in značilnosti : pogodbe o posredovanju, o trgovskem zastopanju, komisijske, licenčne, koncesijske, zavarovalne in pogodbe o leasingu |
določi pogodbo, ki jo sklenejo gospodarski subjekti v konkretni situaciji; |
Razvija strokovnost in poklicno odgovornost. Razvija delovno odgovornost. |
|
IV. Delovno pravo |
|
|
|
| spozna pojem delovnega razmerja in njegovo pravno ureditev
se seznani s pogodbo o zaposlitvi
pozna sestavine delovnega razmerja in varstvo pravic iz delovnega razmerja |
se zaveda pomena pravnega urejanja delovnega razmerja za varstvo delavčevih pravic;
se zaveda pravic in obveznosti, ki izhajajo iz delovnega razmerja; |
Razvija strokovnost. Razvija delovno disciplino in odgovornost. |
Vaja: izpolni obrazec Pogodbe o zaposlitvi, se seznani z vsebino Kolektivne pogodbe |
V. Upravni postopek |
|
|
|
Uprava |
|
|
|
| spozna pojem uprava
spozna pojem javna uprava
spozna pojem javne službe |
določi vrsto upravne dejavnosti v katero spada posamezni organ, organizacija ali zavod; |
Razvija natančnost. |
|
Temeljna načela upravnega postopka |
|
|
|
| pozna bistvo vsakega načela |
uporablja načela pri reševanju zadev; |
Se zave poklicne in delovne odgovornosti. |
|
Pristojnost upravnih organov |
|
|
|
| pozna ureditev stvarne in krajevne pristojnosti
pozna razloge za izločitev uradne osebe |
določi pristojnost na primerih;
izdela zahtevo za pravno pomoč drugega organa;
določi, kdaj mora biti uradna oseba obvezno izločena; |
Razvija sposobnost komuniciranja. Razvija natančnost. |
Vaja: na posameznih primerih določa pristojnost, sestavi zaprosilo za pravno pomoč. |
Stranka v upravnem postopku |
|
|
|
| opiše procesno sposobnost
pozna vse vrste zastopanja |
določi, ali lahko stranka samostojno nastopa v postopku;
določi, kdo sme zastopati procesno nespososobno stranko; |
Razvija poklicno odgovornost. |
|
Stiki med organom in stranko |
|
|
|
| našteje dele vloge
našteje sestavine vabila
opiše sestavine zapisnika |
izdela vlogo;
izdela vabilo;
izdela zapisnik; |
Razvija sposobnost komuniciranja. Razvija natančnost. |
Vaja: sestavi vlogo in vabilo. |
Roki |
|
|
|
| našteje vrste rokov
se nauči štetja rokov
spozna vrnitev zadeve v prejšnje stanje |
· izračunava roke;
· oceni, kdaj je možna vrnitev zadeve v prejšnje stanje; |
Razvija natančnost. |
Vaja: na danih primerih izračunava roke (začetek in konec). |
Stroški postopka |
|
|
|
| spozna vrste stroškov
pozna pogoje za oprostitev plačila stroškov |
določi plačnika stroškov v posameznih primerih upravnega postopka;
oceni upravičenost stranke do oprostitve plačila stroškov; |
Razvija human odnos do strank. |
|
Postopek na prvi stopnji |
|
|
|
| pozna možnost spreminjanja zahtevkov
spozna poravnavo
opiše pogoje za skrajšani postopek
opiše ustno obravnavo
našteje in opiše dokazila |
sestavi zapis poravnave;
v posameznih primerih določi, ali je možen skrajšani postopek;
prepozna javno listino;
oceni, ali je priča dolžna odgovarjati na vprašanje ali ne; |
Razvija osebno odgovornost. Razvija poklicno odgovornost. |
|
Odločba in sklep |
|
|
|
| pozna sestavine odločbe
pozna roke za izdajo odločbe
pozna pojem in posledice molka organa |
sestavi preprosto odločbo;
določi, kdaj se v postopku izda sklep; |
Razvija delovno odgovornost. |
Vaja: napiše odločbo, napiše uradni zaznamek, napiše sklep. |
Pravna sredstva |
|
|
|
| pozna pritožbo in njene učinke
opiše postopek reševanja pritožbe |
izbere rešitev v pritožbenem postopku; |
Razvija poklicno odgovornost. |
|
Izvršba |
|
|
|
| spozna upravno izvršbo
našteje načine izvršbe |
določi način izvršbe glede na predmet izvršbe; |
Razvija poklicno odgovornost. |
|