SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE 
 Izobraževalni program:TAPETNIK
  KATALOG ZNANJA
 Ime vsebinskega sklopa
OSNOVE LESARSTVA
Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 88. seji 16.12.2005 
 Usmerjevalni cilji
Dijak bo zmožen:
  - razvijati sposobnost za samostojno opazovanje,       primerjanje in razločevanje;
 
  - uporabljati merske in kakovostne standarde za       žagan les;
 
  - razvijati prostorsko predstavo;
 
  - brati načrte enostavnih izdelkov;
 
  - upoštevati pravila za varno delo in varovanje       okolja.
 
  Poklicne kompetence 
  
  
    OZNAKA    | 
    VSEBINSKI SKLOP: OSNOVE LESARSTVA    | 
    RAVEN PRIDOBIVANJA    KOMPETENCE   | 
  
  
    OSNOVNA RAVEN    | 
    RUTINSKA RAVEN    | 
    NAPREDNA RAVEN    | 
    
  
    Poklicne kompetence    | 
       | 
  
  
    LES1   | 
    Prepoznavanje domačih lesnih vrst, prepoznavanje tvoriv, poznavanje    lastnosti lesa.  | 
       | 
    RUTINSKA RAVEN    | 
       | 
  
  
    LES2   | 
    Merjenje žagarskih proizvodov, razvrščanje v kakovostne razrede,    merjenje vlage v lesu, priprava žagarskih proizvodov za sušenje, spremljanje    parametrov pri tehničnem sušenju lesa.  | 
    OSNOVNA RAVEN    | 
       | 
       | 
  
  
    LES3   | 
    Varno delo v mizarski delavnici  | 
       | 
       | 
    NAPREDNA RAVEN    | 
  
  
    LES4   | 
    Varovanje zdravja in okolja  | 
       | 
    RUTINSKA RAVEN    | 
       | 
  
  
    LES5   | 
    Skiciranje enostavnih mizarskih izdelkov oziroma njihovih detajlov,    opremljanje načrtov z osnovnimi podatki.  | 
       | 
    RUTINSKA RAVEN    | 
       | 
  
  Operativni cilji
  Poklicna kompetenca  
  LES1 – Prepoznavanje domačih  lesnih vrst, prepoznavanje tvoriv, poznavanje lastnosti lesa.
  
    
      CILJI    | 
      CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ    | 
    
    
      Dijak je zmožen:  
          
            -  opiše    makroskopsko zgradbo lesa
 
            -  loči osnovne    prereze lesa
 
            -  našteje in    opiše anatomske elemente iglavcev in listavcev
 
            -  našteje    kemične sestavine lesa
 
            -  pozna    estetske, fizikalne, mehanske in fizikalno-kemične lastnosti lesa
 
            -  razloži    vpliv zgradbe lesa na lastnosti lesa
 
            -  prepozna    najvažnejše domače vrste lesa
 
            -  opredeli    uporabnost domačih vrst lesa
 
            -  našteje in    razvrsti napake lesa
 
            -  opiše napake    lesa in opredeli njihov vpliv na uporabnost lesa
 
            -  prepozna in    imenuje lesne plošče
 
            | 
      Dijak:  
          
            - spoznava fizikalne in kemijske lastnosti izbranih  snovi in njihovo spreminjanje
 
            - spoznava snovi in uporabo teh snovi
 
            - spozna pomen gozda in njegove funkcije
 
            - razume osnovne procese kroženja snovi v naravi
 
            - razvija sposobnost za preučevanje, opazovanje in  opisovanje pojavov
 
            - razvija sposobnost za primerjanje in razločevanje  materialov
 
            - spoznava pomen eksperimenta (opazuje, izvaja  preproste poskuse, analizira rezultate in oblikuje sintezo)
 
            - razvija sposobnost za posploševanje in uporabo  pridobljenih spoznanj
 
            - uporablja ustna in pisna navodila in vire
 
            - razvija zmožnost logičnega mišljenja, sklepanja in  vrednotenja
 
            - izdela priročen dvojezični slovar strokovnih  izrazov
 
            | 
    
  
  LES2 – Merjenje  žagarskih proizvodov, razvrščanje v kakovostne razrede, merjenje vlage v lesu,  priprava žagarskih proizvodov za sušenje, spremljanje parametrov pri tehničnem  sušenju lesa.
  
    
      CILJI    | 
      CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ    | 
    
    
      Dijak je zmožen:  
          
            -  izmeri    dolžino, širino in debelino žaganic
 
            -  izračuna    kubaturo žaganic
 
            -  razvrsti    žaganice po teksturi in obdelanih robovih 
 
            -  razvrsti    žaganice po kvaliteti v kakovostne razrede
 
            -  pojasni    povezavo med higroskopnostjo in delovanjem lesa
 
            -  pojasni    namen sušenja lesa
 
            -  opredeli    osnovno razliko med sušenjem na prostem, predsušenjem in tehničnim sušenjem    lesa
 
            -  izmeri    vlažnost lesa z vlagomerom
 
            -  zloži    žaganice v skladovnico 
 
            -  našteje vplive,    ki določajo trajanje naravnega sušenja lesa
 
            -  našteje in    opiše vrste sušilnic
 
            -  opredeli    uporabnost sušilnic glede na vrsto lesa in zahteve sušenja
 
            -  opiše napake    lesa pri sušenju
 
            | 
      Dijak: 
          
            - razume  in uporablja osnovne matematične pojme
 
            - uporablja  matematična orodja 
 
            - zbira,  organizira in analizira podatke ter jih prikaže v tabeli
 
            - pozna  količine in merske enote
 
            - meri  različne količine, pozna njihove merske enote in enote pretvarja
 
            - računa  z decimalnimi števili
 
            - izračuna  prostornino geometrijskega telesa
 
            - uporablja  procentni račun
 
            - uporablja  merilne pripomočke
 
            - razvija  sposobnost za preučevanje, opazovanje in opisovanje pojavov
 
            - tvori  ustrezna, razumljiva in jezikovno pravilna ustna in pisna besedila
 
            - pojasni razliko med absolutno in relativno zračno  vlažnostjo
 
            | 
    
  
  LES3 –Varno delo v mizarski  delavnici
  
    
      CILJI    | 
      CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ    | 
    
    
      Dijak je zmožen:  
          
            -  uporablja    osebno varovalno opremo
 
            -  pozna    predpise o varstvu pri delu
 
            -  upošteva    pravila za varno delo
 
           
           | 
      Dijak:  
          
            - razvija in razširja znanje o varnosti in ohranjanju  zdravja pri delu
 
            - razvija sposobnost načrtovanja in odnosa do dela
 
            - razvija in razširja sposobnost medsebojnega  sodelovanja
 
            | 
    
  
  LES4 –Varovanje zdravja in okolja
  
    
      CILJI    | 
      CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ    | 
    
    
      Dijak je    zmožen:  
          
            -  loči in    sortira odpadke 
 
            -  pozna    predpise o varstvu pred požari ter varovanju okolja
 
            -  upošteva    osnovna načela varnosti in zdravja pri delu
 
            -  razume    medsebojno povezanost zdravja, okolja in kvalitete življebnja
 
           
           | 
      Dijak:  
          
            - varuje in krepi svoje zdravje
 
            - se zaveda pomena osebne higiene in higiene okolja  za ohranjanje zdravja
 
            - razvija sposobnost za razumevanje in zaznavanje  ekoloških problemov
 
            - razvija odgovoren odnos do okolja in narave 
 
           
           | 
    
  
  LES 5 – Skiciranje enostavnih mizarskih izdelkov oziroma njihovih detajlov,  opremljanje načrtov z osnovnimi podatki.
  
    
      CILJI    | 
      CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ    | 
    
    
      Dijak je zmožen:  
          
            -  riše v    skladu s pravili tehničnega risanja
 
            -  spozna    osnove pravokotnega projiciranja
 
            -  skicira    enostavne izdelke iz lesa
 
            -  nariše    sestavne načrte, kosovnice, prereze in detajle enostavnih lesenih izdelkov 
 
            -  napiše    tehnični opis izdelka
 
            | 
      Dijak:  
          
            - uporablja pravokotni koordinatni sistem v ravnini
 
            - spozna osnovne elemente projekcije (naris, tloris,  stranski ris)
 
            - načrtuje postavitev v prostoru
 
            - pozna in uporablja osnovne geometrijske pojme
 
            - opisuje in skicira geometrijska telesa
 
            - pokaže osnove poznavanja sorazmerij
 
            - se zaveda pomena izražanja osnovnih zamisli v skici
 
            - napiše  ustrezno, razumljivo in jezikovno pravilno besedilo 
 
            - uporablja strokovno terminologijo 
 
           
           | 
    
  
  INTEGRACIJA CILJEV
  Integracija  ciljev ključne kvalifikacije naravoslovje je izpeljana tako, da je oblikovana  nova, dopolnjena in zaključena celota, ki zahteva smiselno nadgrajevanje  in dopolnjevanje ciljev.
  Učitelj posameznega  vsebinskega sklopa in učitelj naravoslovja timsko načrtujeta, izvajata in  vrednotita delo in pri tem upoštevata vse cilje, zapisane v obeh katalogih  znanja ter jih izvajata tako, da se smiselno dopolnjujejo.
  
    
      Učni sklopi, ki so integrirani v vsebinski sklop Osnove lesarstva  | 
    
    
      Celice, tkiva, organi  | 
    
    
      Snov  | 
    
    
      Raztopine  | 
    
    
      Polimeri  | 
    
    
      Energijske pretvorbe  | 
    
    
      Ekologija  | 
    
    
      Merjenje in merski    sistem  | 
    
    
      Temperatura, termometer  | 
    
    
      Vlažnost zraka  | 
    
    
      Kapljevine in plini  | 
    
    
      Zračni tlak  |