TEHNIK MEHATRONIKE, TEHNIK OBLIKOVANJA
Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje na 89. seji dne 30. 3. 2006.
1. Uvod
  2. Udejanjanje (10) kompetenc skozi predmet
  3. Usmerjevalni/splošni cilji predmeta
  4. Učni cilji in možne dejavnosti
  5. Odnosni cilji
  6. Minimalni standardi
  7. Didaktična priporočila
  8. Ocenjevanje
Namen predmeta sociologije  je, da dijakinje in dijake opremi s tistimi znanji in spretnostmi, ki so  pomembni in potrebni za razumevanje lastnega osebnega življenja kot tudi za  razumevanje širših družbenih pojavov in procesov, ki presegajo izkušnjo posameznice  in posameznika. V demokratični družbi je sposobnost posameznikov in posameznic  za odločanje in zavedanje posledic svojega delovanja (ali nedelovanja)  odločilnega pomena. Zato morajo razviti sposobnosti, da družbe ali dejanj  posameznikov in posameznic ne ocenjujejo zgolj z vidika omejene lastne  izkušnje, pač pa da se odtrgajo od samoumevnosti vsakdanjega življenja in  pogledajo na dogodke in pojave iz širše družbene in kulturne perspektive, ki  temelji na načelih znanstvenega spoznavanja. Pri analiziranju družbenih  dogodkov in pojavov ter individualnih odločitev razvijajo razumevanje, da  okoliščine, v katerih delujejo niso zgolj naključen splet dogodkov, ampak  potekajo po določenih družbenih in kulturnih vzorcih. Razumejo pa tudi, da  delovanje ljudi ni zgolj determinirano s temi okoliščinami, temveč da so ljudje  hkrati tudi sami njihovi ustvarjalci. Ta znanja in spretnosti omogočajo  dijakinjam in dijakom, da se tvorno vključijo v družbo in sodelujejo pri njenih  pomembnih odločitvah na osnovi znanstvenih spoznanj in empiričnih evidenc,  omogočajo pa tudi boljše razumevanje osebnih odločitev in doživljanj.
Sociologija  tako usposablja dijake in dijakinje za samostojno uporabo ključnih socioloških  idej in ustreznih metod pri analizi posameznih družbenih pojavov. Posebej  omogoča spoznavanje in analizo slovenske družbe, vendar pa usmerja analitično  pozornost dijakov in dijakinj tudi na temeljne značilnosti drugih sodobnih  družb in kultur.   
Sociologija omogoča  vključitev tudi drugih kompetenc. Na področju socialnih veščin lahko s  kritičnim odnosom do načina oblikovanja stališč (in predsodkov), analize družbenih  in kulturnih vzorcev medsebojnih odnosov, … pripomore k boljšemu razumevanju,  kako se v družbi oblikujejo in ovrednotijo določene socialne veščine. S  kritičnim in znanstvenim razumevanjem družbe omogoča dijakinjam in dijakom  tvorno vključevanje v pomembne družbene odločitve.
  Na področju sporazumevalnih  možnosti v slovenščini se sociologija vključuje v veliki meri z razvijanjem  argumentiranja, analize besedil, pisanja esejev.
  Cilji s področja razumevanja  zdravja in bolezni in vloge medicinskega osebja v družbi in z različnimi  teoretičnimi pogledi na to problematiko pripomore k razumevanju zdravja in  bolezni ne samo z biomedicinskega, pač pa tudi družbenega vidika (različnih  teoretičnih pristopov).
  Naravoslovna kompetenca je  vključena predvsem pri obravnavi problematike ekologije in varovanja okolja,  trajnostnega razvoja in globalnega tveganja, pri obravnavi razumevanja človeka,  pa tudi pri problematiki znanstvenega spoznavanja, svobode in odgovornosti za  znanstveno raziskovanje in za posledice uporabe in zlorabe znanstvenih  spoznanj.
  V družboslovju je  matematična kompetenca uporabna  v smislu  zmožnosti razumevanja informacij, ki so podane z matematičnimi sredstvi, razumevanju  in interpretaciji grafov, tabel, … V tem smislu bomo spodbujali učence k pravilnemu  in natančnemu branju različnih statističnih prikazov in pri raziskovalnih  nalogah tudi k samostojnemu izračunu osnovnih statistik, oblikovanju tabel in grafov.
  Kompetenca učenja učenja je  vključena v sociologijo predvsem prek predmetne didaktike ob obravnavi,  analizi, interpretaciji, sintezi in vrednotenju sociološke problematike in  znanstvenih evidenc, razvoju kritičnega mišljenja in obravnave problematike z  različnih zornih kotov.
Estetska kompetenca pa je  vključena predvsem pri obravnavi tistega dela kulture, ki se nanaša na umetnost  kot ožje pojmovanje kulture.
Dijakinje/dijaki razvijajo: 
OBVEZNI DEL
Cilji  | 
    Možne dejavnosti  | 
  
I. UVOD  | 
  |
Dijakinja, dijak:  | 
    Dijakinja, dijak:  | 
  
Razume in zna pojasniti posebnosti sociološkega pristopa pri obravnavi družbenih pojavov in vpliv družbenih dejavnikov tako na individualno življenje kot na delovanje širših družbenih pojavov in procesov;  | 
    
  | 
  
Zna pojasniti na kakšen način sociologija prihaja do znanstvenih spoznanj;  | 
    
  | 
  
Razume in zna uporabiti načela znanstvenega spoznanja;  | 
    
  | 
  
Razume problematiko svobode raziskovanja in odgovornosti znanosti in znanstvenikov/znanstvenic;  | 
    
  | 
  
II. SOCIALIZACIJA  | 
  |
Razume in zna pojasniti proces socializacije kot učenja načina življenja v družbi; razlikuje različne stopnje socializacije (primarna, sekundarna);  | 
    
  | 
  
Razume in zna analizirati proces učenja družbenih vlog, osebne identitete in socialnih identitet;  | 
    
  | 
  
Razume, da so v proces socializacije vključeni različni dejavniki (različne skupine ali družbeni kontekst), zna analizirati in ovrednotiti delovanje različnih dejavnikov socializacije (družine, vrstniki, vzgojno–izobraževalne organizacije, religiozne institucije, mediji, delovne organizacije, etnične skupine …) in razume, da lahko različni dejavniki delujejo usklajeno ali protislovno;  | 
    
  | 
  
Pretehta problem svobode in determiniranosti v procesih socializacije in problem konformnosti ter nekonformnosti;  | 
    
  | 
  
III. KULTURA  | 
  |
Razume različne načine in pristope k opredelitvi    kulture in jih primerja s pojmovanji v vsakdanjem življenju,  | 
    
  | 
  
Razume značilnosti sestavin kulture (jezik, vrednote, norme, materialna kultura) in njihov vpliv na oblikovanje pravil, vedenjskih slogov in načina življenja;  | 
    
  | 
  
Razume oblikovanje družbenih zapovedi in prepovedi, opredelitev odklonskosti, formalne in neformalne oblike družbenega nadzora in različne vrste sankcij in zna to znanje uporabiti v analizi konkretnih družbenih situacij;  | 
    
  | 
  
Razume, analizira in pojasni kulturno pluralnost sodobnih družb (še posebej mladinske subkulture in kontrakulture) in odnose med kulturami: kulturno strpnost, etnocentrizem in kulturni relativizem;  | 
    
  | 
  
IV. ODNOS DO TELESA: ZDRAVJE, BOLEZEN IN STARANJE  | 
  |
Razume, kako družbeni dejavniki vplivajo na odnos do telesa, zdravje in bolezen in na povezanost družbenih neenakosti in spola z zdravjem in boleznijo;  | 
    
  | 
  
Razume, kako družbeni dejavniki (razredna, spolna, etnična stratifikacija) vplivajo na različna pojmovanja in opredelitve zdravja, bolezni in staranja (starostna diskriminacija), pojav biomedicinskega modela zdravja, medikalizacije in naraščajoče vloge medicine pri določanju družbenih norm (nadzorna funkcija medicine);  | 
    
  | 
  
Razume različne sociološke razlage bolezni in zdravja v sodobni družbi (biomedicinski model, kritike biomedicinskega modela);  | 
    
  | 
  
V. DRUŽBENE NEENAKOSTI IN SLOJEVITOST  | 
  |
Razume temeljne določnice družbene slojevitosti, ki vplivajo na položaj posameznic oz. posameznikov ali družbenih skupin v sodobni družbi;  | 
    
  | 
  
Primerja najpomembnejše razlage vzrokov in posledic slojevitosti pri razlagi sodobnih oblik slojevitosti;  | 
    
  | 
  
Razume različne oblike revščine in različne razlage vzrokov in posledic revščine in socialne izključenosti v sodobni družbi in zna to znanje uporabiti pri razlagi sodobnih pojavov revščine pri nas in v svetu;  | 
    
  | 
  
Primerja in pojasni slojevitosti po starosti (ageizem), spolu, etnični in religiozni pripadnosti v preteklosti in sodobnem svetu;  | 
    
  | 
  
Razume vzroke in omejitve za družbeno mobilnost in zna uporabiti to znanje pri razlagi konkretnih primerov;  | 
    
  | 
  
VI. SPREMINJAJOČI SE SVET  | 
  |
Razume, da globalizacija zajema poleg ekonomskega tudi druge vidike družbenega in individualnega življenja in zna ovrednoti ta vpliv;  | 
    
  | 
  
Razume in analizira različne dejavnike, ki vplivajo na globalizacijo (razvoj tehnologije, ekonomski, politični dejavniki in drugi družbeni dejavniki);  | 
    
  | 
  
Primerja in ovrednoti različne poglede na globalizacijo v zvezi z ekonomijo, globalnostjo in regionalizacijo, pomenom nacionalne države in kulture;  | 
    
  | 
  
Razume in ovrednoti vpliv sprememb na življenje posameznic in posameznikov v zvezi z oblikovanjem identitete, vrednot, odnosa do dela, sprememb v zaposlovanju, preživljanju prostega časa, družin …;  | 
    
  | 
  
Razume in ovrednoti posledice povečevanja globalne neenakosti in globalna tveganja.  | 
    
  | 
  
IZBIRNI DEL
Sociologija razvija odnosne cilje skozi vsebine, ki jih obravnava. S svojimi spoznanji omogoča razvijati refleksijo, spoznavati družbene procese in pojave iz različnih zornih kotov, kritično mišljenje …, kar omogoča razvoj strpnosti in empatije, prav tako pa s sociološkimi spoznanji omogoča razvoj kritičnosti do družbene in lastne individualne prakse.
Za zadostno oceno mora dijakinja oz. dijak pokazati:
Predlagano zaporedje tem za  učitelje/učiteljice ni obvezujoče. Pri obravnavi posameznih tem in  raziskovalnih vprašanj mora biti poudarjena njihova soodvisnost. Zato ni  pomemben vrstni red obravnave tem, ki jih vsebuje učni načrt, pač pa je  pomembno, da dijaki in dijakinje spoznajo medsebojno povezanost posameznih  družbenih pojavov in kompleksnost procesov v družbi. To omogoča tudi  povezovanje socioloških spoznanj z znanji z drugih predmetnih področij in  usposabljanje dijakov in dijakinj za uporabo socioloških znanj pri drugih  predmetih. 
  Poleg obveznega dela  učiteljica oz. učitelj lahko izbere tudi dodatna poglavja glede na aktualnost,  sposobnosti in interese dijakinj in dijakov, lastne preference in naravnanost  izobraževalnih programov. Temu lahko prilagodi tudi obvezni del in posamične  cilje iz obveznega dela obravnava pri izbirnih temah.
  Čeprav je v učnem načrtu  poudarjeno obravnavanje temeljnih socioloških pojmov in teoretičnih pristopov,  mora biti pri poučevanju od vsega začetka nakazana raziskovalna naravnanost  sociologije in njena aktualnost. Zato naj bosta vsebina in raba posameznih  pojmov konkretizirani s primeri iz sodobnih socioloških raziskav, še zlasti  raziskav, ki obravnavajo slovensko družbo. Rabo sociološkega pojmovnega in  metodološkega aparata pa je mogoče ponazoriti z interpretacijo sekundarnih  podatkov npr. iz statističnih letopisov in poročil iz množičnih medijev. Pri  obravnavi naj učiteljica oz. učitelj uporablja različne metode poučevanja glede  na cilje obravnave snovi, vključuje novejše raziskave posameznih družbenih  pojavov in problemov, aktualne dogodke, medijska sporočila ali spoznavanje  problematike v realnem okolju (obiski, ekskurzije …). Tako se poučevanje  približa vprašanjem, ki so blizu vsakdanjim izkušnjam dijakov in dijakinj,  hkrati pa se distancira od zdravorazumskega razpravljanja o “družbenih  problemih”. 
Učiteljice in učitelji naj pri ocenjevanju uporabljajo različne načine v skladu s cilji, ki so si jih zadali, spoznanji strok, ki se ukvarjajo z izobraževanjem in predmetno didaktiko. Priporočljivo pa je, da bi dijakinje in dijaki vsaj eno oceno dobili iz samostojnega dela, bodisi analize lažjega strokovnega besedila, sekundarnih virov, množičnih medijev, izdelave seminarske ali krajše raziskovalne naloge…